handdator

Visa fullständig version : Funkar snabba halvreps?


Kralligare
2014-10-05, 10:35
Jag ser en del på gymmet (oftast killar i bra form) som i bänkpressen alltid verkar pumpa väldigt intensivt och då bara halvreps. Vad har det för fördelar, jag har alltid lärt mig att köra fullreps?

Köttis
2014-10-05, 12:27
Man kan lyfta mer vikt och imponera på polarna med hur mycket man bänkar.

Commando1980
2014-10-05, 12:46
Jag ser en del på gymmet (oftast killar i bra form) som i bänkpressen alltid verkar pumpa väldigt intensivt och då bara halvreps. Vad har det för fördelar, jag har alltid lärt mig att köra fullreps?

Vilken typ av halvreps? Finns ju olika varianter. De kan vara användbara om man vet vad man sysslar med och använder dem som komplement till hela reps.

Kralligare
2014-10-05, 13:33
Man kan lyfta mer vikt och imponera på polarna med hur mycket man bänkar.

Nopp, jag har provat, och det är skitjobbigt och det går inte att lyfta mer vikt på det sättet. Med halvreps menar jag helt enkelt att man inte går hela vägen ner eller upp, man pumpar alltså i mellanläget med hög intensitet. Då kan man inte impa på polarna med tunga vikter. Jag ser många stora killar köra så (inte pajasar), så det borde ju finnas en muskelutvecklande fördel.

PureWhey
2014-10-05, 14:37
Halvreps på bänken utan att gå ner till bröstet, indaresting.

Köttis
2014-10-05, 14:59
Nopp, jag har provat, och det är skitjobbigt och det går inte att lyfta mer vikt på det sättet. Med halvreps menar jag helt enkelt att man inte går hela vägen ner eller upp, man pumpar alltså i mellanläget med hög intensitet. Då kan man inte impa på polarna med tunga vikter. Jag ser många stora killar köra så (inte pajasar), så det borde ju finnas en muskelutvecklande fördel.

De kanske kör "riktiga" bänkpressar också. Är väl alltid härligt med lite extra pump i tuttarna, och detta tycker iaf jag och säkert även dessa herrar är lättare att uppnå om man inte "vilar" i botten och toppen. Huruvida pump och TUT spelar någon roll för hypertrofi har varit uppe till diskussion flera gånger tidigare. Fråga dem?

Pretorian
2014-10-05, 15:37
Jag har också sett några framförallt rintigt vältränade som kör typ så. Men jag vet ju inte om de kör så jämt. Det kanske är sista setet eller så.

Ajemän
2014-10-05, 16:14
Definitiv konstant belastning, är säkert inte fel för hypertrofi. Finns många bra byggare som tillämpar sådan träning

Kanske bättre att göra det med full rom dock, dunno...

moodi
2014-10-05, 17:52
Låter som det optimala sättet att skada sig, okontrollerade snabba rörelser i mitten av rörelsebanan för muskulaturen. Perfekt när man börjar tröttna och råkar hamna i ett läge där muskeln är otränad?

Arne Persson
2014-10-05, 17:54
Dumheter som jag ser det.

Rikard Jansson
2014-10-05, 18:12
Är ju inte konstigt att byggare ofta pajar axlarna i bänk :D

PureWhey
2014-10-05, 18:16
Låter som det optimala sättet att skada sig, okontrollerade snabba rörelser i mitten av rörelsebanan för muskulaturen. Perfekt när man börjar tröttna och råkar hamna i ett läge där muskeln är otränad?

Är ju inte konstigt att byggare ofta pajar axlarna i bänk :D

+1
Känns som en bra väg mot att skada sig..

Grazzafukkinrazzi
2014-10-05, 18:40
Funkar fint, jag brukar köra så här:

yax1rrTsG28&start=335&end=360

Kralligare
2014-10-06, 12:20
Låter som det optimala sättet att skada sig, okontrollerade snabba rörelser i mitten av rörelsebanan för muskulaturen. Perfekt när man börjar tröttna och råkar hamna i ett läge där muskeln är otränad?
Varför tror du att det är okontrollerade rörelser? När jag ser de seriösa byggarna på gymmet köra bröst på detta sätt, så ser det allt annat än okontrollerat ut. Det ser mycket kontrollerat ut, bra intensitet, och jag antar att de vill få maximal belastning av bröstmuskel, utan denna mikrovila som det innebär när man sträcker ut hela rörelsen. Som sagt, jag har provat, men man måste nog vara mycket rutinerad och van för att köra så, så det är inget för mig i dagsläget. Det verkar som många seriösa bodybuilders använder denna teknik, säkert i kombination men traditionella rörelser.

Commando1980
2014-10-06, 12:40
Låter som det optimala sättet att skada sig, okontrollerade snabba rörelser i mitten av rörelsebanan för muskulaturen. Perfekt när man börjar tröttna och råkar hamna i ett läge där muskeln är otränad?

Varför utgår du ifrån att man bara tränar på det sättet? Om det används som ett komplement till 'full' ROM och man anpassar belastningen är ju situationen annorlunda.

sungun
2014-10-06, 13:34
Dumheter som jag ser det.

'Eftersom jag inte är bekant med det sättet att träna så måste det ju per automatik vara dåligt.':d

Gnistan
2014-10-06, 13:40
Jag ser en del på gymmet (oftast killar i bra form) som i bänkpressen alltid verkar pumpa väldigt intensivt och då bara halvreps. Vad har det för fördelar, jag har alltid lärt mig att köra fullreps?

Hej på dig
Jag har alltid kört hela reps.
Men jag vet att byggare kunde köra halva reps då jag var aktiv och tränade/ tävlade i bänkpress redan på 70-80 talet.
Var väl någon ide om att hålla spänningen hela tiden.
En del kan även köra några halvreps på lättare vikter vid uppvärmning.
MVH
Gnistan

Arne Persson
2014-10-06, 19:13
'Eftersom jag inte är bekant med det sättet att träna så måste det ju per automatik vara dåligt.':d

Jag är iallafall inte så korkad att jag tränar något som ger sämre rörlighet och ökad skaderisk.

Anders The Peak
2014-10-06, 20:59
Majoriteten av styrkelyftarna kör bänk utan att låsa ut :) Oftast ett ganska begränsad ROM...
De flesta byggarna kör inte heller full ROM i bänken. Om det handlar om trasiga axlar/armbågar i båda fallen? Men troligen är det erfarenheten som gör att de håller igen i ytterlägena. Men det är inget att rekommendera noviser det är bättre att de lär sig övningarna rätt och använder full ROM det har sina fördelar i många år...

Rikard Jansson
2014-10-06, 21:08
Majoriteten av styrkelyftarna kör bänk utan att låsa ut :) Oftast ett ganska begränsad ROM...
De flesta byggarna kör inte heller full ROM i bänken. Om det handlar om trasiga axlar/armbågar i båda fallen? Men troligen är det erfarenheten som gör att de håller igen i ytterlägena. Men det är inget att rekommendera noviser det är bättre att de lär sig övningarna rätt och använder full ROM det har sina fördelar i många år...

Vilka styrkelyftare i IPF är detta? ^^

Kotten
2014-10-06, 21:39
Jag ser en del på gymmet (oftast killar i bra form) som i bänkpressen alltid verkar pumpa väldigt intensivt och då bara halvreps. Vad har det för fördelar, jag har alltid lärt mig att köra fullreps?

Gör aldrig fulla rörelser i bröstövningar, axelövningar etc, sista biten kopplar man bara ur den muskeln som ska tränas så bättre att vända en bit innan toppläget. Nu kör jag dock inte halvreps utan stannar kanske 1dm från toppläget

Toni Radanov
2014-10-06, 23:28
Jag ser en del på gymmet (oftast killar i bra form) som i bänkpressen alltid verkar pumpa väldigt intensivt och då bara halvreps. Vad har det för fördelar, jag har alltid lärt mig att köra fullreps?

De har sett Eric Spoto på youtube och vill bli som honom. Trolig anledning!

Funkar det? Ptja. Blir man bättre på bänk av det? Nej. Triceps kommer släpa! Man blir bra på rörelsen man utför å gör man en halv rörelse ja då blir man bra på halva rörelsen.

Palla vara halvbra!

Kralligare
2014-10-07, 07:46
De har sett Eric Spoto på youtube och vill bli som honom. Trolig anledning!

Funkar det? Ptja. Blir man bättre på bänk av det? Nej. Triceps kommer släpa! Man blir bra på rörelsen man utför å gör man en halv rörelse ja då blir man bra på halva rörelsen.

Palla vara halvbra!

Varför säger du så? Det är väl den minst troliga förklaringen, att duktiga byggare vill härma en styrkelyftare? Jag får väl informera dessa killar på gymmet, att ni tränar fel och framstå som en idiot när vi jämför resultaten, det är ju inte så att det är pajasar vi snackar om, utan duktiga killar som tävlar i bodybuilding. Men som sagt, det är ingen träningsmetod för glada amatörer, som jag *flex*

SimonV
2014-10-07, 07:57
blivit inspirerade av kali muscle

Toni Radanov
2014-10-07, 08:51
Vem vet, Eric Spoto bänkar ju mest av samtliga levande varelser och även hobbybyggarna värdesätter sin "va taru i bänk yo?" fast det är klart, många av toppbyggarna kör halvreps i sina mest kända videor både med hantlar och stång (Cutler osv) så det är ändå att de kopierat någon utan att ta hänsyn till varför personen i fråga gör det och vad det har för för/nackdelar. As usual!

Att människor kopierar andras metod för att få förväntat (lulz) resultat är ju det mest påtagliga i gymvärlden. Ska inte ens nämna bloggbimbobrudarna och deras efterhängartjejer gällande "rumpträning? sqwaaatz" och diverse upp-och-ner-ut-och-in-utfall-variant-för-turbo-ultra-kickstart-wellness-cleanse-träning.

Fuck the internet :D

TDLR: Halvreps för bröstkontakt utan tricepsbelastning är korkat för man försummar en god del "gratisträning" i jakten på något man ändå fått om man kört hela reps, punkt. cofffee

Everybody wanna "va taru i bänk? -massor!" but nobody wanna learn no heavy-ass-technique. Eller ens träna det mer än 3-5 set. :cool: