handdator

Visa fullständig version : Vad är rimligt för mig i bänkpress?


cartman2425
2014-10-07, 19:33
Tjena!
Tänkte börja med bänkpress och undrar vad ni tycker är rimligt för mig att lyfta.
Vill veta på ungefär, det är bara för att jag ska kunna sätta upp ett rimligt mål.

Just nu är jag 15 år, 1,61 lång(kort) och väger 53kg(ca 15%BF).
Kanske är för lite info, om ni behöver veta vad jag tar i övriga övnigar så skriv i tråden.

TheOne1994
2014-10-07, 19:46
börja på 30 kg...det har vi alla gjort :)
muskler , leder allt ska vänja sig vid vikter. För mkt vikt och fel teknik kommer skadorna som ett brev på posten. Lycka till !

SimonV
2014-10-07, 19:47
20kg och bänka ända ner i bröstet. funkar det och känns det bra så öka lite.

spoon
2014-10-07, 19:53
Dom flesta startar med 20-40 kg när dom är nybörjare. Lycka till med träningen framöver :)

cartman2425
2014-10-07, 19:54
börja på 30 kg...det har vi alla gjort :)
muskler , leder allt ska vänja sig vid vikter. För mkt vikt och fel teknik kommer skadorna som ett brev på posten. Lycka till !

20kg och bänka ända ner i bröstet. funkar det och känns det bra så öka lite.

Menar ni med stången då osså eller? Den brukar väll ligga på 12.5 eller 20kg?

Brimon
2014-10-07, 19:56
börja på 30 kg...det har vi alla gjort :)
muskler , leder allt ska vänja sig vid vikter. För mkt vikt och fel teknik kommer skadorna som ett brev på posten. Lycka till !

Så tungt? :Virro Jag ansåg att stången var tung i början och klarade med nöd och näppe en 10a med den :(

TheOne1994
2014-10-07, 19:56
Menar ni med stången då osså eller? Den brukar väll ligga på 12.5 eller 20kg?

börja med stången , den väger 20 kg. Ibland kan det kännas vingligt i början. Variera greppvidden så det känns bra. Var inte rädd för att be någon kunnig om hjälp. Det är viktigt att göra rätt från början.

TheOne1994
2014-10-07, 19:57
Så tungt? :Virro Jag ansåg att stången var tung i början och klarade med nöd och näppe en 10a med den :(

sorry jag sänker till 20 ( stången ) det är nog mer rimligt..

cartman2425
2014-10-07, 19:59
Dom flesta startar med 20-40 kg när dom är nybörjare. Lycka till med träningen framöver :)

Okej, tack.
Hur e de med balansen i början? Jag menar att få stången att vara vågrätt hela tiden.

Brimon
2014-10-07, 19:59
sorry jag sänker till 20 ( stången ) det är nog mer rimligt..

haha skojade bara, men det är stor skillnad på folk som börjar, min polare reppade på 40kg ganska lätta första passet medans jag som sagt låg med stången... Men men spelar ingen roll i de långa loppet :)

cartman2425
2014-10-07, 20:13
börja med stången , den väger 20 kg. Ibland kan det kännas vingligt i början. Variera greppvidden så det känns bra. Var inte rädd för att be någon kunnig om hjälp. Det är viktigt att göra rätt från början.

Känns som om dom flesta på gymmet är fördomsfulla och ser ner på en så man vill inte be om hjälp om man är osäker..

TheOne1994
2014-10-07, 20:16
Känns som om dom flesta på gymmet är fördomsfulla och ser ner på en så man vill inte be om hjälp om man är osäker..

jag förstår hur du känner. Dock kan jag nog tala för alla här på kollo, frågar någon så hjälper man till. Så självupptagen och stor i korken är det få som är.
Fråga på bara, vad kan egentligen hända ?

cartman2425
2014-10-07, 20:23
jag förstår hur du känner. Dock kan jag nog tala för alla här på kollo, frågar någon så hjälper man till. Så självupptagen och stor i korken är det få som är.
Fråga på bara, vad kan egentligen hända ?

Jo, det är sant. Får väl ta o fråga om jag känner mig osäker, om det är en bitter person så får jag hälsa hen en fortsatt trevlig dag :)

SimonV
2014-10-07, 20:24
ja menade stången som väger 20. hade svårt med en tia på en i början.

Hackenschmidt
2014-10-07, 20:25
Känns som om dom flesta på gymmet är fördomsfulla och ser ner på en så man vill inte be om hjälp om man är osäker..

Jag skulle tvärtom tro att de flesta uppskattar att bli frågade om hjälp, så länge det inte händer dem konstant. Det är ju till viss del en bekräftelse för personen att du tycker hen ser ut att kunna sin sak. Bara ställ en fråga som är lätt att säga nej till om personen inte vill. "Ursäkta, jag är ny på bänkpress har du tid att titta när jag kör ett set säga om det ser ok ut?" Vem stör sig på det liksom?

Börja med stången, det är inget konstigt. Är den lätt så lägg på lite i taget. Jag börjar varje pass med några repetitioner på stången, inget pinsamt med det.

cartman2425
2014-10-07, 20:33
Jag skulle tvärtom tro att de flesta uppskattar att bli frågade om hjälp, så länge det inte händer dem konstant. Det är ju till viss del en bekräftelse för personen att du tycker hen ser ut att kunna sin sak. Bara ställ en fråga som är lätt att säga nej till om personen inte vill. "Ursäkta, jag är ny på bänkpress har du tid att titta när jag kör ett set säga om det ser ok ut?" Vem stör sig på det liksom?

Börja med stången, det är inget konstigt. Är den lätt så lägg på lite i taget. Jag börjar varje pass med några repetitioner på stången, inget pinsamt med det.

Okej, låter bra. Tack för att du tog din tid o svara.

Gnistan
2014-10-08, 11:21
Tjena!
Tänkte börja med bänkpress och undrar vad ni tycker är rimligt för mig att lyfta.
Vill veta på ungefär, det är bara för att jag ska kunna sätta upp ett rimligt mål.

Just nu är jag 15 år, 1,61 lång(kort) och väger 53kg(ca 15%BF).
Kanske är för lite info, om ni behöver veta vad jag tar i övriga övnigar så skriv i tråden.

Hej på dig
Jag tycker som många andra här att du skall börja på lätt vikt, bara stången kanske och där träna in ett lyftarmönster. Med en lätt vikt kan du då även köra flera reps. Att som nybörjare köra för tungt och fåreppare ger inte så mycket.
Fråga någon annan på gymmet kan du gott göra.
Jag har tävlat och tränat under längre tid och jag har inget emot om en nybörjare frågfar mig om råd på träningen. Var inte rädd för det.
Lycka till
Gnistan

Barnes
2014-10-08, 13:05
Jo, det är sant. Får väl ta o fråga om jag känner mig osäker, om det är en bitter person så får jag hälsa hen en fortsatt trevlig dag :)

Jag tycker absolut inte du tveka inför att ställa frågor.
Är det nån som blir grinig av det så är det den personen som har problem och inget du skall ta åt dig av.
En del verkar dock tycka det är nån grej att gå runt och se sura och griniga ut på gymmet och dessa gör man nog bästa i att låta få gå runt i sin ensamhet och se sura ut.

I övrigt håller jag med alla om att börja lätt och känna på det.
Det är alltför lätt att skada sig annars(jag har gjort det misstaget själv) och att sitta hemma och vila på grund av en skada bygger inte mycket muskler och är dessutom aptråkigt.

cartman2425
2014-10-08, 15:44
Hej på dig
Jag tycker som många andra här att du skall börja på lätt vikt, bara stången kanske och där träna in ett lyftarmönster. Med en lätt vikt kan du då även köra flera reps. Att som nybörjare köra för tungt och fåreppare ger inte så mycket.
Fråga någon annan på gymmet kan du gott göra.
Jag har tävlat och tränat under längre tid och jag har inget emot om en nybörjare frågfar mig om råd på träningen. Var inte rädd för det.
Lycka till
Gnistan

Jag tycker absolut inte du tveka inför att ställa frågor.
Är det nån som blir grinig av det så är det den personen som har problem och inget du skall ta åt dig av.
En del verkar dock tycka det är nån grej att gå runt och se sura och griniga ut på gymmet och dessa gör man nog bästa i att låta få gå runt i sin ensamhet och se sura ut.

I övrigt håller jag med alla om att börja lätt och känna på det.
Det är alltför lätt att skada sig annars(jag har gjort det misstaget själv) och att sitta hemma och vila på grund av en skada bygger inte mycket muskler och är dessutom aptråkigt.

Tack, för dom långa svaren. Fick mig att tänka om lite, uppskattas!

andeem
2014-10-08, 16:28
Många på gymmet verkar kanske lite avvisande men inte sällan beror det på att man är koncentrerad på sin träning. Att någon frågar är dock bara trevligt, inte minst då det kan ses som en bekräftelse på att någon tycker man är stor och/eller stark. Och nybörjare har ju alla varit. :)

Sparven från Minsk
2014-10-09, 07:04
Känns som om dom flesta på gymmet är fördomsfulla och ser ner på en så man vill inte be om hjälp om man är osäker..

Kan kännas så men tro mig det stämmer inte :)
Jag kan se butter ut när jag tränar, men är alltid hjälpsam om någon ber om hjälp och tar mig tid till att förklara. Är bara roligt när någon ber om hjälp ju :D

Nybla
2014-10-09, 07:34
Här är en sida som kan vara lite rolig att snegla på ( http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html ), vet inte hur mkt detta säger eller hur dom kommit fram till dessa siffror och hur vedertagna dom kan vara men själv tycker jag det är lite roligt som nybörjare att se vart man ligger och hur utvecklingen går framåt.
Men kan bara hålla med övriga kommentarer om att börja lite lättare och öka därifrån för att sätta teknik och utförande och minimera risken för skador.
Lycka till!

Plogarn
2014-10-09, 20:56
som de andra sagt, koncentrera dig på att köra endast stången (inte i smith maskin) för att lära dig hålla balansen och få bra teknik.
Många på gymmet tror att "de stora killarna" på gymmet ser ner på nybörjarna, dock så är det tvärtom. När jag började gymma frågade jag om hjälp med bänk, marklyft och benböj och ibland blev jag till och med erbjuden att få vara med på ett helt pass för att lära mer de mindre lyften också. Jag vet att många på gymmet hjälper till med glädje så länge du är seriös med träningen och inte lallar runt

Gnistan
2014-10-09, 21:14
som de andra sagt, koncentrera dig på att köra endast stången (inte i smith maskin) för att lära dig hålla balansen och få bra teknik.
Många på gymmet tror att "de stora killarna" på gymmet ser ner på nybörjarna, dock så är det tvärtom. När jag började gymma frågade jag om hjälp med bänk, marklyft och benböj och ibland blev jag till och med erbjuden att få vara med på ett helt pass för att lära mer de mindre lyften också. Jag vet att många på gymmet hjälper till med glädje så länge du är seriös med träningen och inte lallar runt

Har ett förflutet som lyftare på handikappsidan och jag har träffat många av de riktigt bra bänkpressarna, benböj och marklyftarna och ingen av dem har varit annat än justa mot mig då jag var nybörjare.
Enda gången som jag kan dra mig till minnes var då jag fick erbjudande att prova på att träna på ett då nytt gym. Jag gick dit och där var 2 killer som väl var närmare dubbelt så stora som jag (Tävlade då i klass 67,5 kg.
de skulle précis börja köra på den enda ställning/bänk som var ledig.
Frågade om jag fick börja köra med dem då varvid de sneglade lita på mig men gick med på det.
Vi värmde upp och då vi kommit upp på lite vikt tyckte de väl att jag kanske skulle köra något annat då de skulle upp och köra tyngre.
Den ena gjorde väl 100 med nöd och näppe, rumplyft, studs och hela balleten.
Den andra gjorde en seg ostrikt single på 110 med lite hjälp av polaren.
Jag la på 125 och gjorde några reps varvid de relativt snabbt försvann till att köra annat.