handdator

Visa fullständig version : Krossat bovete utan att skölja - farligt?


deerp
2014-10-05, 17:00
Som rubrik lyder. Låter väldigt jobbigt att alltid behöva skölja det innan man lagar gröt exempelvis. Om man inte får någon allergisk reaktion, är det ändå "farligt" att äta det utan att skölja det innan?

Ifrån wikipedia: "I bovetets skal finns ett färgämne, fagopyrin, som kan framkalla allergiska reaktioner".

Detta ska alltså försvinna genom sköljning av hett vatten. Men, om man inte har någon sil eller är lat (som jag), finns det någon stor risk med att äta det ändå?

R Scarpa27
2014-10-05, 18:34
följ råden på förpackningen alltså sköljning i hett vatten, tror ingen vill rekomendera dig att (testa) och utsätta dig för fara.... därav skölja i hett vatten, men finns ju också boveteflingor.

JacobHeitmann
2014-10-05, 18:50
Om du upptäcker att du får ett slags spindelnät på näsan som aldrig försvinner hur mycket du än kliar, eller får ljuskänslig hud så har du nog fått i dig en för stor mängd med fagopyrin. Det tar ungefär 2 veckor att bygga upp och ca 2 veckor att bli av med.

deerp
2014-10-06, 16:13
Hur stora mängder pratar vi om? Räcker det att äta 100g/dag för att hamna i riskzonen?

RassK
2014-10-06, 16:19
Jag sket ner mig första gången jag åt bovete utan att skölja det.

CoolHandLuke
2016-01-18, 21:01
Necrobump! Vart lite nyfiken på detta då jag gjorde en omgång kokt helt bovete nyss. Jag gjorde faktiskt sköljningen med hett vatten och vattnet blev lite lätt rödaktigt. Lite omständigt men inte hela världen. Det är ju mindre jobbigt än att skala potatis.

Men sen började jag fundera på hur man ska kunna använda bovete-mjöl och flingor på nått vettigt sätt om man måste skölja i kokande vatten. Då fick jag fick för mig att söka upp några recept på engelska för kokt bovete. Var ingen som sköljde det i varmt vatten först. Nått som inte hänger ihop här. Varför är det bara svenska boveteförpackningar som har den där nojiga brasklappen?

Man blir ju lite nyfiken på hur man gör i Ryssland där man konsumerar bovete regelbundet. Visade sig vara svårt att söka fram något svar på det. Men säkert är att man äter mest rostat bovete. Antingen köper man färdigrostat eller rostar det själva. Frågan är om det är den högre temperaturen vid rostningen som gör att de inte behöver bry sig om fagopyrinet?

Eller också är uppmaningarna bara nån kvarleva från förlegad svensk livsmedels-forskning/politik?

Klein
2016-01-19, 00:38
Man ska inte bara skölja utan även blötlägga bovete under x antal timmar. Det gäller för övrigt de flesta sädeslag.

Wain
2016-01-19, 09:35
I Finland kokar man mig veterligen helt bovete rakt av. Står inget på de förpackningar som jag köpt om att skölja.