handdator

Visa fullständig version : Koffein fördröjer autonom återhämtning efter träning


King Grub
2014-10-10, 08:16
BACKGROUND:

Impaired autonomic recovery of heart rate (HR) following exercise is associated with an increased risk of sudden death. Caffeine, a potent stimulator of catecholamine release, has been shown to augment blood pressure (BP) and sympathetic nerve activity; however, whether caffeine alters autonomic function after a bout of exercise bout remains unclear.

METHODS:

In a randomized, crossover study, 18 healthy individuals (26 ± 1 years; 23.9 ± 0.8 kg·m-2) ingested caffeine (400 mg) or placebo pills, followed by a maximal treadmill test to exhaustion. Autonomic function and ventricular depolarization/repolarization were determined using heart rate variability (HRV) and corrected QT interval (QTc), respectively, at baseline, 5, 15, and 30 minutes post-exercise.

RESULTS:

Maximal HR (HRmax) was greater with caffeine (192 ± 2 vs. 190 ± 2 beat·min-1, p < 0.05). During recovery, HR, mean arterial pressure (MAP), and diastolic blood pressure (DBP) remained elevated with caffeine (p < 0.05). Natural log transformation of low-to-high frequency ratio (LnLF/LnHF) of HRV was increased compared with baseline at all time points in both trials (p < 0.05), with less of an increase during 5 and 15 minutes post-exercise in the caffeine trial (p < 0.05). QTc increased from baseline at all time points in both trials, with greater increases in the caffeine trial (p < 0.05).

CONCLUSIONS:

Caffeine ingestion disrupts post-exercise autonomic recovery because of increased sympathetic nerve activity. The prolonged sympathetic recovery time could subsequently hinder baroreflex function during recovery and disrupt the stability of autonomic function, potentiating a pro-arrhythmogenic state in young adults.


Eur J Prev Cardiol. 2014 Oct 8. Caffeine delays autonomic recovery following acute exercise.

Pepz
2014-10-10, 09:31
intressant
ännu ett skäl till att unga inte ska mixtra med energidrycker och pwo.

EiseltUK
2014-10-10, 15:43
Man ska inte ta något som stressar nervsystemet om man vill vara optimal... återhämtningsmässigt. :)

Timme
2014-10-10, 16:08
Bra studie! Blir nära på bakis efter ett hårt pass med koffein

exevision
2017-02-23, 19:54
Hur står sig kaffe i detta sammanhang?

King Grub
2017-02-23, 20:03
Inte undersökt.

LillisJ
2017-02-23, 20:19
Samtidigt så hade jag aldrig orkat träna lika hårt vissa pass utan koffein. För mig så vinner den prestationshöjande effekten över resultatet i denna studie :)

z_bumbi
2017-02-23, 20:22
Samtidigt så hade jag aldrig orkat träna lika hårt vissa pass utan koffein. För mig så vinner den prestationshöjande effekten över resultatet i denna studie :)

Frågan brukar inte vara hur hårt man tränar ett enskilt pass utan hur mycket man återhämtar sig så man klarar av att hålla en hög och jämn nivå alla pass.

Luca Brasi
2017-02-23, 21:29
Man ska inte ta något som stressar nervsystemet om man vill vara optimal... återhämtningsmässigt. :)

Gäller det amfetamin också?

exevision
2017-02-23, 21:54
Inte undersökt.

Någon spekulation eller hypotes?
Vad är troligt?

ApexProcyon
2017-02-23, 22:26
Gäller det amfetamin också?

Jag antar att du är orolig för det av medicinska skäl med tanke på dina inlägg i ADHD-tråden. Men ja, det gäller med största sannolikhet amfetamin också då centralstimulantia har en tendens att påverka nervsystemet en hel del.

Om det sedan på detaljnivå finns något som gör amfetamin till ett undantag får någon mer kunnig än mig svara på.

LillisJ
2017-02-23, 22:29
Frågan brukar inte vara hur hårt man tränar ett enskilt pass utan hur mycket man återhämtar sig så man klarar av att hålla en hög och jämn nivå alla pass.

Jag förstår men många av mina pass hade inte ens blivit av utan uppiggande. Jag går på cytostatika som segar ned mig väldigt mycket. :)

r3mpuh
2017-02-23, 23:10
Gäller det amfetamin också?Amfetamin är neurotoxiskt så: Ja.