handdator

Visa fullständig version : Hur mycket äter ni egentligen?


Tralala
2014-10-13, 14:13
Hej!
Har tränat aktivt 5 ggr vecka, (2 dagar styrka, 2 dagar cirkelträning, 1 spinning) samt allmänt aktiv, byter ut övningarna var 8de vecka, äter bra - väger och skriver in på Lifesum veckovis då och då ( mest för att hålla koll så att jag inte ligger under eller över) och enligt det snittar jag 1500 kcal och ligger på 45% protein, 35 %fett och 20% kolhydrater. Har ätardag söndag då jag äter mer kolhydrater men försöker att inte frossa.
Är restrektiv med alkohol.

Har gått från 30% kroppsfett till nu senast 25%, ( på ca ett år) men på de fyra sista månaderna har jag märkt att jag tappat i styrka och framför allt ork, är ständigt trött.
Märker även att jag inte bygger muskler, har självklart tappat i cm men även vikt, väger väldigt lite..
Är det orimligt att önska att jag tappar mer i fettprocent? Trodde att jag vid detta laget skulle vara ett muskelberg :smash: med definerade muskler och mindre fett på kroppen, men upplever mig som ganska flabbig, främst underdel.

När jag gjorde fettmätning på gymmet sist påpekade instruktören att jag väger för lite och jag blev rädd och tänkte att jag kanske borde äta mer, för att ens kunna få synliga muskler och tappa fett? Eller funkar inte det?
Jag har ju legat på underskott länge men hur bör jag gå tillväga?
Hr börjat äta mer, försöker komma upp i 1800kcal men jag går runt och mår illa mest, känner mig svullen och tung och inget känns kul.

Vad har ni för tips?
Ni andra tränande kvinnor- Vad äter ni och framförallt hur mycket ??
Kan tillägga att jag är 32 år, 163 cm och vägde förra v 51 kg. Med 25%fett då.*screwy*
Tack.

R Scarpa27
2014-10-13, 21:18
=/ säger inget.

163cm och 51kg och 25% fett? låter inte sant... hur har du fått detta resultat.?

har du bilder? och 51kg är ju inte stort direkt?
att du tappar ork och styrka är antagligen ett kaloriunderskott på för lång tid, till slut svälter kroppen och du tappar ork och styrka.

du försöker komma upp i 1800 kcal men klarar det inte? pga illamående? och svullen?
lite vanlig mat med extra kolhydrater och fett fixar 1800kcal utan att ens blir särskilt mätt...
hur har du det med tankarna kring mat för övrigt?

F Ultra
2014-10-13, 22:32
Låter som att det är mätt med en sådan där bioimpendansvåg. De visar inte rätt för fem öre.

Toni Radanov
2014-10-13, 23:34
helt normal fett % om det är mätt på en sån våg.

2 styrkepass i veckan leder inte till någon direkt muskelökning som är nämnvärd. Om de inte är 4-5 timmar per pass och verkligen kör igenom allt. Anar dock att så inte är fallet.

Man underskattar hur mycket tid som krävs för att skapa sig kroppen man önskar, då de flesta önskar något som egentligen tar 2-3 längre tid.

Egentligen inte 2-3 ggr längre tid men 2-3 ggr mer tid än de lägger ner. 2 styrkepass i veckan är inte speciellt mycket styrketräning. Förväntar man sig se muskler här och där, speciellt som tjej, bör man köra längre pass och helst 3 i veckan, eller bara öka passtalet. Total tid investerad = muskeltillväxt i retur. Sen skiljer det ju mellan vilka övningar man väljer. Ingen tror väl på fullaste allvar att utfall kan konkurrera med tex knäböj som ben/röv-övning? Men det tror folk. För att....bloggdrottningar förespråkar sån skit. Buu.

Ta några varv här och snoka i vilka övningar folk föredrar när det kommer till att bygga på sig kvalitetskött och prova dem. Fundera på om du har mer tid till träning också, om inte bör du verkligen försöka göra de övningar som "ger mest" snarare än vad som är nödvändigtvis roligast, om det nu innebär att vissa favoritövningar är klart sämre alternativ. Så kan det ju vara ibland! I dunno. Try shit! Så länge det är "mer".

Tralala
2014-10-14, 09:59
Så ett 50 minuters styrkepass med 10 övningar, 3x10 reps är för lite? 2 ggr v.

Hur menar du http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=69905 att resultatet inte är möjligt?

Ja jag har såklart en historik av ätstörning och jojobantning men är sunt i tanken nu.

Visst är det mätt med en skitvåg, har därför mer gått på att mäta, och där händer det inte så mycket.

Så om jag inte har så mycket mer tid att lägga, hur ska jag göra för att få bättre resultat?

z_bumbi
2014-10-14, 10:17
Att du får en relativt hög procentsiffra för kroppsfett är inte så konstigt eftersom du dels är kvinna och dels väger lite. Den nivån du har idag är inom gränserna för vad som är helt normalt och om du går upp i vikt så kommer siffran antagligen att sjunka. För att vara extrem så om du vägde 60 kg med samma mängd fett i kroppen så skulle du hamna på på 21%, du är det inte direkt rimligt att tro att du skulle nå 60 kg utan att lägga på dig mer fett men det visar på hur beroende fettprocenten är av kroppsvikten.

Om du vill bygga mer muskler så måste du äta mer och sedan fundera på vad du gör på träningarna. Något exakt träningsprogram är omöjligt att ge men jag skulle lägga minst tre tillfällen i veckan på att styrketräna med syfte att bli starkare och öka i muskelmassa.

Vad gäller kosten så skulle jag minska proteinet till max 2 g/kg istället för som idag över 3 g/kg och äta mer kolhydrater. Ligger du på balans eller, helst, överskott så gör så mycket protein ingen större nytta. Att du känner dig tyngre när du äter mer beror antagligen bara på att kroppen återlagrar energi som du behöver för att orka träna bra samt att kroppen hinner återhämta sig snabbare så det är bara positivt.

En brasklapp är att bioimpedansvågar sällan är så exakta och att du kan ha helt andra värden men det inverkar inte på hur kost och träning ser ut om du vill bygga muskler.