handdator

Visa fullständig version : När träna mage?


aleast
2014-10-05, 22:08
Jag går ner till gymmet 5 dagar i veckan. Rullar då på olika övningar och det brukar bli runt 6-7 olika övningar i oftast 2 muskelgrupper per dag. Mellan varje set brukar jag köra en magövning också.

Exempel:
Chins 8 x KV
Situps - fail
Chins 8 x KV
Situps - fail
osv.

Sen fortsätter det så med olika magövningar mellan alla andra set på dom andra övningarna jag har.

Frågan är då, är detta en bra taktik? Eller ska jag köra på hela mitt pass och sedan köra skiten ur magen i typ 10 min efter mitt vanliga pass?

Detta är något jag gör varje träningspass.

aleast
2014-10-07, 19:33
Någon????

Ajemän
2014-10-07, 19:42
Tycker det låter vansinnigt.

Superviktigt att ha en fräsch bål när man kör basövningar, för att undvika skador. Skulle absolut inte köra böj, mark, stångrodd eller dyl efter en massa set mage.


Imo bör mage tränas sist av allt, och helst inte dagen innan ben eller rygg.

Hade kört typ 5 set sist på bendagen, och samma på ryggdagen.

bombenx
2014-10-07, 19:47
Någon????

Jag brukar oftast lägga mage sist på mina pass. Detta då trötta magmuskler oftast leder till en sämre bålstabilitet vilket i sin tur kan leda till sämre hållning i andra övningar och därmed öka skaderisken. Men det är ju självklart upp till var och en. Klarar man av att hålla bra form i exempelvis knäböj medan man kör varannan magövning så ser jag ingen anledning att inte kunna göra det förutom att man möjligtvis får en längre vila mellan böj-seten.

Såg nu att Ajemän hann före :)

leifibrah
2014-10-07, 21:39
Någon????

Abdominator 5000

jontexer
2014-10-07, 21:47
kör mage sist på passet. en fräsch bål är viktigt för att kunna prestera maximalt på de flesta övningarna.

son of Zeus
2014-10-07, 23:48
saunabält varje natt

Peter Hansen
2014-10-08, 07:49
Jag kör bål på mark/böj-dagarna efter alla anadra övningar är gjorda

Shqypnia
2014-10-08, 08:22
Jag brukar köra mage två ggr i veckan och alltid i början utav passen. Tänker testa att avsluta passet med mage istället.

z_bumbi
2014-10-08, 08:46
Hur många set mage blir det totalt per pass? Det går inte att få fram av hur beskriver träningen.

aleast
2014-10-09, 18:55
Hur många set mage blir det totalt per pass? Det går inte att få fram av hur beskriver träningen.

Säg att jag kör ett pass med 6 övningar á 3-4 set per övning. Då mellan varje set kör jag någon magövning, så säg 18 set då. Fast det har jag faktiskt lagt ner nu senaste gångerna och kör då mage efter varje pass istället. Men Borde jag alltså köra mage sist på mina pass och bara köra det 2 ggr i veckan istället för 5?

Ska tilläggas att jag innan i år aldrig tränade mage och har nu när jag började har jag gjort som han jag tränar med gör.

Summan av kardemumman då? Träna mage efter pass 2 ggr i veckan?

Rabiat
2014-10-10, 09:44
Det beror väl på hur du tränar magen? Kör du enbart skiten ur rectus abdominis påverkar det nog inte bålstabiliteten i någon nämnvärd grad. Jag gör det först i passet varannan dag, och lämnar resten av bukmuskulaturen till press och böj.
Jag vet inte om det är skitbra, men det funkar för mig.