handdator

Visa fullständig version : Hur mycket ökar ni per pass/vecka?


thai
2014-10-06, 09:55
Vore kul att höra hur mycket ni ökar per pass/vecka.

Ökar ni tex 1 rep per pass eller hur ser det ut för er?

PureWhey
2014-10-06, 09:58
Senaste 4 veckorna har jag ökat med 2% per vecka.

Ulvamal
2014-10-06, 10:37
Det enda som ökat senaste veckan är smärta i båda axlar och höger armbåge.

BobaFett
2014-10-06, 10:45
Ökar 5 kilo varje pass. Ibland mer. Om passet innan var ett högrepspass och jag ska köra ett styrkepass så ökar jag kanske 20-30 kilo på stången.

cofffee

...men du menar säkert hur mycket man ökar i styrka. Svårt att säga när man tränat ett tag.

Illustrerade mannen
2014-10-06, 10:59
Märklig fråga du ställer tycker jag? Tänk om det vore så enkelt... Ibland mindre vikt - och ibland mer... Ser nog snarare ökningar i längre perspektiv - månadsvis eller kanske tom årsvis... Pysslade jag med SL eller tyngdlyftning kanske det vore annorlunda...

King Grub
2014-10-06, 11:07
Frågan är bara relevant för personer som tränat väldigt kort tid. :)

spoon
2014-10-06, 11:20
Dom sista åren så har jag ökat ungefär 50 kg på totalen per år. Delar man det på dom tre övningarna så blir det 16.5 kg per övning. Gissar att jag tränar 200 pass per år. Orkar inte räkna längre än så idag.

PureWhey
2014-10-06, 11:53
50kg total/år?! Grymt spoon :-)

DJJOHANSSON
2014-10-06, 12:13
Inte ökat ett skit på säkert 18 månader förutom i kroppsövningar där jag har blivit mer reptålig.

TWSS
2014-10-06, 12:46
Frågan är bara relevant för personer som tränat väldigt kort tid. :)

Ökar du själv fortfarande, eller är du så stor som du kan bli nu?
Trir du du skulle kunna öka något mer om du riskerade din extremt fina form?(nohomo) ;)

King Grub
2014-10-06, 12:50
Jag är typ 75 kilo svagare i t ex knäböj nu än för 20 år sedan. :p Till stor del beroende på att jag var stor och tjock då. Styrkan är direkt kopplad till kroppsvikten, även om den kroppsvikten är späck. Särskilt i stabilitetskrävande basövningar. Stenhård ren = klen. Jag är relativt stark i dragövningar och biceps (27-kiloshantlar i hantelcurl) men patetiskt svag i pressövning, i synnerhet bröst, med tanke på hur länge jag tränat.

Som tur är spelar det ingen roll. Kan träna lättare och lättare och stimulera bättre och bättre muskeltillväxt.

sungun
2014-10-06, 13:04
Har nog lagt på minst 2 kg i veckan på alla basövningar utom militärpress sedan åtminstone tre mån tillbaka. Men jag har ännu inte passerat de vikter jag körde med som ung på alla övningar, får se hur jag kan lägga på efter det.

spoon
2014-10-06, 17:06
50kg total/år?! Grymt spoon :-)

Förra året var skit men annars så har det varit ungefär så.

2010 450 utan utrustning
2011 565 med utrustning
2012 640 med utrustning
2013 660 med utrustning
2014 700 Hoppas jag på :D Bommade ut mig i bänk på förra tävlingen.

Så cirka ett kilo på totalen i veckan. Kul räkneexempel, nu blev jag lite nöjdare över mina resultat :)

Peter Hansen
2014-10-06, 17:22
Jag ökar endast om jag är på någon form av bulk. Helt omöjligt att under kaloriunderskott öka lyften =(

På basövningarna kan jag öka 2,5 kg i veckan den/de första månaderna på bulk

Peter Hansen
2014-10-06, 17:25
Förra året var skit men annars så har det varit ungefär så.

2010 450 utan utrustning
2011 565 med utrustning
2012 640 med utrustning
2013 660 med utrustning
2014 700 Hoppas jag på :D Bommade ut mig i bänk på förra tävlingen.

Så cirka ett kilo på totalen i veckan. Kul räkneexempel, nu blev jag lite nöjdare över mina resultat :)

700...vilka drömsiffror =D grymt!

Jarp
2014-10-06, 20:13
Jag är typ 75 kilo svagare i t ex knäböj nu än för 20 år sedan. :p Till stor del beroende på att jag var stor och tjock då. Styrkan är direkt kopplad till kroppsvikten, även om den kroppsvikten är späck. Särskilt i stabilitetskrävande basövningar. Stenhård ren = klen. Jag är relativt stark i dragövningar och biceps (27-kiloshantlar i hantelcurl) men patetiskt svag i pressövning, i synnerhet bröst, med tanke på hur länge jag tränat.

Som tur är spelar det ingen roll. Kan träna lättare och lättare och stimulera bättre och bättre muskeltillväxt.

Jag trodde styrkeökningar var en bra proxy för muskeltillväxt? På det du skriver är muskeltillväxt möjlig utan styrkeökningar, eller?

Rikard Jansson
2014-10-06, 20:14
what are these gains you speak of?

är glad om jag inte tappat på en vecka :D

King Grub
2014-10-06, 20:18
På det du skriver är muskeltillväxt möjlig utan styrkeökningar, eller?

Ja...

Jarp
2014-10-06, 20:23
Så styrkeökning är inte en bra proxy för muskeltillväxt?

Damien Thorne
2014-10-06, 20:37
Jag är typ 75 kilo svagare i t ex knäböj nu än för 20 år sedan. :p Till stor del beroende på att jag var stor och tjock då. Styrkan är direkt kopplad till kroppsvikten, även om den kroppsvikten är späck. Särskilt i stabilitetskrävande basövningar. Stenhård ren = klen. Jag är relativt stark i dragövningar och biceps (27-kiloshantlar i hantelcurl) men patetiskt svag i pressövning, i synnerhet bröst, med tanke på hur länge jag tränat.

Som tur är spelar det ingen roll. Kan träna lättare och lättare och stimulera bättre och bättre muskeltillväxt.

Hur mycket tar du i bänkpress nu och hur mycket har du tagit som mest?
Vad väger du nu och hur mycket har du vägt som mest?
Hur lång är du?
Hur gammal är du?

King Grub
2014-10-06, 20:43
...


Jag tänker knappast skriva mitt livs historia här.

FearIsTheWeaknes
2014-10-06, 20:45
...


Jag tänker knappast skriva mitt livs historia här.

Men hade varit intressant ifall du skrev lite kort, du ligger ju oerhört lågt i kroppsfett jämfört med i princip alla andra.

BobaFett
2014-10-06, 20:45
Så styrkeökning är inte en bra proxy för muskeltillväxt?

Jo det är ett skitbra sätt att mäta muskeltillväxt. ...om du inte helt plötsligt börjar träna vissa övningar typ 5 ggr i veckan och tränar upp skickligheten i att utföra övningarna.

HerrCarlsson
2014-10-06, 20:46
Sänkt 1rm med ca. 40% senaste 4 åren.

Damien Thorne
2014-10-06, 20:49
...


Jag tänker knappast skriva mitt livs historia här.

Jag blev nyfiken när du skriver att du är svag i bänkpress. Du har tränat ungefär lika länge som mig och jag har för mig att vi är jämngammal. Du kanske kan skriva det i ett PM?

Jarp
2014-10-06, 21:31
Ja...

Jo det är ett skitbra sätt att mäta muskeltillväxt. ...om du inte helt plötsligt börjar träna vissa övningar typ 5 ggr i veckan och tränar upp skickligheten i att utföra övningarna.

Jag är nog korkad för jag får inte ihop dessa.

Bossebäver
2014-10-06, 21:47
Jag är nog korkad för jag får inte ihop dessa.

Det är fullt möjligt att bli starkare utan att bygga ett gram muskler^^. Teknikförbättringar, neuromuskulära anpassningar etc.

Generellt sett så är dock styrkeökningar ett hyfsat kvitto. Om du gjorde 70x5 i bänkpressen i Juni och gör 80x12 nu så har du antagligen fått mer muskler.

Eller utvecklat telepatiska förmågor, vilket vore 8453 ggr mer awesome.

Jarp
2014-10-06, 21:53
Det är fullt möjligt att bli starkare utan att bygga ett gram muskler^^. Teknikförbättringar, neuromuskulära anpassningar etc.

Generellt sett så är dock styrkeökningar ett hyfsat kvitto. Om du gjorde 70x5 i bänkpressen i Juni och gör 80x12 nu så har du antagligen fått mer muskler.

Eller utvecklat telepatiska förmågor, vilket vore 8453 ggr mer awesome.

Men det omvända? Dvs att bygga muskler utan att bli starkare?

King Grub
2014-10-06, 22:01
Musklerna har ingen aning om hur mycket vikt som är på stången och proteinsyntesen är inte beroende av att lyfta X antal kilon. Stryp blodtillförseln så kan du t o m få lika stor muskeltillväxt utan belastning. Och även om jag klarar, säg, 6 reps på 100 kilo, kan jag göra 70 kilo "tyngre" för muskeln.

Jarp
2014-10-06, 22:04
Det här är säkert baskunskap för erfarna men för mig är det superintressant. Finns det litteratur som är på en nivå som är tillgänglig för lekmän om sånt här?

Trapz
2014-10-06, 22:34
Musklerna har ingen aning om hur mycket vikt som är på stången och proteinsyntesen är inte beroende av att lyfta X antal kilon. Stryp blodtillförseln så kan du t o m få lika stor muskeltillväxt utan belastning. Och även om jag klarar, säg, 6 reps på 100 kilo, kan jag göra 70 kilo "tyngre" för muskeln.

Det måste väl finnas någon gräns när det blir för lätt för att kunna stimulera muskeltillväxt?

Det känns ganska orimligt att t.ex reppa loss på 5kgs hantlar i hantelpressen, om inte annat lär det kräva för mycket tid sett till hur mycket man får ut av det.

Det jag är nyfiken på är alltså vart ungefär ligger gränsen för vilken % av 1RM man kan ligga på men ändå få muskeltillväxt?

anvihl
2014-10-06, 22:50
Det måste väl finnas någon gräns när det blir för lätt för att kunna stimulera muskeltillväxt?

Det känns ganska orimligt att t.ex reppa loss på 5kgs hantlar i hantelpressen, om inte annat lär det kräva för mycket tid sett till hur mycket man får ut av det.

Det jag är nyfiken på är alltså vart ungefär ligger gränsen för vilken % av 1RM man kan ligga på men ändå få muskeltillväxt?

Du ska ju fortfarande inte träna "lätt" ansträngningsmässigt. Poängen med sådan träning grub förespråkar här är ju att du gör en lättare vikt lika tung som en tung vikt. Man spänner tillexempel muskeln mot motståndet så istället för att du i hantelpressen "reppar loss" spänner du pecsen maximalt genom varje repetition och försöker få en riktig "träff", sen kan man ju givetvis ändå eftersträva att med en given teknik över en mätperiod försöka bli starkare, för det sagt behöver inte absolut styrka vara målet där man utnyttjar maximala vinklar, nervanpassningar etc utan progressionen kan helt enkelt vara att öka i volym, få MER flex i varje repp etc. Kan du få mer flex med samma vikt har du blivit starkare.

Denna sortens träning kräver dock ett obefintligt ego för man får börja på väldigt låga vikter, men för rent muskelbygge tycker jag anekdotiskt att det är överlägset.

Trapz
2014-10-06, 23:16
Du ska ju fortfarande inte träna "lätt" ansträngningsmässigt. Poängen med sådan träning grub förespråkar här är ju att du gör en lättare vikt lika tung som en tung vikt. Man spänner tillexempel muskeln mot motståndet så istället för att du i hantelpressen "reppar loss" spänner du pecsen maximalt genom varje repetition och försöker få en riktig "träff", sen kan man ju givetvis ändå eftersträva att med en given teknik över en mätperiod försöka bli starkare, för det sagt behöver inte absolut styrka vara målet där man utnyttjar maximala vinklar, nervanpassningar etc utan progressionen kan helt enkelt vara att öka i volym, få MER flex i varje repp etc. Kan du få mer flex med samma vikt har du blivit starkare.

Denna sortens träning kräver dock ett obefintligt ego för man får börja på väldigt låga vikter, men för rent muskelbygge tycker jag anekdotiskt att det är överlägset.


Nej jag är fullt medveten om att det inte är "lätt" träning det handlar om. Har själv kört endel liknande träning där man enbart ska spänna muskeln mot ett motstånd och på så vis skapa spänning och pump i muskeln osv, tycker helt klart det är tyngre träning på så sätt att man måste verkligen fokusera och bara köra på tills det inte går mer. Tror helt klart att sån träning ger bättre muskelvolym än vad typ 5x5 med lång setvila emellan ger, även fast det skulle innebära tyngre vikter.

Det jag undrar är mest om det finns någon slags magisk gräns där man ungefär kan tänkas ligga på för att få ut så mycket som möjligt av det? 80% blir ju för tungt och typ 20% blir ju alldeles för lätt antar jag?




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bossebäver
2014-10-07, 01:41
Frågan är väl varför man vill göra en lätt vikt tung när det finns tunga vikter i överflöd?

sungun
2014-10-07, 12:16
Om du tänker dig att du bör hålla dig inom repsintervallet 8-12 så gör det nog kring 65- 75% .

BobaFett
2014-10-07, 14:47
Frågan är väl varför man vill göra en lätt vikt tung när det finns tunga vikter i överflöd?

Inser att du kanske skämtar lite halvt men en anledning borde väl vara skaderisken. Att bygga stora muskler tar tid. Chansen att skada sig förr eller senare är stor, mycket stor. Har man tränat ett tag så inser man att det absolut viktigaste är att hålla sig skadefri.

Agitator
2014-10-07, 14:49
Jag tittar bara på det ur ett årsperspektiv om inte längre. x i år. x nästa år. Och om 5 år lite xxx. kanske. får man se, förhoppningsvis, peppar peppar.

shut teh face
2014-10-07, 16:01
Jag tycker det är skönt att slippa vikthysterin. Jag brukar fokusera mer på långsammare och långsammare vid den excentriska rörelsen. Slipper man bli så grisigt äckeltrött i musklerna och ändå känna säg härligt matt. Mest en känsla, har inga direkta bevis på ifall muskeln blivit större eller inte, men jag tränar primärt för jag mår bra av det, inte statsen.

Bossebäver
2014-10-07, 20:50
Inser att du kanske skämtar lite halvt men en anledning borde väl vara skaderisken. Att bygga stora muskler tar tid. Chansen att skada sig förr eller senare är stor, mycket stor. Har man tränat ett tag så inser man att det absolut viktigaste är att hålla sig skadefri.

Jag skämtade bara halvt:cool:

Skaderisken, ja absolut det är en faktor, men oundviklig om man vill kunna flytta x vikt.

Jag är mer fundersam om "träna lätt, gör vikten tung" metodiken kan ge de atletiska fördelar ökad styrka kan, för oss som inte har som enda mål att se ut som moln när vi tränar.

Jag är heller inte styrkelyftare som är intresserad av att lära mig flytta maximal vikt bara för att vikten ska flyttas. Ökad vikt är för mig ett mått på ökad styrka eller förbättrad neuromuskulär anpassning, något jag tror intresserad en hel del tränande.

Shqypnia
2014-10-07, 22:50
Jag har sedan November förra året ökat rejält. Det var då jag började träna seriöst. Både kroppsvikten har ökat (inte för mkt) och vikterna på gymmet (som har ökat rejäl).

Några månader se hade jag problem med att klara 100 kg i knäböj. Sista benpasset klarade jag av 170kg x4 (repantalet kan ha blandats ihop).

son of Zeus
2014-10-08, 00:00
Jag har sedan November förra året ökat rejält. Det var då jag började träna seriöst. Både kroppsvikten har ökat (inte för mkt) och vikterna på gymmet (som har ökat rejäl).

Några månader se hade jag problem med att klara 100 kg i knäböj. Sista benpasset klarade jag av 170kg x4 (repantalet kan ha blandats ihop).

så du har ökat 70 kg o 4reps i knäböj på några månader.?.. hej baberiba troll

Sheogorath
2014-10-08, 05:53
så du har ökat 70 kg o 4reps i knäböj på några månader.?.. hej baberiba troll

Varför är det konstigt om han nyss började träna? Jag gjorde liknande ökningar första året.

son of Zeus
2014-10-08, 06:14
Varför är det konstigt om han nyss började träna? Jag gjorde liknande ökningar första året.
Nu gick han ju inte.*Från 40-110 utan från 1rmpå100 till att göra 4st på 170.......

Sheogorath
2014-10-08, 06:29
Nu gick han ju inte.*Från 40-110 utan från 1rmpå100 till att göra 4st på 170.......

Jag tycker fortfarande inte att det är en konstig ökning. Naturligt stark och fallenhet för böj förmodligen. Nu vet vi ju inte hur dom ser ut förvisso. :)

Shqypnia
2014-10-08, 08:21
Troll absolut inte. Ben är utan tvekan min starkaste muskel och även om mycket handlar om att jag har blivit mycket starkare så spelar även motivationen en stor roll. Bara det där psykiska att man har energi och motivation att öka med 5-10kg till gör väldigt mycket.

Diomedea exulans
2014-10-08, 10:34
En fråga jag tycker är intressant är: Om man ska bli allmänt "bonna-stark", spelar det då någon roll om man försöker göra en lätt vikt tung eller om man bara lyfter maximala vikter hela tiden?

Det är fullt möjligt att bli starkare utan att bygga ett gram muskler^^. Teknikförbättringar, neuromuskulära anpassningar etc.

Generellt sett så är dock styrkeökningar ett hyfsat kvitto. Om du gjorde 70x5 i bänkpressen i Juni och gör 80x12 nu så har du antagligen fått mer muskler.

Eller utvecklat telepatiska förmågor, vilket vore 8453 ggr mer awesome.

Telekinetiska heter det. ;)

King Grub
2014-10-08, 10:49
Man får inte kapaciteten att lyfta tunga vikter av att träna med lätta vikter.

BobaFett
2014-10-08, 12:07
Jag tycker det är skönt att slippa vikthysterin. Jag brukar fokusera mer på långsammare och långsammare vid den excentriska rörelsen.

Det är effektivare att lyfta snabbt, både excentrisk och koncentrisk fas. Däremot kan det vara en bra variation att köra långsamt.

Kör man lätta vikter så är den excentriska fasen mindre viktig.

TWSS
2014-10-09, 16:26
Musklerna har ingen aning om hur mycket vikt som är på stången och proteinsyntesen är inte beroende av att lyfta X antal kilon. Stryp blodtillförseln så kan du t o m få lika stor muskeltillväxt utan belastning. Och även om jag klarar, säg, 6 reps på 100 kilo, kan jag göra 70 kilo "tyngre" för muskeln.

Men det går väl inte utan någon som helst progression? Klarar fler reps eller liknande? Klarar att köra långsammare excentriskt etcetc?
Och då är man ju "starkare" :)
Har jag missat nåt?

exor
2014-10-10, 06:45
För att försöka mig på ett PB i basövningarna så är det ~4 månaders upplägg med fokus på 1 av övningarna. Inte så att jag går in och bara gör ett PB tyvärr. I andra övningar kan jag göra det som jag inte tränar så frekvent.

Landström
2014-10-10, 07:01
Bänkar nu lika mycket som jag gjorde som 18-åring. Jag väger lika mycket nu som då men är enormt mycket hårdare i kroppen. Ingen logik där inte.

När jag bänkade som mest så lyfte jag närmare 50 kg mer än jag gör nu.

Så det där med "hur mycket ökar ni per vecka-grejen" fattar jag inte. Den "grejen" funkar bara i ett visst träningsprogram under en relativt begränsad period.