handdator

Visa fullständig version : Styrketräning & förkylning ..


Strixen
2014-10-11, 09:38
Nu när hösten drar in så kommer också förkylningarna som ett brev på posten och ställer till det för träningsupplägget. Hur är det egentligen med detta, är det farligt/ohälsosamt att "styrketräna" när man är lite förkyld? Har man feber eller är genomförkyld så säger det sig själv att man inte går till gymmet, men man kan ju vara "småförkyld" i en månad om det vill sig illa, och skulle man inte få träna så tappar man väldigt mycket ..

Som lekman kan jag tänka att det är värre att träna högintensitetsträning med en förkylning i kroppen, löpning, spinning, boxercise eller andra krävande träningsformer, men om man kör moderat styrketräning, är det lika farligt om man är lite förkyld?

Är det någon som har koll på detta?

Strixen
2014-10-11, 09:51
Nu när hösten drar in så kommer också förkylningarna som ett brev på posten och ställer till det för träningsupplägget. Hur är det egentligen med detta, är det farligt/ohälsosamt att "styrketräna" när man är lite förkyld? Har man feber eller är genomförkyld så säger det sig själv att man inte går till gymmet, men man kan ju vara "småförkyld" i en månad om det vill sig illa, och skulle man inte få träna så tappar man väldigt mycket ..

Som lekman kan jag tänka att det är värre att träna högintensitetsträning med en förkylning i kroppen, löpning, spinning, boxercise eller andra krävande träningsformer, men om man kör moderat styrketräning, är det lika farligt om man är lite förkyld?

Är det någon som har koll på detta?

Tillägg: Det finns säkert gamla trådar om detta, men det finns gamla trådar om ALLT :)

CalleP
2014-10-11, 10:45
Jag försökte att träna när jag var lite små förkyld i en månad och blev att jag fick vänta riktigt länge innan jag kunde köra igen. Så vänta hellre någon dag extra gainsen försvinner inte för det. :)

Plogarn
2014-10-11, 11:07
Var hos doktorn och kollade upp detta eftersom jag hade varit förkyld i 3 veckor.
Det svaret jag fick var att man kan träna lågintensivt till en början och öka successivt i ungefär en vecka så kroppen kommer igång. Detta gäller då såklart bara om du känner dig pigg och inte har feber. Om inte förkylningen lägger sig så skulle jag rekommendera att gå till doktorn och få någon sort av kortisonspray utskriven.

FinnPinn
2014-10-11, 11:44
Ja kör på som vanligt när jag är förkyld. om jag har feber eller ont i halsen vilar jag tar dock aldrig tempen så kanske blir att man tränar trots feber

Kralligare
2014-10-11, 11:52
Kom precis hem från gymmet och jag är lätt förkyld, ingen feber, en aning skav i halsen, lite flåsigare, och tendenser till snuvighet. Jag gjorde ett riktigt bra pass i dag, riktigt stark faktiskt. Jag körde ganska tungt (låg rep) längre vila än vanligt, och det känns bra. Men jag kände att pulsen snabbare gick upp, så man ska nog inte köra någon högre intensitet. ONT i halsen och feber, då ska man stanna hemma, annars tror jag inte att det är så farligt att träna styrketräning i ett lugnare tempo.

Plogarn
2014-10-11, 16:42
Dock så kan man aldrig va för säker, jag skulle hellre tappa en veckas gym än att dra på mig hjärtmuskelinflammation