handdator

Visa fullständig version : Axelont


Sparrisen
2004-03-29, 12:11
Tja.

Har under de senaste veckorna haft lite småont i vänster axel. Smärtan sitter i en liten punkt på mitten/framsidan av axeln. Jag känner enbart av det vid bröstträning. Jag kan alltså köra tunga hantelpressar utan att det smärtar det minsta.

Vad tror ni det är? Jag avstår idag från bröstträningen, men tänker nog fortsätta med axelträningen på fredag, tror jag iaf.

LunaSpice
2004-03-29, 12:31
Originally posted by SwedeForce
Tja.

Har under de senaste veckorna haft lite småont i vänster axel. Smärtan sitter i en liten punkt på mitten/framsidan av axeln. Jag känner enbart av det vid bröstträning. Jag kan alltså köra tunga hantelpressar utan att det smärtar det minsta.

Vad tror ni det är? Jag avstår idag från bröstträningen, men tänker nog fortsätta med axelträningen på fredag, tror jag iaf.

Främre deltoideus kan ha inflammerats. Avstå från smärtsamma övningar och om det inte går över; uppsök läkare.

Sparrisen
2004-03-29, 12:41
Originally posted by LunaSpice


Främre deltoideus kan ha inflammerats. Avstå från smärtsamma övningar och om det inte går över; uppsök läkare.

Jo... jag tror nog det. Lite konstigt att man kan gå på som vanligt med axelpressarna?

Tnx doc!

;)

Sparrisen
2004-03-29, 13:01
Glömde skriva att det mestadels smärtar vid bottansträcket, inte lika mycket under den positiva fasen.

raZmus
2004-03-29, 15:20
Sån där värk har jag haft och det är minsann inget roligt alls. Fick det precis i början när jag styrketränade, kanske redan någon av de första gångerna. Nu känner jag inte av det längre men jag kunde känna av de upp till ett år efter det hände.

Men det som hände mig verkar vart lite värre, så det kanske inte tar lika lång tid för dig :)
Jag kunde inte sova på natten eller ens använda armarna utan att det gjorde enormt ont.

Man lär sig av sina misstag :D

Sparrisen
2004-03-29, 15:27
Originally posted by raZmus
Sån där värk har jag haft och det är minsann inget roligt alls. Fick det precis i början när jag styrketränade, kanske redan någon av de första gångerna. Nu känner jag inte av det längre men jag kunde känna av de upp till ett år efter det hände.

Men det som hände mig verkar vart lite värre, så det kanske inte tar lika lång tid för dig :)
Jag kunde inte sova på natten eller ens använda armarna utan att det gjorde enormt ont.

Man lär sig av sina misstag :D

Vilka misstag? :confused:

Munter
2004-03-29, 15:37
Du har inte ont i acromion, den där lilla knölen som sitter ovanpå axeln? Jag har pajjat en axel och de lärda säger att det är inflammation eller dålig(?) ledvätska i en led som fäster där. Gör ont då jag trycker på den och den blir himla öm efter bröstträning. Kunde också köra hantelpressar till en början men efter ett tag gick det inte alls att träna bröstet. Axelträning gick utmärkt dock, det är just bara vid pressar framåt det smärtar.

emmzan
2004-03-29, 18:32
Munter> AC-leden alltså. Trodde mig ha ont och fick veta följande:

Ett tydligt tecken på att det är AC-leden brukar vara att det gör distinkt ont precis över leden när man gör en horisontell adduktion, dvs om du lägger handen på andra sidans axel och strävar nedåt skulderbladet, förstår du hur jag menar? Ett annat klassiskt tecken är att leden smärtar vid full flexion av axeln.


Mitt axelont trodde massören kom av att rhomboideus samt levator scapulae krampade!

mr_ping2
2004-03-29, 19:17
Kör du axelpress bakom nacken eller ?
Du kanske gått ner för långt... gå bara till öronen är mitt tips - eller skit i det överhuvudtaget.

Du kanske skakar i hantelpressen, eller vinglar typ... kör bänk eller sänk vikterna så blir det nog stabilare.

Jag hade inte tränat alls tills det var bra o köpt Orudis på apoteket.

Fridebe
2004-03-29, 23:14
Originally posted by SwedeForce
Tja.

Har under de senaste veckorna haft lite småont i vänster axel. Smärtan sitter i en liten punkt på mitten/framsidan av axeln. Jag känner enbart av det vid bröstträning. Jag kan alltså köra tunga hantelpressar utan att det smärtar det minsta.

Vad tror ni det är? Jag avstår idag från bröstträningen, men tänker nog fortsätta med axelträningen på fredag, tror jag iaf.

Skulle tippa på IMPINGEMENT SYNDROME.
Läs här!

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=188&sub=111&item=5

//Bengt

Sparrisen
2004-03-30, 08:02
Originally posted by Fridebe


Skulle tippa på IMPINGEMENT SYNDROME.
Läs här!

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=188&sub=111&item=5

//Bengt

Nja, mycket tveksam till det, speciellt med tanke på att det skulle ge "en karaktäristisk djup molande värk nattetid".

Känner (nästan) ingen smärta alls, förutom vid alla typer av bröstpressar. Kan som sagt köra hantelpress för axlarna utan problem.

airs
2005-11-30, 14:04
om jag har förstått det rätt så är det en inflamation när det blir ömt ovanpå kulan på axeln, och det gör ont när man för händerna frammåt, som i bänkpress / hantelpress. För min del har det tom gjort ont när jag gjort hantelcurls för biceps. när man var längst upp med armarna så gjorde det grymmt ont. Jag kunde inte ens göra en armhävning då vänstern bara ramla ihop. gör fortfarande ont efter 3-4veckors VILA. men nu går det an iallafall.

viktor88
2005-11-30, 14:58
Tja.

Har under de senaste veckorna haft lite småont i vänster axel. Smärtan sitter i en liten punkt på mitten/framsidan av axeln. Jag känner enbart av det vid bröstträning. Jag kan alltså köra tunga hantelpressar utan att det smärtar det minsta.

Vad tror ni det är? Jag avstår idag från bröstträningen, men tänker nog fortsätta med axelträningen på fredag, tror jag iaf.

Jag hade samma problem i sommras.
Det kom nog när jag tränade axlarna men jag kunde träna hantelpress och axelövningar efter det, men inte bröst,
så jag fick upphöra med bröst träningen nån månad tror ja.

carlsm
2005-12-01, 01:47
Själv har jag haft ont i både främre deltiodmuskulaturen och acromoin vid olika tillfällen. Det håller i ett två till tre veckor och jag kan köra hantelpress någorlunda även om det gör lite ont men bänkpress och/eller flyes och cablecorss är inte att tänka på. När jag får smärtkänningar i deltoiden brukar det hjälpa att stretcha den samt värma upp lite nogrannare, växelvis, än annars.
Acromoinsmärtan som kom från "knölen" ovanpå axeln var jobbigast och gick inte att göra något åt utan jag tog träningsuppehåll på två veckor och sedan två veckors mjukträning på pressar och flyes då jag ökade gradvis till normala vikter.

rQx
2005-12-01, 10:42
Muskelbristning i axeln? Har haft det och känner igen symptomen, ont i nedre läget av bänkpressen, kan köra vanligt i axelpressar, drag till hakan besväras också. Så var det för mig, kanske du har samma problem :P Körde en del cuff träning då och nu har jag nästan aldrig ont längre :)

pantera
2005-12-06, 19:11
om jag har förstått det rätt så är det en inflamation när det blir ömt ovanpå kulan på axeln, och det gör ont när man för händerna frammåt, som i bänkpress / hantelpress. För min del har det tom gjort ont när jag gjort hantelcurls för biceps. när man var längst upp med armarna så gjorde det grymmt ont. Jag kunde inte ens göra en armhävning då vänstern bara ramla ihop. gör fortfarande ont efter 3-4veckors VILA. men nu går det an iallafall.
haft nästan samma skit, åt diklofenak 2 veckor (vilade 2 veckor innan diklo), kan göra nån armhävning nu iaf :/ dock fortfarande ont när man höjer armen rakt upp... första 4-5 nätterna kunde jag inte sova pga värket , hade nog hellre tagit stryk - va såååå najs. Men men.. bara att vila..

mangemani
2005-12-06, 19:20
det känner jag igen.
det var där jag fick min allra första skada för ett antal år sen nu.
kan lova att det INTE är roligt om du får en muskel bristning i axeln :(
jag skulle kolla upp det där direkt om jag var du.