handdator

Visa fullständig version : Vilka såser använder du?


monsa123
2014-10-06, 12:33
Vilka såser finner man i era kylskåp som ni använder regelbundet?

Jag har oftast pesto, sweet chilisås, ketchup, teriyakisås, BBQ sås och shirachisås.

King Grub
2014-10-06, 12:34
O'Hoj chokladsås.

monsa123
2014-10-06, 12:36
O'Hoj chokladsås.

Det är fina grejer det.

Mickee
2014-10-06, 12:40
Sweet Baby Ray BBQ Sauce, Sweet chilisås och O'Hoy kolasås :em:

XXXL
2014-10-06, 13:00
http://www.rydbergs.se/wp-content/uploads/2013/12/bea_org.jpg

Pretorian
2014-10-06, 13:24
http://static.mathem.se/shared/images/products/large/tiger-sauce-400ml-texas-longhorn-2.jpg

och

http://www.sweetbabyrays.se/download.ashx?galleryrequest=image,/content/images/prod,217870.jpg,300,300,,,true,true,false,false

s7b
2014-10-06, 16:29
Kul att det inte bara är jag som fullständigt dränker mig Sweet Baby Ray's. Andra grejer som funkar till mycket är Rydbergs Kebabsås och givetvis ketchup!

Grotesk
2014-10-06, 16:34
Felix BBQ och just nu ICA Basic Thai Sweet Chili.

Xead
2014-10-06, 16:49
Varierar mig med olika såser ganska duktigt men Felix Ketchup och Katoz Thai Sweet Chili tenderar att alltid finna en plats i mitt kylskåp.

Aliaas
2014-10-06, 17:08
Vet inte om det räknas som sås men använder ofta cheddar dip till min mat, både Santa Marias och Texas Longhorn jalapeno cheese sauce.

Mickee
2014-10-06, 17:39
Sweet Baby Ray BBQ Sauce, Sweet chilisås och O'Hoy kolasås :em:

Använder ofta denna som sås också:
http://www.mediabanken.se/WS/Arla/Arla.se/v140/Image.aspx?opvno=gn443yfqsavli6qfkq6wy63wwa000000&itype=Jpg300p

Alexton
2014-10-06, 17:48
Sweet baby ray, Hemmagjord sweet and chili sås och sist men inte minst en sås baserad på rårörda lingon och gräddfil.

EnergiÖverskott
2014-10-06, 17:49
Santa maria chunky salsa med vitlökssmak.
Felix steviaketchup.
Ohoj kola&chokladsås.

Tackar inte nej till annat men, det är dessa jag har hemma och använder dagligen till precis allt.

MuskelMasen
2014-10-06, 18:09
Förutom hemmagjorda såser såsom rosepepparsås och rödvin mm, så blir det en del Sweet Baby Ray och Felix Chilisås.

Ozziking
2014-10-06, 18:16
Hemmagjorda såser
ketchup&senap&chillisås eller tabasco <3
Matlagningsyoghurt

Mycket buljong från kött/fisk etc. gott att göra sky på

Ska testa andra såser som tiger sauce & sweet baby ray

R Scarpa27
2014-10-06, 18:17
bara naturella mestadels gör mina egna, såser och dressingar...
naturell grekisk yoghurt, gräddfil ,creme fraiche, grädde,smör, fil, yoghurt & majonäs.
sen har jag ju alltid ketchup, senap, och sweet chilisås.

om jag har färdiga sä blir det mestadels sbr sås.

qozmox
2014-10-06, 18:37
förlåt.
men hur har ingen sagt tuppsåsen?

https://www.covermymeds.com/main/wp-content/uploads/2014/04/hotsauce30n-2-web.jpg

på allt. hela tiden.
annars så, soja, sweetchili, oyster och hemmagjord jamaicansk bbq

StarkaUlf
2014-10-06, 18:38
förlåt.
men hur har ingen sagt tuppsåsen?

[IMG]https://www.covermymeds.com/main/wp-content/uploads/2014/04/hotsauce30n-2-web.jpg[./IMG]


Bra fråga. Den nämndes ju bara i första posten.

R Scarpa27
2014-10-06, 18:38
förlåt.
men hur har ingen sagt tuppsåsen?

https://www.covermymeds.com/main/wp-content/uploads/2014/04/hotsauce30n-2-web.jpg

på allt. hela tiden.
annars så, soja, sweetchili, oyster och hemmagjord jamaicansk bbq

amerikanska eller thailändska versionen?

R Scarpa27
2014-10-06, 18:58
Bra fråga. Den nämndes ju bara i första posten.

haha mm ts första inlägg.

:laugh:

J.V
2014-10-06, 19:16
Heinz garlic & chili sauce, Texas Longhorns jalapeno cheese sauce, soya och diverse Sweet Baby Ray's. Olika creme fraicher och turkisk lättyoghurt när jag gör egna såser.

Beelz
2014-10-06, 19:51
Såser förstör mat, i alla fall som "normala" människor använder sås. Måste man använda sås har man misslyckats med kryddor/tillagning.

anvihl
2014-10-06, 19:53
Såser förstör mat, i alla fall som "normala" människor använder sås. Måste man använda sås har man misslyckats med kryddor/tillagning.

Oh snap! Byggarkycklingen är här.

Beelz
2014-10-06, 19:57
Oh snap! Byggarkycklingen är här.

:d

Jag har alltid varit för lat att göra såser och det finns inte så många goda färdiga så jag har lärt mig laga mat utan dom. Nu så kryddar jag hellre maten god :)

R Scarpa27
2014-10-06, 20:00
Såser förstör mat, i alla fall som "normala" människor använder sås. Måste man använda sås har man misslyckats med kryddor/tillagning.

icke..
det där är något hyper deffare fantiserar om att sås är onödigt.
dom drömmer, men måste tillbaka till verkligheten. ;)

gör man egna riktigt goda såser så vet man vad man talar om... och även den görs på kryddor...

god tillagad mat plus god sås är ju toppen av berget.
sen är ju allt gott till olika saker... tex potatismos behövs ingen sås till dock gott potatismos är grädde/mjölk, smör och äggula, mkt i matlagning är ju grund på en sås.även stekskyn går göra fina såser på och spad m.m

gör inte min sås/dressing själ upprörd nu :S

släpp kakan...http://data3.whicdn.com/images/45889944/thumb.jpg

Beelz
2014-10-06, 20:16
icke..
det där är något hyper deffare fantiserar om att sås är onödigt.
dom drömmer, men måste tillbaka till verkligheten. ;)

gör man egna riktigt goda såser så vet man vad man talar om... och även den görs på kryddor...

god tillagad mat plus god sås är ju toppen av berget.
sen är ju allt gott till olika saker... tex potatismos behövs ingen sås till dock gott potatismos är grädde/mjölk, smör och äggula, mkt i matlagning är ju grund på en sås.även stekskyn går göra fina såser på och spad m.m

gör inte min sås/dressing själ upprörd nu :S

släpp kakan...http://data3.whicdn.com/images/45889944/thumb.jpg

Såser kan vara jättegoda men det tar över hela maträtten. En kompis gör en jättegod kantarellsås men när man äter det ihop med mat smakar det bara kantarellsås... Samma sak med alla såser :/ Något som är förbannat gott är att göra en god vinegrette med dijonsenap till sallader osv.

Ohojs Hard Topping chokladsås till glass är däremot en helt annan femma *drool*

R Scarpa27
2014-10-06, 20:22
Såser kan vara jättegoda men det tar över hela maträtten. En kompis gör en jättegod kantarellsås men när man äter det ihop med mat smakar det bara kantarellsås... Samma sak med alla såser :/ Något som är förbannat gott är att göra en god vinegrette med dijonsenap till sallader osv.

Ohojs Hard Topping chokladsås till glass är däremot en helt annan femma *drool*

tar kantalrellsåsen över så är köttet för dåligt kryddat kanske =) sak samma. ta sås i jämte och doppa varannan då =)...

shipp ohoj, glassås från ohoj sitter ju med från barndomen och funkar alltid ;P fan då gick man ju och sög direkt från tuben.

ohoj sås- när man släppt tutten och tar nästa steg hahaha.

J.V
2014-10-06, 20:54
Såser förstör mat, i alla fall som "normala" människor använder sås. Måste man använda sås har man misslyckats med kryddor/tillagning.Håller med dig faktiskt, åtminstone såser som är till stor del baserade på fett. Gillar det inte riktigt, det är så fall aioli men det ska ändå vara rätt lite.

Kolhydratsbaserade såser går bättre, men då med måtta.

Är maten rätt tillagad behövs inte sås.


TapaTalk.

anvihl
2014-10-06, 21:54
Håller med dig faktiskt, åtminstone såser som är till stor del baserade på fett. Gillar det inte riktigt, det är så fall aioli men det ska ändå vara rätt lite.

Kolhydratsbaserade såser går bättre, men då med måtta.

Är maten rätt tillagad behövs inte sås.


TapaTalk.

Men det beror ju helt på vad det är för mat. Skulle du verkligen äta torrt ris istället för ris med en god currysås eller dylikt tillexempel?

Trapz
2014-10-06, 22:40
Såser förstör mat, i alla fall som "normala" människor använder sås. Måste man använda sås har man misslyckats med kryddor/tillagning.

Pannkakor utan sylt?
Korv utan ketchup och senap?
Tacos utan tacosås?
Kött och potatis utan brunsås?

Finns hur mycket som helst som man fan SKA ha sås till :D

RobinEH
2014-10-06, 23:04
Vitlöksbearnaise och remouladsås.
Förstår inte varför folk skall hålla på och hälla saft på sin mat när det finns goda såser att använda. Det är bättre att ta ett glas med ex. sweet chili istället för att förstöra maten med det.

J.V
2014-10-07, 07:22
Men det beror ju helt på vad det är för mat. Skulle du verkligen äta torrt ris istället för ris med en god currysås eller dylikt tillexempel?Nej, men då hade jag gjort en currysås på någon kolhydratskälla och inte en massa smör, grädde eller liknande. Jag hade inte heller täckt skiten i currysås utan tagit ganska lite.

Pretorian
2014-10-07, 07:32
:d

Jag har alltid varit för lat att göra såser och det finns inte så många goda färdiga så jag har lärt mig laga mat utan dom. Nu så kryddar jag hellre maten god :)

Använder du kryddor för att få maten god har du dåliga huvudingredienser. :smash:

Simonbaws
2014-10-07, 10:15
SBR vidalia onion, sweet chili, ketchup, chilisås, johnnys senap, kebabdressing, vitlöksdressing och massa annat.

MuskelMasen
2014-10-07, 10:46
Använder du kryddor för att få maten god har du dåliga huvudingredienser. :smash:


Använder du goda huvudingredienser för att få maten god är du kräsen... Eller gör rätt!

Beelz
2014-10-07, 11:02
Använder du kryddor för att få maten god har du dåliga huvudingredienser. :smash:

haha va? så du kryddar aldrig din mat?

Beelz
2014-10-07, 11:10
Håller med dig faktiskt, åtminstone såser som är till stor del baserade på fett. Gillar det inte riktigt, det är så fall aioli men det ska ändå vara rätt lite.

Kolhydratsbaserade såser går bättre, men då med måtta.

Är maten rätt tillagad behövs inte sås.


TapaTalk.

Tack! Det är feta såser jag ogillar mest också.. Det smakar bara fett och det blir "slemmigt".

Pretorian
2014-10-07, 12:04
haha va? så du kryddar aldrig din mat?

Jag var ironisk.

Att säga att man inte kan laga mat om man har sås till maten är bara fel. Kryddor kan göra maten godare eller såser kan göra maten godare.

novanix
2014-10-07, 12:05
http://static.mathem.se/shared/images/products/large/tiger-sauce-400ml-texas-longhorn-2.jpg

och

http://www.sweetbabyrays.se/download.ashx?galleryrequest=image,/content/images/prod,217870.jpg,300,300,,,true,true,false,false

Åh tigersauce är helt underbar. Den har jag också och tabasco. Men tabasco är mer som en bordskrydda för mig än sås, har det på allt.

Ulvamal
2014-10-07, 12:22
Pannkakor utan sylt?
Självklart. Mina pannkakor smakar blåbär/vanilj, sylt vore en överloppsgärning.
Korv utan ketchup och senap?
Ingen korv.
Tacos utan tacosås?
Inga tacos. Kycklingfajitas utan sås däremot.
Kött och potatis utan brunsås?
Oh yes. *nom nom nom*
Finns hur mycket som helst som man fan SKA ha sås till :D
Trams.

agazza
2014-10-07, 13:05
Gör bara egna såser på smör och 40% grädde. Ibland creme fraische

Vad dessa består av varierar.

gothik
2014-10-07, 16:52
För att svara på frågan så använder jag nästan enbart hemgjorda såser. Allt från Bearnaise och Hollandaise till Mousseline, jordnötssås, Nuoc Cham etc.

För att svara på om sås behövs eller inte så tycker jag helt och hållet att det beror på vilken anrättning man har tänkt att laga. En fin tartar eller lite San Illario på plock tallrick, absolut ingen sås. Totalt överflödigt. Däremot som likväl när jag tänkte göra Sjötunga Walewska skulle jag aldrig komma på tanken att göra rätten utan sås eller med något kolhydrats-baserat hitte-på för att det skall bli "nyttigare". Båda dessa exempel innefattar ju dessutom riktigt fina råvaror vilket bekräftar att även dessa kan förgyllas med sås och kryddning.

Jag höll på och försökte göra allt "nyttigare" när jag var yngre och det enda det resulterade i var att maten blev urtråkig. Nu mera äter jag det jag är sugen på vare sig det är min födelsedag eller måndag och jag har varken blivit fetare (62kg 184cm sub 10% kroppsfett så nej jag är inte fet ;) ) eller upplevt att jag presterar sämre med träningen.

Summa summarum, lär av de stora kockarna genom tiderna och laga mat som är god på bra råvaror så kommer nog de flesta att må toppen samt få äta god mat. :)

tossefar
2014-10-07, 17:43
Gräddfil. Gräddfil på allt.

Ozziking
2014-10-07, 18:28
Är det någon skillnad på sås & dressing?

Dressing är lite tjockare konsistens, right?

R Scarpa27
2014-10-07, 19:13
Är det någon skillnad på sås & dressing?

Dressing är lite tjockare konsistens, right?

mm...

dock finns det vissa hamburgerior som kallar sina dressingar dipsås osv.

men sås mer lös, dressing mer fast tycker jag allt :)

EnergiÖverskott
2014-10-08, 04:40
mm...

dock finns det vissa hamburgerior som kallar sina dressingar dipsås osv.

men sås mer lös, dressing mer fast tycker jag allt :)

Så är det ju knappast alltid. Jämför en salladsdressing á rhode Island med typ rydbergs bearnaise. Dressingen är jätterinnig medans såsen är tjock som satan.

bubbaklubba
2014-10-08, 04:47
sås på allt.

qozmox
2014-10-08, 11:16
Måste man använda sås har man misslyckats med kryddor/tillagning.

typ som att säga att om ett gitarriff behöver dist så är det ett dåligt riff.

R Scarpa27
2014-10-08, 18:33
Så är det ju knappast alltid. Jämför en salladsdressing á rhode Island med typ rydbergs bearnaise. Dressingen är jätterinnig medans såsen är tjock som satan.

inte påpekat alltid heller.
men för mig är en dressing mer fastform och sås mer lösform.
det är så jag gör dom iaf.
sen skrev jag att sås/dressing används lite olika på marknaden.

;)

cero
2014-10-09, 01:03
Fy fan vad det svider att inte längre tåla mjölkprotein. :(

Hemi
2014-10-09, 01:59
Kylskåp och kylskåp men det blir en del, just nu bara hackade tomater lök och oregano på sidan till en wok bestående av en rad grönsaker och skinka.

Beemel
2014-10-09, 05:16
Must have

Johnnys Senap (med mango och habanero)
Ketchup
Sötsur thai chili sås
Hoisin
Teriyaki
Hells inferno (staaaark)
Felix salladsdressing
Turkisk yoghurt (grund för egen dip elelr sås)
Kikkoman soja
Felix chilisås
Hemgjord jordnötssås
Hemgjord hummus

Ohoy såser till efterrätter