handdator

Visa fullständig version : Vad/Hur äta?


jossan85
2014-10-14, 12:08
Hej!

Är nybörjare inom styrketräning och försöker äta nyttigt, men jag tycker det är så himla svårt att veta hur mycket jag ska äta på en dag. Orkar inte väga mat eller räkna kalorier, för då tappar jag lusten på en gång.

Är tjej, 175 cm och 83 kg, så jag vill ju helst gå ner iaf 10 kg.

en vanlig dag ser ut så här på ett ungefär:

Frukost kl 8-9: 2 ägg

Styrketräning kl 11

Lunch kl 12: Ägg och Makrill eller kyckling

Mellanmål kl 14: Kvarg med fun light

Middag kl 17: Grönsaker, kyckling/fisk, lite ris

Och det är nu det jobbiga kommer, kvällen framför teven. Är så trött när barnen somnat och då är det lättare att det slinker ner nått lite mer onyttigt, typ popcorn, salta pinnar eller en macka. Ska jag ta kvarg då istället eller försöka att inte äta nått alls? Eller äta mer under dagen?

/Jossan :)

Aliaas
2014-10-14, 12:15
Kalori underskott + 2g protein per kg kv + styrketräning. Det är det du skall eftersträva hur du kommer dit kvittar men det är lättast med hjälp av kalorisnåla proteinrika livsmedel som kvarg tillexempel (:

DPahkamaa
2014-10-14, 13:47
Du lär behöva lite mer kolhydrater om du ska orka träna.

austria
2014-10-14, 14:14
Låt bli att äta onyttigt på kvällarna! Så enkelt tror jag det är i ditt fall.
Man får helt enkelt ge sig fan på att inte stoppa i sig skit på kvällen.

R Scarpa27
2014-10-14, 20:27
Låt bli att äta onyttigt på kvällarna! Så enkelt tror jag det är i ditt fall.
Man får helt enkelt ge sig fan på att inte stoppa i sig skit på kvällen.

var ju i vilket fall knappast onyttigt.. speciellt inte sett till hennes diet.

bästa om ts vill tappa är ju protein plus mättande kolhydrater till små kaloriter till stor mängd.
wok grönsaker och rpotfrukter m.m...

och självfallet ska man få i sig fett och kolhydrater.
räkna och kalkulera lite ts. handlar ju om underskott, och hur man vill lägga upp det, gå hungrig, eller vara mätt.
och man behöver inte bara äta (sk diet mat).

austria
2014-10-15, 06:57
var ju i vilket fall knappast onyttigt.. speciellt inte sett till hennes diet.

bästa om ts vill tappa är ju protein plus mättande kolhydrater till små kaloriter till stor mängd.
wok grönsaker och rpotfrukter m.m...

och självfallet ska man få i sig fett och kolhydrater.
räkna och kalkulera lite ts. handlar ju om underskott, och hur man vill lägga upp det, gå hungrig, eller vara mätt.
och man behöver inte bara äta (sk diet mat).

Om du kollar vad hon äter fram till middag, så tror jag knappast hon hamnar på överskott. Snarare ett underskott om hon dessutom tränar i princip varje dag.
Vilket borde innebära att det är det hon äter på kvällen som är boven. Jag säger inte att det är onyttigt, men det är oftast kaloririka saker som slinker ner på kvällen, då det är enklast och godast att äta när suget "knackar på"

Beemel
2014-10-15, 07:20
Om du kollar vad hon äter fram till middag, så tror jag knappast hon hamnar på överskott. Snarare ett underskott om hon dessutom tränar i princip varje dag.
Vilket borde innebära att det är det hon äter på kvällen som är boven. Jag säger inte att det är onyttigt, men det är oftast kaloririka saker som slinker ner på kvällen, då det är enklast och godast att äta när suget "knackar på"

Om man antar att anledningen till att tråden startades är att TS inte går ner i vikt så är det väl ganska rimligt att tänka sig att hon inte ligger på underskott?

King Grub
2014-10-15, 07:21
Eller så är det något annat fel. En tränande kvinna måste äta 19 kcal per kilo kroppsvikt eller mer om kolhydratintaget är så lågt, annars påverkas sköldkörtelhormonerna negativt.

austria
2014-10-15, 07:23
Om man antar att anledningen till att tråden startades är att TS inte går ner i vikt så är det väl ganska rimligt att tänka sig att hon inte ligger på underskott?

Exakt, därför tror JAG det är rimligt att det är "nattmackan" som är boven (precis som jag skrev ovan)

jossan85
2014-10-15, 07:47
Tack för alla svar :)

Jo, nog blir det att försöka skippa kvällsmackan och dylikt så gott jag kan. Det blir nog lättare om jag äter en lite senare middag än kl 17, ska även prova att lägga till rotfrukter :)
Ska testa det och se om det ger bättre resultat. Eller så bara ta liiite kvarg om suget verkligen är outhärdligt.

austria
2014-10-15, 07:54
Tack för alla svar :)

Jo, nog blir det att försöka skippa kvällsmackan och dylikt så gott jag kan. Det blir nog lättare om jag äter en lite senare middag än kl 17, ska även prova att lägga till rotfrukter :)
Ska testa det och se om det ger bättre resultat. Eller så bara ta liiite kvarg om suget verkligen är outhärdligt.

Tycker absolut att du kan äta något efter middagen. Speciellt om du äter middag så tidigt som 17:00.

Försök bara låta bli popcorn, saltapinnar eller annat "snacks". Inte för att det nödvändigtvis behöver vara onyttigt, utan för att det mättar så sjukt dåligt.

Ta lite kvarg som du skrev, eller lite grönsaker med något magert protein.

Ta gärna en stor kopp te till, det brukar dumpa både mitt sug och hunger på kvällen.

Beemel
2014-10-15, 11:19
Exakt, därför tror JAG det är rimligt att det är "nattmackan" som är boven (precis som jag skrev ovan)

Felcitering. Det var inte riktat till dig =P

austria
2014-10-15, 12:27
Felcitering. Det var inte riktat till dig =P

Aha :)