handdator

Visa fullständig version : Nybörjare behöver råd


RobertJohansson
2014-10-13, 22:01
Hejsan! Är en grabb på 18 år som är 182cm lång och väger 77kg. Jag har knappt några muskler och kroppen är mest fett och har chipstuttar, kärlekshandtag och rätt mycket fett på magen. Jag har plågats med detta länge nu och har nu gymmat 1 vecka.

Jag behöver råd, hur tycker ni jag ska göra? Deffa eller bulka? Alla säger olika.
Viktigt att veta är att jag är rätt otränad och kan inte ens bänka 30kg men stången går bra. Alla råd och tips skulle vara guldvärda. Tack på förhand.

BigBoy
2014-10-13, 22:13
Varken eller. Ät bra och lagom tillsammans med styrketräning och lite cardio så kommer det lösa sig ändå.

Beemel
2014-10-13, 22:15
Börja lugnt!
2 pass i veckan kan vara lagom om man är helt otränad. Efter ett par veckor/någon månad kam du öka något pass om allt känns bra (träningsvärk räknas som att allt känns bra)
Det du behöver förutom träning är energiunderskott. Kort sagt att äta lite mindre. Läs deffguiden som är klistrad i deffdelen på forumet för en bra start.
En annan sak som är viktigt att ha i åtanke, och som många glömmer, är att det troligen kommer ta lite tid. Många tror att man kommer vara ett fit muskelpaket efter någon månad bara för man har skaffat gymkort, riktigt så är det inte. Att bygga muskler tar tid, särskilt om man försöker få bort en del fett samtidigt.
För att glädja sig så kan jag meddela att för de allra flesta går det dock snabbt att se resultat (skillnad mellan att se resultat och att vara i "färdig god form") och är du helt otränad kommer din styrka öka snabbt de första månaderna du tränar.
Men som sagt. För att få bort fett är det kostomläggning som gäller, så än en gång. Läs deffguiden, bättre info än så får du knappast gratis någonstans.
Lycka till.

F Ultra
2014-10-13, 22:15
Om du har "mest fett" på kroppen så lär det inte hjälpa att bulka. Lägg dig på ett litet minus och träna enligt ett av nybörjarprogrammen. Har du mycket fett som du säger så kommer du att kunna bygga muskler även när du står minus.

RobertJohansson
2014-10-13, 22:18
Jag känner ju att jag verkligen har viljan att träna mer, förra veckan blev det 1fotbollsmatch och 5 gympass, detta kanske är för mycket eller vad tycker du?

leifibrah
2014-10-13, 23:40
Deffa till en början men håll proteinintaget högt så kan du fortfarande gå upp i muskelmassa. Kör flera gånger i veckan för att få in tekniken i övningarna osv, kör inte tungt tills tekniken sitter.

Beemel
2014-10-15, 11:29
Jag känner ju att jag verkligen har viljan att träna mer, förra veckan blev det 1fotbollsmatch och 5 gympass, detta kanske är för mycket eller vad tycker du?

Det är helt omöjligt att svara på då "ett gympass" inte något standariserat utan ser olika ut för de flesta.
Ett gympass kan vara allt ifrån att man går till gymmet och trampar lite på en trappmaskin eller kör några set biceps till 2-3 timmars helkroppsträning.
Och som du förstår ställer det därmed helt olika krav på återhämtning.
Det är i sig inga som helst problem att träna 7 pass i veckan (eller mer) om man, känner att man har den tiden, och delar upp kroppen vettigt och inte kör en miljon set varje pass.
Jag personligen tränar 4 gånger i veckan och kör helkroppspass (60-90 minuter ungefär) varje gång. Kör ungefär 3-5 set per muskelgrupp, främst basövningar (böj, mark, bänk, mp) per pass och följdaktigen ungefär 20 set i veckan.
Lägger därtill på lite extra övningar efter tycke och smak i slutet av varje pass (bicepscurl, triceps extention, dips, magövningar etc.)

Tidigare körde jag en Push pull leg split och 6 gånger i veckan då landade jag på ungefär 24 set per muskelgrupp och vecka.

Tycker (det lägre set-antalet till trots) jag har fått bättre utveckling för både styrka och storlek i.o.m. helkroppspassen och dessutom tycker jag att det är roligare att köra på det viset och känner mig piggare mellan träningspassen.

kaer
2014-10-15, 11:34
Gå inte ut för hårt. Välj ett nybörjarprogram och kör det några månader (eller längre om du trivs med det). Gå sedan över till ett färdigt program (t ex 5x5 som finns i sticky här på forumet).
Bekymra dig inte för mycket över kost, protein osv, det viktiga är att du skapar rutin i din träning och sedan börjar göra framsteg. Tids nog blir det tid för att fila på kosten, men vanlig mat räcker väldigt mycket längre än man kan tro när man läser alla insnöade inlägg här.

Tänk på att träning är en långtidssatsning och inte en quickfix.