handdator

Visa fullständig version : Löpträningen går berg och dalbana!


Adam87
2014-10-08, 17:44
Hejsan är en kille på 26år

Har löptränat en hel del nu i år från 3-4 pass i veckan både intervall och distans.
Från maj till Juli har löpträningen gått bra. Men nu när jag är ute och ska springa distans över milen så är det få gånger man klarar det men de gångerna man gör det så känns det som man kan springa hur långt som helst.

Min fråga hur kan det variera så mycket från att klara över milen jätte lätt sedan tycker man 5km är jobbigt.??

pepplez
2014-10-08, 17:49
Hejsan är en kille på 26år

Har löptränat en hel del nu i år från 3-4 pass i veckan både intervall och distans.
Från maj till Juli har löpträningen gått bra. Men nu när jag är ute och ska springa distans över milen så är det få gånger man klarar det men de gångerna man gör det så känns det som man kan springa hur långt som helst.

Min fråga hur kan det variera så mycket från att klara över milen jätte lätt sedan tycker man 5km är jobbigt.??

Som med all träning så är det ju många parametrar som spelar in. Tid på dygnet, sömn, kost i samband med träningen, hur mycket vatten man druckit osv.

Adam87
2014-10-08, 17:57
Jo det är väll så man får väl överdriva vattendrickandet och käka mycket kolhydrater dagen innan och se om det ger några resultat.

bear.flowertwig
2014-10-08, 18:30
Allmän dagsform (stress, sömn mm) och löpform (kört mkt/hårt dagarna innan) gör att det varierar en del. Man får bara acceptera att det krävs ganska många bulkpass innan man får ett av de där magiska passen då saker och ting bara flyter. Löpning kräver ju rätt mycket iom att det aldrig går att vila eller "ligga på rulle". Bara att nöta km (och inte överdriva varken drickande eller ätande) så kommer du få belöning för det.