handdator

Visa fullständig version : ryggsmärta försvinner vid stretch


531
2014-10-10, 01:36
Haft ont i ryggen i 5 månader där benlyft och många andra övningar blivit uteslutna, drog till i ryggen när jag körde mark och blev genast stel o smärtan kom 3-4 minuter senare.

Nu när jag stretchat framsida höft så släpper den smärtan omedelebart, kanske inte helt 100% men det blir sån stor skillnad.

Vad ska man tro? Vågar man sig på mark och böj i långsam progressiv takt när det känns bra för någon magnetröntgen eller liknande är uteslutet och har inte heller haft några strålningar.
Vill helst inte förstöra ryggen, skulle väl lika gärna kunna vara en buktning eller diskbråck som lindras genom stretchningen?

Eller kan det vara så enkelt som att jag fick ett ryggskott, höften drog ihop sig och det aldrig blev bra och därav den långvariga smärtan?

Blir kanske lite svårt att svara online och någon som helst hjälp med att få reda på orsaken är nästintill omöjlig med den vård vi har i min stad.. *gah!*

Hade tänkt stretcha utförligt dagligen och foamrolla underkroppen i 12 veckor innan jag ens tänker tanken på att ge mig på knäböj, marklyft känns uteslutet pga risken..
Vad skulle ni göra i min sits?

531
2014-10-10, 02:17
Stretchade höft/psoas, gick inte att edita :P

sungun
2014-10-11, 17:14
Jag kan tänka mig två orsaker till en envist förkortad iliopsoas. Den ena är en förskjutning av bäckenet, det andra är en lösare teori som går ut på att en diskbuktning eller mindre diskbrock irriterar nerver som berör höftens muskler. Men neurologi är inte riktigt mitt ämne så du bör nog gå till en duktig naprapat eller kiropraktor för att få svar å hjälp.

sungun
2014-10-11, 17:19
Förresten: Ja. Stretching av iliopsoas är ofta väldigt effektivt för att avlasta en öm ländrygg å underlätta läkning.