handdator

Visa fullständig version : Reglering av proteinsyntes - separata & kombinerade effekter av träning & aminosyror


King Grub
2014-10-09, 21:05
Doktorsavhandling av William här på forumet.

Skeletal muscle is a highly plastic tissue which has the ability to adapt to various forms of external stimuli such as diverse modes of contractile activity. Thus, performance of endurance exercise over several of weeks results in increased oxidative capacity. In contrast, prolonged performance of resistance exercise ultimately results in increased muscle mass. These adaptations are brought about by transient alterations in gene expression and mRNA translation which result in altered protein turnover, i.e. the balance between protein synthesis and protein breakdown. Protein synthesis is the major determinant of muscle growth, which at the molecular level, is regulated by the mTORC1 pathway. This pathway is potently activated by resistance exercise and amino acids, but thestimulatory role of individual amino acids in human skeletal muscle is unclear. Muscle adaptations in response to endurance exercise are largely dependent on the PGC-1apathway, which regulates mitochondrial biogenesis. Given the different training adaptations after resistance and endurance exercise, it has been suggested that these exercise modalities may be incompatible when combined. Such potential interference could be exerted at the molecularlevel between the pathways responsible for each adaptive response. AMPK, an enzymeusually activated by endurance exercise and, when pharmacologically activated in cell culture and rodent models, has been shown to inhibit mTORC1 and protein synthesis. However, it is not known if activation of AMPK by endurance exercise inhibits resistance exerciseinduced signaling through the mTORC1 pathway in human skeletal muscle.

Thus, the main objective of this thesis was to examine themolecular mechanisms regulating protein synthesis in response to amino acids and various modes of exercise in human skeletal muscle.

In study I, the role of BCAAs in stimulating the mTORC1pathway was examined in both resting and exercising muscle. BCAA increased mTORC1 activity, as assessed by S6K1 phosphorylation, in both resting and exercising muscle, but more so when exercise and BCAA were combined. In study II, the effect of leucinewas compared to that of essential amino acids with or without leucine. It was found that when leucine was combined with the remaining essential amino acids, S6K1 phosphorylation wasmore pronounced than when leucine was provided alone. Furthermore, when leucine was removed from the essential amino acids, the effect was equal to that of placebo. In study III, the impact of endurance exercise on resistance exercise induced mTORC1 signaling was examined. When performed after resistance exercise, endurance exercise did not inhibit S6K1 phosphorylation compared to when single mode resistance exercise was performed. In study IV, performance of high intensity endurance exercise prior to resistance exercisedid not inhibit S6K1 phosphorylation compared to single mode resistance exercise, despite prior activation of AMPK. In conclusion, amino acids and resistance exercise activate mTORC1 signaling, as assessed by S6K1 phosphorylation, in a synergistic manner. Leucine is crucial in mediating the amino acid response, however, additional amino acids appear tobe required to induce a maximal response downstream of mTORC1. Activation of the mTORC1 pathway in response to heavy resistance exercise is robust and this activation does not appear to be inhibited by prior or by subsequent endurance exercise. As such, these results donot lend support to the existence of molecular interference when resistance and endurance exercise are combined acutely.

Regulation of protein synthesis in human skeletal muscle : separate and combined effects of exercise and amino acids. Apró, William. Date: 2014-06-13

http://publications.ki.se/xmlui/bitstream/handle/10616/42034/Thesis_William_Apr%C3%B3.pdf?sequence=1

Tomas Tryffel
2014-10-09, 22:25
Vatten på kvarnen för oss som tycker om att flåsa, men också lyfta tungt. Och som dessutom har ett liv att vilja hinna med :)
Trevligt! Tack William!

Richter
2014-10-10, 06:33
Tack för denna delningen!

Mouline
2014-10-10, 06:52
Bra jobbat William!

Nutrid
2014-10-10, 07:40
Skönt att man kör cardio varje vecka då. Woop woop.

Sedan så har man ju hälsofördelarna och konditionen mha cardio vilket i sin tur indirekt även påverkar din prestation i styrketräningen också.

Snubben
2014-10-10, 07:58
Skönt att man kör cardio varje vecka då. Woop woop.

Sedan så har man ju hälsofördelarna och konditionen mha cardio vilket i sin tur indirekt även påverkar din prestation i styrketräningen också.

Jag vet inte riktigt om cardio är rätt ord är.

After resistance exercise in the RE trial, subjects rested for 15 min and then performed 30 min of cycling at an intensity corresponding to 70% of each subjects' maximal oxygen consumption.

subjects in the ER-trial warmed up on a cycle ergometer for a
total of 15 min, after which they performed five 4 min intervals at a work rate corresponding to 85% of each subjects' maximal oxygen uptake. Each high intensity interval was interspersed with 3 min of low intensity cycling Immediately after the last interval, a third
muscle biopsy was taken after which subjects continued to cycle for an additional 10 minutes
which was then followed by five minutes of complete rest.

Jag ser inga sådana på mitt gym iallafall, fast vem vet. :)

Nutrid
2014-10-10, 07:59
Jag vet inte riktigt om cardio är rätt ord är.


Vad skulle du kalla det? För mig är saken glasklar men väntar på din definition

jonkii
2014-10-10, 11:59
Vad skulle du kalla det? För mig är saken glasklar men väntar på din definition

Jag tror inte dom som kör VO2max-intervaller (5x4min som i detta fall) kallar det för cardio, utan konditionsträning. Inte jag i alla fall. Bara då jag säger vad jag ska träna för mina kompisar som är helt ointresserade av uthållighetsidrott.

Begreppet "Cardio" för mig, och antar det är vad snubben menar är snarare lite jogg på löpbandet (kanske lite snabba korta intervaller)/tramp på stegmaskin, lite tabata eller så.

Ulvamal
2014-10-10, 12:16
Högst personligen och synnerligen ovetenskapligt konstaterar jag att det nu lutar ännu mer åt att cykla är ljuset och vägen. ;)

Fliptones
2014-10-10, 13:11
Jag tror inte dom som kör VO2max-intervaller (5x4min som i detta fall) kallar det för cardio, utan konditionsträning. Inte jag i alla fall. Bara då jag säger vad jag ska träna för mina kompisar som är helt ointresserade av uthållighetsidrott.

Begreppet "Cardio" för mig, och antar det är vad snubben menar är snarare lite jogg på löpbandet (kanske lite snabba korta intervaller)/tramp på stegmaskin, lite tabata eller så.

I min värld är cardio just konditionsträning. Cardio syftar till cardiovaskulär träning...

jonkii
2014-10-10, 14:51
I min värld är cardio just konditionsträning. Cardio syftar till cardiovaskulär träning...

Absolut. Men just begreppet Cardio, i Sverige, används väl lite mer hos den styrketränande massan än de som har uthållighetsidrott som prioritet. En löpare, cyklist eller skidåkare säger inte "nu ska jag köra cardio" utan kanske mer specifikt vad för typ av pass (A1-A3+, intervaller, långt, kort etc.). Jag har nog aldrig varit med om det i alla fall :)

Gå in på ett löpar/cykel/skidforum så tror jag inte så många snackar "Cardio". Jaja, off topic.

Jag gillar studien och dess resultat :hbang:

Fliptones
2014-10-10, 15:02
Absolut. Men just begreppet Cardio, i Sverige, används väl lite mer hos den styrketränande massan än de som har uthållighetsidrott som prioritet. En löpare, cyklist eller skidåkare säger inte "nu ska jag köra cardio" utan kanske mer specifikt vad för typ av pass (A1-A3+, intervaller, långt, kort etc.). Jag har nog aldrig varit med om det i alla fall :)

Gå in på ett löpar/cykel/skidforum så tror jag inte så många snackar "Cardio". Jaja, off topic.

Jag gillar studien och dess resultat :hbang:

Aha, då förstår jag vad du menar. Håller med till fullo! :)

maqan
2014-10-10, 19:18
Stort grattis! Dessutom en välskriven avhandling med en hel del intressanta fynd.

William
2014-10-10, 21:11
Oj, det var lite förvånande att få se denna tråd på Kolozzeum :-). Stort tack för komplimangerna!

Nutrid
2014-10-11, 01:08
Absolut. Men just begreppet Cardio, i Sverige, används väl lite mer hos den styrketränande massan än de som har uthållighetsidrott som prioritet. En löpare, cyklist eller skidåkare säger inte "nu ska jag köra cardio" utan kanske mer specifikt vad för typ av pass (A1-A3+, intervaller, långt, kort etc.). Jag har nog aldrig varit med om det i alla fall :)

Gå in på ett löpar/cykel/skidforum så tror jag inte så många snackar "Cardio". Jaja, off topic.

Jag gillar studien och dess resultat :hbang:

Fast det har ju inget med saken att göra när det kommer till vad folk säger när det ändå gäller kardiovaskulär träning vilket det faktiskt är :).

"Jag säger ju inte att jag ska åka volvo när jag ska ut och köra. Jag säger att jag ska köra bil.

- Ja men du kör fortfarande en volvo."

jonkii
2014-10-11, 06:32
Fast det har ju inget med saken att göra när det kommer till vad folk säger när det ändå gäller kardiovaskulär träning vilket det faktiskt är :).

"Jag säger ju inte att jag ska åka volvo när jag ska ut och köra. Jag säger att jag ska köra bil.

- Ja men du kör fortfarande en volvo."

Ja det har du rätt i. Självklart förstår jag att det fortfarande är kardiovaskulär träning när en uthållighetsidrottare kör intervaller.

Nu pratade vi ju inte om en absolut definition av kardiovaskulär träning, det tror jag du förstod, utan mer vilka begrepp som används i folkmun och vad de har för innebörd. Detta är min uppfattning, du kanske har en annan :)

maqan
2014-10-11, 19:14
Oj, det var lite förvånande att få se denna tråd på Kolozzeum :-). Stort tack för komplimangerna!

Vad händer härnäst? Någon planerad post-doc på gång?

z_bumbi
2014-10-11, 19:28
Grattis till avhandling!

William
2014-10-12, 08:06
Grattis till avhandling!

Tack!

Vad händer härnäst? Någon planerad post-doc på gång?

Jobbar kvar i ngn månad till för att avsluta en del projekt men efter det är det lite oklart vad som händer näst. Har sökt olika tjänster inom både akademi och industri men inte hört ngt ännu. Har även sökt postdoc utomlands och pengar till postdoc inom landet men inga besked ännu där heller. Hade gärna åkt utomlands men det är svårt just nu med frun som disputerar nästa vår och knodden som precis börjat på förskolan. Kort och gott, det är oklart :)

Anders The Peak
2014-10-12, 08:09
Du kan alltid passa på att använda lite mer tid till egen träning det är alltid bra för hälsan i det långa loppet... ;)