handdator

Visa fullständig version : Cyklar 10 mil om dagen, tips på färdkost sökes


Ram Dass
2014-10-08, 19:59
Jag är ute och långfärdscyklar, siktar just nu på södra Spanien. Har cyklat från Gävle och är för tillfället i Köpenhamn.

Jag gillar att småäta medans jag cyklar och ibland blir det mycket godis. För att det är gott, prisvärt och innehåller mycket energi.

Men jag tänker att det kanske inte är så bra i längden? Eller spelar det ingen roll?
Max 50 gram fruktos om dagen är något som ploppar upp i mitt huvud, eller gäller det inte i mitt fall?

Vilket-som, så tar jag gärna emot tips på vad annars jag kan äta medans jag cyklar. Jordnötter och torkad frukt har jag redan listat ut. :-)

R Scarpa27
2014-10-08, 20:03
brödlevar (lätta och tynger inte ner hela väskan), billigt, gott och kolhydrater. :D...
käka jordnötssmör samtidigt så blir det gott och smidigt :)...

http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/d1/88/98/d18898d901d15b6d2bf19f0c40d7b66e.jpg


ännu smidigare en tank på ryggen och sugrör till munnen.
i tanken fyller du vitargo.

jonkii
2014-10-08, 20:09
Hmm.. Banan är ju ganska standard! Men förstår att du vill ha energirika saker så som nötter och torkad frukt, varning för att äta för mycket torkat dock!

På Ironman o dyl. har jag sett flera med tunnbrödrullar fasttejpade på ramen, lite för subopti för mig dock. Själv kör jag mest på banan, snickers, twix och dyl. Ibland lite kex/nöt/russinmix i ramväskan! Gött.

Vunnis
2014-10-08, 20:15
Max 50 gram fruktos om dagen är något som ploppar upp i mitt huvud, eller gäller det inte i mitt fall?

Stoppar du i dig det under tiden du cyklar kan du äta mer än så. Ingen fara. Däremot kan det ju, om inte annat, faktiskt vara roligt att äta någonting med lite mer substans än snask någon gång ibland, trots att man cyklar samtidigt(eller precis innan och efter)

Cykelcykel
2014-10-08, 20:27
Fast 10 mil om dagen är inte så jättemycket

R Scarpa27
2014-10-08, 20:58
Fast 10 mil om dagen är inte så jättemycket

ganska mkt...i
om man dessutom har jobb på det med...är yrket tävlingscyklare är det säkert normalt.

anvihl
2014-10-08, 21:10
Jag är ute och långfärdscyklar, siktar just nu på södra Spanien. Har cyklat från Gävle och är för tillfället i Köpenhamn.

Jag gillar att småäta medans jag cyklar och ibland blir det mycket godis. För att det är gott, prisvärt och innehåller mycket energi.

Men jag tänker att det kanske inte är så bra i längden? Eller spelar det ingen roll?
Max 50 gram fruktos om dagen är något som ploppar upp i mitt huvud, eller gäller det inte i mitt fall?

Vilket-som, så tar jag gärna emot tips på vad annars jag kan äta medans jag cyklar. Jordnötter och torkad frukt har jag redan listat ut. :-)

Riskakor är ju smidigt och går att äta hur många som helst av typ. Annars finns det som du säkert vet flera olika sorters kolhydrater i pulverform man kan blanda ut och dricka om man hellre vill det.

StarkaUlf
2014-10-08, 21:14
Jägarsnus, chips, ölkorvar, fika (kanelbullar, andra bullar, godbitar, kakor, brownies osv - Ta tillfället i akt och testa ett enormt utbud :) ) etc.

Diomedea exulans
2014-10-08, 21:33
Mackor av alla de slag, inslagna i plastfolie.

Ram Dass
2014-10-09, 08:50
Tack för alla svar!

EnergiÖverskott
2014-10-09, 11:43
Jag tycker att riskakor är jävligt gott. Riskakor, japp, mars samt torkad frukt typ.

För 10 mil hade jag dock lätt kunnat äta min vanliga mat utan att äta under cyklingen och ändå utan några som helst problem få i mig nog med energi.

Ram Dass
2014-10-09, 20:01
Ja, 10 mil enligt min GPS är ~ 4000 kcal extra. 40 kg cykelvikt plus KV på 80 kg.

Så 4000 kcal plus ~2500 kcal. Sen blir jag mycket piggare om jag äter något ungefär varannan mil. :-)

R Scarpa27
2014-10-09, 20:10
mycket nyfiken fråga. :D hrm.. frågor :D
hur kommer det sig att du är ute och långfärdscyklar?
en dröm? en träningsvariant du kanske är elit cyklare? hur gammal är du?

tycker hela iden verkar mkt kul... vart sover du`?
berätta...nyfiken.

tankoovich
2014-10-10, 09:27
mycket nyfiken fråga. :D hrm.. frågor :D
hur kommer det sig att du är ute och långfärdscyklar?
en dröm? en träningsvariant du kanske är elit cyklare? hur gammal är du?

tycker hela iden verkar mkt kul... vart sover du`?
berätta...nyfiken.
Instämmer, en långfärdsresa på cykel är något jag tänker göra i framtiden!

OneManArmy
2014-10-11, 07:52
Ja, 10 mil enligt min GPS är ~ 4000 kcal extra. 40 kg cykelvikt plus KV på 80 kg.


Vad menar du med cykelvikt?
40 kilo tung cykel låter som en rejäl rackare :P

Beelz
2014-10-11, 09:56
Nötter är ju väldigt energirikt, inte det bästa i proteinväg men gott som fan

Morty
2014-10-11, 10:01
Jag är ute och långfärdscyklar, siktar just nu på södra Spanien. Har cyklat från Gävle och är för tillfället i Köpenhamn.

Jag gillar att småäta medans jag cyklar och ibland blir det mycket godis. För att det är gott, prisvärt och innehåller mycket energi.

Men jag tänker att det kanske inte är så bra i längden? Eller spelar det ingen roll?
Max 50 gram fruktos om dagen är något som ploppar upp i mitt huvud, eller gäller det inte i mitt fall?

Vilket-som, så tar jag gärna emot tips på vad annars jag kan äta medans jag cyklar. Jordnötter och torkad frukt har jag redan listat ut. :-)

Godis är inte så bra för tänderna eftersom det kan sätta sig och ä'ter du frekvent så kan det bli konstanta syraangrepp med karies som följd och det kanske inte är drömmen nånstans i Frankrikes landsbygd.

Själv är jag ett stort fan av banan & sesamkakor. Ofta relativt billiga och ger schysst energi. Choklad på runt 70% gillar jag också. Är man riktigt sliten är cola och redbull grymt.

Fast 10 mil om dagen är inte så jättemycket

70 mil i veckan är väl mycket? Speciellt på en 40kg touringcykel. Vi snackar antagligen 250-300 TSS om dagen.

Reaper123
2014-10-11, 10:40
Jag gör egna energikakor (googla tex runes energikakor), perfekt att ha med sig för ger bra energi per volym om man ej har tid att kliva av cykeln :)

Jag snittar själv runt 150 mil/månad april-augusti på cykeln med rätt många långa rundor, men att "bara" cykla 10 mil på ett bräde kräver inte några extrema mängder gällande påfyllning under turen om man fyllt på bra till frukost samt ätit en stadig middag om det nu inte tar ej jävla lång tid (läs cyklar långsamt), så att stanna och äta en stadig lunch+middag hade räckt för mig :)

Edit: Om du kommer cykla lågintensivt (sett till din puls) så skulle jag inte fylla på mer än 50% av kalorierna ifrån kolhydrater, främst för att det är "onödigt" och att risken för att magen ballar ur är stor om du ej får i dig främst vettigt fett.

"Rent" socker är INTE kul under en längre period, har nämligen kört vätternrundan med 400g energikakor, 200g malto + 8-10st vetebullar och det var låt oss säga "intressant".

Konradsson
2014-10-13, 10:46
Under min senaste cykelsemester åt jag mig genom 2 flingpaket om dagen. Det var inte heller nyttiga flingor, utan en hel del socker. Jag tror dock att det är sånt man behöver. Självklart ska man äta 2-3 ordentliga måltider per dag, med alla viktiga näringsämnen och mineraler osv, men för mig som cyklade uppemot 20 mil per dag var det nödvändigt att småäta kolhydrater minst en gång i timmen.

Kom på en till sak också: torkade sojabönor! Jättebra för att fylla sitt proteinbehov.

Ram Dass
2014-10-19, 01:18
mycket nyfiken fråga. :D hrm.. frågor :D
hur kommer det sig att du är ute och långfärdscyklar?
en dröm? en träningsvariant du kanske är elit cyklare? hur gammal är du?

tycker hela iden verkar mkt kul... vart sover du`?
berätta...nyfiken.
Ja, det utförliga svaret skulle bli en summering av mitt liv, om varför.

En kortare variant:
Drog och nikotinfri sen 18 månader tillbaka. Lade pengar på hög, hade uppnått min idealkropp genom gymmande och hade ett deltidsjobb på Kjell & Co som jag trivdes väldigt bra med. Livet rullade på och många delar i vårat samhälle är som ett ekorrhjul för hålla oss upptagna, från oss själva.

Därför valde jag att lämna allt som hade med min trygghet att göra, sålde allt och sa upp mig från jobbet. Ordagrant trampar jag för livet och jag kommer sätta sprätt på varje sparad slant. :-)

Ram Dass
2014-10-19, 01:20
Jag är 28 år och jag sover i tält. Använder mig även av Warmshowers emellanåt (community för gratis boende när en cyklar).

R Scarpa27
2014-10-19, 06:45
Ur Awesome. tror många tänkt på din ide & inte vågat uppleva och göra den.
Själva konceptet just att ändra livssituation bara säljaav allt och göra något helt awsum.

imponerad, och funderar på något koncept i samma väg :)

Hemi
2014-10-19, 06:54
Har du slutat med droger mm så kan man junna sig något annat, att stoppa in där i stället då och då enligt indiansk eller om det är japansk eller bådas filosofi. Vart är du nu? Cyklar du genom nederländerna? I så fall, köp dessa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stroopwafel
God energi. Finns i butiker i plastförpackningar.

G_lund
2014-10-19, 22:05
Ur Awesome. tror många tänkt på din ide & inte vågat uppleva och göra den.

Jag tänker själv på det minst fem gånger per dag.

Det vore kul med lite bilder om du har KimK =)

Ram Dass
2014-10-19, 23:46
:-)

Ram Dass
2014-10-19, 23:49
(-:

EnergiÖverskott
2014-10-20, 04:44
Det där ser bara för jävla underbart ut :)

exor
2014-10-20, 07:31
Fan vad härligt!

Morty
2014-10-20, 10:55
Fantastiskt! Schysst blowout där också ;)

MuskelMasen
2014-10-20, 19:45
Ser riktigt ballt ut! Vad är det för krubb på bilderna, gröt och vad mer?

R Scarpa27
2014-10-20, 20:30
fyfan vad du är awsum KIM. avundsjuk på dig, har alltid velat göra något sådant crazy, trött på vardagslivet så det smäller om det... hur kom du till studs och bestämmde dig? bara hux flux på 1 dag? tänkt på det länge? just ideen med cykeln osv...

aja creed ska du ha! häftiga bilder, hoppas du uppdaterar mera och håller denna tråden i liv.

Ram Dass
2014-10-20, 23:22
Ser riktigt ballt ut! Vad är det för krubb på bilderna, gröt och vad mer?
Digistive-kex stekta i smör med havregryn, karamelliserade äpplen och kanel.

Ram Dass
2014-10-20, 23:24
fyfan vad du är awsum KIM. avundsjuk på dig, har alltid velat göra något sådant crazy, trött på vardagslivet så det smäller om det... hur kom du till studs och bestämmde dig? bara hux flux på 1 dag? tänkt på det länge? just ideen med cykeln osv...

aja creed ska du ha! häftiga bilder, hoppas du uppdaterar mera och håller denna tråden i liv.
Näe, för fyra månader sen visste jag inte om att jag skulle säga upp mig från jobbet. Ännu mindre ägde jag en cykel.

Men i inlägg #20 har du en hyfsad sammanfattning.

Kommer inte uppdatera denna tråd, jag finns på Facebook och Instagram om en vill se vad jag gör, och inte gör. :-)

MuskelMasen
2014-10-20, 23:28
Vad nickar du på Instagram dåeeee?

Ram Dass
2014-10-20, 23:28
kimkotilainen