handdator

Visa fullständig version : Det här med måltider och tid mellan måltider?


anemon
2014-10-13, 20:12
Tjena!
Har gått ut och börja jobba(kommer ske i ca 6 veckor) på ett ställe där jag börjar kl 7, går upp vid 6 och åker hemifrån vid ca halv 7.
Men jag klarar inte att äta så tidigt eller när jag precis vaknat varken hungrig eller sugen då jag brukar äta 1 litet mål innan jag går och läger mig vid ca 9 tiden!
Har frukost/rast på jobbet kl 9 och tänkte äta min frukost då! sen lunch vid 12!
Är det på nått sätt negativt att göra så att skippa frukosten? intar nån form av kolhydrater/protein/fett i både frukost/lunch om det gör nån skillnad! Frukost består av 3 dl havre och bär+nån form av protein källa, lunch kollisar/protein/fett av olika slag!¨
Jobbar i i verkstad/ute på fällt som kyltekniker/reparatör!!

Ozziking
2014-10-13, 20:14
Tjena!
Har gått ut och börja jobba(kommer ske i ca 6 veckor) på ett ställe där jag börjar kl 7, går upp vid 6 och åker hemifrån vid ca halv 7.
Men jag klarar inte att äta så tidigt eller när jag precis vaknat varken hungrig eller sugen då jag brukar äta 1 litet mål innan jag går och läger mig vid ca 9 tiden!
Har frukost/rast på jobbet kl 9 och tänkte äta min frukost då! sen lunch vid 12!
Är det på nått sätt negativt att göra så att skippa frukosten? intar nån form av kolhydrater/protein/fett i både frukost/lunch om det gör nån skillnad! Frukost består av 3 dl havre och bär+nån form av protein källa, lunch kollisar/protein/fett av olika slag!¨
Jobbar i i verkstad/ute på fällt som kyltekniker/reparatör!!

Du skippar ju inte frukosten om du äter den vid 9 på morgonen.

R Scarpa27
2014-10-13, 20:19
har inte ätit frukost på ca 10 år. kanske enstaka gång, (hotelfrukost, sällskap osv)

äter stora kalorier innan läggdags så vaknar aldrig hungrig och inte ens sug efter frukost, folk som stirrar efter frukost är de som oftast äter klent på kvällskvisten.

du behöver absolut inte äta direkt på morgonen, finns ingen vits överhuvudtaget, då du får i dig all mat sett över dygnet.

anemon
2014-10-13, 20:20
Du skippar ju inte frukosten om du äter den vid 9 på morgonen.

Sant men tänkte om det är negativt att äta vid 9 på kvällen sen verkstads arbete ca 2 timmar innan frukost! Vill ju öka i vikt men rör sig sakta framåt senaste tiden så antar att jag får i mig skapligt!!

R Scarpa27
2014-10-13, 20:23
Sant men tänkte om det är negativt att äta vid 9 på kvällen sen verkstads arbete ca 2 timmar innan frukost! Vill ju öka i vikt men rör sig sakta framåt senaste tiden så antar att jag får i mig skapligt!!

behövs väl inte ätas fler ggr för det? totala kaloriintaget/dygn... :)

jag bulkar enkelt på 2-3 måltider per dygn.

anemon
2014-10-13, 20:28
Antar att jag nojar för mycket! Vill baea inte få dåliga resultat på gymmet bara för att kosten blir fel...

Ozziking
2014-10-13, 20:31
Alltså.. Det är inget negativt med att äta någon/några timmar efter man vaknat direkt. Det är normalt

Gör samma sak, käkar en lättare frukost i skolan, lunch, pwo & störst måltid efter träningspasset.

R Scarpa27
2014-10-13, 20:50
Antar att jag nojar för mycket! Vill baea inte få dåliga resultat på gymmet bara för att kosten blir fel...

snarare träningen som gör ditt resultat inte 100% fokus på maten...

anemon
2014-10-13, 20:56
snarare träningen som gör ditt resultat inte 100% fokus på maten...

Sant men träningen har börjat gå bra/framåt nu så vill inte att det ska förstöras bara för kosten sköts fel mm! :) men ska försöka att inte tänka så mkt, träna hårt o bra o vila o äta mkt o bra! :)
Men då påverkar det inte mkt hur man äter mm i det stora hela om ni förstår vad jag menar ( klart det påverkar men ni förstpr nog vad jag menar:) )

smeander
2014-10-13, 20:56
Tjena!
Har gått ut och börja jobba(kommer ske i ca 6 veckor) på ett ställe där jag börjar kl 7, går upp vid 6 och åker hemifrån vid ca halv 7.
Men jag klarar inte att äta så tidigt eller när jag precis vaknat varken hungrig eller sugen då jag brukar äta 1 litet mål innan jag går och läger mig vid ca 9 tiden!
Har frukost/rast på jobbet kl 9 och tänkte äta min frukost då! sen lunch vid 12!
Är det på nått sätt negativt att göra så att skippa frukosten? intar nån form av kolhydrater/protein/fett i både frukost/lunch om det gör nån skillnad! Frukost består av 3 dl havre och bär+nån form av protein källa, lunch kollisar/protein/fett av olika slag!¨
Jobbar i i verkstad/ute på fällt som kyltekniker/reparatör!!

Om du hade varit ledig och sovit till 08:30 och ätit frukost nyvaken vid 09:00 hade fastan blivit lika lång, hade du nojjat över det då också?

anemon
2014-10-13, 20:58
Oj tänkte inte på det, ne fuck den här nojan, träna hårt o äta bra/mkt o inte tänka så jävla mkt.....

R Scarpa27
2014-10-13, 21:04
Sant men träningen har börjat gå bra/framåt nu så vill inte att det ska förstöras bara för kosten sköts fel mm! :) men ska försöka att inte tänka så mkt, träna hårt o bra o vila o äta mkt o bra! :)
Men då påverkar det inte mkt hur man äter mm i det stora hela om ni förstår vad jag menar ( klart det påverkar men ni förstpr nog vad jag menar:) )

ligg på överskott om du vill öka i vikt och muskler. ät varierad blandskost, du kan även äta lite godis & snacks då och då så länge du täckts upp macros, och ska ha ett överskott med rlåt säga resterande kalorier ta hellre något gott än äckligt.

vicarious
2014-10-15, 07:44
För mig är frukost dagens första måltid, oavsett tidpunkt. Breakfast, break fast. Breaking the fast. Man bryter nattens fasta.

Mörkret
2014-10-18, 09:41
TS. Varför inte inmundiga en vassle shake när du vaknar?

Ajemän
2014-10-18, 11:04
Varför snarare...?

Onödigt att tvinga i sig frukost om man tränar på eftermiddagen, och kan äta tillräckligt resten av dagen.

EnergiÖverskott
2014-10-18, 12:55
Varför snarare...?

Onödigt att tvinga i sig frukost om man tränar på eftermiddagen, och kan äta tillräckligt resten av dagen.

Vi vet ju sedan tidigare att TS har ordentliga problem med undervikt. Hade jag vart honom hade jag definitivt petat i mig något på morgonen, speciellt när jag har ett aktivt jobb. En vassleshake känns dock för klent och kanske rent av onödigt. En smoothie på mjölk, havre, banan och kanske lite vassle på det så.

Mörkret
2014-10-18, 13:08
Jo, men tänkte att om nu TS hade problem att få i sig mat på morgonen. Smoothie med havre, banan etc. kan vara rätt så mäktigt...lättare då med vassle el kanske casein.

EnergiÖverskott
2014-10-18, 13:13
Ja, om dagsintaget annars är tillräckligt så, :)