handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta - underskott.


musicpanda
2014-10-12, 00:09
Antag att mitt energibehov just nu är 2700 kcal (läser programmering på distans så är duktigt inaktiv) och att jag siktar på energibalans träningsdagar (mån, ons, fre) i tron att det vore lättare för mig psykiskt, än att ligga på underskott varje dag som vid en traditionell deff.

Hur lågt vågar jag gå på kcal underskott på vilodagar? I den bästa av världar vill jag tro att kroppen eller musklerna kanske inte tar lika mycket stryk av ett större kcal underskott på säg - 1000 kcal på vilodagar om jag strävar efter energibalans på träningsdagar?

Känns även som att jag måste ha ett större underskott än normalt rekommenderade - 500, om jag inte ska få en väldigt utdragen deff? Eller är det bara dumt med så stora kontraster i kcal-intag från en dag till en annan, även om viktförlusten per vecka blir strax över halvkilot? Jag uppskattar att jag ligger på en 15% kroppsfett i alla fall (något ojämnt fördelat på bröst, höfter och rumpa)... så det finns en del att ta av.

All hjälp uppskattas!

vicarious
2014-10-12, 10:28
Hur lågt vågar jag gå på kcal underskott på vilodagar? I den bästa av världar vill jag tro att kroppen eller musklerna kanske inte tar lika mycket stryk av ett större kcal underskott på säg - 1000 kcal på vilodagar om jag strävar efter energibalans på träningsdagar?



Man skulle kunna argumentera för att det vore bättre att göra tvärtom. Energibalans på vilodagar och underskott på träningsdagar. Varför? På träningsdagarna får du en stimulering av proteinsyntesen vilket ger bättre förutsättningar för positiv proteinbalans trots energiunderskott. På vilodagarna har du inte den stimuleringen. Nu när det bara handlar om en dag till en annan så blir det nog ingen större skillnad hursomhelst, då proteinsyntesen efter träning kan vara förhöjd allt mellan 12-48h.

En annan aspekt är att dina träningspass eventuellt skulle kunna bli bättre om du dagen innan ätit på energibalans och laddat upp ordentligt.

Jag hade nog personligen ätit ungefär lika mycket varje dag men kompenserat med en extra 200-300 kcal de dagar jag tränar för att kompensera energiåtgången under själva passet. Denna extra energi i form av kolhydrat.