handdator

Visa fullständig version : Slutet för kosttillskott?


leiap
2002-03-09, 19:30
ur Fitness-Magazine's nätupplaga:

"De globala läkemedelsbolagen försöker stoppa konkurrensen från kosttillskott och vitaminpreparat. EU kommer nu 20:e februari att anta ett nytt direktiv som kommer att innebära:

› Alla vitaminer och mineraler som inte är explicit tillåtna och med på EUs lista kommer att förbjudas från 2004.

› I nästa skede kommer regelverket att utvidgas till örtpreparat, aminosyror, fettsyror och alla andra typer av kosttillskott.

› Tabletter med högre koncentrationer kommer inte att få säljas fritt utan betraktas som läkemedel. Låga doser/tablett är en reglering som innebär högre priser/dos. (I exempelvis Tyskland får C-vitamintabletter inte innehålla mer än 50 mg. Vill man få i sig ett gram måste man ta 20 tabletter eller få recept av läkare.)
"

Och så två länkar: http://welcome.to/kam http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/glob/codex.html

Bamse
2002-03-10, 11:28
Vad ända in i helvete, säger jag bara! Det här måste ju bara stoppas.

Debattartikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=129&a=252586

Omni
2002-03-10, 11:55
Ignorera ej detta. Jag ser endast ett samarbete med alla nationella/internationella kosttillskottföretag samt konsumenterna. Läkemedelsföretagen har och sen alkimisterna under medeltiden ett nära förhållande/samarbete med regeringspamparna/ledare.

Mvh
Alexander Chimenti
Self Omninutrition
"vilket står för: Egenvård för alla"

Omni
2002-03-10, 11:59
" Vid ministerrådets möte i höstas röstade handelsminister Leif Pagrotsky ja till förslaget på uppdrag av regeringen. Den linjen följde också socialdemokraterna och folkpartiet i EU-parlamentets utskottsmöte "

Tänk på detta, ni alla med rösträtt.

muskelbyggarn
2002-03-10, 12:03
Undrar vem som kommit på detta förslag ?

Vår käre handelsminister prickar in en bullseye igen...

Helt horribelt, vad blir det härnäst. Skall EU reglera vilka bilar vi får köpa?
Vi får bara köpa bilar som har 20 Hk och inte längre än 2 meter. Annars måste tillverkaren har papper som visar att bilen är ofarlig.
Eller varför inte förbjuda godis. Tillverkarna får bara sälja i små mängder. Sedan får man ansöka om att få köpa 100g choklad. Ha med bevis för att chokladen inte är vanebildande och fettbildande.

Listan går att göra lång tyvärr...


Vänl,,,
Tobbe

Omni
2002-03-10, 12:11
" Vänsterpartiets, miljöpartiets och moderaternas representanter röstade emot. Omröstningen slutade i ett nederlag för nej-sägarna vilka endast lyckades få 40 procent av rösterna "

Både sossarna och fp röstat för att insätta s.k vattenvirvlare ( http://home.bip.net/jordstralningscentrum/bertil-p.htm ) i riksdan. En fördel är att dessa partiers representanterna verkligen gillar alternativ-medicin/hälskost.

Mvh
Alexander Chimenti
Self omninutrition


http://digilander.iol.it/videocartoni/Wallpapers/dragonball_01a_X.jpg

z_bumbi
2002-03-10, 12:16
muskelbyggarn: Det där med en chokladgräns vore en bra ide tycker jag, lättare att hålla formen på det sättet :)
Annars undrar man när politiker och deras rådgivare ska börja läsa på om ett ämne innan de tar beslut.

The Dwag
2002-03-10, 12:19
Hmm de försökte samma sak i USA men det gick som bekant åt helvete för staten.
Nej det är vi sådana här stunder IRONMAN som vill bli störst i Sverige tar tag i sådana saker. Jag hoppas att alla kosttillskotts leverantörer, LIFE butiker, lokala hälsokosthandlar samt gym kan gå ihop och börja ha listor vi kassan, receptionen. Så man kan skriva på proteslistor. Kanske Internet baserade protest listor också där man kan skriva på. Dessa kan sedan samlas in och ges till regeringen.

Det är upp till er!

muskelbyggarn
2002-03-10, 12:20
>z_bumbi

Jag har mer bra förlag i bakfickan :D vill du höra fler :D

Vore ett ganska roligt jobb att få vara med och ta fram bra förslag i riksdagen och eu-parlamentet. Sådana där riktigt nödvändiga och bra förslag. Något som gör skäl för den lön man lyfter där ;)


>Omni

Såg om det där med vattenvirvlare på tv för några år sedan. Visst känns det tryggt att de köper in sådan utrustning ?
:rolleyes:

Vänl,,,
Tobbe

muskelbyggarn
2002-03-10, 12:24
>The Dwag

Det är tyvärr inte samma sak här i europa som USA. Ser med rädsla på detta förslag. Hur ofta brukar invånarna få som de vill?

Protestlistor i all ära, tyvärr så har det nog föga inflytande på de som sitter i makten. Vad bryr de sig om det ? Vi röstar ju ändå på dem..............

Alla måste hjälpas åt i denna fråga, det rör oss alla i slutändan. Får de igenom detta förslag, vad blir då nästa steg. Det är DET som jag tycker vi alla skall fråga oss !!!


Vänl,,,
Tobbe

The Dwag
2002-03-10, 12:39
Det vet jag redan -En idiotjävel som är Åklagare vill att man skall få upp till 40.000:- i böter för fortkörning :((

Han gillar inte bli omkörd på E4:an

Omni
2002-03-10, 12:46
Vi - alla i EU - borde göra som Fransmännen gör/gjorde " Viva la revolution " - ta allt som är dödligt och dumpa skiten i Bryssel. Men vänta! det är väl läkemedelslobbisterna som fick upp detta. Namnet på dessa borde väl vara officellt va? Dumpa skiten framför Astra Zeneca! Wallenbergarna: hur många A-aktier har dom där då? Det är en lång spiral, lite arkiv-x över detta men som jag säger storebror måste ha en mamma, mamma=innersta kretsen.

Mvh
Alexander Chimenti
Self omninutrition
http://digilander.iol.it/videocartoni/Wallpapers/gundam1_X.jpg

muskelbyggarn
2002-03-10, 12:47
>Dwag

40' för fortkörning. Visst är det inte bra med folk som kör för fort, men ett sådant här förslag är troligen bara till för att ta in mer pengar i skattkistan. Tror inte vi kommer sluta köra för fort. Det ligger i våra mänskliga gener :D

Likadant med kosttillskott och annat som vi VILL ha. Förbjuder de, eller "kontrollerar" så dyker det upp alternativ. Så är det bara...


Vänl,,,
Tobbe

teksys
2002-03-10, 13:11
fan va jag hatar EU! Fattar alltså inte hur svenskarna kunnde vara så enormt blåsta och gå med... :mad:

Stile
2002-03-10, 13:21
:mad: :mad: :mad:
Redan har 350 miljoner protestmail skickats mot detta förslag inom EU. Vad ska man göra för att alla dessa "proffspolitiker" och beslutsfattare någon gång ska ta ur öronpropparna och lyssna på folket / inse hur korkat förslaget är? Storma EU borgen, inta Rosenbad och låta Pagrotsky gå planka vid Nybrokajen.

Nästa steg? Är det att reglera gymträning med vikter, styra färgen på folks glasögonbågar, förbjuda röda sommarhus eller vad? Den globala frihet som det yrades om har jag inte sett något av ännu. Snart ska även all film dubbas till svenska så att vi slipper läsa på textremsan och nästa steg är väl att all musik måste sjungas in på olika språk också. Hur var det inte med bussarna som inte fick köra mer än ett par mil.. folk fick byta buss när dom skulle till Norrtälje och liknande ställen eftersom körsträckan blev för lång. Var tog det sunda förnuftet vägen?

I Italien så verkar man ta EU:s beslut som en rekommendation, i Sverige är det blodigt allvar. Jag säger inte att Italienarna gör rätt men när nu dumskallarnas paradis har blivit en verklighet så undrar man ju hur man ska göra.

LÅT BLI VÅRA KOSTTILLSKOTT

Sorry för utsvävningen men ibland blir man jävligt trött på makthavarna..

[ 10 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Stile ]

Rah
2002-03-10, 13:24
teksys: Nej, och snart gör vi om det när vi går med i EMU och lägger all beslutskraft angående Sveriges ekonomi utanför Sverige.

Omni
2002-03-10, 13:28
Jag ska ta ett snack med Berlosconi.

Baha
2002-03-10, 13:29
problemet i det här fallet är främst att vi är med i EU anser jag, där dom stora starka länderna bestämmer tex. Tyskland..


var det dummaste vi gjort att gå med i den där skiten anser jag, flytta all viktig betsämmande rätt bort från oss och ställa sig utanför resten av världen för att vara i ett europa som vill stänga ute hela världen

[ 10 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Peter H ]

Omni
2002-03-10, 13:32
Tyskarna, Tyskarna: starka på medicin och hälsvård. Har faktiskt lite svårt att tror att tyskafolket tycker detta är ok. Tyskarna har en stark tradition inom alternativmedicin och vård.
Mvh
Alexander Chimenti

The Dwag
2002-03-10, 13:35
Ja tyskland fick till slut sitt Third Reich genom EU!
Dom var smarta nog att ta hela Europa på ett annat sätt.

Omni
2002-03-10, 13:37
FREEEEEEEEEEEEEEEEEEDOOOM!!!!!!

körde en Braveheart nyss.

Omni
2002-03-10, 13:40
Ursprungligen skickat av The Dwag:
<STRONG>Ja tyskland fick till slut sitt Third Reich genom EU!
Dom var smarta nog att ta hela Europa på ett annat sätt.</STRONG>

Tillsammans med Wallenbergarna

Stile
2002-03-10, 13:55
Ännu en länk om detta (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,138531,00.html)

GhostFace
2002-03-10, 14:23
Bland det mest löjliga jag någonsin sett och hört talas om, men så här är det med mycket annat i samhället så det är nog inte så chockerande trots allt.
...ytterligare ett hånande slag i ansiktet på medborgarna från politikernas sida...

Petrus
2002-03-10, 15:05
Jag håller med samtliga!
Undrar om regeringen har tänkt på konsekvenserna detta kommer att få, skulle inte tro det va. Allt som vanligt då alltså. Dom torkar sig i röven innan dom skiter!
Vad dom inte har fattat än, trots prishöjnignar på cigaretter etc, är att det funkar inte att göra så. Regeringen har gjort liknade misstag i över hundra år nu och dom verkar aldrig lära sig av sina misstag, det fick jag lära mig innan lågstadiet. Eller man behöver inte gå där om man vill bli politiker? Det enda som krävs är att man genomgår den inofficiella lobotomin som dom tydligen måste genomföra, för någon annan förklaring kan jag f_n inte hitta!

Det enda som fattas för att fullborda förslaget så det blir komplett i regeringens ögon är att även förbjuda ALL mat. Naturligtvis ska man fortfarande kuna köpa maten...OM man har ett intyg från läkare som bevisar att man VERKLIGEN behöver den!

Att förbjuda protein-pulver vore lka idiotiskt som att förbjuda kolhydrater i maten... Hur f_n skulle det se ut? Å andra sidan...Det är ju bara att beställa från ett icke EU-land och "smuggla" in det i sverige som en del kallar det. Tullen får mer att göra = Mindre arbetslöshet! Tidningarna kommer återigen att skriva att smugglingen ökar, och regeringen kommer att skyll apå svenska folket för det. Det dom aldrig har fattat hitills är att det är deras eget "fel" varenda gång "smugglingen" ökat och att dom då försöker klura ut vad dom ska göra för att få stopp på det. Aldrig en gånga har dom tittat tillbaka och letat efter anledningen till att den ökade - Jo, dom själva!
Gör som jag, rösta på Kalle Anka Partiet!!!
Eller skulle kanske du Tobbe sadla om till Regeringsman så det bli lite ordning på det här jä_la fjollträsket till land!?
Vänligen,

Petrus

muskelbyggarn
2002-03-10, 15:35
&gt;Tinner

Tack för förtoendet :D

Tyvärr räcker det nog inte med en person som motsätter sig hela härligheten. Vi snacka nu (den svenska politiken) personer som är så indoktrinerade så det är kört att försöka få in vettiga tankar.
Det enda som behövs är folk med vanligt enkelt sunt bondförnuft. Fler sådana in i politiken så kanske det kunde bli ändring.


Det trista är att den svenska regeringen alltså verkar stå bakom detta förslag, vilket måste ses som ett stort nederlag då jag trodde de stod för frihet och värna om den enskilda individen, tydligen inte.

Vi får se vad vår kära superminister Rosengren har för smart att säga denna gång...


Vänl,,,
Tobbe

Stile
2002-03-10, 15:43
Ursprungligen skickat av muskelbyggarn:
<STRONG>

Vi får se vad vår kära superminister Rosengren har för smart att säga denna gång...

Vänl,,,
Tobbe</STRONG>

Ja så fort han har tid att slita sig från porrklubben kommer nog ett genomtänkt förslag. Det ryktas att han har tagit Mona Sahlin till hjälp. :D

muskelbyggarn
2002-03-10, 15:51
&gt;Stile

Du menar radarparernas radarpar ?
:D

Vänl,,,
Tobbe

HenkeGr
2002-03-10, 16:19
Vad hade ni räknat med? Vi har en regering bestående av en överviktig pellejöns som inte ens klarat av en högskoleutbildning, en sinnesslö finansminster som fick gå om flera klasser i grundskolan, en "integrationsminister" som gång på gång visat att hon varken kan skilja på ditt och mitt eller lyckats göra rätt för sig när böteslapparna rullat in, osv osv.
Snart flyttar jag till Norge...

/Henke

Tomten
2002-03-10, 18:04
Om det blir en stor folklig opposition mot det här, så kommer förhoppningsvis regeringen att släppa efter. Om media övervakar det här noggrant, så kommer nog många vanliga "svenssons" att börja bry sig med.

man kan ju alltid hoppas att aftonbladet eller expressen fixar protestlistor, dom brukar ju göra det ibland.

MetaMan
2002-03-10, 18:58
Man tycker att folk borde se att man ser svaga spår av någon sorts EU-maffia.

Argumenten som förespråkar dessa nya regler är rent sagt absurda. Det finns inget som kan styrka det.

De stora läkemedelsföretagen vinner på detta ingen annan.

[ 10 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: MetaMan ]

GhostFace
2002-03-10, 19:21
...för att inte tala om de skatteintäkter en stat skulle kunna plocka in om försäljningen blev statligt kontrollerat. Det handlar ju bigga pengar...!!!

:D

MetaMan
2002-03-10, 19:25
Finns det någon protestlista på internet som man kan skriva på?

Eller man kanske får maila dem istället.

Muskelsmurfen
2002-03-10, 20:06
Nu är det oficiellt. Våra politiker ÄR hjärndöda... :mad: :mad: :mad:

Tomten
2002-03-10, 20:16
btw, kom att tänka på en sak.

är det inte *lite* sjukt att dom tillåter privatpersoner använda nervgift för att ta bort sina rynkor, men när sedan folk använder vitaminer för att må bättre, så kommer dom och säger att det är farligt :)

vår värld är ju helt sinnesjuk.

leffo
2002-03-10, 20:55
Det jag oroar mig för är alla kostnader som staten kommer att få betala när hela EUs befolkning lider av näringsbrist pga vitaminerna. Sveriges regering säger ju att vi skall ha "självbehandling" som vitaminer till exempel för att minska sjukvårdskostnaderna på lång sikt.

Att ta bort vitaminer/mineraler är ett av de säkraste sätten att minska den generella hälsan hos en population tycker jag. Tänk på att hälften av alla svenskar faktiskt använder dessa piller och halva befolkningen skulle behöva använda dem. Dagens snabbmat som serveras på MCDonals t ex är inte speciellt näringsriktig, utan bara fet och fylld med tomma kalorier.

Men det är väl som vanligt.. Allt mat som är positiv för hälsan (tex nyckelhål) måste kosta mer än vanlig mat. Det bara "är" så.

Petrus
2002-03-10, 22:20
Jag vill åxå sitta med i EU och få en extra bonus i mitt lönekuvert för "bästa" jag-vet-vad-vi-kan-införa-för-ny-idiotisk-lag-idé...
Verkar som dom har något bonussystem för det...Eller förslagslåda kanske.
Då med måttot "Endast Citron-priset genomför vi"!!!

Vänligen,

Petrus

CHEF
2002-03-11, 11:43
Man kan lugnt konstatera att förtroendet för det politiska etablissemanget har fått sig en lätt kantstötning de senaste åren. Fördelen med våra folkvalda är att man varje gång man ser dem på nyheterna eller hör dem på radio får sig ett gott skratt, och det förläner ju livet, har jag hört! :)
Men jag håller med, vilka sopor!!!

muskelbyggarn
2002-03-11, 11:52
&gt;GhostFace

Tyvärr så är det så politikerna tänker. De ser bara intäktssidan, inte kostnadssidan. Som jag skrev i ett annat inlägg så kostar läkaren som skall skriva ut receptet (den tid det tar för dem att konstatera att du skall få köpa vitaminer...). Sedan kostar det apoteket m.m. Sedan skall det hela säkert också subventioneras pga. att de stora läkemedelsbolagen kommer ha utpris på säkert 300:- per vitaminburk...

Tyvärr är det bara den ena sidan av bokföringen de tittar på - Debet. Kredet kan de inte stava till :D

Vänl,,,
Tobbe

Pecca
2002-03-11, 18:22
Muskelbyggarn&gt;&gt;
Haha, det kan ju inte du heller, Debet och kredit heter det :D :D :D

muskelbyggarn
2002-03-11, 22:58
Ok, felstavat av mig då :D

Vänl,,,
Tobbe

JJ
2002-03-12, 09:28
Revolution! http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?p=DNet&d=11&a=252827&f=index.html

muskelbyggarn
2002-03-12, 10:08
Helt rätt !

Tycker alla här på forumet borde protestera varje dag. Då får de ytterligare ca:750 mail om dagen !

Är det någon som har några bra emailadresser att skicka till ?

Vänl,,,
Tobbe

adde
2002-03-12, 10:10
Nu får ni väl allt ta och lugna ner er lite.

Anlednignen till att detta kommer upp på dagordningen är antagligen INTE att läkemedelsbranchen vill ha ensamrätt på vitminer osv, utan beror nog mkt på klimatet i hälsokostdjungeln.

1) Otalig rapporter om idrottsmän som torskar i dopingtester och hävdar (antagligen är det sant i flera fall) att det kommer från 'orena' kosttillkott.

2) Rapporter från amerikanska läkare att över 20% (kommer ej ihåg exakta siffran) av kosttillskott innehåller ämnen som ej finns upptagna i innehållsförteckningen.

3) Ex. DN hade en undersökning i mitten/slutet på 90-talet som visade att knappt några kreatintillskott innehöll kreatin i den mängd som angavs på burken.

4) Hälsokost säljs som läkemedel. Smör som sänker kolesterolet, örter som botar Cancer, magnetarmband som botar allt möjligt, etc.

I sverige har vi haft en tradition att skriva ut innehållsförtecknigar på matvaror och hälsokost, det har man inte i hela övriga europa.

Man ska ju inte räkna med att politiker kan hantera sådana här frågor själva - utan de får lita på 'experter i ämnet'. Rekommenderade dagsdoser osv är nog den enda faktiska fakta som finns att tillgå - problem uppstår naturligtvis då man inte VET vad som kan vara toxiskt, vad som är nyttigt, vilka variationer som förekommer bland populationer, vilka brister av näringsämnen som kan uppstå pga olika matkulturer osv.

Jag tror faktiskt att hälsokostbranchen satt sig i denna obekväma sitts själv.

/adde (förnärvarande i ett destruktivt humör)

JJ
2002-03-12, 10:30
Jag ser gärna att de har fullständiga innehållsförteckningar, men att man bara ska kunna köpa C-vitamintabletter med 60 mg styrka är absurt. Ska vi sälja vin i 1 dl förpackning också? Man doserar ju självklart själv ändå.
Eftersom de har bakat in allt i ett förslag får de väl ta skit för det. Grrr! :)

cjs
2002-03-12, 11:06
Det hela känns lite väl uppblåst måste jag säga. Här är ett utdrag från hälsokostrådets hemsida, daterat 11 mars:

---

EU:s förslag till direktiv om kosttillskott


I lördagens DN fanns på debattsidan ett inlägg under rubriken "Ett dråpslag mot folkhälsan" underskrivet av ett antal kända personer, forskare och politiker. Initiativtagare torde vara någon på kändissidan.

Några fakta

På torsdag den 14 mars skall EU - parlamentet ta beslut om detta direktiv. Detta direktiv innehåller i nuläget

-förslag till definitioner
-lista på vitaminer och mineraler som omfattas (endast de traditionella)
-lista på tillverkningsämnen

Det finns ännu inga förslag framme om den ytterst viktiga frågan om tillåtna över halter/dagsdoser.

Det har ännu inte förts några diskussioner om vad som gäller för kombinationsprodukter där vitaminer ingår.

Det har inte tagits några beslut om ämnen där örter ingår.

Det nuvarande sortimentet på marknaden får i vart fall försäljas till sommaren 2004. Troligtvis kommer denna tidpunkt att flyttas fram.

P g a att det fortfarande finns så många oklarheter på viktiga punkter har Hälsokostrådet skrivit till de svenska politikerna som förberett ärendet i den s k Environment Committee och framfört att förslaget skall bordläggas.

Mycket lutar åt att förslaget tas den 14 mars, eftersom många stora medlemsstater stödjer förslaget.

Det är i dagsläget omöjligt att uttala sig om de konsekvenser förslaget kommer att få så längre man inte vet något om de dagsdoser som kommer att föreslås. Det är möjligt att det inte blir några direkta ändringar i det sortiment som finns idag i handeln. Detta vet vi inte förrän om kanske ett år.

---

Källa:
http://www.halsokostradet.se/Press/Eudirektivomkostt.html

muskelbyggarn
2002-03-12, 11:21
&gt;adde

Jag förstår att du är skeptisk ;)
Men det handlar inte bara om detta. Vad skall de börja förbjuda sedan?

Varför ger de sig på vitaminer och mineraler när det finns riktigt potentiella hälsorisker?

Ta bara rökning och alkohol som exempel. Varför införs det inte rekommenderade gränser för dem? Något som bevisligen inte är bra för människokroppen (alkohol då i måttliga mängder :D )


Vänl,,,
Tobbe

cral
2002-03-12, 12:10
Undrar hur dom exakta konsekvenserna blir av detta.

Den "fördel" som dom packeterar skiten med är ju (vaddetnuheter), ex: för att det skall heta "köttbullar" så måste det innehålla minst X antal % kött. Annars får skiten namnet köttkulor typ ;), å det har förmodligen endel fallit för.

å nackdelen är att dom försöker reglera ennu mera marknader tills skiten liknar ennu mera kommunism än vad det redan gör.

Hur skall man sätta stopp för detta?


edit:
Med lite eftertanke: det hela är ju HELT SJUKT!, vilka bestämmer vad som är "rekommenderad dos", moa, att alla människor har LIKA behov av X. Det är ju inte sannt!. Just nu har jag ett jävligt stort behov av proteiner (vilka inte andra har), jag vet folk som äter hur jävla mycket B-vitaminer som hellst för att mätta behov Y, etc.
Dom styr ju marknaden via en "rekommenderad dos", den e ju för fan bara rekommendation. Uppenbarligen finns det en marknad för mha "rek.dos" att "överdosera", varför skall man då inte mätta denna marknad av "överdosering"?. Det är ju för fan planekonomi!

[ 12 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: cral ]

Muskelsmurfen
2002-03-12, 12:34
Se det från den ljusa sidan.
Om kosttillskotten blir receptbelagda får vi dem på högkostnadsskyddet. :)
1800:- /år för hela paketet...

Stile
2002-03-12, 12:56
Ursprungligen skickat av Case:
<STRONG>Se det från den ljusa sidan.
Om kosttillskotten blir receptbelagda får vi dem på högkostnadsskyddet. :)
1800:- /år för hela paketet...</STRONG>

Inte troligt,
viagra och bantningspiller är receptbelagda men måste betalas fullt pris för. Det har skrivits rätt flitigt i media om detta.

Och varför ska man behöva gå till en läkare för att få C-vitamin.

Läkaren tittar i journalen och ser att du har fått C vitamin 500mg utskriven tidigare och undrar om det inte hjälpte??
Allt lagras också givetvis i en stort register som datainspektionen ger tillstånd till.

Jag tycker inte att man ska vifta bort det här och tro att det löser sig. Knappast, myndigheterna bryr sig inte så länge folk är tysta. Nu har detta börjat bli ett problem för vissa EU politiker och jag hoppas det fortsätter så. Maila är ett bra sätt att visa sitt missnöje. Om någon har rätt mailadresser så lägg gärna ut dom här. Tänk på att maila inte idiotiska påhopp eller liknande, skriv sakligt så tas det mer på allvar.

Muskelsmurfen
2002-03-12, 18:44
sorry, jag var lite sarkastisk...

Stile
2002-03-12, 19:04
Ursprungligen skickat av Case:
<STRONG>sorry, jag var lite sarkastisk...</STRONG>

Jodå det förstod jag. Det var inget mot dig i mitt inlägg. Bara mot politikerna som är med och fattar dessa beslut. :)

DIVA
2002-03-13, 13:12
Ursprungligen skickat av adde:
<STRONG>Nu får ni väl allt ta och lugna ner er lite.

Anlednignen till att detta kommer upp på dagordningen är antagligen INTE att läkemedelsbranchen vill ha ensamrätt på vitminer osv, utan beror nog mkt på klimatet i hälsokostdjungeln.

1) Otalig rapporter om idrottsmän som torskar i dopingtester och hävdar (antagligen är det sant i flera fall) att det kommer från 'orena' kosttillkott.

2) Rapporter från amerikanska läkare att över 20% (kommer ej ihåg exakta siffran) av kosttillskott innehåller ämnen som ej finns upptagna i innehållsförteckningen.

3) Ex. DN hade en undersökning i mitten/slutet på 90-talet som visade att knappt några kreatintillskott innehöll kreatin i den mängd som angavs på burken.

4) Hälsokost säljs som läkemedel. Smör som sänker kolesterolet, örter som botar Cancer, magnetarmband som botar allt möjligt, etc.

I sverige har vi haft en tradition att skriva ut innehållsförtecknigar på matvaror och hälsokost, det har man inte i hela övriga europa.
" Sverige har faktiskt sämre koll på livsmedel än resten av EU."

Man ska ju inte räkna med att politiker kan hantera sådana här frågor själva - utan de får lita på 'experter i ämnet'. Rekommenderade dagsdoser osv är nog den enda faktiska fakta som finns att tillgå - problem uppstår naturligtvis då man inte VET vad som kan vara toxiskt, vad som är nyttigt, vilka variationer som förekommer bland populationer, vilka brister av näringsämnen som kan uppstå pga olika matkulturer osv.

Jag tror faktiskt att hälsokostbranchen satt sig i denna obekväma sitts själv.

/adde (förnärvarande i ett destruktivt humör)</STRONG>

adde
2002-03-13, 13:46
Ursprungligen skickat av DIVA:
"Sverige har faktiskt sämre koll på livsmedel än resten av EU."


Inte vad jag har märkt, har jobbat endel i Scottland och där var det betydligt sämre än i Svedala. Vad jag vet så fanns det ingen skyldighet att ursprungsmärka varor i EU innan sverige gick med. Likadant med fullständiga innehållsförteckningar.

Dock så har ju t.ex. Frankrike lobbat ganska hårt för 'varunamn': Champagne måste komma från vissa distrikt, kaviar måste innehålla en viss mängd fiskrom för att få kallas kaviar osv.

Pecca
2002-03-13, 21:14
Debatt program angående detta på SVT ikväll. 22:10 var det om jag inte minns helt fel...

Matti
2002-03-13, 21:18
Om intresse finns kan jag skapa en liten sida med en namninsamling. Det går på några minuter (bara att skriva ett litet skript som lagrar alla namn i en databas). Kan fixa en hyffsat kort adress till sidan också. (x.halso.info)

Sen kunde man skicka länken till Aftonbladet och hoppas på det bästa. :)