handdator

Visa fullständig version : "Räcker" 20 gram protein på morgonen?


Pretorian
2014-10-13, 07:52
Jag försöker lägga större delen av mitt kaloriintag till efter träning (tränar vid lunch).

Brukar starta dagen med 3 äggvitor och ett helt ägg tillsammans med några knäckebröd. Det ger ca 20 gram protein.

Räcker det efter en natts fasta? Dagens totala intag täcker mina behov.

R Scarpa27
2014-10-13, 07:56
Jag försöker lägga större delen av mitt kaloriintag till efter träning (tränar vid lunch).

Brukar starta dagen med 3 äggvitor och ett helt ägg tillsammans med några knäckebröd. Det ger ca 20 gram protein.

Räcker det efter en natts fasta? Dagens totala intag täcker mina behov.

http://i.imgur.com/Rr0LPQq.gif

exor
2014-10-13, 08:09
Fastar dubbelt så länge, inga problem.

Beemel
2014-10-13, 08:28
Dagens totala intag täcker mina behov.

Då så!

Reaper123
2014-10-13, 09:17
Jag antar du tänker i banorna "hur mycket protein måste jag minst äta per måltid för att få "maximal" effekt"!?

Det finns flera metoder att mäta proteinsyntesen och proteinnedbrytningen efter en måltid. Den allra enklaste metoden och den som oftast har använts är mätning av endast proteinsyntesen. Det är den här typen av studier som har gett resultatet att 20-30 gram protein verkar vara det som ger maximal effekt. Den här typen av mätning tar dock ingen hänsyn till hur proteinnedbrytningen påverkas efter måltiden.

Källa: (läs gärna hela)
http://tranastyrka.se/myten-max-30g-protein-per-maltid/

Bossebäver
2014-10-13, 09:21
Jag försöker lägga större delen av mitt kaloriintag till efter träning (tränar vid lunch).

Brukar starta dagen med 3 äggvitor och ett helt ägg tillsammans med några knäckebröd. Det ger ca 20 gram protein.

Räcker det efter en natts fasta? Dagens totala intag täcker mina behov.

Mer vore sannolikt bättre. 10g EAA för att maximalt stimulera proteinsyntesen är en siffra jag har sett ofta, den här tomten verkar tycka 15. Det skulle kräva 37 gram äggprotein, eller typ 30 gram vassle.

"It appears that maximizing skeletal muscle protein synthesis requires approximately ~15g of an essential amino acids1,2."

Layne Norton, Hela artikeln med källförteckning å skit. http://spotmebro.com/layne-norton-phd-on-protein-how-much-and-how-often/


Ska vi diskutera den praktiska skillnaden så är det en helt annan femma:cool:

Pretorian
2014-10-13, 09:52
Jag antar du tänker i banorna "hur mycket protein måste jag minst äta per måltid för att få "maximal" effekt"!?

Njaaa.. mer att jag fastat så många timmar och därför bör fylla på med protein eftersom nästa protein-"boost" sker flera timmar senare efter lunchträningen.

Shqypnia
2014-10-13, 10:42
Jag dricker en shake Whey 100 varje morgon 25g (20.5g protein) och det känns att det räcker. Tror det absolut viktigaste är det totala intaget under dygnet.

Reaper123
2014-10-13, 10:56
Njaaa.. mer att jag fastat så många timmar och därför bör fylla på med protein eftersom nästa protein-"boost" sker flera timmar senare efter lunchträningen.Jaha, okej då är jag med på noterna.

Nu är jag ju en gammal pf-räv, så är inte det minsta rädd för just detta du pratar om, men vågar heller inte säga exakt vad som är mest "opti". Men rimligen borde totalen över dagen vara det största faktorn till om du under deff (ja, du bulkar ju iaf inte) lyckas bibehålla din muskelmassa eller ej (utöver att träna "korrekt", förstås).

Pretorian
2014-10-13, 12:01
Ja, när jag skrev det senaste inlägget så ploppade PF upp i huvudet så det är säkert inga problem.

Eftersom jag ligger lågt på kalorierna så vill jag skära ner/ta bort alla shakes. Tidigare åt jag lite frulle tillsammans med en vassleshake bara för att vara på den säkra sidan.

Vill inte börja med PF igen men jag vill äta så mycket som möjligt senare på dagen. Vet att det är på kvällen sötsuget.

vicarious
2014-10-13, 13:56
Jag försöker lägga större delen av mitt kaloriintag till efter träning (tränar vid lunch).

Brukar starta dagen med 3 äggvitor och ett helt ägg tillsammans med några knäckebröd. Det ger ca 20 gram protein.

Räcker det efter en natts fasta? Dagens totala intag täcker mina behov.

Hur lång tid innan du äter nästa gång? Äggprotein är långsamt.

Pretorian
2014-10-13, 14:01
Hur lång tid innan du äter nästa gång? Äggprotein är långsamt.

Frukost (äggmackor) vid 7.00
Kolhydratsladdning innan träning med knäckebröd och banan vid 10.00
Träning slutar vid 12.00
Rejäl lunch vid 12.10

Adrianite
2014-10-13, 14:01
En muskel som stimulerats under ett träningspass är känsligt för proteinets anabola effekter under en dygnscykel av 24 timmar.

Du kan gott och väl skippa dina shakes och allt annat skit som du tror att du måste få i dig efter ett pass eller efter en nattsfasta och ändå förhindra långsiktig muskelnedbrytning och främja muskeluppbyggnad såvida du täcker ditt dagliga behov under en 24-timmars period efter passet.

De vetenskapliga belägg som jag har tagit del av visar att enda skillnaden mellan någon som ständigt trycker i sig protein under dagen och en som fastar i 23 timmar efter passet och sedan täcker sitt dagsbehov i en måltid är att den tidigarenämnda möjligtvis snabbare skulle uppnå samma resultat.

TLDR: Din sista mening.

vicarious
2014-10-13, 14:34
Frukost (äggmackor) vid 7.00
Kolhydratsladdning innan träning med knäckebröd och banan vid 10.00
Träning slutar vid 12.00
Rejäl lunch vid 12.10

Kollar man bara på upptagshastighet så bör det "räcka" då äggprotein är långsamt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132310

RobinEH
2014-10-13, 16:50
En muskel som stimulerats under ett träningspass är känsligt för proteinets anabola effekter under en dygnscykel av 24 timmar.

Du kan gott och väl skippa dina shakes och allt annat skit som du tror att du måste få i dig efter ett pass eller efter en nattsfasta och ändå förhindra långsiktig muskelnedbrytning och främja muskeluppbyggnad såvida du täcker ditt dagliga behov under en 24-timmars period efter passet.

De vetenskapliga belägg som jag har tagit del av visar att enda skillnaden mellan någon som ständigt trycker i sig protein under dagen och en som fastar i 23 timmar efter passet och sedan täcker sitt dagsbehov i en måltid är att den tidigarenämnda möjligtvis snabbare skulle uppnå samma resultat.

TLDR: Din sista mening.

Muscle protein synthesis was significantly increased above predrink levels (P < 0.05) when the drink was consumed at 1 h and at 3 h postexercise (Fig. 6). However, no statistical difference existed (P > 0.05) in muscle protein synthesis between the 1- and 3-h drinks.
Muscle protein breakdown did not significantly change (P > 0.05) regardless of when the EAA or Pla drink was consumed
http://jap.physiology.org/content/88/2/386

Att vänta 3 timmar med att äta ger samma effekt på proteinsyntesen i muskeln som att enbart vänta 1 timma. Att vänta 1 timma med att äta ger lika proteinnedbrytning i muskeln som om man skulle vänta 3 timmar, under samma tidsperiod.
Proteinsyntes + proteinnedbrytning = proteinbalans.
Sett till 24 timmar så är det fördelaktigt att äta tidigt efter träning då du tidigare återfår en positiv muskelproteinbalans.

Pretorian
2014-10-13, 17:06
Att äta det största målet efter träningen kommer jag fortsätta med.