handdator

Visa fullständig version : Less is more ?


Strixen
2014-10-11, 17:49
Efter att alltid ha delat upp min träning med 1 muskelgrupp/ vecka i en 4-5 split så lät jag mig övertalas om att det är bättre att träna varje muskelgrupp 2 ggr/ vecka. Jag fick lägga om schemat och träna fler muskelgrupper/ gång och lite färre set. Detta kändes bra i en månad, sedan märkte jag att jag fick plocka in fler och fler extra vilodagar då jag kände mig sliten.

Nu har jag återgått till en stor split med en muskelgrupp/ vecka, direkt kände jag en bättre återhämtning och började öka igen, så nu är jag både starkare och större än tidigare. Är det så bra att köra varje muskel flera gånger/ vecka? Med denna splitt så kan jag verkligen fokusera på en muskel och köra rejält med volym och jag är nästan lite mör i muskel till nästa pass efter 1 vecka.

Jag tycker många verkar köra muskelgrupperna både 2 & 3 gånger/ vecka, och säger att det ger de bästa ökningarna, men är det inte fler som känner som jag att 1 gång/ vecka räcker gott? Nu kanske hormonstinna ynglingar klara det bättre eller om man tränar på mediciner, men jag tänker generellt för vuxna män ;)

CalleP
2014-10-11, 18:29
Om du kan återhämta dig så är det ju positivt att köra fler gånger. Känns rent spontant som man kan slarva mer med återhämtningen om du kör en vanlig split en gång i veckan jämfört med 3 helkropp med ganska hög volym.

Så håller med en gång per vecka räcker gott och väl. Många gör ju bra ökningar på det med och det tar ju inte lika lång tid heller.

Shqypnia
2014-10-11, 18:37
Kör du tillräckligt hårt så orkar man ändå inte köra samma muskel igen inom en vecka. Fortsätt träna en muskel i veckan.

Hackenschmidt
2014-10-11, 18:42
Jag tycker båda fungerar, men jag måste dra ner ganska ordentligt på volymen för att kunna öka på hög frekvens.

Jag tycker ändå hög frekvens fungerar bättre för mig p.g.a:

Roligare
Lägre volym = mer fokus över till varje set
Kan bibehålla/utveckla bättre form och smidighet om jag tränar en övning oftare

sungun
2014-10-11, 18:43
Vetenskapen verkar iaf hålla på dom som kör igen kroppen två ggr per vecka. Det jag tror kan vara problemet när man är van att köra skiten ur en muskelgrupp som sen får vila i en vecka, är att det är svårt att lägga intensitet å volym på tillräckligt låg nivå för att kunna återhämta sig när man dubblar frekvensen. Jag tror att du helt enkelt kört för hårt.

Strixen
2014-10-11, 18:51
Vetenskapen verkar iaf hålla på dom som kör igen kroppen två ggr per vecka. Det jag tror kan vara problemet när man är van att köra skiten ur en muskelgrupp som sen får vila i en vecka, är att det är svårt att lägga intensitet å volym på tillräckligt låg nivå för att kunna återhämta sig när man dubblar frekvensen. Jag tror att du helt enkelt kört för hårt.
Kan ju vara så, svårt att lära en gammal hund att sitta *drool*

z_bumbi
2014-10-11, 19:38
Kör man samma volym räknat i reps, set och intensitet så brukar flerkroppspass vara mentalt jobbigare men det sliter mer på leder och muskler att köra 4- till 5-split. Belastningen på en enskild led och muskel blir mycket högre vid varje enskilt tillfälle och med lite otur ger man sig på samma led eller muskel igen innan den hunnit återhämta sig.
Om jag skulle gissa är det däremot väldigt få som faktiskt kör samma volym utan många försöker köra de tyngsta seten och/eller bli lika slut i musklerna vid halvkropp/helkropp som en större split och då är det mycket jobbigare att köra på det viset.

FinnPinn
2014-10-11, 23:08
Nu sitter jag inte hör och svarar med min kunskap men de flesta verkar vara överens om att som ialla fall som ren byggare så tjänar du på att köra muskelgrupperna mer än 1 gång per vecka . Problemet jag hade när jag började kolla på scheman och hur jag ville träna utgick jag ifrån hur dom stora pojkarna tränade ex Jay cuttler tog ett tag innan jag insåg att jag inte har hans genetik eller hormoner :) om du tränar bröstet på måndag så kommer inte dina bröst INTE växa tills nästa måndag hur jävla hårt du än kör dom..... det optimala borde ju vara att träna dom så fort dom slutat växa av ansträngning du gav dom ??? Vad ja förstår ca 72h. Nu vet jag inte om det är bro science eller inte men ja tror på det :)

Loke
2014-10-12, 04:20
Kör du tillräckligt hårt så orkar man ändå inte köra samma muskel igen inom en vecka. Fortsätt träna en muskel i veckan.

Sant. Tricket är att göra det ändå, fast man inte orkar. Sen ytterligare en gång, bara för att stirra orkeslösheten i vitögat. Då ger den med sig, och plötsligt orkar man :)

Jontalinen
2014-10-12, 10:53
Sant. Tricket är att göra det ändå, fast man inte orkar. Sen ytterligare en gång, bara för att stirra orkeslösheten i vitögat. Då ger den med sig, och plötsligt orkar man :)

+1

Hur jävla tunga pass kör ni som inte orkar samma muskelgrupp på en hel vecka? Måste bränna ut er fullständigt.

Commando1980
2014-10-12, 12:04
Efter att alltid ha delat upp min träning med 1 muskelgrupp/ vecka i en 4-5 split så lät jag mig övertalas om att det är bättre att träna varje muskelgrupp 2 ggr/ vecka. Jag fick lägga om schemat och träna fler muskelgrupper/ gång och lite färre set. Detta kändes bra i en månad, sedan märkte jag att jag fick plocka in fler och fler extra vilodagar då jag kände mig sliten.

Nu har jag återgått till en stor split med en muskelgrupp/ vecka, direkt kände jag en bättre återhämtning och började öka igen, så nu är jag både starkare och större än tidigare. Är det så bra att köra varje muskel flera gånger/ vecka? Med denna splitt så kan jag verkligen fokusera på en muskel och köra rejält med volym och jag är nästan lite mör i muskel till nästa pass efter 1 vecka.

Jag tycker många verkar köra muskelgrupperna både 2 & 3 gånger/ vecka, och säger att det ger de bästa ökningarna, men är det inte fler som känner som jag att 1 gång/ vecka räcker gott? Nu kanske hormonstinna ynglingar klara det bättre eller om man tränar på mediciner, men jag tänker generellt för vuxna män ;)

Gör du framsteg så är det bara att köra på. Ska du träna med ökad frekvensen så kan du ju inte köra skiten ur dig på samma sätt som vid en multisplit. Sen är det också lätt att hamna i ett ingenmansland då frekvensen ökas, många tränar för lite 'mängd'.

Strixen
2014-10-12, 14:06
I dag kör enligt nedan 1 gång/ vecka:

Bröst: 14-16 SET
Biceps: 12-14 SET
Triceps: 10-12 SET
Rygg: 12-14 SET
Axlar: 12-14 SET
Ben: 12-14 SET

Efter uppvärmning kör jag basövningar med lägre reps 5-7. sedan ass.muskler 10-12 reps. Det sista setet i varje övning till failure, (de andra seten är alltid på gränsen till failure), tidigare körde jag varje set till failure, men jag har slutat med.

Efter ett träningspass på ca 45 minuter är jag väldigt mör och det tar ungefär 1 vecka att vara på gång igen.

Om jag skulle träna varje muskelgrupp 2 ggr/ vecka, skulle jag då köra t.ex. bröst med endast 8 SET och inte till failure, annars skulle jag aldrig orka med det, eller hur borde upplägget vara?

Payter
2014-10-12, 14:15
I dag kör enligt nedan 1 gång/ vecka:

Bröst: 14-16 SET
Biceps: 12-14 SET
Triceps: 10-12 SET
Rygg: 12-14 SET
Axlar: 12-14 SET
Ben: 12-14 SET

Efter uppvärmning kör jag basövningar med lägre reps 5-7. sedan ass.muskler 10-12 reps. Det sista setet i varje övning till failure, (de andra seten är alltid på gränsen till failure), tidigare körde jag varje set till failure, men jag har slutat med.

Efter ett träningspass på ca 45 minuter är jag väldigt mör och det tar ungefär 1 vecka att vara på gång igen.

Om jag skulle träna varje muskelgrupp 2 ggr/ vecka, skulle jag då köra t.ex. bröst med endast 8 SET och inte till failure, annars skulle jag aldrig orka med det, eller hur borde upplägget vara?
Intressant att du kör fler set på bröst än rygg.Skulle nog köra mer för ryggen med tanke på framtiden (hur kroppen kommer att må).

Strixen
2014-10-12, 14:22
Intressant att du kör fler set på bröst än rygg.Skulle nog köra mer för ryggen med tanke på framtiden (hur kroppen kommer att må). Rygg är en stark och lättränad muskelgrupp för mig, så jag behöver inte träna mer rygg, jag skulle nog kunna drar ner rygg till 10 SET och få minst lika bra resultat, min svagaste muskel (storleksmässigt är biceps :)

J.V
2014-10-12, 14:31
Hur jävla tunga pass kör ni som inte orkar samma muskelgrupp på en hel vecka? Måste bränna ut er fullständigt.Jag undrar det, jag också. Antingen är man slö eller så tränar man på ett dumt sätt.

h051n
2014-10-12, 15:19
Variera!

PureWhey
2014-10-12, 15:30
Jag undrar det, jag också. Antingen är man slö eller så tränar man på ett dumt sätt.


Båda antagligen

oscarovegren
2014-10-12, 16:50
Kör du tillräckligt hårt så orkar man ändå inte köra samma muskel igen inom en vecka. Fortsätt träna en muskel i veckan.

Falskt! Allt beror på hur bra man är på att återhämta sig. Säg det till eliten inom tyngdlyftning och styrkelyftning så kommer alla säga emot dig.

Pretorian
2014-10-12, 17:54
Jag tycker en muskelgrupp per vecka låter lite.

Xtreme
2014-10-12, 18:00
Fokuserar på basövningar och får väl kategorisera mig som nybörjare eftersom jag tränat mindre än ett år i sträck sedan senaste uppehållet.

Jag kör
Knäböj/Marklyft
Bänkpress
Militärpress
Rodd
Chins
Bicep-curls
Mage

Kör 4 set / övning 3 gånger i veckan och har inga problem med att orka det. Detta blir 3 gånger i veckan på de muskler jag tränar.

Ni som inte orkar 2 gånger. Hur ser era träningsprogram ut (med övning/set/rep)?

henrikl
2014-10-12, 18:16
Varför säger så många "en muskelgrupp per vecka" när de menar "varje muskelgrupp en gång i veckan"? Är ju sjukt många som gör det.

Matsa
2014-10-12, 19:12
Falskt! Allt beror på hur bra man är på att återhämta sig. Säg det till eliten inom tyngdlyftning och styrkelyftning så kommer alla säga emot dig.

Nja, det beror snarare på hur man lägger upp träningen. Det är inte svårt att träna igenom kroppen flera gånger per vecka oavsett vad man har för återhämtningsförmåga, det är bara att anpassa parametrarna efter ens förutsättningar. Dessutom anpassar man sig till en högre frekvens efter ett tag och då blir det lättare och man kan köra på hårdare.

Shqypnia
2014-10-12, 19:25
Falskt! Allt beror på hur bra man är på att återhämta sig. Säg det till eliten inom tyngdlyftning och styrkelyftning så kommer alla säga emot dig.

Jag citerade Dennis James.

Kralligare
2014-10-12, 20:15
Det är många som tränar varje muskelgrupp 1 gång per vecka, inget konstigt med det. Så tränar jag själv just nu i en 4-split, fast jag brukar byta och i bland köra 2 ggr/& vecka, men jag tror inte jag gör bättre framsteg på det viset, snarare att det känns roligare att byta rutin ibland.

Brinke
2014-10-13, 00:08
Jag körde själv helkropp 3 pass per vecka förut, men bytte till en 4 split per vecka,
För mig har detta funkat mycket bättre än helkropp, har fått bättre ökningar i vikter samt muskelmassa, men alla reagerar olika på olika träningsformer,
Gör det som passar dig bäst!

BigBoy
2014-10-13, 08:14
http://centralspace.ucmo.edu/xmlui/bitstream/handle/10768/17/MThomas_Kinesiology.pdf?sequence=1

Om jag tolkar det hela rätt så verkar det mer eller mindre kvitta.
Det är jag förövrigt helt övertygad om att det gör i långa loppet. Träna som du trivs med och resultaten kommer bäst.

sungun
2014-10-13, 12:29
http://centralspace.ucmo.edu/xmlui/bitstream/handle/10768/17/MThomas_Kinesiology.pdf?sequence=1

Om jag tolkar det hela rätt så verkar det mer eller mindre kvitta.
Det är jag förövrigt helt övertygad om att det gör i långa loppet. Träna som du trivs med och resultaten kommer bäst.

Dom jämför ett pass per muskel med tre pass. Jag ser det mycket möjligt att två är den gyllene medelvägen.:-)

Kralligare
2014-10-13, 12:43
Om vi snackar hypertrofi (bodybuilding) så spelar det ingen nämnvärd roll i slutändan hur man lägger upp träningen (1,2,3 gånger/ vecka) förutsatt att man inte tar otillåtna preparat eller är genetiskt välsignad (vissa är det) då gäller andra förutsättningar. Tränar man en muskelgrupp riktigt hårt med hög volym 1 gång/ vecka eller väljer mindre volym och inte lika hårda pass 2 gånger/ vecka är mer en smaksak. Det finns studier som stödjer båda träningsuppläggen. Hävdar man att det bästa för hypertrofi är att träna muskelgrupperna oftare, så kan man leta upp en studie som stödjer det, hävdar man att det räcker gott med en gång per vecka, så hittar man en studie som stödjer det, så det kvittar alltså.

Jag varierar mitt träningsupplägg för att det inte ska bli tråkigt, men jag tror inte att jag får större muskler när jag kör varje muskel flera gånger/ vecka mot 1 gång, då dessa pass skiljer sig åt och är anpassade för vilket upplägg man kör

Sedan finns det framtagna styrkeprogram som styrkelyftare använder där man t.ex. tränar bänkpress 6 dagar i veckan, men det är en annan sak, så att jämföra detta med bodybuilding är bara patetisk.

Commando1980
2014-10-13, 12:46
Kör man helkroppspass som ser ut som nybörjarprogram då kan man inte förvänta sig några speciella resultat. Men om man använder helkroppspass och samtidigt på ett smart sätt driver upp veckovolymen bortom den man t ex ser i många multisplit program då befinner man sig i ett annat läge.

Strixen
2014-10-13, 12:56
Om vi snackar hypertrofi (bodybuilding) så spelar det ingen nämnvärd roll i slutändan hur man lägger upp träningen (1,2,3 gånger/ vecka) förutsatt att man inte tar otillåtna preparat eller är genetiskt välsignad (vissa är det) då gäller andra förutsättningar. Tränar man en muskelgrupp riktigt hårt med hög volym 1 gång/ vecka eller väljer mindre volym och inte lika hårda pass 2 gånger/ vecka är mer en smaksak. Det finns studier som stödjer båda träningsuppläggen. Hävdar man att det bästa för hypertrofi är att träna muskelgrupperna oftare, så kan man leta upp en studie som stödjer det, hävdar man att det räcker gott med en gång per vecka, så hittar man en studie som stödjer det, så det kvittar alltså.

Jag varierar mitt träningsupplägg för att det inte ska bli tråkigt, men jag tror inte att jag får större muskler när jag kör varje muskel flera gånger/ vecka mot 1 gång, då dessa pass skiljer sig åt och är anpassade för vilket upplägg man kör

Sedan finns det framtagna styrkeprogram som styrkelyftare använder där man t.ex. tränar bänkpress 6 dagar i veckan, men det är en annan sak, så att jämföra detta med bodybuilding är bara patetisk.

Jag tror Du har helt rätt, det är helt enkelt en smaksak, tränar man riktigt hårt med hög volym (om man gillar det) så räcker 1/ gång vecka, eller så har man ett annat upplägg och tränar oftare :)

Commando1980
2014-10-13, 12:57
http://centralspace.ucmo.edu/xmlui/bitstream/handle/10768/17/MThomas_Kinesiology.pdf?sequence=1

Om jag tolkar det hela rätt så verkar det mer eller mindre kvitta.
Det är jag förövrigt helt övertygad om att det gör i långa loppet. Träna som du trivs med och resultaten kommer bäst.

1x9set (split) vs 3x3set (helkropp) säger inte speciellt mycket. 3x3set är husmorsgympa.

Klart man inte ser några större skillnader, jag skulle heller inte vara förvånad om 1ggr i veckan fungerade bättre för många människor om man jämför sådana veckovolymer.

Commando1980
2014-10-13, 13:14
Jag tror Du har helt rätt, det är helt enkelt en smaksak, tränar man riktigt hårt med hög volym (om man gillar det) så räcker 1/ gång vecka, eller så har man ett annat upplägg och tränar oftare :)

Saken är den att volymen aldrig blir riktigt hög med den frekvensen. 15-20 set 1ggr/veckan kanske är hög volym för en byggare men tittar du på t ex ett sheikoprogram (som iofs inte är ett byggarprogram) så kommer man upp i klart högre veckovolym än så.

Commando1980
2014-10-13, 13:33
Om vi snackar hypertrofi (bodybuilding) så spelar det ingen nämnvärd roll i slutändan hur man lägger upp träningen (1,2,3 gånger/ vecka) förutsatt att man inte tar otillåtna preparat eller är genetiskt välsignad (vissa är det) då gäller andra förutsättningar. Tränar man en muskelgrupp riktigt hårt med hög volym 1 gång/ vecka eller väljer mindre volym och inte lika hårda pass 2 gånger/ vecka är mer en smaksak. Det finns studier som stödjer båda träningsuppläggen. Hävdar man att det bästa för hypertrofi är att träna muskelgrupperna oftare, så kan man leta upp en studie som stödjer det, hävdar man att det räcker gott med en gång per vecka, så hittar man en studie som stödjer det, så det kvittar alltså.

Jag varierar mitt träningsupplägg för att det inte ska bli tråkigt, men jag tror inte att jag får större muskler när jag kör varje muskel flera gånger/ vecka mot 1 gång, då dessa pass skiljer sig åt och är anpassade för vilket upplägg man kör

Sedan finns det framtagna styrkeprogram som styrkelyftare använder där man t.ex. tränar bänkpress 6 dagar i veckan, men det är en annan sak, så att jämföra detta med bodybuilding är bara patetisk.

Det är ett logiskt resonemang OM man håller övriga variabler mer eller mindre konstanta inom ett ganska snävt intervall. Jag delade tidigare din slutsats men om man går bortom amerikanska byggar- och styrkelyftarprogram så upptäcker man att det inte nödvändigtvis stämmer.

BigBoy
2014-10-13, 13:35
Kör man helkroppspass som ser ut som nybörjarprogram då kan man inte förvänta sig några speciella resultat. Men om man använder helkroppspass och samtidigt på ett smart sätt driver upp veckovolymen bortom den man t ex ser i många multisplit program då befinner man sig i ett annat läge.

Dela med dig av ett exempel?

Kralligare
2014-10-13, 13:38
Saken är den att volymen aldrig blir riktigt hög med den frekvensen. 15-20 set 1ggr/veckan kanske är hög volym för en byggare men tittar du på t ex ett sheikoprogram (som iofs inte är ett byggarprogram) så kommer man upp i klart högre veckovolym än så.

Som sagt, det finns andra upplägg för styrkelyftare, styrka är för bodybuilders är en positiv bieffekt :)

Adrianite
2014-10-13, 13:52
Kan endast tala för mig själv, men min personliga erfarenhet är att en muskelgrupp/vecka fungerat överlägset sett över tid.

Är endast 20 år gammal men kände för sisådär ett halvår sedan att mitt gamla pass, där jag körde samma muskelgrupper 2-3 gånger i veckan, 5-6 dagar i veckan, inte gick längre. Utbrändheten kom stegvis, men att det berodde på vardagsvariationer i sömn och kost är inte orsaken.

Under tiden som betongarbetare kunde jag köra 3 muskelgrupper per pass, 3 gånger i veckan utan att känna mig sliten, men som tjänsteman orkade jag knappt 2 muskelgrupper per pass, 2 gånger i veckan.

Märker definitivt bättre resultat kropps- och prestationsmässigt efter att ha fördelat det i 1 muskelgrupp/vecka, med periodisering och variationer i setvila, repvila, volym, intensitet och tempo i 8-12 veckors-intervaller. Det ger större utrymme för att pressa sig självt maximalt när man endast kör på 1 muskelgrupp per pass och per vecka, därav relativt större chanser till att snabbare uppnå resultat.

Simplicity
2014-10-13, 14:05
Felet många gör när dom kör varje muskel 2-3 ggr/vecka är att köra för hög volym. Om man är van vid att köra splitat schema och sen börjar köra samma volym för varje muskel fast flera gånger i veckan istället så är det ju inte särskilt konstigt om man känner sig sliten...

Personligen kör jag alltid varje muskel minst 2 ggr/veckan, tycker splittade scheman är fullkomligt ologiskt. Ska jag träna en muskel så hårt att den behöver en hel veckas återhämtning blir skaderisken för leder och muskelfästen skyhög.

Och ni som påstår att hel-/halvkroppspass inte ger några resultat gör antagligen någonting väldigt fel... Men för dom flesta är ju submaximal träning såklart helt bortkastat, om man inte köttar sönder musklerna maximalt med mängder av set och går till fail varje pass så kan man ju minsann inte få resultat.

Maximal
2014-10-13, 15:31
Om vi snackar hypertrofi (bodybuilding) så spelar det ingen nämnvärd roll i slutändan hur man lägger upp träningen (1,2,3 gånger/ vecka) förutsatt att man inte tar otillåtna preparat eller är genetiskt välsignad (vissa är det) då gäller andra förutsättningar. Tränar man en muskelgrupp riktigt hårt med hög volym 1 gång/ vecka eller väljer mindre volym och inte lika hårda pass 2 gånger/ vecka är mer en smaksak. Det finns studier som stödjer båda träningsuppläggen. Hävdar man att det bästa för hypertrofi är att träna muskelgrupperna oftare, så kan man leta upp en studie som stödjer det, hävdar man att det räcker gott med en gång per vecka, så hittar man en studie som stödjer det, så det kvittar alltså.

Jag varierar mitt träningsupplägg för att det inte ska bli tråkigt, men jag tror inte att jag får större muskler när jag kör varje muskel flera gånger/ vecka mot 1 gång, då dessa pass skiljer sig åt och är anpassade för vilket upplägg man kör

Sedan finns det framtagna styrkeprogram som styrkelyftare använder där man t.ex. tränar bänkpress 6 dagar i veckan, men det är en annan sak, så att jämföra detta med bodybuilding är bara patetisk.

Jag tror utan tvekan på att ca 120 pass att stimulera tillväxt och styrka i en muskelgrupp per år jämfört med ca 50 som 1gång/vecka motsvarar.

OM man vet vad man sysslar med.

hugok
2014-10-14, 09:31
Flera pass är bättre för styrkelyftare och jag är av den uppfattningen att styrkelyftsträning är det bästa för byggning också. Därmed är högre frekvens bättre. Jag läste någon artikel där dom jämförde 3 pass/vecka med 6 pass/vecka, helkropp alltså med samma totalvolym. 6 pass/vecka gav överlägst bäst styrkeresultat samt högre ökning i någon av lårmusklernas tvärsnittsarea som man också mätte. Jag har tyvärr inte kvar länken.

hugok
2014-10-14, 09:47
Flera pass är bättre för styrkelyftare och jag är av den uppfattningen att styrkelyftsträning är det bästa för byggning också. Därmed är högre frekvens bättre. Jag läste någon artikel där dom jämförde 3 pass/vecka med 6 pass/vecka, helkropp alltså med samma totalvolym. 6 pass/vecka gav överlägst bäst styrkeresultat samt högre ökning i någon av lårmusklernas tvärsnittsarea som man också mätte. Jag har tyvärr inte kvar länken.

Hittade artikeln i annan tråd: http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/

Disco4life
2014-10-14, 10:08
Hittade artikeln i annan tråd: http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/

Styrka är inte muskelmassa. Byggarträning är bättre för byggning och styrkelyftsträning bättre för styrkelyft. Att konstant nöta på musklerna hela tiden ger aldrig någon superkompensation vilket är vad som bygger muskler. Kör man massa knäböj hela tiden får man på sin höjd en fet röv med noll överkroppsmuskelmassa vilket är så 95% av de tränande på det här forumet ser ut. Bara min ödmjuka åsikt det här förstås.

Kralligare
2014-10-14, 10:28
Flera pass är bättre för styrkelyftare och jag är av den uppfattningen att styrkelyftsträning är det bästa för byggning också. Därmed är högre frekvens bättre. Jag läste någon artikel där dom jämförde 3 pass/vecka med 6 pass/vecka, helkropp alltså med samma totalvolym. 6 pass/vecka gav överlägst bäst styrkeresultat samt högre ökning i någon av lårmusklernas tvärsnittsarea som man också mätte. Jag har tyvärr inte kvar länken.

Håller inte med dig, styrketräning och byggning är inte samma sak, även om man får muskler av att styrketräna, inget snack om det. Som jag skrev tidigare, alla kan länka till en studie som stödjer ens egen tes, det finns hur många studier som helst där slutsatsen är olika, bara vraka och välja. Jag har inget intresse av att träna lårmuskeln flera gånger i veckan, som föregående skribent var inne på, ett kraftigt arsle blir resultatet och det är inte min look ;)

Bossebäver
2014-10-14, 13:30
Styrka är inte muskelmassa. Byggarträning är bättre för byggning och styrkelyftsträning bättre för styrkelyft. Att konstant nöta på musklerna hela tiden ger aldrig någon superkompensation vilket är vad som bygger muskler. Kör man massa knäböj hela tiden får man på sin höjd en fet röv med noll överkroppsmuskelmassa vilket är så 95% av de tränande på det här forumet ser ut. Bara min ödmjuka åsikt det här förstås.

Vad ska flytta på de höjda vikterna om inte muskler? Senor eller telekinetisk energi?

Styrkalyftträning må inte vara bodybuilding men släktskapet styrka-muskler är ganska lätt att se.

Pretorian
2014-10-14, 13:43
Styrka är inte muskelmassa. Byggarträning är bättre för byggning och styrkelyftsträning bättre för styrkelyft. Att konstant nöta på musklerna hela tiden ger aldrig någon superkompensation vilket är vad som bygger muskler. Kör man massa knäböj hela tiden får man på sin höjd en fet röv med noll överkroppsmuskelmassa vilket är så 95% av de tränande på det här forumet ser ut. Bara min ödmjuka åsikt det här förstås.

Min ödmjuka åsikt är att din ödmjuka åsikt är fel.

Träning och "nötning" är det som bygger muskler.

Jag tror 95% av alla på det här forumet har sämre utvecklad massa på underkroppen (inklusive jag själv).

Om du läser länken ovan så ökade även massan på quadriceps mer för det som tränade mer frekvent.

Matsa
2014-10-14, 14:07
Styrka är inte muskelmassa. Byggarträning är bättre för byggning och styrkelyftsträning bättre för styrkelyft. Att konstant nöta på musklerna hela tiden ger aldrig någon superkompensation vilket är vad som bygger muskler.

Du verkar ha missförstått något om superkompensation. Superkompensation kan man få även om man så tränar varje dag förutsatt att man inte överskrider kroppens återhämtningsförmåga. Även om man överskrider kroppens återhämtningsförmåga under en begränsad tid så kan man få en större superkompensation om man sedan vilar, detta görs ofta medvetet så att man först tränar ned kroppen och sedan följer upp med en toppningsperiod. Superkompensation är alltså inget som utesluter en hög träningsfrekvens. Läs det som står på den här sidan: http://traningslara.se/tva-olika-modeller-till-anpassning-vid-traning/

Där står det även om fitness-fatigue och varför det kan vara bra att varva lätta och tunga pass. Det är något som är svårt att åstadkomma om manbara tränar en muskel en gång per vecka (det kan dock fixa sig genom att muskler får indirekt träning när man tränar andra muskelgrupper).

Kör man massa knäböj hela tiden får man på sin höjd en fet röv med noll överkroppsmuskelmassa vilket är så 95% av de tränande på det här forumet ser ut. Bara min ödmjuka åsikt det här förstås.

Eftersom du endast har tränat överkropp i fem år ifrågasätter jag vad du egentligen vet om detta, du talar ju knappast av egen erfarenhet. Förresten så är det inget som säger att man måste nöta en jävla massa knäböj bara för att man tränar igenom kroppen ofta, det går bra att göra samma diskoträning som man gör i sin split fast uppdelad på flera pass. Massor av knäböj är bra om man vill bli duktig på den övningen men om man inte bryr sig om det går det bra att köra böj ett pass och benpress eller hacklyft nästa.

hugok
2014-10-14, 17:26
Styrka är inte muskelmassa. Byggarträning är bättre för byggning och styrkelyftsträning bättre för styrkelyft. Att konstant nöta på musklerna hela tiden ger aldrig någon superkompensation vilket är vad som bygger muskler. Kör man massa knäböj hela tiden får man på sin höjd en fet röv med noll överkroppsmuskelmassa vilket är så 95% av de tränande på det här forumet ser ut. Bara min ödmjuka åsikt det här förstås.

Jag har läst tidigare trådar med dej och du är uppenbarligen ett troll. Kör man massa knäböj hela tiden får man fet röv. Miljonfrågan är då: Vad får man om man massa bänkpress hela tiden?

Håller inte med dig, styrketräning och byggning är inte samma sak, även om man får muskler av att styrketräna, inget snack om det. Som jag skrev tidigare, alla kan länka till en studie som stödjer ens egen tes, det finns hur många studier som helst där slutsatsen är olika, bara vraka och välja. Jag har inget intresse av att träna lårmuskeln flera gånger i veckan, som föregående skribent var inne på, ett kraftigt arsle blir resultatet och det är inte min look ;)

Är inte styrketräning själva grunden i byggning. Styrkelyftsträning däremot är inte ren byggning, men väl så effektivt för massa för rena atleter. Var massan hamnar däremot...

Strixen
2014-10-15, 12:33
I dag borde de flesta som tränar veta, att bodybuilding har ett annat upplägg mot styrketräning. Många som tränar har olika viktmål som de vill uppnå och de strävar hela tiden efter att bli starkare. Då finns det många bra träningsupplägg för detta. Det kan innebära att man tränar en muskelgrupp flera gånger i veckan enligt ett givet system. Är man endast intresserad av muskelhypertrofi, så kan mycket väl ett upplägg med 1 gång per vecka räcka. Att träna ett riktigt hårt pass med många set och hög volym en gång per vecka funkar för många, andra vill träna oftare och kör då inte fullt lika hårda pass och får samma resultat. Sedan passar träningsuppläggen olika för olika individer, så det går inte att säga att man får bättre muskelhypertrofi om man tränar t.ex. 3 helkroppspass i veckan mot ett tuffare pass i en större split eller tvärt om.

Jag har för egen del märkt att jag får bättre muskelhypertrofi och ökad styrka när jag endast kör varje muskelgrupp var 6/7 dag. När jag får så pass lång vila mellan gångerna så känner jag mig alltid helt utvilad och stark i den muskelgruppen och det gör att jag kan träna riktigt hårt och även lyfta tyngre, funkar för mig

Om jag skulle satsa på att snabbt bli mycket starkare i t.ex. bänkpress, så skulle jag träna efter ett sådant program, och det skulle innebära tätare mellan gångerna enligt ett givet system.

Jag är bara intresserad av att maximera min muskelhypertrofi och styrkeökningarna är en trevlig bieffekt :-)

Kralligare
2014-10-16, 17:04
Då var saken utredd, Less is more :-)

Payter
2014-10-16, 18:17
Muskelhypertrofi är väl en trevlig bieffekt tror jag ni menar:)!

thai
2014-10-17, 09:40
jag har under en längre tid tränat muskeln 1 gång per vecka.

Men nu på senare tid kör jag varje muskel 2 ggr i veckan. Jag ökar betydligt snabbare.
Istället för att ha 4 pass i månaden där jag ska försöka slå rekord så har jag 8 pass vilket för mig känns helt klart bättre.

Kör lika många set per vecka som innan bara att jag halverar och kör 2 ggr istället.

Kralligare
2014-10-17, 12:25
jag har under en längre tid tränat muskeln 1 gång per vecka.

Men nu på senare tid kör jag varje muskel 2 ggr i veckan. Jag ökar betydligt snabbare.
Istället för att ha 4 pass i månaden där jag ska försöka slå rekord så har jag 8 pass vilket för mig känns helt klart bättre.

Kör lika många set per vecka som innan bara att jag halverar och kör 2 ggr istället.

Det är nog variationen som är nyckel till dina nya framsteg, inte att det ena eller andra sättet alltid är bäst. Har man länge kört 1 gång/vecka och sedan väljer att delar upp det på 2 pass, så "chockar" man kroppen och den växer igen. Jag tycker 1 gång är det bästa för mig, men några gånger om året så kan jag lägga om schemat och köra oftare ett tag, och det brukar vara bra, sedan återgår jag till 1 gång/ vecka. Sedan passar uppläggen olika för olika individer, jag gillar pass där jag är fokuserad på 1 muskelgrupp och kör dem då betydligt hårdare än de som delar upp på 2,3 gånger/ vecka, smaksak.

Kör 2 ggr/vecka några månader, sedan när din framsteg stagnerar (för det gör de) så återgår du till 1 gång/ vecka så ska du få se på nya ökningar :)

Ulvamal
2014-10-17, 12:56
More is more. Tills något går sönder.

Jag har funderat mycket på detta med volym, frekvens och intensitet ett tag nu. Det är väldigt svårbedömt. Tittar man på styrkesport med mycket teknik (som tyngdlyftning och definitivt SL med utrustning) så tror jag frekvens är absolut kritiskt viktigt. Vad gäller hypertrofi är det inte lika tydligt, minst sagt.

Jag är mest förvirrad, faktiskt. Vilket stör arbetet med att lägga upp träningen för första halvan av 2015. Suck.

ALDA BERGR
2014-10-17, 13:11
Föredrar varje muskelgrupp var 5-7 dag och halvhög volym, typ 15-20 set.
Funderar faktiskt att träna 5 på 1 av ett tag.

Stoltz
2014-10-17, 13:12
More is more. Tills något går sönder.

Jag har funderat mycket på detta med volym, frekvens och intensitet ett tag nu. Det är väldigt svårbedömt. Tittar man på styrkesport med mycket teknik (som tyngdlyftning och definitivt SL med utrustning) så tror jag frekvens är absolut kritiskt viktigt. Vad gäller hypertrofi är det inte lika tydligt, minst sagt.

Jag är mest förvirrad, faktiskt. Vilket stör arbetet med att lägga upp träningen för första halvan av 2015. Suck.

Att släppa optinojjan är nyckeln till rätt mycket.
Ifall du inte hittar det absolut bästa, är det så farligt?
Gör ett test - Kör på ett sätt i två månader, mät dina resultat. Kör på ett annat i två månader, mät dina resultat. Är det stor skillnad? Om inte, varför oroa sig? Om ja, då vet du ju vad du ska göra.

Loke
2014-10-17, 13:15
More is more. Tills något går sönder.

Och om något går sönder när man tränar mycket så är det sannolikt så att det är träningsmetoden det är fel på, inte mängden. Risken är stor att man hade gått sönder ändå, men att det hade tagit längre tid. Mer träning gör helt enkelt att effekterna av träningen kommer snabbare, de bra och de dåliga.

hugok
2014-10-17, 13:16
Kör 2 ggr/vecka några månader, sedan när din framsteg stagnerar (för det gör de) så återgår du till 1 gång/ vecka så ska du få se på nya ökningar :)

Eller 3 :D

Ulvamal
2014-10-17, 13:25
Att släppa optinojjan är nyckeln till rätt mycket.
Ifall du inte hittar det absolut bästa, är det så farligt?
Gör ett test - Kör på ett sätt i två månader, mät dina resultat. Kör på ett annat i två månader, mät dina resultat. Är det stor skillnad? Om inte, varför oroa sig? Om ja, då vet du ju vad du ska göra.

Du har absolut rätt om optinoja. Jag vet mycket väl att jag inte kommer att hitta det absolut bästa hur jag än gör.

Men spelar roll gör det, det är så jag fungerar som människa. Det har hänt massor på forskningssidan sedan jag senast planerade ett nytt program -- jag har några stycken som jag vet har funkat förr, jag brukar recykla dem -- och jag tycker det är värt ansträngningen att försöka inkorporera ny kunskap nu, inte minst som jag faktiskt just nu har lite tid att ägna åt det.

Det enkla vore att ta ett befintligt program och bara köra på. Men det vore inte lika kul.

Ulvamal
2014-10-17, 13:27
Och om något går sönder när man tränar mycket så är det sannolikt så att det är träningsmetoden det är fel på, inte mängden. Risken är stor att man hade gått sönder ändå, men att det hade tagit längre tid. Mer träning gör helt enkelt att effekterna av träningen kommer snabbare, de bra och de dåliga.

Det är bara sant om man inte överskattar sin återhämtningsförmåga.

BobaFett
2014-10-17, 15:24
det optimala borde ju vara att träna dom så fort dom slutat växa av ansträngning du gav dom ??? Vad ja förstår ca 72h.

I nån studie jag läste så var proteinsyntesen höjd i 72 timmar efter träning. Detta var alltså nybörjare och redan efter 8 veckor så hade det sjunkit till 16 timmar.

För någon som är atlet kanske det bara rör sig om ett par timmar vem vet.

Min teori är att antingen så kör man oftare eller så kör man hårdare/mer volym eller träning man inte är van vid.

Till slut så kan man inte variera träningen då man blir van vid allt. Man kan inte heller köra så mycket volym som krävs för att åstadkomma samma proteinsyntes som en nybörjare så det enda som blir kvar är att köra oftare.

Vet inte om det stämmer, håller på och testar 6 ggr/vecka får se hur det går.

Misstänker att högre volym/pass och lägre frekvens är bättre för byggning faktiskt.

Att träna samma övningar 6-12 ggr i veckan borde vara överlägset för styrka.

ALDA BERGR
2014-10-17, 15:49
Att proteinsyntesen är tillbaka till det normala betyder ju inte nödvändigtvis att muskeln kan tränas igen.
Många 4-5 splittar tränar ju faktiskt igenom kroppen två ggr per vecka, även om den ena är sekundär. Svårt att träna ryggen utan biceps, exempelvis.

BobaFett
2014-10-17, 18:47
Att proteinsyntesen är tillbaka till det normala betyder ju inte nödvändigtvis att muskeln kan tränas igen.

Kan och kan. Du "kan" träna muskeln en timme efter förra passet vare sig proteinsyntesen är höjd eller inte. Det är inte så att du blir övertränad om du skulle råka träna samma muskler två dagar i rad.

Det handlar om volym. Du kan t.ex. köra 20 set en gång i veckan eller fyra set fem gånger i veckan. Det är lika många set totalt per vecka och ingen skillnad för återhämtningen. Snarare blir man återhämtad bättre om man kör fem gånger i veckan. En sak är i alla fall säker, du blir betydligt bättre på att lyfta om du kör oftare.

ALDA BERGR
2014-10-17, 19:34
Kan och kan. Du "kan" träna muskeln en timme efter förra passet vare sig proteinsyntesen är höjd eller inte. Det är inte så att du blir övertränad om du skulle råka träna samma muskler två dagar i rad.

Det handlar om volym. Du kan t.ex. köra 20 set en gång i veckan eller fyra set fem gånger i veckan. Det är lika många set totalt per vecka och ingen skillnad för återhämtningen. Snarare blir man återhämtad bättre om man kör fem gånger i veckan. En sak är i alla fall säker, du blir betydligt bättre på att lyfta om du kör oftare.

Sant, är prio att bli stark i knäböj ska man träna det ofta.
Jag har nog antagligen under alla år testat de flesta träningsmetoder. Sett ur längre perspektiv är nog låg frekvens hög volym det som gett mig mest. Gäller att hitta det man trivs med, det är nog så viktigt, inte vad diverse studier säger.

BobaFett
2014-10-17, 19:40
Sett ur längre perspektiv är nog låg frekvens hög volym det som gett mig mest. Gäller att hitta det man trivs med, det är nog så viktigt, inte vad diverse studier säger.

Håller med dig där, splitprogrammen verkar bäst för just massa. Tresplit har nog funkat bäst för mig.

Ozziking
2014-10-17, 19:48
Håller med dig där, splitprogrammen verkar bäst för just massa. Tresplit har nog funkat bäst för mig.

Det verkar som det funkar för de flesta som vill bygga massa. Det känns "vanligast" att folk som vill bygga ger sig på en 3-split.

cAase
2014-10-18, 11:37
Jag har fått mina bästa resultat av 3 st helkroppspass med en totalvolym på 9 set/vecka för varje muskelgrupp. Förr körde jag 12 set för stora muskelgrupper och 9 för små, varje muskel piskade 1x/vecka. Körde också ett tag 5 set där varje muskel piskade 2x/vecka. Jag kör väldigt få set i veckan jämfört med majoriteten, men det har fungerat skitbra styrke- samt muskelmässigt. Sedan varierar jag också repetitionsantalet och set-vilan för varje pass vilket jag inte gjorde förr, om det är relevant. Ligger på ungefär 90-110 reps/muskelgrupp per vecka.

Men antagligen kommer detta till slut inte stimulera tillräckligt.

BobaFett
2014-10-18, 14:45
Jag har fått mina bästa resultat av 3 st helkroppspass med en totalvolym på 9 set/vecka för varje muskelgrupp.

Men antagligen kommer detta till slut inte stimulera tillräckligt.

Bra att du lyckats åstadkomma mycket med så lite volym. Då har du ju ett trick kvar d.v.s. höja volymen när du kommer till en platå. ;)

Ozziking
2014-10-19, 11:32
Känns som en 3-split är att föredra om man vill bygga fin volym på musklerna. Kanske är rätt mycket genetiskt också.

JB ๘۩
2014-10-19, 20:36
Jag har fått mina bästa resultat av 3 st helkroppspass med en totalvolym på 9 set/vecka för varje muskelgrupp. Förr körde jag 12 set för stora muskelgrupper och 9 för små, varje muskel piskade 1x/vecka. Körde också ett tag 5 set där varje muskel piskade 2x/vecka. Jag kör väldigt få set i veckan jämfört med majoriteten, men det har fungerat skitbra styrke- samt muskelmässigt. Sedan varierar jag också repetitionsantalet och set-vilan för varje pass vilket jag inte gjorde förr, om det är relevant. Ligger på ungefär 90-110 reps/muskelgrupp per vecka.

Men antagligen kommer detta till slut inte stimulera tillräckligt.

låter rätt kul att testa något liknande, går du fullt ut i varje set då? kan du ge ett exempel på ett pass kanske?

EDIT: tog och kikade i din journal, ser ut som att du alternerar mellan pass där du kör basövningar och lågreps med pass där du kör högreps och isolationsövningar, redig skillnad mellan passen :-) , är det på detta sätt du kört hela tiden?

cAase
2014-10-20, 00:27
låter rätt kul att testa något liknande, går du fullt ut i varje set då? kan du ge ett exempel på ett pass kanske?

EDIT: tog och kikade i din journal, ser ut som att du alternerar mellan pass där du kör basövningar och lågreps med pass där du kör högreps och isolationsövningar, redig skillnad mellan passen :-) , är det på detta sätt du kört hela tiden?

Jag har kört så sedan sommaren förra året, resultaten har varit galna jämfört med tidigare. Jag kör fullt ut varje set tills jag når failure + lite till. Tex kör jag ett klassiskt set med ett konstant tempo, och når failure, brukar jag ta en 5s paus i det avslappnade läget och kör ett par till. Så jag brukar oftast köra 3 set som verkligen mörbultar muskeln totalt.

Det är säkerligen inte optimalt att köra så extremt hårt till failure, jag kanske hade kunnat öka antal set om jag slutade 2 repetitioner innan failure. Men det fungerar strålande hittills så jag kör på.

Pretorian
2014-10-20, 09:15
Jag har kört så sedan sommaren förra året, resultaten har varit galna jämfört med tidigare. Jag kör fullt ut varje set tills jag når failure + lite till. Tex kör jag ett klassiskt set med ett konstant tempo, och når failure, brukar jag ta en 5s paus i det avslappnade läget och kör ett par till. Så jag brukar oftast köra 3 set som verkligen mörbultar muskeln totalt.

Det är säkerligen inte optimalt att köra så extremt hårt till failure, jag kanske hade kunnat öka antal set om jag slutade 2 repetitioner innan failure. Men det fungerar strålande hittills så jag kör på.

Samma här. Jag gillar det och har fått för mig att det fungerar.

Strixen
2014-10-20, 12:21
Jag gillar "Hodgetwins", sköna snubbar, de verkar i alla fall tycka att "Less is more"
https://www.youtube.com/watch?v=FMA4iIhk_3E

Slartibartfast
2014-10-20, 12:46
Jag gillar "Hodgetwins", sköna snubbar, de verkar i alla fall tycka att "Less is more"
https://www.youtube.com/watch?v=FMA4iIhk_3E

Sådär tränar dom ju iofs inte längre. Dom ändar ju sig en gång i månaden också. Just nu kör dom halvkropp 4ggr i veckan.

Commando1980
2014-10-20, 13:32
Halvkropp 4ggr/vecka med veckovolym på 10-15 set/muskelgrupp är nog ett av de sämre sätten man kan träna på som byggare.

Slartibartfast
2014-10-20, 13:50
Hurså?

Jag tror det är i det närmaste optimalt.

Strixen
2014-10-20, 14:12
Ops, fel ..

Strixen
2014-10-20, 14:14
Sådär tränar dom ju iofs inte längre. Dom ändar ju sig en gång i månaden också. Just nu kör dom halvkropp 4ggr i veckan.

Det bekräftar bara vad jag redan anser, att inget sätt är bäst utan man ska variera upplägget *flex*

JB ๘۩
2014-10-20, 15:16
Det är säkerligen inte optimalt att köra så extremt hårt till failure, jag kanske hade kunnat öka antal set om jag slutade 2 repetitioner innan failure. Men det fungerar strålande hittills så jag kör på.

tack för svar! om man nu vill hålla volymen så pass låg är det kanske en förutsättning att man verkligen driver setten så hårt.

Halvkropp 4ggr/vecka med veckovolym på 10-15 set/muskelgrupp är nog ett av de sämre sätten man kan träna på som byggare.

vad är det största problemet som du ser det med ett sånt upplägg? Ser jag tillbaka på mina x antal år av träning så är det nog något i den stilen jag kört en majoritet av tiden faktiskt, möjligtvis med något högre volym.

Commando1980
2014-10-20, 16:51
vad är det största problemet som du ser det med ett sånt upplägg? Ser jag tillbaka på mina x antal år av träning så är det nog något i den stilen jag kört en majoritet av tiden faktiskt, möjligtvis med något högre volym.

Risken är att det varken blir hackat eller malet. Veckovolymen är inte speciellt stor och den blir dessutom utspädd på två pass (per muskelgrupp). Som byggare är ju den akuta metabolitansamlingen (typ muskel trötthet) en viktig faktor för muskeltillväxt. Dessutom så faller lätt de mindre muskelgrupperna och isolationsövningar till viss del bort.

Kör man 10-15 set/veckan så tycker jag att som byggare är det därför bättre att koncentrera den volymen till ett pass/muskelgrupp. Men ligger man på en högre veckovolym då är det en fördel att gå upp i frekvens.

Stoltz
2014-10-20, 17:10
Jag har kört så sedan sommaren förra året, resultaten har varit galna jämfört med tidigare. Jag kör fullt ut varje set tills jag når failure + lite till. Tex kör jag ett klassiskt set med ett konstant tempo, och når failure, brukar jag ta en 5s paus i det avslappnade läget och kör ett par till. Så jag brukar oftast köra 3 set som verkligen mörbultar muskeln totalt.

Det är säkerligen inte optimalt att köra så extremt hårt till failure, jag kanske hade kunnat öka antal set om jag slutade 2 repetitioner innan failure. Men det fungerar strålande hittills så jag kör på.
Detta har jag testat och det gick jättebra en kort tid för mig. Sen blev fail i så många övningar så många gånger i veckan alldeles för maxat för mig. Hur klarar du det??

Commando1980
2014-10-20, 17:17
CaAse har nog ganska lätt för att bygga muskler. Volymmässigt ser det mer ut som ett nybörjarschema. Dock så kör han ju också med intensitetshöjande metoder. Dessa funkar ju bra för vissa, om man kan återhämta sig och dessutom svarar på 'låg' volym (vilket volymen ofta blir om man kör skiten ur sig med rest-pause etc).

Rundhus
2014-10-20, 18:39
Risken är att det varken blir hackat eller malet. Veckovolymen är inte speciellt stor och den blir dessutom utspädd på två pass (per muskelgrupp). Som byggare är ju den akuta metabolitansamlingen (typ muskel trötthet) en viktig faktor för muskeltillväxt. Dessutom så faller lätt de mindre muskelgrupperna och isolationsövningar till viss del bort.

Kör man 10-15 set/veckan så tycker jag att som byggare är det därför bättre att koncentrera den volymen till ett pass/muskelgrupp. Men ligger man på en högre veckovolym då är det en fördel att gå upp i frekvens.

Har varit med om att du gett liknande tips förr och folk har bett om exempel, du har smitit undan varje gång så jag försöker igen! Har du något exempel på hur ett program kan se ut?

Commando1980
2014-10-20, 20:15
Har varit med om att du gett liknande tips förr och folk har bett om exempel, du har smitit undan varje gång så jag försöker igen! Har du något exempel på hur ett program kan se ut?

Smitit undan? Hur som helst, inga program som jag orkar skriva ner i detalj.

Men det handlar t ex om mängdträning via helkropp(liknande)spass, specialprogram där man fokuserar på kanske 1-2 muskelgrupper åt gången, hybridprogram där man kör split och helkropp, splitprogram där man kör två pass per dag...

cAase
2014-10-22, 13:10
CaAse har nog ganska lätt för att bygga muskler. Volymmässigt ser det mer ut som ett nybörjarschema. Dock så kör han ju också med intensitetshöjande metoder. Dessa funkar ju bra för vissa, om man kan återhämta sig och dessutom svarar på 'låg' volym (vilket volymen ofta blir om man kör skiten ur sig med rest-pause etc).

Precis. Jag tror detta upplägg jag kör är ren skit för personer som inte är vana att pressa sig till det yttersta, då det är så få set. Kör man fler set men mindre hårt är det mer förlåtande då man kompenserar det med fler set.



Detta har jag testat och det gick jättebra en kort tid för mig. Sen blev fail i så många övningar så många gånger i veckan alldeles för maxat för mig. Hur klarar du det??

Jag vet faktiskt inte, utöver detta kör jag också 1h konditon under vilodagarna. I början var det kämpigt och musklerna var fortfarande möra när det var dags för nästa pass. Idag är dock dessa symptom bortblåsta.

Stoltz
2014-10-22, 13:14
Jag vet faktiskt inte, utöver detta kör jag också 1h konditon under vilodagarna. I början var det kämpigt och musklerna var fortfarande möra när det var dags för nästa pass. Idag är dock dessa symptom bortblåsta.

Jo, tjena, vi kan nog helt enkelt säga att din återhämtningsförmåga ligger ljusår över min egen :D

cAase
2014-10-22, 13:27
Jo, tjena, vi kan nog helt enkelt säga att din återhämtningsförmåga ligger ljusår över min egen :D

Haha, dock vet jag inte om jag kan kalla det "konditionsträning" då det är i väldigt lugnt tempo. Allt ifrån väldigt raska promenader till lugn spinning.

Sedan kör jag också 3g HMB/dag och det känns som jag kommer undan med hårdare träning med detta. Okej nu ljög jag, jag känner egentligen ingenting men jag har kört med HMB nästintill hela perioden jag kört detta.

timpsiii
2014-10-22, 14:07
Känns som att jag ökar mindre ju hårdare jag tränar. Mina ökningar är knappt märkbara utseendemässigt trots att jag ökar svagt i vikter i de flesta övningar.

Känns inte som jag hittar rätt teknik, har länge provat 5 set på basövningar och runt 4-3 set på 2 isolationsövningar på de flesta muskelgrupper. Fram till nu har jag kört runt 8-12 reps på basövningar och lättare på isolation. Mitt mål är att öka i volym men just nu har jag stannat av rätt kraftigt, även fast jag ökar sakta i vikt. kan det ha med min vilotid att göra? Vilar ofta runt 2-2,5min på basövningar och 1-1,5min vid isolationsövningar. Kanske borde jag pröva att köra fler/färre set eller reps? Inget jag har provat hittills verkar fungera för optimal massökning för tillfället.

Slartibartfast
2015-02-07, 10:23
Halvkropp 4ggr/vecka med veckovolym på 10-15 set/muskelgrupp är nog ett av de sämre sätten man kan träna på som byggare.

Verkar funka bra för hodgetwins iaf.

Iofs har dom nog hoppat på roidtåget nu.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10891939_785135781567552_1596317855107156813_n.jpg ?oh=b85b1815b97c9bac5346a34234fa98e0&oe=55559039&__gda__=1431871571_3f9acea13d5ef014991a45016803d60 5

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10931133_784312868316510_2401516413804842062_n.jpg ?oh=843d902a5f0ef4b0206f0248e9155d3e&oe=55494194

http://scontent-b.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/e15/10986132_648499791938498_1875364668_n.jpg

Pretorian
2015-02-07, 10:34
Dom har växt en del efter att de började klä sig i Gymshark...

Slartibartfast
2015-02-07, 10:35
Dom har växt en del efter att de började klä sig i Gymshark...

Jo, dom har svällt upp rejält senaste året. Tycks vara anabolt att fylla 40.

frogmachine
2015-02-07, 11:20
Kör du tillräckligt hårt så orkar man ändå inte köra samma muskel igen inom en vecka. Fortsätt träna en muskel i veckan.

Så du behöver 7 dagar efter varje gång du kört t.ex bröst innan du kan träna dom igen?

Decepticon
2015-02-07, 11:55
När jag kör med upplägget att träna igenom kroppen 1 gång per vecka så kan jag vara öm i tuttarna uppåt en vecka, men det beror på träningsupplägget. Tränar man så, kan det bli 20 SET bröst per pass, och det kan kännas ett bra tag. Jag tycker att less is more, jag kör nu en 3-split (PPL) sedan 2 dagars vila. Sedan jag började att fokusera stenhårt på full muskelkontakt, kontraktion, lättare vikter och fler reps, så har jag börjat växa. Nu kör jag t.ex. 8-10 SET bröst var femte dag (då blir jag inte öm i tuttarna 1 vecka) mer behövs inte. Helkroppspass är inget för mig, jag gillar helt enkelt inte att köra så många muskelgrupper per pass, jag vill fokusera på några utvalda ..