handdator

Visa fullständig version : Lågrepsstyrketräning med kort setvila, vad kan jag förvänta mig?


Diomedea exulans
2014-10-11, 20:32
Tjena allihopa! Ni som följer mina inlägg slaviskt vet att jag slutade träna för ett litet tag sedan. Nu i dagarna har motivationen dock börjat pocka igen, så jag tänkte återgå till gymmet snart.

En av de faktorer som förstörde min motivation var att jag tyckte träningen tog upp för mycket tid, och att vilotiden mellan seten var för lång. Jag brukade nämligen träna "styrkeinriktat" istället för "byggarinriktat". Jag vet att det inte finns en strikt uppdelning mellan de två egentligen, men ni kanske fattar vad jag menar; jag tränade med:

1) Tung vikt, ofta 2-5 reps.
2) Mycket basövningar.
3) Lång setvila, kanske 2-5 minuter.
4) Struntade i kontakt, känsla, pump, mm.

Jag trivs med detta träningssätt, utom just punkt 3. Min fråga till er är: Vad händer om jag tränar som förut, fast kortar ner setvilan till kanske 30-90 sekunder? I samma veva har jag tänkt att jag ska sänka vikten från ett set till ett annat, så jag orkar göra mina reps.

För att förtydliga ska jag förklara med ett exempel. Jag brukade träna såhär t ex:

Massor uppvärming
100 kg 5 reps
5 minuters vila
100 kg 5 reps
5 minuters vila
100 kg 3 reps
5 minuters vila
100 kg 5 reps
5 minuters vila
100 kg 4 reps.

Och nu hade jag tänkt byta till att träna såhär, t ex:

Massor uppvärming
100 kg 5 reps
30 sekunders vila
90 kg 5 reps
30 sekunders vila
80 kg 8 reps
30 sekunders vila
75 kg 5 reps
30 sekunders vila
70 kg 4 reps.

Vad kan jag förvänta mig för resultat av sån här träning?
Blir det som ett mellanting mellan volymträning och styrketräning?
Eller blir det bara som styrketräning, fast med sämre resultat?
Gör jag klokare i att minska tidsåtgången på något annat sätt, t ex genom att sänka volymen?

MVH

Rikard Jansson
2014-10-11, 20:36
Skador :)

Diomedea exulans
2014-10-11, 20:39
Ajdå, det lät otrevligt!

Får jag fråga varför? För man tappar det mentala fokuset?

Commando1980
2014-10-11, 20:53
Du får väl hitta ett lämpligt mellanläge. Varför måste det vara 5 min vs 30sek vila? Sen kan du ju också laborera med set in set/superset/compound set osv om du vill få en hel del gjort på säg 50-60min

Ett Orm
2014-10-11, 20:53
Ajdå, det lät otrevligt!

Får jag fråga varför? För man tappar det mentala fokuset?

Så länge tekniken och kontrollen är bra ser jag inte varför det skulle vara större risk för skador.
Körde själv ett liknande upplägg fast med sex set åttor och något kortare vila, funkade riktigt bra. Men det var väldig jobbigt.
Mer inriktning mot volym skulle jag säga.

Tappar man fokus avbryter man.

Diomedea exulans
2014-10-11, 21:02
Du får väl hitta ett lämpligt mellanläge. Varför måste det vara 5 min vs 30sek vila? Sen kan du ju också laborera med set in set/superset/compound set osv om du vill få en hel del gjort på säg 50-60min

Nej, du har förstås rätt. Onödigt att gå till ytterligheter. Vilar jag för kort stund blir det kanske för jobbigt och så blir jag omotiverad av det istället. ;)

Så länge tekniken och kontrollen är bra ser jag inte varför det skulle vara större risk för skador.
Körde själv ett liknande upplägg fast med sex set åttor och något kortare vila, funkade riktigt bra. Men det var väldig jobbigt.
Mer inriktning mot volym skulle jag säga.

Tappar man fokus avbryter man.

Okej! :)

sungun
2014-10-11, 21:58
Intressant! Men att bara vila 30 sek känns vansinnigt. 60-90 sek är det ju som gäller vid volymträning.

Ajemän
2014-10-11, 22:09
Är det? :p

Jag tror du kommer nå bieberkroppen alldeles utmärkt på det där sättet, och öka i styrka.
Hade en utmärkt träningsperiod i våras med sådant upplägg.

drkrupp
2014-10-11, 23:07
Istället för att halvera setvilan kan du dubbla effektiviteten. Superset. Funkar kanon även för basövningar.

Axelpress + chins
Bänk + rodd
Biceps + triceps.

Med 2 minuter vila får man ett långpass på under timmen. Jag körde så länge utan att tröttna.

Diomedea exulans
2014-10-12, 10:08
Är det? :p

Jag tror du kommer nå bieberkroppen alldeles utmärkt på det där sättet, och öka i styrka.
Hade en utmärkt träningsperiod i våras med sådant upplägg.

:hbang:

Istället för att halvera setvilan kan du dubbla effektiviteten. Superset. Funkar kanon även för basövningar.

Axelpress + chins
Bänk + rodd
Biceps + triceps.

Med 2 minuter vila får man ett långpass på under timmen. Jag körde så länge utan att tröttna.

Superset är the shit! Brukade med köra det, eller rentav tri-set (så heter det va?) om jag hade tre övningar på rad som inte involverade samma muskelgrupp.

En nackdel är att det ofta kommer någon och "stjäl" utrustningen i övning 1 när man håller på med övning 2. Haha, det är seriöst ett problem.

Ajemän
2014-10-12, 10:11
Tycker du ska skita i alla "ska'n". Det viktigaste är att man tränar kontinuerligt och tycker om upplägget, och om man vilar 60 eller 120 sek är faen finlir deluxe.

Diomedea exulans
2014-10-12, 10:16
Okej okej!

drkrupp
2014-10-12, 14:37
En nackdel är att det ofta kommer någon och "stjäl" utrustningen i övning 1 när man håller på med övning 2. Haha, det är seriöst ett problem.

Ställ dig på bänken och kör rodd med samma stång som du kör bänkpress med ;)

(Tänkte inte på det. Jag tränar i eget gym)