handdator

Visa fullständig version : Från en 3 split till 4 split, hur gå till väga?


timmey111
2014-10-09, 00:01
Hej har tränat ett tag och har kört på en 4-split en tid tillbaka. jag tränar typ 5 gånger i veckan och problemet är jag gärna vill gå igenom en muskel 2 gånger i veckan. Dvs jag får för lite benträning eller bröstträning i veckan.. Funderar därför på en rullande 3-split så jag hinner köra lite fler omgångar.

Just nu har jag:
Bröst+triceps
Rygg+biceps
ben
axlar

Här känner jag att mitt axelpass blir lite "snabbt", lite pressövningar och hantellyft sen så är jag klar.

Detta funderar jag att ändra till:
bröst+framsida axlar+triceps
rygg+biceps+baksida axlar
ben

Så hur fungerar bröst, axel o triceps pass? Blir det för många övningar?
Hur ser mitt upplägg ut?:
Bänkpress
Militärpres
sne hantelpress
pushdown
arnoldpress
frenchpress
Bröstpress i maskin(?)
Cablecross

Är det lagom med 8 övningar? Något som fattas eller ska tas bort? I vilket pass lägger jag hantellyft åt sidan? i rygg eller i bröstpasset?

En annan grej är ju att militärpress är en basövning och jag vill bli stark i basövningar. Blir jag inte då slutkörd/trött efter bänkpressen? Dvs jag får inte ut mitt max om jag inte lägger militärpressen som 1:a övning. Hur fungerar det att köra 2 basövningar, bänkpress och militärpress på samma pass?

Tycker ni min 4-split eller 3-split är bättre?

Illustrerade mannen
2014-10-09, 10:18
Det finns ett stort antal trådar om Push/Pull/Legs, PPL-upplägg. Det kanske kan vara något?

sungun
2014-10-09, 12:04
När du kör igenom musklerna två ggr i veckan så har du bänkpress som tung basövning en dag å militärpress som tung basövning den andra dagen. Den dagen kör du kompletterande bröstövningar, precis som du kör kompletterande axlar på bänkpressdagen.

Push,Pull,Legs är enkelt men personligen kände jag att det blev lite enformigt så nu kör jag Horizontal,Vertical,Legs. Med fem dagar i veckan så blir det perfekt att lägga in bendagen mellan överkroppsdagarna.

timmey111
2014-10-09, 23:59
Testade bröst axlar triceps första gången idag. Det blev:

Bänkpress
Militärpress
Sne hantelpress
Push down
Arnoldpress
Smal bänk
French press
Cable Cross

Blir det för mycket eller är det okej? Själv tyckte jag att det var lite tungt att köra militärpress. Innan körde jag ju militärpress som övning nr1 och gick hårt ut på det. Men att jag vill byta till 3 split är att jag vill köra igenom hela kroppen oftare.

j0hanb
2014-10-12, 12:53
Funderat var annat pass underkropp och vart annat överkropp?