handdator

Visa fullständig version : Supraspinatus är av ??


Warmonger
2014-10-08, 16:33
Hej Kollo

Skulle vilja ha lite råd av nån som kan var hos en Naprapat trodde jag hade nån nerv eller muskelknuta nånstans men hon sa att det verkar som om min,
Supraspinatus är av... Har ingen smärta,kan lyfta armarna upp osv .Men
lyfta upp höger arm i sidan med mer än typ 2 kg är omöjligt och lufta rakt fram kanske 5 kg. Pressa uppåt går men vingligt med tyngd. Idag är dag 12
sen jag fick skiten..

Man måste sy fast den som jag fattar det. Ska jag åka in till akuten eller går man genom vårdcentralen???

Jobbar som målare spackla skarv och rulla tak satan vad det känns knas ingen stabilitet.

Mvh W

Warmonger
2014-10-08, 16:54
Ringde akuten får gå genom vårdcentralen..

Sheogorath
2014-10-08, 19:08
Utan att veta mer om bakgrunden så kan man väl ändå på din beskrivning säga att det åtminstone kan vara så som din naprapat tänkt sig. Det är ofta en bra idé att sy fast senan hos unga och aktiva. Äldre som inte skall återgå till idrott klarar sig ofta genom att träna upp övriga delar av axeln. Jag har patienter med stora cuffskador som har full rörlighet i axeln. Men ofta är kraften nedsatt.

Warmonger
2014-10-08, 19:27
Utan att veta mer om bakgrunden så kan man väl ändå på din beskrivning säga att det åtminstone kan vara så som din naprapat tänkt sig. Det är ofta en bra idé att sy fast senan hos unga och aktiva. Äldre som inte skall återgå till idrott klarar sig ofta genom att träna upp övriga delar av axeln. Jag har patienter med stora cuffskador som har full rörlighet i axeln. Men ofta är kraften nedsatt.

Tack för att du svara det var snällt. Tycker jag har full rörlighet på axeln nu oxå
men kraften är verkligen nedsatt. Om dem syr fast den hur länge blir man borta ungefär och vet du om dem opererar så snabbt som möjligt? Är 45 år.

Så jävla surt nu har jobbat på den här Firman i 14 dgr alltså provanställd i tre månader, sluta på förra efter 12 år för att börja på den här...

Sheogorath
2014-10-08, 19:37
Har inte full koll på rehabiliteringstiden efter den operationen och det är ju också i förhållande till vilket yrke man skall återgå till. Men jag kan tänka mig att det ligger någonstans kring 6-7 veckor om det är ett någorlunda fysiskt arbete.

Warmonger
2014-10-08, 19:55
Har inte full koll på rehabiliteringstiden efter den operationen och det är ju också i förhållande till vilket yrke man skall återgå till. Men jag kan tänka mig att det ligger någonstans kring 6-7 veckor om det är ett någorlunda fysiskt arbete.

Ok jag är målare och det sliter verkligen på axlar inte tungt som man lyfter,men statiskt en massa nötande... Vad ska jag tänka på kan jag löpträna
tänker mest om nått mer skulle ramla av. Finns det nått du kan rekommendera
nån övning som man kan köra för att bli bra antar jag....

Sheogorath
2014-10-08, 20:17
Jag tycker inte det är bra att ge råd när diagnosen inte är bekräftad eller när jag inte känner till dina omständigheter för övrigt. Gå via din vårdcentral som du tänkt. Rupturer brukar vanligen bekräftas via MR. Förslagsvis remitteras du till ortopeden från vårdcentralen. Ortopeden tar i sin tur ställning till utredningar, t.ex. MR. Vissa ortopeder väljer att gå in i axeln direkt och passar på att fixa till det man kan när man ändå är där så att säga.

Sheogorath
2014-10-08, 20:25
...men man kan väl säga att som ung och frisk finns det ingen risk för rupturer i axeln av att jogga. 45 är ungt i sammanhanget. Rotationer utåt och/eller inåt (beroende på vad som är smärtfritt) kan du köra också. Även biceps- och tricepsövningar om du håller nere armbågarna bör funka bra.

Men gör något ont ska du inte göra det om du inte fått en god anledning till varför.

Warmonger
2014-10-08, 21:22
Tackar för hjälpen Sheo..

Warmonger
2014-10-09, 17:46
Kommer uppdatera lite hur det går kanske hjälp till nån annan som kan få skiten...

Fick ändå åka med en remiss till S:t Görans sjukhus idag dem tog en vanlig röntgen
men allt såg bra ut på den inga förslitningar eller så.

Ska få så snabbt det går en MR röntgen.

Läkaren var lite förbryllad att jag har helt normal rörlighet inga smärtor eller så..
Men allt tyder på att Supraspinatusen är av. Sen finns det en liten möjlighet att jag har fått nån inflammation som har slagit ut musklen tillfälligt sånt kan visst hända.

Warmonger
2014-10-13, 18:11
Uppdatering

MR 23 okt frågat runt lite det kan ( hoppas jag ) vara nån nerv oxå som ligger i kläm.
Det ser man oxå på MR om det är så...

Tomas W
2014-10-13, 18:46
Tänker du på nerv ifrån nacken då? Säker på att det inte bara är skulderleden de tar MR på?

Sheogorath
2014-10-13, 18:51
Man ska nog gärna ha en neurografi gjord innan för att veta exakt var man ska leta efter inklämningen, annars famlar man i blindo. Hur som haver: en perifer inklämning som slår ut supraspinatus isolerat har jag aldrig hört talas om.

Warmonger
2014-10-13, 19:01
Tänker du på nerv ifrån nacken då? Säker på att det inte bara är skulderleden de tar MR på?

Vete fan men min Naprapat ringde mig och fråga hur det går hon nämnde att det kunde oxå vara nån nervinklämmning nått latinskt namn Mumbo Ju
umbo för mig... Det skulle man se på MR om det kunde va det oxå...

Jag tar alla nervinklämmningar alla dagar i veckan än att muskeln är avsliten..

Så jävla mysko ingen smärta full rörlighet men styrkan sidolyft 98% borta
och framlyft kanske 90-95 % borta... Sen startläget om jag skulle pressa uppåt
nån tyngd över typ 20 kg med en arm svårt och få upp fan jag är semi förlamad i en armen höhöhöh...

Sheogorath
2014-10-13, 19:04
Jag vette fan alltså. En avsliten rotatorcuffsena är det "bara" att sy fast och du kan återfå full funktion med en vettig rehab. Att gå in och frilägga en nerv i axeln eller skuldran är något som görs betydligt mer sällan och därför något som man har betydligt sämre rutin på.

Warmonger
2014-10-13, 19:07
Jag vette fan alltså. En avsliten rotatorcuffsena är det "bara" att sy fast och du kan återfå full funktion med en vettig rehab. Att gå in och frilägga en nerv i axeln eller skuldran är något som görs betydligt mer sällan och därför något som man har betydligt sämre rutin på.

ooppps trodde det var lättare alternativ now im sad...

Warmonger
2014-10-13, 19:11
Fan kan det vara en nerv i nacken då?????

Frågade både min Naprapat och läkaren och dem sa nä det trodde dem inte, skulle inte förvåna mig om det är så i slutändan

Sheogorath
2014-10-13, 19:14
En totalruptur på en eller flera delar av rotatorcuffen är ändå det mest sannolika och där finns det mycket man kan göra, och många muskler som kan tränas upp för att kompensera för eventuella funktionsbortfall efter operation. Det är på så sätt bra diagnoser. Många blir helt återställda. Det finns väldigt mycket man inte kan åtgärda särskilt effektivt och det vill man inte ha, om man får välja (vilket man inte får).

Sheogorath
2014-10-13, 19:16
Fan kan det vara en nerv i nacken då?????

Frågade både min Naprapat och läkaren och dem sa nä det trodde dem inte, skulle inte förvåna mig om det är så i slutändan

Om du fått nedsatt kraft av en nervinklämning i nacken skulle det vara väldigt udda om du inte har känselbortfall också.

Warmonger
2014-10-13, 19:18
Känner redan att min högra latsmuskeln börjar bli mör att måla dörrkarmar kan vara så jobbigt när den viktiga muskeln är bortkopplad..

Warmonger
2014-10-13, 19:22
Om du fått nedsatt kraft av en nervinklämning i nacken skulle det vara väldigt udda om du inte har känselbortfall också.

Nope ingen känselbortfall. Men jag tyckte att när jag körde i smithen att jag tryckte ovanligt hårt hela huvudet på bänken. Ähh jag vet inte jobbigt som fan är det just nu....

ViktorH
2014-10-14, 13:01
Om du fått nedsatt kraft av en nervinklämning i nacken skulle det vara väldigt udda om du inte har känselbortfall också.

Vid C5-rhizopati vill jag påstå att det är mycket vanligt att endast den motoriska funktionen påverkas. Dock brukar det inte handla om isolerad försvagning av skulderabduktorerna.

Sheogorath
2014-10-14, 13:15
Vid C5-rhizopati vill jag påstå att det är mycket vanligt att endast den motoriska funktionen påverkas. Dock brukar det inte handla om isolerad försvagning av skulderabduktorerna.

Hur skulle det fungera rent fysiologiskt? Anledningen till att man, omvänt då, kan få en sensorisk påverkan men inte motorisk är som jag förstått det att en lätt impression av nervroten bara påverkar de mest ytliga nerverna i knippet. Hur skulle du kunna få ett tryck som enbart verkar djupast inne i nervknippet?

ViktorH
2014-10-14, 14:05
Hur skulle det fungera rent fysiologiskt? Anledningen till att man, omvänt då, kan få en sensorisk påverkan men inte motorisk är som jag förstått det att en lätt impression av nervroten bara påverkar de mest ytliga nerverna i knippet. Hur skulle du kunna få ett tryck som enbart verkar djupast inne i nervknippet?

Hej,

Jag kan spekulera men tyvärr inte ge något säkert svar på detta. Har själv viss erfarenhet av posterolaterala diskprotrusioner på C5-nivå som givit smärta och motoriskt funktionsbortfall utan parestesier eller känselbortfall.


"Pins and needles do not seem to occur in C5 nerve root compression."
"A C5 sensory palsy from a disc is almost unknown."

Ombregt, L., Bisschop, P., ter Veer, HJ. (2003) 2nd Ed. A System of Orthopaedic Medicine. Edinburgh: Elsevier.

Sheogorath
2014-10-14, 15:37
Hej,

Jag kan spekulera men tyvärr inte ge något säkert svar på detta. Har själv viss erfarenhet av posterolaterala diskprotrusioner på C5-nivå som givit smärta och motoriskt funktionsbortfall utan parestesier eller känselbortfall.


"Pins and needles do not seem to occur in C5 nerve root compression."
"A C5 sensory palsy from a disc is almost unknown."

Ombregt, L., Bisschop, P., ter Veer, HJ. (2003) 2nd Ed. A System of Orthopaedic Medicine. Edinburgh: Elsevier.

Den boken är lite av en bibel och står faktiskt här på hyllan bredvid mig, men tvärr är det lite väl ofta ganska dogmatiska meningar av typen "så här är det, så här ser det ut" utan någon närmare förklaring. Självklart vet man inte alltid varför saker är som det är, men en liten udd av ödmjukhet hade inte skadat författarna. Jag förhåller mig därför i någon mån ändå kritisk till "bibeln" även om jag är OMI-skolad, så att säga.

Jag ska ha författarnas observation i åtanke när jag stöter på verifierade C5-diskbråck i framtiden. Kan ju vara spännande. Men jag ser som sagt inte hur det skulle fungera rent fysiologiskt. Vilket ju inte betyder allt i världen, såklart. :)

Scratch89
2014-10-19, 17:51
Kanske lite sent svar men: supraspinatussenor tar ca 6-8 veckor att läka, men det är fortfarande för tidigt för att börja belasta fullt igen.

Generellt brukar väl det se ut såhär, rehabmässigt:
0-1 vecka: Axeln stilla, ofta i någon form av mitella/axelförband. Rörelser man kan göra är t.ex att böja och sträcka och vrida i armbågen, samt spreta med fingrarna.
1-3 veckor: Man kan, om smärtan tillåter, passivt börja röra i armen med hjälp av den andra armen (eller med hjälp av en sjukgymnast t.ex), för att försöka bibehålla rörligheten. Isometriska rörelser funkar bra också vid lätt belastning och i bra positioner.
3-6 veckor: Försiktigt börja ta ut mer rörlighet, dock utan belastning.

När man ser att senan läkt ordentligt kan man börja rörelseträna med mål att få ut full rörlighet i axeln (dvs, ca 180 graders abduktion och flexion, ca 90 graders inåt/utåtrotation).

Typ så. Säkert glömt något.

nyrjoh
2014-10-19, 19:04
Hur skulle det fungera rent fysiologiskt? Anledningen till att man, omvänt då, kan få en sensorisk påverkan men inte motorisk är som jag förstått det att en lätt impression av nervroten bara påverkar de mest ytliga nerverna i knippet. Hur skulle du kunna få ett tryck som enbart verkar djupast inne i nervknippet?

Endast tryck på ventrala nervroten är en möjlig förklaring till endast motoriskt bortfall:

The nerve root is divided into the ventral and dorsal roots, which are responsible for motor and sensory function, respectively. Frykholm16 suggested that when the nerve root is compressed ventrally, the ventral root may be selectively compressed because the dorsal root may migrate to a more cranial position toward the superior pedicle and thus escape compression. On the other hand, the dorsal root alone may be affected by osteophytes from the facet joint.6

Från The Anatomic Relation Among the Nerve Roots,
Intervertebral Foramina, and Intervertebral Discs
of the Cervical Spine

Sheogorath
2014-10-19, 20:17
Endast tryck på ventrala nervroten är en möjlig förklaring till endast motoriskt bortfall:

The nerve root is divided into the ventral and dorsal roots, which are responsible for motor and sensory function, respectively. Frykholm16 suggested that when the nerve root is compressed ventrally, the ventral root may be selectively compressed because the dorsal root may migrate to a more cranial position toward the superior pedicle and thus escape compression. On the other hand, the dorsal root alone may be affected by osteophytes from the facet joint.6

Från The Anatomic Relation Among the Nerve Roots,
Intervertebral Foramina, and Intervertebral Discs
of the Cervical Spine

:thumbup:

Frågan då är om det någonsin händer i praktiken även om det finns omständigheter som i teorin skulle fungera. Och sen varför det just skulle vara på C5-nivå om vi betänker det som beskrivs i OMI-bibeln.

I kliniken kan jag inte minnas att jag någonsin sett enbart motoriskt bortfall om det inte rör sig om en central skada (stroke etc). Enbart sensoriskt är däremot bread and butter.

Scratch89
2014-10-19, 21:01
:thumbup:

Frågan då är om det någonsin händer i praktiken även om det finns omständigheter som i teorin skulle fungera. Och sen varför det just skulle vara på C5-nivå om vi betänker det som beskrivs i OMI-bibeln.

I kliniken kan jag inte minnas att jag någonsin sett enbart motoriskt bortfall om det inte rör sig om en central skada (stroke etc). Enbart sensoriskt är däremot bread and butter.

Jag vill minnas att OMT:arna pratar mycket om endast sensoriskt eller motoriskt bortfall, så jag tror nog att det existerar en del i praktiken. Men som med mycket annat, inklusive OMI och OMT, så hittar man oftast vad man letar efter, så att säga.

Sheogorath
2014-10-20, 05:44
Jag vill minnas att OMT:arna pratar mycket om endast sensoriskt eller motoriskt bortfall, så jag tror nog att det existerar en del i praktiken. Men som med mycket annat, inklusive OMI och OMT, så hittar man oftast vad man letar efter, så att säga.

Får se om jag får möjlighet att höra med en neurofysiolog vid något tillfälle. Det här är ju sånt som man förhoppningsvis inte behöver gissa sig till eller förlita sig på med anekdoter.

Warmonger
2014-10-23, 16:04
MR gjord idag..

Får väl domen på mån 27/10 när jag ska träffa läkaren ....

Warmonger
2014-10-27, 17:46
Var hos Ortopeden S:t Görans sjukhus idag träffade två läkare. Nope allt såg bra ut ingen ruptur. En jätteliten muskelbristning på Spina Scapulea..

Fan fick ingen förklaring igentligen annat än att styrkan borde komma tillbaka så småningom???? frågade om det var nån nerv nånstans i kläm och det trodde dem inte. Har fått tillbaka lite styrka framlyft kan lyfta 5 kg rakt fram men kan inte hålla kvar nån längre stund. Sidolyft kan lyfta i alla fall 3kg och hålla den ett tag... Idag exakt en månad skiten inträffa.

Har såna där gummiband hemma den trögaste kan dra upp den halvvägs kunde knappt rubba den för 10 dgr sen..

Vad fan kan det vara ????

Warmonger
2014-12-02, 19:55
Det var en muskelknuta i ryggen vart hos massören och hos naparpaten och knådat bort aset.

Min Naprapat vart ganska förvånad att den kunde slå ut i princip hela axeln
och ge samma symptom som en supraspinatus ruptur.. Har väl fått tillbaka 90-95% av styrkan men reps tåligheten är kanske 75% mot innan.

Skiten satt i nästan 2 mån och snacka om att min ryggmuskel hade förtvinat
Helt jävla sjukt orkar fan knappt 10 chins för närvarande höhöh.

Tack till alla som svarade på mina frågor..

Sheogorath
2014-12-02, 20:00
Intressant! Kunde MR se någon muskelknuta? Men en motorisk nervgren i kläm ute i periferin alltså. Men när du säger ryggen, var menar du då? Jag sitter och kikar på hur suprascapularis- och axillaris-nerverna löper och vad jag tänker på med "rygg" är inte i skottlinjen.

Warmonger
2014-12-02, 20:28
Intressant! Kunde MR se någon muskelknuta? Men en motorisk nervgren i kläm ute i periferin alltså. Men när du säger ryggen, var menar du då? Jag sitter och kikar på hur suprascapularis- och axillaris-nerverna löper och vad jag tänker på med "rygg" är inte i skottlinjen.

Nope det sa dem inget om när jag gjorde MR om någon muskelknuta.
Hade många stora knutor i Skulderbladsmuskeln vart hos naprapaten 4 ggr innan
jag gjorde MRen så den hade väl blivit mindre dem sa inget om det.

Jo min Naprapat tror oxå att det kan vart nån motorisk nervgren i kläm , men hon och hennes kollegor har aldrig råkat ut för nått liknande. Det här vart en jävla pärs för psyket kan jag säga höhö.