handdator

Visa fullständig version : Höftböjjarna


Munter
2004-03-29, 14:08
Jag har börjat få låsningar i vänsterbenet då jag promenerar, misstänker att jag har en otroligt stel s.k "höftböjjare". Benet låser sig (ungefär samma känsla som när man låser armbågen och det knäpper till då man rätar ut den) och det är himla otrevligt... kan liksom inte föra benet framåt utan måste stappla några minuter och mjuka upp det.
Smärtan uppenbarar sig strax under vänstra höftkammen och strålar ner längst hela utsidan på låret, ofta när jag går i uppförsbacke i helt normalt tempo (mer påtagligt på morgonen, men det återkommer hela dagen). Det har pågått i över en vecka nu och verkar inte bli bättre.

Vart sitter höftböjjaren, är den den jag har ont i och hur stretchar/tränar/övertränar man den?

Peter
2004-03-29, 14:29
Höftböjarna är ett samlingsnamn på flera muskler som lyfter låret uppåt enkelt uttryckt.

Om du vill ta reda på om du har en för stel höftböjare är det enklast att lägga dig på rygg på ett bord med rumpan precis på bordskanten. Dra sen upp ena benet mot magen med armarna runt smalbenet så svanken pressas ner mot bordet. Sen håller du andra benet med 90 grader i knäleden utöver bordskanten och låter foten hänga så långt ner du kan mot golvet. Med normal rörlighet ska framsidan på låret vara parallellt med golvet, minst. Gärna lite lägre. Jätteviktigt att hålla hela ryggen i borden och hålla hårt runt smalbenet på benet du håller upp så du inte tippar hela bäckenet, för då blir det inte ett rättvist test.

Du bör inte ha allt för tighta byxor på dig eftersom du då mest testar rörligheten i byxan.

z_bumbi
2004-03-29, 14:53
En halvvild gissing.

Smärtan låter mer som min personliga hatmuskel tensor fasciae latae.
Smärtan går ner längs utsidan av låret, i mitt fall kan man känna "knölar" längs utsidan på låret som gör fruktansvärt ont om man trycker på dem.
Har man tur så fixar det sig med massage direkt på knölarna (Det gör ont!) och stretching, annars får man gå till en riktig massör som mjukar upp nedre delen av ryggen, häcken och låren.

Höftböjarna är väl annars Iliacus, Psoas major och Rectus femoris.

emmzan
2004-03-29, 14:59
Originally posted by z_bumbi
Höftböjarna är väl annars Iliacus, Psoas major och Rectus femoris.

:bow:
Ska vi vara petiga kan vi kasta in sartorius också!

Munter
2004-03-29, 15:04
Peter: Den där excercisen gick galant i alla fall. Det sträckte dock skönt där jag har ont ungefär... en annan stretchövningar som prickar området är då man ligger med flat rygg mot golvet och viker det ena benet (man håller det rakt) över det andra, som är raklångt jäms med kroppen. Brukar smälla till riktigt skönt i ryggen då man gör den tillsammans med någon som stöter till det roterade benet.

Bumbi: Jag har ingen sådan smärta på utsidan benet, men det lutar väl åt att det är de musklerna som rapplar. Känns som en muskelsmärta då det krampar / hugger till, så jag får väl rota runt efter bra stretchövningar till det där området.

Tack för svar!

fibre
2004-04-14, 21:24
Originally posted by Munter
Jag har börjat få låsningar i vänsterbenet då jag promenerar, misstänker att jag har en otroligt stel s.k "höftböjjare". Benet låser sig (ungefär samma känsla som när man låser armbågen och det knäpper till då man rätar ut den) och det är himla otrevligt... kan liksom inte föra benet framåt utan måste stappla några minuter och mjuka upp det.
Smärtan uppenbarar sig strax under vänstra höftkammen och strålar ner längst hela utsidan på låret, ofta när jag går i uppförsbacke i helt normalt tempo (mer påtagligt på morgonen, men det återkommer hela dagen). Det har pågått i över en vecka nu och verkar inte bli bättre.

Vart sitter höftböjjaren, är den den jag har ont i och hur stretchar/tränar/övertränar man den?
hehe jag har exakt samma problem!
det har hållit på i ca 1 år nu men verkar inte bli varken bättre eller sämre.:(
ska testa lite nya stretchövningar! återkommer med resultat