handdator

Visa fullständig version : alternativ till militärpress


niklas83
2014-10-06, 18:29
Har fått ont i ländryggen av militärpress då jag inte kan pressa över huvudet utan att svanka (beror på orörlighet vilket jag försöker stretcha bort). Då jag inte vill få mer problem tänker jag inte köra övningen innan jag fått till rörligheten. Undrar vad jag kan göra för likvärdiga övningar istället så länge. Om jag tex sitter på en bänk med några grader bakåtlutning kan jag hålla rak rygg då jag pressar, är det nästan likvärdigt med militärpress eller mer likt bänkpress?

Casu
2014-10-06, 18:58
Prova sittande hantelpress för axlar. Funkar bättre för mig än vad militärpress gör.

Ozziking
2014-10-06, 19:19
Hade samma problem men det löste sig i med att nöta militärpress med maximal bålspänning/ben samt foamrolla bröstrygg och stretcha lats/baksida axlar.

Loke
2014-10-06, 19:28
Är du helt säker på att du inte gör fel? Till exempel kanske du inte spänner magen, "siktar med bröstet mot taket" för mycket eller helt enkelt inte trycker upp stången så den hamnar ovanför ryggraden.

Stelhet är visserligen ibland ett problem i den här övningen, men det hör verkligen till ovanligheterna att någon är så stel att det verkligen inte går att pressa utan att få ont i ryggen.

niklas83
2014-10-06, 19:37
Är ganska säker. Gjorde ett rörlighetstest från denna sida http://www.tobiassaarela.com/2013/12/18/test-f%C3%A5r-du-pressa-%C3%B6ver-huvudet--19676363 och lyckas inte hålla ryggen i en rak linje samtidigt som jag har armarna rakt uppåt. Att spänna magen hjälper inte och det gör ingen skillnad vilken vikt jag använder eller om jag kör utan vikt.

Stridshage
2014-10-06, 19:40
Handstående armhävningar

anvihl
2014-10-06, 19:46
Spänn skinkorna så du för fram höften samtidigt som du har maximalt båltryck så kommer du inte kunna svanka. Kan du inte genomföra en press då så har du rörlighetsproblem. Se till att spänna ryggen också. Skydda den där ryggraden med allt du kan dvs både lats, röv och bål.

Du kan ju alltid testa press bakom nacken istället eller stående enarmspress med hantel ( min favorit).

Resurrected
2014-10-06, 19:47
Har fått ont i ländryggen av militärpress då jag inte kan pressa över huvudet utan att svanka (beror på orörlighet vilket jag försöker stretcha bort). Då jag inte vill få mer problem tänker jag inte köra övningen innan jag fått till rörligheten. Undrar vad jag kan göra för likvärdiga övningar istället så länge. Om jag tex sitter på en bänk med några grader bakåtlutning kan jag hålla rak rygg då jag pressar, är det nästan likvärdigt med militärpress eller mer likt bänkpress?

Sittande press med skivstång med generös lutning tar jättebra på axlar det också. Redan vanlig lutande bänkpress tar ordentligt på axelpartiet, så du behöver verkligen inte noja över att du inte sitter spikrakt 90 grader i axelpress. Tvärtom är det att föredra att ha en del lutning om du kör sittande press med skivstång eftersom huvudet kommer att vara ivägen för en naturlig stångbana annars.

J.V
2014-10-06, 19:49
Du står inte och svankar brölmycket? Det gjorde jag förut och fick snabbt ont i ländryggen. Blev bättre när jag sänkte vikterna och gjorde "rätt".