handdator

Visa fullständig version : Minimal träning vid lätt depression - mottager gärna lite tips och råd


flamur
2014-10-07, 18:44
Hej,

Jag tränar just nu efter SL 5x5 och spelar innebandy 2/3ggr per vecka, plus slänger in något pass cykling ute i skogen med några polare ibland. Jag har dock insett att nu när skolan dragit igång och det är en massa som händer i övrigt, så har min ork för aktiviteterna minskat tyvärr rätt mycket. Vill inte gå in för mycket om mitt psyke (har en del gammalt skit som jag arbetar med, annat än depression) som gör det lite extra tungt mentalt i tider när det blir extra stressigt i livet (tentor, flytt, höst osv). Nog om detta, ni förstår poängen antar jag =) Orken hänger alltså inte bara mat-/näringsbrist.

Min fråga gäller att lätta upp träningsschemat för styrketräningen och ha kvar mitt fokus på innebandy (gå ner i vikt/få bra kondis=kanske bli lite gladare över sig själv på kuppen), så jag kan ha mer ork.

Tanken är en variant i stil med detta:
Pass A: Squat, marklyft, chins
Pass B: Squat, armhävningar & dips

Enligt 5x5 principen med 2,5kg i ökning i squat och 1x5 i mark.

Täcks "hela" kroppen in på ett okej sätt? Och blir knäböjen och marklyften begränsad snabbt eller kan det t.o.m finnas skaderisk av att köra detta schema?

Orken finns att köra på tungt iaf i någon övning, men sen brukar den snabbt försvinna och därför gör jag gärna alternativa övningar som är lättare att göra när man är lite tröttare utan risk att skada mig (tänker då på armh. ist för bänk och chins ist för rodd och helt plocka bort militärpress).

Vad tror ni om det?

Ytterst tacksam för svar =)

MVH///Flamur

TheOne1994
2014-10-07, 18:58
om du vet att du känner dej lite ner hade jag tränat mer på känn. Sätta upp schema osv sätter bara mer press på dej att följa det. Träna när det känns rätt och kör för fullt då.
hoppas du fixar det.

Morty
2014-10-07, 19:29
Ge inte upp konditionsträningen bara! Förstår att det känns tungt men det är riktigt bra för mental hälsa. Så fortsätt cykla i skogen.

CalleP
2014-10-07, 20:00
Ge inte upp konditionsträningen bara! Förstår att det känns tungt men det är riktigt bra för mental hälsa. Så fortsätt cykla i skogen.

Detta! Är ju hur gött som helst att ut och jogga eller cykla i naturreservatet! : )

z_bumbi
2014-10-08, 07:53
TS tänker ju fortsätta med innebandy så det finns inga planer på att sluta med konditionsträningen.

flamur
2014-10-08, 14:00
Tack för era svar :) Tänkte inte ge upp konditionsträningen, men lösgöra styrkeschemat för att just orka med det fullt ut. Kanske är märkligt formulerat? Min fråga är egentligen vad jag bör ha för styrkeschema för att träna "okej" (inser att det är en definitionsfråga) för att fortsätta bygga en funktionell kropp. Jag har gillat 5x5 schemat p.g.a detta men nu börjar det bli tungt och det händer en massa annat i livet som gör det ännu tyngre och då skulle jag vilja göra schemat enklare alltså :)

Att inte ha ett schema är lurigt... då lär jag tyvärr aldrig träna utan bara tänka att det görs när det finns ork, vilket är för sällan.