handdator

Visa fullständig version : Osportslighet i lagsporter - Knuffar och andra småvåldsamma beteenden


kalle_banan
2014-10-12, 11:56
Jag såg en landslagsmatch mellan dom svenska och isländska damlandslagen i handboll igår. Matchen började ganska lugnt, Sverige var tidiga med att mosa Island, men pö om pö så la jag märke till att dom asen knuffade, höll fast och allmänt jävlades med varandra hela tiden. Hela Tiden! Domarna såg naturligtvis vad dom höll på med men det krävdes en hel del för att dom skulle blåsa och ge varningar, utvisningar osv. Vad är grejen egentligen? I min naiva föreställning så spelar man lagsporter med moral och stolthet, men dom asen spenderade en tredjedel av tiden med att halvt om halvt brottas?! What gives?

VikG
2014-10-12, 12:04
Det är kul

Fuark
2014-10-12, 12:05
det är kul

+1

suntriber
2014-10-12, 12:13
Att "ge och ta" hör till inom handbollen, det är trots allt en kontaktsport.

Knuffa och hålla fast ingår i ens register för att hindra motståndarna komma till avslut.

Såg också matchen och tyckte det var ganska snällt för det mesta, mycket tack vare att Sverige hade en bekväm ledning.

Sen är det ju alltid lätt att det hettar till ibland och blir lite hårdare tag, speciellt då när det är jämnt och matchen betyder mycket. Då är det naturligtvis domarnas uppdrag att stävja detta genom varningar och utvisningar etc, vilket dom oftast gör bra på landslagsnivå.

För att svara på din fråga så är det min erfarenhet att handboll är en sport där det mycket väl kan förekomma hårda tag, men detta sker oftast inom reglerna och den nivån domarna valt att lägga matchen på.
Det är även väldigt sällan det urartar och blir, som du uttryckte det, brottning och allmänt jävlande, med varandra.

/handbollsspelare i 20 år

Agitator
2014-10-12, 12:26
http://i.imgur.com/WPuXN.gif

Magnus N
2014-10-12, 13:03
Att man i lagsporter som är fysiska försöker skaffa fördelar med att just spela fysiskt är väl inget förvånande?

olle lindblad
2014-10-12, 13:56
http://i.imgur.com/WPuXN.gif

Den där var rätt brutal.

awesomooo
2014-10-12, 14:17
http://www.boston.com/sports/hockey/bruins/extras/bruins_blog/849017484.gif

cero
2014-10-12, 14:21
Lätt hänt att ovälkommna beteenden ger sig till känna när man är mitt i en hätsk match. Har själv gjort en del korkade saker under mina år i fotbollen, och oftast ångrar man sig direkt efteråt.

Paperbasket
2014-10-12, 14:37
Jag har svårt att kolla på fotboll av denna anledningen. Inte för att det gruffas och dras i varandra men allt jävla filmande runt det.

Ja, det filmas säkert i andra sporter med men just fotbollen känns så skämmigt när man kollar på matcher.

Sniggel
2014-10-12, 16:06
Den där var rätt brutal.

Hon har internaliserat den patriarkala avsaknaden av kvinnorespekt :d

Fartman
2014-10-12, 23:47
Det är kul

Ja det är väldigt kul faktiskt, och höjer underhållningsvärdet tycker jag också. (tex hockeyn förr var ju skitskoj att kolla på alla gruff och slagsmål)
Min egen korta idrottskarriär är ordentligt kantad av olika övertramp, utvisningar, röda kort och allmänt olämpligt uppträdande. Jag var ganska dålig, liten, arg och elak :)

Manta
2014-10-13, 00:00
Man vinner på det helt enkelt. En av mina största svagheter när jag själv spelade fotboll var att jag inte alls var lagd åt det hållet, vilket gjorde att jag blev väldigt grinig på att andra "fuskade", men saknade förmågan att ge igen på samma sätt.

Sniggel
2014-10-13, 01:57
Har själv haft svårt för det då tjusningen med sport för mig var/är tydliga regler. Hålla sig inom gränserna och prestera sitt bästa under de premisserna. När det gäller fulspel måste man göra luddiga gränsdragningar för vad man kan komma undan med. Detta tar fokus från det fysiska och från själva lagspelet. Eller lägger till en extra dimension beroende på hur man ser det. ;)
Den dimensionen var dock inget intressant för mig och kan ha varit en av anledningarna till att jag tidigt började intressera mig för individuella idrotter istället.

Hemi
2014-10-13, 05:23
1500m löpning har nästan traditionellt varit en gruffig sport när man armbågar sig fram i stället för att springa fullt. Vissa löpare är värre än andra. Kanske var det värre förr innan all rekordslakt började i och med Grand Prix, sportbilar, pengar och priser. 100m har också haft ett och annat slagsmål bara för att löparna är så upp i nerverna. Jobbigt att titta på sånt. 400m är skonat eftersom banorna är separerade och man är så slut efter ett lopp ändå.

ARMSTARK
2014-10-13, 07:28
Jag har svårt att kolla på fotboll av denna anledningen. Inte för att det gruffas och dras i varandra men allt jävla filmande runt det.

Ja, det filmas säkert i andra sporter med men just fotbollen känns så skämmigt när man kollar på matcher.

Jag tänkte precis skriva samma sak! Fy fan vad förbannad man blir när man ser det! Och när dommaren köper en riktigt grov filmning, ja då är det nära att TV.n åker ut genom fönstret!

r1kkie
2014-10-13, 08:13
Jag har svårt att kolla på fotboll av denna anledningen. Inte för att det gruffas och dras i varandra men allt jävla filmande runt det.

Ja, det filmas säkert i andra sporter med men just fotbollen känns så skämmigt när man kollar på matcher.

Skönt att det finns amerikans fotboll att titta på istället. Inga filmningar där än så länge. Samt videogranskning. :hbang:

AronP
2014-10-13, 10:06
Jag tycker det ligger på domarna att hålla spelet rent.

Diomedea exulans
2014-10-13, 10:09
Min första reflektion är att det är märkligt att sånt här verkar accepteras på plan, medan det utanför plan hade lett till en misshandelsdom.

ducedo
2014-10-13, 10:29
Skönt att det finns amerikans fotboll att titta på istället. Inga filmningar där än så länge.

http://www.totalprosports.com/wp-content/uploads/2013/11/cincinnati-bengals-dive-football-flopping-gifs.gif

http://www.totalprosports.com/wp-content/uploads/2013/02/6-steve-staios-islanders-dive-hockey-dive-gifs.gif

Jag håller med Gary Neville och har förståelse för att man tänjer gränserna inom allt för att få den där lilla fördelen som kan avgöra matcher. Som proffsspelare så kretsar hela livet kring att vinna och det vore idioti att inte försöka dra nytta av det så länge man inte utsätter andra för fara. Däremot så ogillar jag verkligen fenomenet.

Något jag verkligen avskyr är när spelare i obetydliga reservlagsmatcher i bottenligor går in för att skada spelare eller liknande bara för att vinna. Så idiotiskt beteende i matcher som ingen bryr sig om förutom någon enstaka individ.

r1kkie
2014-10-14, 07:10
http://www.totalprosports.com/wp-content/uploads/2013/11/cincinnati-bengals-dive-football-flopping-gifs.gif



Haha jag dog av skratt!

Jag får omformulera mig. Väldigt sällan det filmas, under de 4 åren som jag följt sporten har kan jag inte komma på någon situation där någon filmat. :)

TIMPA
2014-10-14, 07:44
Just handboll är verkligen en kamp individ mot individ i många fall och då tenderar det till att hetta till lite, som sig bör. Sen är just handboll ganska förskonat mot filmningar kontra andra sporter, vilket är skönt.

Fotbollen är förjävlig.

Fartman
2014-10-14, 16:56
Jag måste bara tillägga att även jag verkligen HATAR filmningar. Har också väldigt svårt för fotboll pga detta.