handdator

Visa fullständig version : Kaseinprotein utan sötningsmedel & lecitin?


qweewq
2014-10-05, 12:16
Hej, jag har sökt runt ett tag efter kaseinprotein utan sötningsmedel och lecitin men lyckas inte hitta något. Hittade ett bra vassleprotein utan varken sötningsmedel och lecitin men när det kommer till kaseinet var det svårare att hitta. Någon som har tips på var jag kan hitta sådant kaseinprotein?

Kischen
2014-10-05, 14:56
Lecitin är väl för att det ska blanda sig bra?

Simonbaws
2014-10-05, 15:26
Kvarg, mjölk

qweewq
2014-10-05, 15:46
Lecitin är väl för att det ska blanda sig bra?

Yes men fungerar bra utan.

Kvarg, mjölk

*facepalm*

EiseltUK
2014-10-06, 16:23
Hej, jag har sökt runt ett tag efter kaseinprotein utan sötningsmedel och lecitin men lyckas inte hitta något. Hittade ett bra vassleprotein utan varken sötningsmedel och lecitin men när det kommer till kaseinet var det svårare att hitta. Någon som har tips på var jag kan hitta sådant kaseinprotein?

Casein F X finns normalt i naturell variant och är fritt från lecitin. Bör nog finnas något annat märke också men alla har ju inte både lecitin- och sötningsmedelsfritt.

qweewq
2014-10-06, 20:36
Casein F X finns normalt i naturell variant och är fritt från lecitin. Bör nog finnas något annat märke också men alla har ju inte både lecitin- och sötningsmedelsfritt.

Grymt, tack! Någon som har fler tips?

Sverker
2014-10-07, 18:11
Får jag fråga varför du inte vill ha lecithin ?
Skulle solroslecithin vara bättre eller varför inte rapslecithin, svenskt ?

Nutrid
2014-10-10, 07:54
Varför skulle man undvika lecitin i den lilla mängden oavsett? förstår ej

Sverker
2014-10-10, 16:46
Sojaallergi:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Allergi/Kan-jag-ata-lecitin-om-jag-inte-tal-sojaprotein/

Soja är utan tvekan det bästa och mest använda ( vegetabiliska ) lecitin. Vi får se ifall tillverkarna av proteinpulver går över till solroslecitin för att slippa märkningen av soja på påsen. Jag vet inte om någon tillverkare vågar skriva att deras protein med sojalecitin är säker för alla sojaallergiker.

qweewq
2014-10-11, 23:12
Får jag fråga varför du inte vill ha lecithin ?
Skulle solroslecithin vara bättre eller varför inte rapslecithin, svenskt ?

Varför skulle man undvika lecitin i den lilla mängden oavsett? förstår ej

Det är omdebatterat om det är farligt eller inte så det är svårt att veta men går det att undvika så gör jag gärna det. Lecitin gör ingen större skillnad om man har ett filter när det gäller klumpar.

Sverker
2014-10-12, 06:34
Du får skriva vad som skulle vara farligt, så ska vi nog reda ut felen.

qweewq
2014-10-13, 17:22
Du får skriva vad som skulle vara farligt, så ska vi nog reda ut felen.

Är ingen expert på detta men googla lite så kan du hitta en del. Planen med den här tråden var inte riktigt heller att diskutera om det är farligt eller inte då det antagligen finns en del trådar om detta ämne redan. Är bara ute efter att hitta ett sådant protein som jag vill ha efter. Vissa bryr sig inte men jag gör det, upp till var och en. Har redan fått ett bra tips och har någon fler uppskattas det då Casein FX nästan aldrig finns i lager. :)

z_bumbi
2014-10-13, 17:36
Yes men fungerar bra utan.

Eftersom jag har köpt och blandat ett antal säckar naturell kasein så skulle jag säga att det där inte riktigt är sant då lösligheten med lecitin är så mycket bättre.

Sverker
2014-10-13, 17:38
Jag frågar eftersom lecitin finns naturligt med i nästan alla mat. Sedan finns det som emulgeringmedel ( E322 ) i många livsmedel. Det är inte farligt.

Det är därför jag undrar. Synd ifall någon är lurad.

Dreas
2014-10-14, 06:54
Är ingen expert på detta men googla lite så kan du hitta en del. Planen med den här tråden var inte riktigt heller att diskutera om det är farligt eller inte då det antagligen finns en del trådar om detta ämne redan. Är bara ute efter att hitta ett sådant protein som jag vill ha efter. Vissa bryr sig inte men jag gör det, upp till var och en. Har redan fått ett bra tips och har någon fler uppskattas det då Casein FX nästan aldrig finns i lager. :)Det är ju bra att som okunnig fråga mer erfarna om förklaringa, sspeciellt om du läser på sidor som är emot något. Relativt ofta är det mest skitsnack. Du klarar dig ju också utan tillskott såvida du inte har speciella behov.

qweewq
2014-10-22, 13:17
Eftersom jag har köpt och blandat ett antal säckar naturell kasein så skulle jag säga att det där inte riktigt är sant då lösligheten med lecitin är så mycket bättre.

Det vassleprotein jag använder utan lecitin fungerar bra även om det är lite bättre med lecitin, dock knapp något jag märker av. Hur det är med kasein vet jag inte men skulle inte tro att det kommer vara något problem för mig.

Jag frågar eftersom lecitin finns naturligt med i nästan alla mat. Sedan finns det som emulgeringmedel ( E322 ) i många livsmedel. Det är inte farligt.

Det är därför jag undrar. Synd ifall någon är lurad.

Det är ju bra att som okunnig fråga mer erfarna om förklaringa, sspeciellt om du läser på sidor som är emot något. Relativt ofta är det mest skitsnack. Du klarar dig ju också utan tillskott såvida du inte har speciella behov.

Vet att det är många sidor som är fyllda med skit men jag har förstås sökt mig till så pålitliga källor som möjligt. Troligtvis är det ingen fara att få i sig lecitin, jag väljer bara att vara på den säkra sidan om det nu finns möjlighet till det som det verkar göra i detta fall.

Angående behovet av kosttillskott så är jag så pass insatt att jag vet om jag behöver eller inte och i vilka mängder. Använder tillskottet för att nå upp i mina ca 2g per kilo de dagar jag inte kommer lyckas utan.

qweewq
2014-11-04, 14:30
Ingen som har fler tips?