handdator

Visa fullständig version : Simning och styrketräning samma dag?


Binocular
2014-10-07, 11:27
Hejsan!

Mitt inne i en deff-period där jag styrketränar 4 dagar i veckan och löper en dag i veckan. Löpningen är mest för att inte tappa min kondition och jag har upptäckt att en dag i veckan faktiskt räcker för att jag ska behålla den.

Har funderat lite på om jag ska börja simma några dagar i veckan. Eftersom jag alltid gymmar på morgonen (runt 9-tiden) tänkte jag att jag kunde slänga in ett simpass på kvällen under dem dagar jag styrketränar. Förutsatt att jag kompenserar min diet så jag fortfarande hamnar på ett underskott av ~500 kcal/dagen, finns det något negativt med att simma cirka 30-40 minuter i halv-intensivt tempo på samma dag man har styrketränat? Tycker simning är skitkul så jag hoppas det ska gå bra.

Morty
2014-10-07, 12:13
Alla elitsimmare styrketränar. Dock för att bli snabba i vattnet, inte för att bli stora. Muskler får de ju till synes ändå.

tankoovich
2014-10-07, 12:19
Jag kombinerar simning och gymträning varje onsdag, gymmar på förmiddagen mellan 10:00-11:30 och simmar på kvällen vid 19:30-20:30. Tycker det fungerar utmärkt och och jag upplever att simningen ökar min förmåga att återhämta mig.
Så om du inte tycker att resultaten försämras på gymmet så är det nog alldeles utmärkt som komplement!