handdator

Visa fullständig version : Problem med knäböj


Trainer123
2014-10-13, 13:44
Hej, jag börjar bli riktigt trött på knäböj nu. När jag gör dom så svider det längst ner i korsryggen, ingen extrem smärta men tillräckligt för att förstå att något inte stämmer.

När jag kör böjs kroppen framåt väldigt mycket, försöker ändå hålla ryggraden rak. Detta hjälper lite men den böjs ändå lite i slutet.

Behöver hjälp med detta, vet inte hur jag ska bära mig åt för att bli av med detta.

Har rätt mycket svank som kan ställa till lite i militärpress också, ifall den informationen kan vara viktig att veta.

Tack på förhand!

Trainer123

Commando1980
2014-10-13, 14:03
Frontböj, OL-böj, stretcha höftböjare och framsida lår, kör ryggresningar och lätta goodmornings (tänk på att inte översvanka, ryggresningarna kan du köra kota-kota och gm med rak rygg).

edit: Lätta goodmornings kan du eventuellt skippa, samtidigt som de kan vara en bra återhämtningsövning för korsrygg och hamstrings så kan de också förstärka dina problem.

Loke
2014-10-13, 14:23
Detta är en fråga som är väldigt svår att svara på när den kommer på ett forum så här.

För det första kan ju böjtekniken vara dålig. Du kan lägga upp en film om du vill, men ännu bättre är att träffa en person som kan sina grejer och be om feedback. Då kan han nämligen korrigera dig in action.

För det andra kanske du har dragit på dig någon typ av lättare skada i ryggen. Då måste det rehabas, och varje pass du gör till dess förvärrar antagligen skadan.

Trainer123
2014-10-13, 14:51
Frontböj, OL-böj, stretcha höftböjare och framsida lår, kör ryggresningar och lätta goodmornings (tänk på att inte översvanka, ryggresningarna kan du köra kota-kota och gm med rak rygg).

edit: Lätta goodmornings kan du eventuellt skippa, samtidigt som de kan vara en bra återhämtningsövning för korsrygg och hamstrings så kan de också förstärka dina problem.
Stretcha höftböjare och framsida lår, hjälper det för att få bättre teknik i knäböj? Det kan hjälpa mot överdriven svank också, right?

Trainer123
2014-10-13, 14:53
Detta är en fråga som är väldigt svår att svara på när den kommer på ett forum så här.

För det första kan ju böjtekniken vara dålig. Du kan lägga upp en film om du vill, men ännu bättre är att träffa en person som kan sina grejer och be om feedback. Då kan han nämligen korrigera dig in action.

För det andra kanske du har dragit på dig någon typ av lättare skada i ryggen. Då måste det rehabas, och varje pass du gör till dess förvärrar antagligen skadan.
Lättare skada tror jag inte, isåfall hade jag nog känt av det även när jag inte kör knäböj. Det är just efter den övningen som det är jobbigt. Har ingen direkt video, men kan slänga upp en där jag knäböjer med en lång träpinne iallafall, det borde ju duga för att ni ska få se min teknik.

Loke
2014-10-13, 14:53
Lättare skada tror jag inte, isåfall hade jag nog känt av det även när jag inte kör knäböj. Det är just efter den övningen som det är jobbigt. Har ingen direkt video, men kan slänga upp en där jag knäböjer med en lång träpinne iallafall, det borde ju duga för att ni ska få se min teknik.

Nä, det duger inte.

Trainer123
2014-10-13, 15:04
Nä, det duger inte.
Det tror jag det gör, för det är ju samma sak? :) Inte samma tyngd förstås, men ni ser ju ändå hur mina knäböj ser ut?

Right? :)

ceejay
2014-10-13, 15:17
Varför säger du emot?

Trainer123
2014-10-13, 15:29
Varför säger du emot?
Förlåt jag menade inte att vara oförskämd eller något, jag bara undrade varför det inte gick lika bra :/

Trainer123
2014-10-13, 15:35
Om knäböj verkligen inte passar en, kan man ersätta den med utfall isåfall?

Animalisk
2014-10-13, 15:57
Om knäböj verkligen inte passar en, kan man ersätta den med utfall isåfall?

Stretching och mobilitetsövningar är nog vad de flesta som börjar böja behöver köra, även om man kan gå ner djupt utan vikt så betyder det inte att man klarar av att göra det med bra form när det börjar bli tungt.

Så ge inte upp direkt, filma när du kör några rep på 70-80% av max och glöm inte att öka din rörlighet i främst höftparti, fotleder och rumpa.

Bjuder på en länk till en bra guide för rörlighet som finns på styrkelabbet.
http://www.styrkelabbet.se/fixa-din-rorlighet-for-knaboj-och-marklyft/

Sen kan du även kolla in http://www.mobilitywod.com/
där finns en hel del matnyttigt vad gäller rörlighet för hela kroppen, främst i syfte för att lyfta vikter.

Trainer123
2014-10-13, 16:09
Stretching och mobilitetsövningar är nog vad de flesta som börjar böja behöver köra, även om man kan gå ner djupt utan vikt så betyder det inte att man klarar av att göra det med bra form när det börjar bli tungt.

Så ge inte upp direkt, filma när du kör några rep på 70-80% av max och glöm inte att öka din rörlighet i främst höftparti, fotleder och rumpa.

Bjuder på en länk till en bra guide för rörlighet som finns på styrkelabbet.
http://www.styrkelabbet.se/fixa-din-rorlighet-for-knaboj-och-marklyft/

Sen kan du även kolla in http://www.mobilitywod.com/
där finns en hel del matnyttigt vad gäller rörlighet för hela kroppen, främst i syfte för att lyfta vikter.

Tack så mycket! Torsdag är nästa benpass, då blir det video :) Tack för länkarna också. Bra läsning det här med rörligheten i knäböj.

Trainer123
2014-10-16, 19:09
http://youtu.be/M1QAxsi48NM
http://youtu.be/XrSdtEO-EBM

Två videor när jag knäböjer lite lätt

MikaelB
2014-10-16, 20:21
Du går för lågt och får sk "buttwink", det kan definitivt skada ryggen. För endel går det över av sig själv när man gör knäböj till en vana, andra måste strecha ut sig. Jag skulle rekommendera det sistnämnda.. Och vrid aldrig på dig igen under ett set..

Trainer123
2014-10-16, 21:06
Du går för lågt och får sk "buttwink", det kan definitivt skada ryggen. För endel går det över av sig själv när man gör knäböj till en vana, andra måste strecha ut sig. Jag skulle rekommendera det sistnämnda.. Och vrid aldrig på dig igen under ett set..

Ja den vridningen var verkligen inte bra :/

Vet inte om det här gör nån direkt nytta, men körde lätt nu, går inte alltid lika djupt när jag kör tyngre (dock alltid röven under knäna eller hur man ska säga, så godkända böj är de iallafall:)).

Att träna till sig en starkare bål är att rekommendera kan jag tänka mig för att stabiliteten ska bli bättre också, right?

Vilka strechövningar kan du rekommendera? Tack för ditt svar :)

MikaelB
2014-10-16, 21:29
Vet inte om det här gör nån direkt nytta, men körde lätt nu, går inte alltid lika djupt när jag kör tyngre (dock alltid röven under knäna eller hur man ska säga, så godkända böj är de iallafall:)).

Att träna till sig en starkare bål är att rekommendera kan jag tänka mig för att stabiliteten ska bli bättre också, right?

Vilka strechövningar kan du rekommendera? Tack för ditt svar :)

Ja och fortsätter du med det kan du få ännu större problem med ryggen.

Googla buttwink stretching eller något, det är ett ganska vanligt problem.

Trainer123
2014-10-16, 22:08
Ja och fortsätter du med det kan du få ännu större problem med ryggen.

Googla buttwink stretching eller något, det är ett ganska vanligt problem.

http://axonblogg.se/wp-content/uploads/2012/09/squat_62959341_157387608.gif

Ska den inte vara lite under knäna?

Ett Orm
2014-10-16, 22:31
http://axonblogg.se/wp-content/uploads/2012/09/squat_62959341_157387608.gif

Ska den inte vara lite under knäna?

Jo, om du ska göra ett tävlingslyft.
Men det måste man inte göra om man inte har rörlighet för det - men har man det då måste man.:d

Lås inte ut knäna i toppläget och gör böjen sakta och kontrollerat ner tills du börjar få butt wink. Gör ett markerat stopp och driv sen upp vikten kraftfullt men kontrollerat.
Gör rörelseträningen och försök komma lägre och lägre, det kan ta sin tid.
Börja om med mindre vikt.

Trainer123
2014-10-16, 22:40
Jo, om du ska göra ett tävlingslyft.
Men det måste man inte göra om man inte har rörlighet för det - men har man det då måste man.:d

Lås inte ut knäna i toppläget och gör böjen sakta och kontrollerat ner tills du börjar få butt wink. Gör ett markerat stopp och driv sen upp vikten kraftfullt men kontrollerat.
Gör rörelseträningen och försök komma lägre och lägre, det kan ta sin tid.
Börja om med mindre vikt.

Hehe :)

Okej! Detta ska absolut testas, tack :)

0rre
2014-10-17, 06:45
Hej,

https://m.youtube.com/watch?v=b1f6mk1aVuA

Trainer123
2014-10-17, 11:20
Hej,

https://m.youtube.com/watch?v=b1f6mk1aVuA
Såg din video, tror dock jag borde oroa mig ändå då min "
buttwink"
orsakar mig smärta i ländryggen.

Ryggen böjs rätt rejält o de är ju aldrig bra :/

F Ultra
2014-10-17, 13:19
Hej,

https://m.youtube.com/watch?v=b1f6mk1aVuA

Skillnad på den lilla wink som Candito pratar om och den betydligt större som Trainer123 uppvisar.

z_bumbi
2014-10-17, 13:27
http://youtu.be/M1QAxsi48NM
http://youtu.be/XrSdtEO-EBM

Två videor när jag knäböjer lite lätt

Vi fick inte se hela utförandet men jag skulle säga att du borde skaffa dig lite hjälp med tekniken IRL. Då finns det möjlighet att testa en del mycket snabbare än vad man gör via nätet och man slipper gissa om åtgärd a funkar bättre än åtgärd b osv.

Att du vrider in häcken under dig kan t ex lika gärna bero på att du står på ett sätt som tvingar dig dit än att du är stel eller för den delen att du inte har koordination och/eller styrka i bålen för att hålla den rak.

Loke
2014-10-17, 13:28
Skillnad på den lilla wink som Candito pratar om och den betydligt större som Trainer123 uppvisar.

Jag skulle nog inte säga att winken är så speciellt anmärkningsvärd här heller. Grejen är att Trainer123 får ont. Det är verkligen huvudsaken. Då måste man börja reda i saker. Det kan vara så att Trainer123 inte ens fixar en wink som Candito pratar om. Jag vet en del sådana människor.

I just det här fallet är jag inte helt säker på att winken faktiskt är problemet. Jag tror det precis lika gärna kan vara en fråga om en skada som uppstått vid fail vid något tillfälle, och som inte tillåts läka helt. Winken må göra saken värre, men att bara ta bort den kanske inte är hela lösningen. Men nånstans ska man ju börja.

Jag står dock fortfarande främst för åsikten att Trainer123 bör träffa någon i verkligheten.

Edit: Stort plus 1 på bumbi. Exakt så. Med någon som står brevid kan man gå igenom 10 fel på 5 minuter, vilket via forum och klipp skulle ta typ 10 veckor.

Trainer123
2014-10-17, 14:10
Vi fick inte se hela utförandet men jag skulle säga att du borde skaffa dig lite hjälp med tekniken IRL. Då finns det möjlighet att testa en del mycket snabbare än vad man gör via nätet och man slipper gissa om åtgärd a funkar bättre än åtgärd b osv.

Att du vrider in häcken under dig kan t ex lika gärna bero på att du står på ett sätt som tvingar dig dit än att du är stel eller för den delen att du inte har koordination och/eller styrka i bålen för att hålla den rak.

Funderat lite på det där också, kan inte säga att jag har tränat bålen speciellt bra. Kanske 1 gång varannan vecka max. Ska sluta slarva med den, den kan mycket väl vara en faktor.

Trainer123
2014-10-17, 14:14
Jag skulle nog inte säga att winken är så speciellt anmärkningsvärd här heller. Grejen är att Trainer123 får ont. Det är verkligen huvudsaken. Då måste man börja reda i saker. Det kan vara så att Trainer123 inte ens fixar en wink som Candito pratar om. Jag vet en del sådana människor.

I just det här fallet är jag inte helt säker på att winken faktiskt är problemet. Jag tror det precis lika gärna kan vara en fråga om en skada som uppstått vid fail vid något tillfälle, och som inte tillåts läka helt. Winken må göra saken värre, men att bara ta bort den kanske inte är hela lösningen. Men nånstans ska man ju börja.

Jag står dock fortfarande främst för åsikten att Trainer123 bör träffa någon i verkligheten.

Edit: Stort plus 1 på bumbi. Exakt så. Med någon som står brevid kan man gå igenom 10 fel på 5 minuter, vilket via forum och klipp skulle ta typ 10 veckor.

En skada vill jag inte tro, isåfall hade jag väl känt av att nåt var på tok i vardagen också, och inte bara när jag kör knäböj, right? :/ Tack för svar!

F Ultra
2014-10-18, 00:30
En skada vill jag inte tro, isåfall hade jag väl känt av att nåt var på tok i vardagen också, och inte bara när jag kör knäböj, right? :/ Tack för svar!

Finns ingen garanti för det, i din vardag så belastar du ju inte korsryggen med en massa extrakilo som du gör med en stång på axlarna och fäller i höften.

Trainer123
2014-10-19, 21:56
Finns ingen garanti för det, i din vardag så belastar du ju inte korsryggen med en massa extrakilo som du gör med en stång på axlarna och fäller i höften.

Sant. Ifall jag ska besöka nån, vilken är bäst? Sjukgymnast, naprapat, läkare?

F Ultra
2014-10-20, 22:01
Sant. Ifall jag ska besöka nån, vilken är bäst? Sjukgymnast, naprapat, läkare?

Sjukgymnast med inriktning idrott är väl vad det brukar råda konsensus om är de med bäst kännedom om "våra" problem?! Läkare brukar inte tycka att man ska styrketräna alls :), ingen aning ang naprapater.

Matsa
2014-10-20, 23:52
Sant. Ifall jag ska besöka nån, vilken är bäst? Sjukgymnast, naprapat, läkare?

Det är svårt att säga generellt eftersom alla de yrkena är så breda att det inte alls är säkert att de är kompetenta inom det område du behöver. F Ultras tips är bra om du ska söka själv, men om du talar om vart du bor så kanske någon kan ge dig ytterligare förslag.

Trainer123
2014-10-21, 15:39
Det är svårt att säga generellt eftersom alla de yrkena är så breda att det inte alls är säkert att de är kompetenta inom det område du behöver. F Ultras tips är bra om du ska söka själv, men om du talar om vart du bor så kanske någon kan ge dig ytterligare förslag.

Bor i Götet :)