handdator

Visa fullständig version : 5/3/1, bouldering (hall) och fingerträning


Aping
2014-10-14, 00:49
Hej! :)

Bakgrund:
Jag har bouldrat i hall 2-3 dagar per vecka i knappt ett år nu. SJUUUKT kul.

Tänkte hoppa på Eva Lopez hangboardprogram för fingerträning (nybörjarversionen) i syfte att kompensera för de (för klättringen) helt värdelösa extrakilona i form av muckler som man fått lite överallt av den vanliga träningen. Så slipper man förhoppningsvis i framtiden lite skam inför klätterspetorna och gymnastgänget för att man är en otymplig köttklump från gymmet. Programmet är fokuserat på max-styrka (fingrar) och har två pass per vecka bestående av viktade och oviktade deadhangs på allt mindre lister. Det finns alltså en tydlig progression, hurra!

Jag kommer att bouldra i hallen 2 ggr per vecka med 2 dagars vila emellan (ex: tis-fre eller mån-tor). I övrigt kör jag 5/3/1-baserat med lite chins, roddar och MU insprinklat samt OL-lyft som uppvärmning. Som ni ser blir inte "vilodagarna" rena vilodagar greppmässigt men övrig träning verkar i praktiken fungera som någon slags aktiv återhämtning för fingrarna så tror att det är OK.

(Väldigt lite överlapp de två träningsformerna emellan f ö. Tråkigt att inte ha mer nytta av gymstyrkan på väggen faktiskt, allt pressande och hela underkroppen = totalt bortkastad tid i klättersyfte :-/ )

Frågan är nu:
När ska jag lägga in fingerträningen? På boulderdagen (direkt efter uppvärmning) eller dagen innan boulderdagen? Motivera gärna!

Just nu är jag inne på dagen innan bouldering för att hinna få åtminstone en dags vila efter ett klätterpass (enligt Eva Lopez rekommendation) men jag undrar om det inte är mer optimalt att köra fingerträningen samma dag som hallklättringen?

Det blir lite som ett RPT-upplägg tänker jag, där jag först kör max-styrka direkt efter uppvärmning och sen bouldrar svåra problem först och fortsätter tills t o m nybörjarlederna börjar kännas svåra p g a fingerfail.

Det götta är att jag med det senare upplägget får hela två dagars återhämtning så jag borde vara maximalt fräsch för både max-styrkan plus att jag kan bouldra utan att vara "dagen-efter-sliten" från hängträningen (har redan kört fyra pass på fingerprogrammet och det verkar vara ett återkommande tema tyvärr...). Nackdelen är förstås om boulderingen efteråt förtar mycket av träningseffekten från max-styrkepasset.

Som sagt, kom med synpunkter och motivera gärna!

Hemi
2014-10-14, 02:15
Hej! :)


...

(Väldigt lite överlapp de två träningsformerna emellan f ö. Tråkigt att inte ha mer nytta av gymstyrkan på väggen faktiskt, allt pressande och hela underkroppen = totalt bortkastad tid i klättersyfte :-/ )



Kan hålla med om det men just press per definition brukar jag få in i klättring ibland för att spara på dragstyrkan. Om man lutar sig åt sidorna brukar man på längre leder kunna trycka upp sig med handloven på vissa ställen. Speciellt när man varit skadad i armbågarna som jag, då kommer det automatiskt att man hittar andra lösningar. Inte på boulder problem kanske men ibland(?). Har inte något svar på resten, jag tränar aldrig klättring utan kör bara på utomhus. Länge sen man var på gym, vilket är du på?

Aping
2014-10-14, 08:20
Kan hålla med om det men just press per definition brukar jag få in i klättring ibland för att spara på dragstyrkan. Om man lutar sig åt sidorna brukar man på längre leder kunna trycka upp sig med handloven på vissa ställen. Speciellt när man varit skadad i armbågarna som jag, då kommer det automatiskt att man hittar andra lösningar. Inte på boulder problem kanske men ibland(?). Har inte något svar på resten, jag tränar aldrig klättring utan kör bara på utomhus. Länge sen man var på gym, vilket är du på?
Jo, precis, ibland kan man få till en press någonstans men det är knappast några belastningar som man inte skulle klara utan att vara i princip otränad. Eller, klart det finns vansinnigt hårda pressar p g a konstiga positioner men de pressarna sitter på leder som man ändå inte kan klättra förrän år två eller tre p g a att fingerstyrkan inte räcker för att ta sig till de kruxen :)

(Jag klättrar i STHLM, finns en kedja som heter Klättercentret som har flera hallar.)