Aping
2014-10-14, 00:49
Hej! :)
Bakgrund:
Jag har bouldrat i hall 2-3 dagar per vecka i knappt ett år nu. SJUUUKT kul.
Tänkte hoppa på Eva Lopez hangboardprogram för fingerträning (nybörjarversionen) i syfte att kompensera för de (för klättringen) helt värdelösa extrakilona i form av muckler som man fått lite överallt av den vanliga träningen. Så slipper man förhoppningsvis i framtiden lite skam inför klätterspetorna och gymnastgänget för att man är en otymplig köttklump från gymmet. Programmet är fokuserat på max-styrka (fingrar) och har två pass per vecka bestående av viktade och oviktade deadhangs på allt mindre lister. Det finns alltså en tydlig progression, hurra!
Jag kommer att bouldra i hallen 2 ggr per vecka med 2 dagars vila emellan (ex: tis-fre eller mån-tor). I övrigt kör jag 5/3/1-baserat med lite chins, roddar och MU insprinklat samt OL-lyft som uppvärmning. Som ni ser blir inte "vilodagarna" rena vilodagar greppmässigt men övrig träning verkar i praktiken fungera som någon slags aktiv återhämtning för fingrarna så tror att det är OK.
(Väldigt lite överlapp de två träningsformerna emellan f ö. Tråkigt att inte ha mer nytta av gymstyrkan på väggen faktiskt, allt pressande och hela underkroppen = totalt bortkastad tid i klättersyfte :-/ )
Frågan är nu:
När ska jag lägga in fingerträningen? På boulderdagen (direkt efter uppvärmning) eller dagen innan boulderdagen? Motivera gärna!
Just nu är jag inne på dagen innan bouldering för att hinna få åtminstone en dags vila efter ett klätterpass (enligt Eva Lopez rekommendation) men jag undrar om det inte är mer optimalt att köra fingerträningen samma dag som hallklättringen?
Det blir lite som ett RPT-upplägg tänker jag, där jag först kör max-styrka direkt efter uppvärmning och sen bouldrar svåra problem först och fortsätter tills t o m nybörjarlederna börjar kännas svåra p g a fingerfail.
Det götta är att jag med det senare upplägget får hela två dagars återhämtning så jag borde vara maximalt fräsch för både max-styrkan plus att jag kan bouldra utan att vara "dagen-efter-sliten" från hängträningen (har redan kört fyra pass på fingerprogrammet och det verkar vara ett återkommande tema tyvärr...). Nackdelen är förstås om boulderingen efteråt förtar mycket av träningseffekten från max-styrkepasset.
Som sagt, kom med synpunkter och motivera gärna!
Bakgrund:
Jag har bouldrat i hall 2-3 dagar per vecka i knappt ett år nu. SJUUUKT kul.
Tänkte hoppa på Eva Lopez hangboardprogram för fingerträning (nybörjarversionen) i syfte att kompensera för de (för klättringen) helt värdelösa extrakilona i form av muckler som man fått lite överallt av den vanliga träningen. Så slipper man förhoppningsvis i framtiden lite skam inför klätterspetorna och gymnastgänget för att man är en otymplig köttklump från gymmet. Programmet är fokuserat på max-styrka (fingrar) och har två pass per vecka bestående av viktade och oviktade deadhangs på allt mindre lister. Det finns alltså en tydlig progression, hurra!
Jag kommer att bouldra i hallen 2 ggr per vecka med 2 dagars vila emellan (ex: tis-fre eller mån-tor). I övrigt kör jag 5/3/1-baserat med lite chins, roddar och MU insprinklat samt OL-lyft som uppvärmning. Som ni ser blir inte "vilodagarna" rena vilodagar greppmässigt men övrig träning verkar i praktiken fungera som någon slags aktiv återhämtning för fingrarna så tror att det är OK.
(Väldigt lite överlapp de två träningsformerna emellan f ö. Tråkigt att inte ha mer nytta av gymstyrkan på väggen faktiskt, allt pressande och hela underkroppen = totalt bortkastad tid i klättersyfte :-/ )
Frågan är nu:
När ska jag lägga in fingerträningen? På boulderdagen (direkt efter uppvärmning) eller dagen innan boulderdagen? Motivera gärna!
Just nu är jag inne på dagen innan bouldering för att hinna få åtminstone en dags vila efter ett klätterpass (enligt Eva Lopez rekommendation) men jag undrar om det inte är mer optimalt att köra fingerträningen samma dag som hallklättringen?
Det blir lite som ett RPT-upplägg tänker jag, där jag först kör max-styrka direkt efter uppvärmning och sen bouldrar svåra problem först och fortsätter tills t o m nybörjarlederna börjar kännas svåra p g a fingerfail.
Det götta är att jag med det senare upplägget får hela två dagars återhämtning så jag borde vara maximalt fräsch för både max-styrkan plus att jag kan bouldra utan att vara "dagen-efter-sliten" från hängträningen (har redan kört fyra pass på fingerprogrammet och det verkar vara ett återkommande tema tyvärr...). Nackdelen är förstås om boulderingen efteråt förtar mycket av träningseffekten från max-styrkepasset.
Som sagt, kom med synpunkter och motivera gärna!