handdator

Visa fullständig version : Kycklingfile vad väger en påse (hehe)


PERSSONN
2014-10-11, 08:04
Det låter så jävla idiotiskt som rubrik haha men iallafall.
Undrade på en sak imorse när jag vaknade och tog fram kycklingfile ur frysen..
Om det står 900g kycklingfile och på baksidan står det 87% kötthalt
Ska man då räkna 900gx0.87=783 för att få vad totalvikten kött är eller väger köttet i sig 900g?

Magnus N
2014-10-11, 08:08
Det låter så jävla idiotiskt som rubrik haha men iallafall.
Undrade på en sak imorse när jag vaknade och tog fram kycklingfile ur frysen..
Om det står 900g kycklingfile och på baksidan står det 87% kötthalt
Ska man då räkna 900gx0.87=783 för att få vad totalvikten kött är eller väger köttet i sig 900g?

allt väger 900gr, av dem 900gr är 87% kött , resten är vatten etc

Xead
2014-10-11, 08:13
87 % kött är korrekt men näringsvärdesdeklarationen på förpackningen avser nästan alltid fryst vara om inget annat anges, så vitt jag vet. Så vattnet är "medräknat" i deras uträkning av näringsvärdet eller vad man ska säga.

PERSSONN
2014-10-11, 08:33
Är du säker på det xead?

Pretorian
2014-10-11, 09:01
Äter du allt i påsen har du fått i dig näringsvärdet per 100 gram gånger 9.

Dessutom är det där detaljer. Lägg den extra tankekraften på några extra reps i gymmet nästa pass.

PERSSONN
2014-10-11, 09:52
Ja gör väl de,jävligt sant :)

henrikl
2014-10-11, 13:06
Är du säker på det xead?

Han har helt rätt. Som alla andra sagt så gäller näringsinnehållet på påsen för varans tillstånd. Är den fryst och fylld med vatten, så är det även det tillståndet som gäller när du räknar. Därför det t.ex är 120kcal/100g för kronfågelns kycklingfile(87% kyckling) och 90kcal/100g för Ica basic(80% kyckling).

NICKXXXXXX
2014-10-11, 13:41
Han har helt rätt. Som alla andra sagt så gäller näringsinnehållet på påsen för varans tillstånd. Är den fryst och fylld med vatten, så är det även det tillståndet som gäller när du räknar. Därför det t.ex är 120kcal/100g för kronfågelns kycklingfile(87% kyckling) och 90kcal/100g för Ica basic(80% kyckling).

Seriöst? Så då har jag alltid gjort fel alltså? Jag köper klycklingfilé från kronfågeln. 90kcal och 19gram protein per 100g. Jag har alltid låtit den stå och tina i några timmar sedan så väger jag den färska kycklingen.

henrikl
2014-10-11, 13:50
Seriöst? Så då har jag alltid gjort fel alltså? Jag köper klycklingfilé från kronfågeln. 90kcal och 19gram protein per 100g. Jag har alltid låtit den stå och tina i några timmar sedan så väger jag den färska kycklingen.

Japp, då har du gjort fel. Både räknat på fel kcal-innehåll ( http://www.kronfagel.se/sv/Start2/Produkter/Fryst/File/Kycklingbrostfile1/ ) samt fel vikt.

AronP
2014-10-11, 18:47
Han har helt rätt. Som alla andra sagt så gäller näringsinnehållet på påsen för varans tillstånd. Är den fryst och fylld med vatten, så är det även det tillståndet som gäller när du räknar. Därför det t.ex är 120kcal/100g för kronfågelns kycklingfile(87% kyckling) och 90kcal/100g för Ica basic(80% kyckling).

Nja, det var någon som frågade en tillverkare tidigare och dom mätte på ofryst (inte samma sak som tinad) vara. Så den frysta varan kan ha isbelägggning på och därför väga något mer. Men det var en tillverkare och mest av akademisk betydelse.

RobinEH
2014-10-11, 19:11
Fick detta svar från livsmedelsverket på fråga ang näringsinnehåll, fryst vs tinad:

FRÅGA:
Hejhej

Om jag köper fryst kyckling- eller fiskfilé baseras näringsinnehållet som står på förpackningen på den frysta eller upptinade vikten av varan?


SVAR:
Hej

Den vikt som anges på förpackningen för frysta vattenglaserade livsmedel, t.ex. fiskfiléer, ska avse vikten utan glaseringen, dvs. tinad vara

Näringsinnehåller ska anges per 100 g eller per 100 ml av livsmedlet. Dessa två regler tillsammans ger svar på din fråga, näringsinnehåll per 100 g tinad vara.

Så nu vet man ju åter igen inte om det där vissa säger ang att "näringsinnehållet på förpackningen ska baseras på formen som vara säljs i. Säljs den fryst så baseras näringsinnehållet på förp på fryst vara".

Nu är ju svaret ovan från slv och borde ha hög reliabilitet. Men verkar ju ändå råda oenighet kring det hela?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5900411&postcount=64

Tack för alla svaren.

Efter jag la ut tråden så mailade jag, ABBA, Kronfågel och Livsmedelsverket.

Ännu har jag bara fått svar från Kronfågel, såhär svarade dom:
"Näringsvärdet för kycklingfilé är aktuellt på vikten på den frysta filéen. Fryst filé tappar mer vätska än den färska eftersom den släpper mer vätska från sig när den tinas och tillagas."
Alltså, man ska väga kycklingen i fryst form. :thumbup:

Visar svaren från de andra mailen sen när de kommer, om de kommer..
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=610927&postcount=7

Jaha, det var ju konstigt. Vilket svar ska man lita på liksom?

Såhär skrev de till mig:

Näringsvärdet är beräknat på kyld/upptinad filé.
Fettvärdet ökar ca: 5% efter upptining då ju en del vätska försvinner.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4275474&postcount=6

Nej han förstår rätt.

Vikten som står på förpackningar med frysta varor skall gälla tinad vara.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5983586&postcount=15

NICKXXXXXX
2014-10-11, 19:50
Japp, då har du gjort fel. Både räknat på fel kcal-innehåll ( http://www.kronfagel.se/sv/Start2/Produkter/Fryst/File/Kycklingbrostfile1/ ) samt fel vikt.

Va konstigt... Fel kcal innehåll kan jag inte ha räknat på. Bara om Kronfågeln har skrivit fel i över ett år.

http://i.imgur.com/AE0qRNp.jpg

R Scarpa27
2014-10-11, 20:00
räkna ist 100g kycklingfile=ca 130kalorier (utan vatten, tinat tillstång, 100% kyckling)
därav skiljer sig frysta filleer mkt på kalorier (dock bara i fryst tillstånd, och man äter ju inte kycklingen rå och fryst)

olika mängder vatten m.m... därav olika värden dock samma vid samma tillagning / vikt.

billig kyckling kan bli dyrare =)... brukar mestadels köpa kyld, färsk.

NICKXXXXXX
2014-10-11, 21:18
räkna ist 100g kycklingfile=ca 130kalorier (utan
billig kyckling kan bli dyrare =)... brukar mestadels köpa kyld, färsk.

Färsk kyckling har jag tänkt börja köpa när jag får jobb. Blir för dyrt med det annars! Kommer dock underlätta en hel del!

henrikl
2014-10-11, 22:42
Nja, det var någon som frågade en tillverkare tidigare och dom mätte på ofryst (inte samma sak som tinad) vara. Så den frysta varan kan ha isbelägggning på och därför väga något mer. Men det var en tillverkare och mest av akademisk betydelse.

Fast detta är väl egentligen inte relevant i denna tråd då det blir i princip omöjligt (och onödigt) att räkna ut massan på vattnet som kommer från luften vid frysningen :P

AronP
2014-10-11, 23:18
Fast detta är väl egentligen inte relevant i denna tråd då det blir i princip omöjligt (och onödigt) att räkna ut massan på vattnet som kommer från luften vid frysningen :P
Som sagt, mest av akademisk betydelse.

Men nu verkar det ju råda blandade bud om detta också, som alltid i dom här diskussionerna.

EnergiÖverskott
2014-10-12, 05:10
Laga din kyckling i ugn på bakplåtspapper utan att tillsätta matfett och räkna på näringsvärdet per 100 gram för ugnsstekt kycklingfilé.

Done.

AronP
2014-10-12, 07:52
Laga din kyckling i ugn på bakplåtspapper utan att tillsätta matfett och räkna på näringsvärdet per 100 gram för ugnsstekt kycklingfilé.

Done.
Fast osäkerheten kring hur mycket vätska som förloras är ju fortfarande kvar.

R Scarpa27
2014-10-12, 10:13
Fast osäkerheten kring hur mycket vätska som förloras är ju fortfarande kvar.

vad har det med saken att göra om man väger den i tillagad form?

räkna på näringsvärdet per 100 gram för ugnsstekt kycklingfilé.

Magnus N
2014-10-12, 10:56
vad har det med saken att göra om man väger den i tillagad form?

räkna på näringsvärdet per 100 gram för ugnsstekt kycklingfilé.

Spelar väl roll då 100g stekt kött kan ha släppt 20% vatten eller 70% vatten beroende på hur man tillagat den. Blir en viss skillnad på näringsvärde isf

I det ena fallet är det kanske 120gr kyckling medans det i andra är 170gr , näringsvärde på den stekta biten blir såklart inte samma

AronP
2014-10-12, 11:33
vad har det med saken att göra om man väger den i tillagad form?

räkna på näringsvärdet per 100 gram för ugnsstekt kycklingfilé.
Magnus svarade:
Spelar väl roll då 100g stekt kött kan ha släppt 20% vatten eller 70% vatten beroende på hur man tillagat den. Blir en viss skillnad på näringsvärde isf

I det ena fallet är det kanske 120gr kyckling medans det i andra är 170gr , näringsvärde på den stekta biten blir såklart inte samma

R Scarpa27
2014-10-12, 18:55
Spelar väl roll då 100g stekt kött kan ha släppt 20% vatten eller 70% vatten beroende på hur man tillagat den. Blir en viss skillnad på näringsvärde isf

I det ena fallet är det kanske 120gr kyckling medans det i andra är 170gr , näringsvärde på den stekta biten blir såklart inte samma

läs igen...
spela inte allan.:D

i tallagad form har vattnet släppt därav väger du i tillagad form.
så det blir oväsentligt...

AronP
2014-10-12, 19:02
läs igen...
spela inte allan.:D

i tallagad form har vattnet släppt därav väger du i tillagad form.
så det blir oväsentligt...
Och hur mycket försvinner när du tillagar det då? Och hur mycket försvinner när slv tillagar det?

Magnus N
2014-10-12, 19:11
läs igen...
spela inte allan.:D

i tallagad form har vattnet släppt därav väger du i tillagad form.
så det blir oväsentligt...

Spelar inte allan alls, bara påpekar att det spelar roll hur man tillagar köttet. Söndersteker man biten till en sula eller ej påverkar såklart vad vikten på den blir i slutet.

En 200grs bit kan väga 100gr efter tillagning och en 150grs bit kan väga 100gr efter tillagning, menar du att det är samma näringsvärde på bitarna?

R Scarpa27
2014-10-12, 19:24
Spelar inte allan alls, bara påpekar att det spelar roll hur man tillagar köttet. Söndersteker man biten till en sula eller ej påverkar såklart vad vikten på den blir i slutet.

En 200grs bit kan väga 100gr efter tillagning och en 150grs bit kan väga 100gr efter tillagning, menar du att det är samma näringsvärde på bitarna?

snackar inte jämförelse ö.h
snackar att räkna efter ugnsstekt/grillad kycklingfile...

ta vilken jaevla kycklingfile som helst ugnsstek/grilla den, sedan väg och räkna efter ett ca (kalorimått på ugnsstekt kycklingfile)

snackar 100% kyckling där vattnet är släppt osv....

whatever... det börjar balla ur från diskussionen det gäller.

Magnus N
2014-10-12, 19:26
snackar inte jämförelse ö.h
snackar att räkna efter ugnsgrillad kycklingfile...

ta vilken jaevla kycklingfile som helst ugnsstek den, sedan väg och räkna efter ett ca (kalorimått på ugnsstekt kycklingfile)

snackar 100% kyckling där vattnet är släppt osv....

Du förstår fortfarande inte att det kan skilja ifrån otillagad vikt -> tillagad vikt beroende på hur man tillagar den?

Jag säger inte att det i praktiken kommer spela någon större roll men att det blir en skillnad är väl uppenbar?

R Scarpa27
2014-10-12, 19:28
Du förstår fortfarande inte att det kan skilja ifrån otillagad vikt -> tillagad vikt beroende på hur man tillagar den?

Jag säger inte att det i praktiken kommer spela någon större roll men att det blir en skillnad är väl uppenbar?

klart jag fattar det kan skilja från otillagad vikt jag har läst mattematik jag med.

Magnus N
2014-10-12, 19:29
klart jag fattar det kan skilja från otillagad vikt jag har läst mattematik jag med.

Bra

Vad är det du håller på att tjafsa om isf :)

AronP
2014-10-12, 19:47
snackar inte jämförelse ö.h
snackar att räkna efter ugnsstekt/grillad kycklingfile...

ta vilken jaevla kycklingfile som helst ugnsstek/grilla den, sedan väg och räkna efter ett ca (kalorimått på ugnsstekt kycklingfile)

snackar 100% kyckling där vattnet är släppt osv....

whatever... det börjar balla ur från diskussionen det gäller.
Återigen. Hur torr vet du att kycklingen blivit? Och hur torr är kycklingen i slv tabeller?

Jag kan få 1kg kyckling att väga 800 eller 600, det blir rätt så stor skillnad. (fabricerade siffror)

AronP
2014-10-12, 19:48
Äh det skulle vara en Edit.