handdator

Visa fullständig version : Crunches, ryggkotor


thed
2014-10-09, 09:47
Jag brukar göra en del crunches med vikt bakom huvudet. Det jag stör mig väldigt mycket på är att vid utförandet a crunchesen så på uppåtvägen så trycks en del ryggkotor ned mot golvet vilket är obehagligt och gör ibland nästan ont oavsett om jag har ett mjukare underlag mellan ryggen och golvet. Sen så känns det som det inte finns så jättemycket fett heller just vid kotorna som fungerar som ett bra skydd.

Någon som har någon aning om jag utför crunchesen på fel sätt eller andra inputs? tex går för långt upp, har ryggen i fel position tex etc?

svenbanan
2014-10-09, 10:14
Testa v-crunches. Dvs ligg på rygg med armarna sträckta uppåt och fötterna rakt upp i luften och benen lite lätt böjda. Sedan försöker du nå fötterna med händerna (det blir typ en crunch av det och det är inte nödvändigt att du faktiskt når fötterna) sedan släpper du dig ner så skuldrorna tar i golvet igen innan du upprepar. Vil du ha mer belastning så håller du i en hantel.

Det är den variant av golvliggande crunches som jag tycker känns mest naturlig i alla fall.

Diomedea exulans
2014-10-09, 10:44
Har du möjlighet att utföra crunches i maskin eller kabelcrunches? Det kan vara en lösning.

sungun
2014-10-09, 11:42
Jag gillar oxå situps med viktplatta å tycker det brukar kännas bra med dubbla gummimattor. Men det går inte att komma ifrån att det blir en ogynnsam belastning/brytning i ländryggen när man rullar upp å lägger både kroppsvikt med extra viktplatta på svanskotan. Korta crunches med hela ländryggen kvar mot golvet är egentligen det enda rätta. Men det finns ju förstås cablecrunches å både hängande å liggande benlyft.