handdator

Visa fullständig version : En misogyn tråd. Att vara "pojkflicka" är det positivt?


filmjölk
2014-10-11, 11:54
Jag har försökt mig på ämnet tidigare. Pojkflickor är tjejer och kvinnor som gillar att umgås med män framför kvinnor, gillar att delta i manliga aktiviteter och sällskap och har svårigheter att förstå sig på eller umgås med andra kvinnor. Kvinnor som inte klarar av mer än flyktigt ytligt umgänge med andra kvinnor utan att det blir någon form av osämja.

Min högst personliga åsikt om sk. "pojkflickor" är att de inte är manliga på så sätt som män är, utan tvärtom, väldigt kvinnliga. Saker som de tillskriver andra kvinnor, falskhet, drama, intriger är de själva experter på, men projicerar på andra (kvinnor). Jag tror mer att de ser andra kvinnor som konkurrenter om deras män och därför ogillar dem än något annat. Tom. om de så är lesbiska så vill de inte ha konkurrens om sina män.

Jag, baserat på min egen åsikt, en del erfarenheter och en rejäl skopa fördomar, gillar helt enkelt inte "pojkflickor". vad är din åsikt?

qqq111
2014-10-11, 12:29
Det är exakt så det är. Dom saknar social kompetens nog att umgås med folk utan dynamiken att den andra parten står ut med deras BS pga viljan att ligga med dom finns där.

Tolkia
2014-10-11, 12:29
I ordets vanliga betydelse är "pojkflicka" en flicka som gillar att umgås med pojkar, leka lekar som tradionellt anses "pojkiga" (i regel fysiska lekar) och göra sådant som traditionellt anses vara "pojkiga" eller "manliga" aktiviteter. (Källa: Valfri ordbok, bok i svenska eller etymologi.) Bibetydelsen "kvinna som inte tål andra kvinnor" är något som enskilda individer lägger till när det passar dem (t.ex. TS här, enskilda bloggare). Man är t.ex. inte automatiskt en pojkflicka för att man tycker illa om att umgås med andra kvinnor, eller tillskriver kvinnor diverse dåliga egenskaper när man samtalar med män. (Den enskilde kan här förstås hävda att "men när JAG använder "pojkflicka" så menar jag "kvinna som hatar kvinnor", men riktigt så snabbt förändras inte språket att det spelar någon roll.)

Varsågoda, lite torr språkfascism för att göra den färgrika tråden en smula gråare.

Loke
2014-10-11, 12:54
Håller med Tolkia. Sen är ju filmjölks beskrivning rätt klockren för de flesta som beskriver sig själva som pojkflickor.

Rikard Jansson
2014-10-11, 12:55
Jag tycker inte heller pojkflickor nödvändigtvis inte kan hållas med tjejer, utan bara är lite sådär lagomtrötta på falskheten etc. De riktiga pojkflickor jag känt har ärligt talat varit riktigt genomgoda personer.

Red Apple
2014-10-11, 13:52
+1 på Tolkia och Rikard.

Anton Fräs
2014-10-11, 14:07
+1 på Tolkia och Rikard.

dis

Alexton
2014-10-11, 14:19
+1 på Tolkia och Rikard.

Kan inte annat än att instämma. Kort tråd blev det ;)

caro
2014-10-11, 14:46
Jag har försökt mig på ämnet tidigare. Pojkflickor är tjejer och kvinnor som gillar att umgås med män framför kvinnor, gillar att delta i manliga aktiviteter och sällskap och har svårigheter att förstå sig på eller umgås med andra kvinnor. Kvinnor som inte klarar av mer än flyktigt ytligt umgänge med andra kvinnor utan att det blir någon form av osämja.

Min högst personliga åsikt om sk. "pojkflickor" är att de inte är manliga på så sätt som män är, utan tvärtom, väldigt kvinnliga. Saker som de tillskriver andra kvinnor, falskhet, drama, intriger är de själva experter på, men projicerar på andra (kvinnor). Jag tror mer att de ser andra kvinnor som konkurrenter om deras män och därför ogillar dem än något annat. Tom. om de så är lesbiska så vill de inte ha konkurrens om sina män.

Jag, baserat på min egen åsikt, en del erfarenheter och en rejäl skopa fördomar, gillar helt enkelt inte "pojkflickor". vad är din åsikt?

Det kan ju finnas andra anledningar till att en del kvinnor inte umgås så mycket med andra kvinnor. Gemensamma intressen t ex. Dvs brist på gemensamma intressen.

Om en flicka har intressen som, generellt, är mer "pojkiga" än flickiga, blir det ju naturligt så att de umgås mindre med flickor och mer med pojkar.

Om man har intressen som gör att man utbildar sig till ett yrke som mest män har, blir det också så att man träffar färre kvinnor än män. Under utbildning och under yrkesliv.

Mycket omärkligt. Nej, jag har inga särskilda åsikter om "pojkflickor", jag ser det som utslag av olika intressen och läggning. På samma sätt som "flickpojkar". Inga särskilda "intrigerande" eller dolda egenskaper.

WHITEFOLKS
2014-10-11, 16:39
Jag tycker inte heller pojkflickor nödvändigtvis inte kan hållas med tjejer, utan bara är lite sådär lagomtrötta på falskheten etc. De riktiga pojkflickor jag känt har ärligt talat varit riktigt genomgoda personer.
Vilken falskhet?

WHITEFOLKS
2014-10-11, 16:42
Jag gissar att filmjölk syftar på tjejer som hellre umgås med killar för att de "kommer överens bättre". (I deras egna ord)

Rikard Jansson
2014-10-11, 17:00
Vilken falskhet?

Den där man uttrycker extrem glädje över att träffa någon, trots att man tidigare pratat om hur illa man tycker om personen, eller gör det efter de lämnat rummet, t.ex.

Gober
2014-10-11, 17:01
Den där man uttrycker extrem glädje över att träffa någon, trots att man tidigare pratat om hur illa man tycker om personen, eller gör det efter de lämnat rummet, t.ex.

Solsidan har just det som ämne i ett avsnitt :d

Rikard Jansson
2014-10-11, 17:02
Solsidan har just det som ämne i ett avsnitt :d

Och eftersom solsidan ärligt talat är det bästa sverige producerat i videoväg så måste det ju stämma :D

WHITEFOLKS
2014-10-11, 17:07
Den där man uttrycker extrem glädje över att träffa någon, trots att man tidigare pratat om hur illa man tycker om personen, eller gör det efter de lämnat rummet, t.ex.
Aha OK för de är genomärliga människor själva och killar kör absolut inget "överdrivet positivt" mot tjejer. :)

Rikard Jansson
2014-10-11, 17:09
Aha OK för de är genomärliga människor själva och killar kör absolut inget "överdrivet positivt" mot tjejer. :)

Jag förstår inte vart du vill komma, skillnaden är ju uppenbar och enorm :)

WHITEFOLKS
2014-10-11, 17:14
Jag förstår inte vart du vill komma, skillnaden är ju uppenbar och enorm :)
Skillnaden är främst att det tjejer gör mot tjejer är ett socialt spel mest för att det är så det kommuniceras dvs tomt fluff, medans kille -> tjej ger faktiska fördelar/trevligare för tjejen.

meme
2014-10-11, 20:36
Hej! Jag skickar en länk: http://hej.blekk.se/2014/06/20/kvinnor-som-hatar-varandra-handlar-om-internaliserad-misogyni/

Tack för mig.

Tricklew
2014-10-11, 21:00
Hej! Jag skickar en länk: http://hej.blekk.se/2014/06/20/kvinnor-som-hatar-varandra-handlar-om-internaliserad-misogyni/

Tack för mig.

Hej! Din länk är full av extrem offermentalitet och utmålar kvinnor som komplett underlägsna män.

filmjölk
2014-10-11, 21:01
Jag tycker inte heller pojkflickor nödvändigtvis inte kan hållas med tjejer, utan bara är lite sådär lagomtrötta på falskheten etc. De riktiga pojkflickor jag känt har ärligt talat varit riktigt genomgoda personer.

Upplevs de på samma sätt av andra tjejer? Är de riktigt genomgoda, eller är detta selektivt?

WHITEFOLKS
2014-10-11, 21:03
Finns det verkligen folk som tycker det finns ett utbrett kvinnohat i Sverige?

WHITEFOLKS
2014-10-11, 21:05
Hej! Jag skickar en länk: http://hej.blekk.se/2014/06/20/kvinnor-som-hatar-varandra-handlar-om-internaliserad-misogyni/

Tack för mig.
Vafan är det där för smörja?

Olegh
2014-10-11, 21:10
Nää, inte hat.

Vafan är det där för smörja?

Analys och deduktion färgat av egna erfarenheter.

meme
2014-10-11, 21:11
Hej! Din länk är full av extrem offermentalitet och utmålar kvinnor som komplett underlägsna män.

eller inte

Tricklew
2014-10-11, 21:12
eller inte

Eller jo.

meme
2014-10-11, 21:12
Vafan är det där för smörja?

förstod att folk skulle kalla det för "smörja" här (bara för att det är skrivet av en feminist)

filmjölk
2014-10-11, 21:16
förstod att folk skulle kalla det för "smörja" här (bara för att det är skrivet av en feminist)

Men hon har ju ett fundamentalt fel när hon påstår att vi lever i ett patriarkat när det i själva verket är ett matriarkat. Då blir hela poängen helt fel.

Sniggel
2014-10-11, 21:20
Vafan är det där för smörja?

Har ni aldrig haft facebook? *rolleyes*

leo1
2014-10-11, 21:25
Jag är inte helt säker på vad ni pratar om men jag har träffat några tjejer som jag efter ett tag måste fråga om dom har flera storebröder eller haft många långa förhållanden med pojkvänner pga deras sätt och prat:d

Alla dom har varit riktigt roliga och rättfram, raka puckar!

Tycker om det engelska(amerikanska?) uttrycket Tomboy.

meme
2014-10-11, 21:30
Men hon har ju ett fundamentalt fel när hon påstår att vi lever i ett patriarkat när det i själva verket är ett matriarkat. Då blir hela poängen helt fel.

Aha, ser världen ut som i boken Egalias döttrar? Hoho

Armed Dingo
2014-10-11, 21:50
Snygg pojkflicka = one love

WHITEFOLKS
2014-10-11, 23:07
förstod att folk skulle kalla det för "smörja" här (bara för att det är skrivet av en feminist)
Nej jag vet inte vem personen är som skrivet det, jag bedömde på innehållet.

Red Apple
2014-10-11, 23:14
Alltså, texten meme länkade var rent bajs. Men ämnet som berörs (internalisering) är högst relevant och det finns en god poäng med det. Läs en text av någon seriös människa om ämnet innan ni bedömer det imo. Jag skriver under på Hirdmann men jag skriver inte under på det där.

Sniggel
2014-10-11, 23:20
Alltså, texten meme länkade var rent bajs. Men ämnet som berörs (internalisering) är högst relevant och det finns en god poäng med det. Läs en text av någon seriös människa om ämnet innan ni bedömer det imo. Jag skriver under på Hirdmann men jag skriver inte under på det där.

Nu bedömdes ju dock texten (som "blaj") och inte begreppet internalisering i sig självt.

Red Apple
2014-10-11, 23:25
Nu bedömdes ju dock texten (som "blaj") och inte begreppet internalisering i sig självt.

Det skiljer sig nog från användare till användare.

mangemani
2014-10-11, 23:28
likt tjejer som föredrar killar att umgås med för att slippa skitsnack och intriger, så föredrar jag själv att umgås med tjejer för att slippa killarnas "höhö, knullade du henne*handclash*" tönterier, rygg dunkanden och dö snack.
tycker tjejer har en helt annan ton, blir fan lugn av att sitta och prata med en tjej jämfört med om jag skulle sitta och prata med en kille, helt annan jargong.

WHITEFOLKS
2014-10-12, 00:05
likt tjejer som föredrar killar att umgås med för att slippa skitsnack och intriger, så föredrar jag själv att umgås med tjejer för att slippa killarnas "höhö, knullade du henne*handclash*" tönterier, rygg dunkanden och dö snack.
tycker tjejer har en helt annan ton, blir fan lugn av att sitta och prata med en tjej jämfört med om jag skulle sitta och prata med en kille, helt annan jargong.
Fast de vill inte bli behandlade som killar utan som killar behandlar tjejer.

filmjölk
2014-10-12, 00:10
Aha, ser världen ut som i boken Egalias döttrar? Hoho

Nej, men Sverige är ett matriarkat, där kvinnor är överordnade män (trots att män är överrepresenterade i bolagsstyrelser).

Duran
2014-10-12, 02:09
Jag anser mig ha varit en pojkflicka men jag hade nästan aldrig några draman. En del kvinnliga vänner men mestadels såna som också umgicks mest med killar. Jag kände mer igen mig i grabbjargongen än tjejjargongen helt enkelt.

eulalia
2014-10-12, 08:21
Jag kan nog falla in under kategorin pojkflicka men det är ingentig jag aktivt har valt utan det har nog mest handlat om bananskalsprincipen för min del. Jag fick jobb inom skogsindustrin och mina år inom den branshen har format mig som person. Jag är bekväm med att umgås med män, något jag inte alltid är i sällskap med kvinnor. Jag tror att det handlar mycket om att man vill vara bekväm och inte vågar öppna sig inför nya situatoner med nya människor, man känner sig kanske tom osäker och sårbar så därför unviker man just sådant som är jobbigt och avfärdar det på förhand. Jag tror också att killsnack tenderar att bli mer roligt och mycket jargong men även mer ytligt. Gillar man inte att öppna sig själv och släppa någon inpå livet så kan manligt sällskap vara att föredra.

Att vara pojkflicka är både bra och dåligt tycker jag. Jag har haft förbannat kul och jag vågar gå min egen väg och sticka ut från mängden. Det som är negativt kan dock vara att man blir lite av en ensamvarg. Killkompisar gick bra att ha då man var yngre, något som inte alltid ses som lika positivt av alla då man blir lite äldre.

Stoltz
2014-10-12, 09:09
Upplevs de på samma sätt av andra tjejer? Är de riktigt genomgoda, eller är detta selektivt?

Som med bägge könen finns det ju många olika sorters pojkar och flickor.

Min upplevelse och fördom säger att samma tjejer som sminkar ihjäl sig inför varje helg och sedan tar fem selfies med duckface delux är de som mest avskyr pojkflickor som inte är som dem. Det passar inte in i deras mall att en tjej inte tar selfies och så tydligt inte kör samma stil som dem. Jag känner t.o.m. duckfacegirls som hatar tjejer med kort hår för den här anledningen.

Samma sätt när killar som alltid ska trycka på hur manliga de är genom att rapa högljutt, skrika bög/hora, och som gärna ska försöka visa manliga kvalitéer medan de egentligen inte skulle kunna byta ett bordsben, ser en kille som är tanig, sminkar sig och har långt hår. Mängden avsky är ju inte nådig, och många kniper ringmuskeln extra hårt.

Min poäng är att all godhet är selektiv. Vill man se godhet gör man det, vill man inte det så gör man inte det.

Sniggel
2014-10-12, 09:33
Jag lär väl också inflika med att jag erfarit att det finns många olika typer av s.k. "pojkflickor". Vissa av dem klär sig/sminkar sig och beter sig "typiskt kvinnligt" i många aspekter men umgås nästan bara med män och har "manliga intressen". Andra är den stereotypiskt manliga tjejen som bryr sig lite om sitt utseende. Hellre klär sig praktiskt och bekvämt. Rapar när hon känner för det (eller för att hon kan) m.m.
Utöver detta kan hon vara lesbisk men det är också en egenskap som självklart också varierar hos "pojkflickor". Den är nog högre dock.
Hon kan vara en tjej som "avskyr drama" och är "ganska chill" och föredrar killars umgänge av den anledningen (enligt hennes utsago).

Med andra ord tycker jag inte det finns en kategori av pojkflickor utan isåfall flera. De lär ju besitta vissa gemensamma egenskaper oftare men om man ska generalisera så tror jag att man nog får skapa en 3-4 undergrupper iaf.

filmjölk
2014-10-12, 16:36
Som med bägge könen finns det ju många olika sorters pojkar och flickor.

Min upplevelse och fördom säger att samma tjejer som sminkar ihjäl sig inför varje helg och sedan tar fem selfies med duckface delux är de som mest avskyr pojkflickor som inte är som dem. Det passar inte in i deras mall att en tjej inte tar selfies och så tydligt inte kör samma stil som dem. Jag känner t.o.m. duckfacegirls som hatar tjejer med kort hår för den här anledningen.

.

Min upplevelse är att Duckface delux och selfies ofta är något pojkflickor gärna själva ägnar sig åt from. den dagen de blivit för gamla för att spela fotboll med killarna.

Fartman
2014-10-12, 23:40
Asså filmjölk, din bild av pojkflickor är ju rätt fel. Du beskriver ju snarare brudar av typen som vill ha så mycket uppmärksamhet som möjligt så därför måste dom vara den enda tjejen i rummet så ingen snor uppmärksamhet.
Dom gillar jag inte. Men "riktiga pojkflickor" gillas mycket just pga att dom har vettiga intressen och inte verkar ha intresse i alla de sjuuuuukt tråkiga saker som "riktiga flickflickor" orkar gorma i. Mao är könet på personen rätt irrelevant utan snarare vad dom intresserar sig i, jag klarar heller inte av killar med idiotintressen.

Men utifrån vilka du valt att kalla pojkflickor så håller jag med dig i dina åsikter. Har väldigt svårt för folk som av någon anledning ska ha så svårt att umgås med andra människor utan att skapa bråk/osämja.

XXXL
2014-10-13, 10:27
Pojkflicka

GWMRmq2nTZk