handdator

Visa fullständig version : Dödstrött efter lunchmåltiden


kalle_banan
2014-10-04, 11:46
Ofta blir jag sömnig efter att ha ätit en redig lunch. Jag vet att man kan få paltkoma om man äter mängder med mat, men det här känns överdrivet. Jag hade kunnat somna nu men jag vägrar. Jag har märkt att om jag äter bättre frukost och/eller fika innan lunchen så blir jag inte lika trött. Enklast vore såklart att äta bättre, men vem vill göra det lätt för sig? :D

Nejdå, skämt åsido, jag är nyfiken på vad det kan bero på och om jag bokstavligt talat kan träna bort det? Det lutar åt låg insulinkänslighet såvitt jag förstår det, kan det vara så enkelt? Träna mer och ät bättre så slipper jag sömnattacker efter lunch fastän jag inte äter superstrikt varje dag?
Nu ska jag ta en promenad och se om jag vaknar till lite...

Adrianite
2014-10-04, 11:52
Ofta blir jag sömnig efter att ha ätit en redig lunch. Jag vet att man kan få paltkoma om man äter mängder med mat, men det här känns överdrivet. Jag hade kunnat somna nu men jag vägrar. Jag har märkt att om jag äter bättre frukost och/eller fika innan lunchen så blir jag inte lika trött. Enklast vore såklart att äta bättre, men vem vill göra det lätt för sig? :D

Nejdå, skämt åsido, jag är nyfiken på vad det kan bero på och om jag bokstavligt talat kan träna bort det? Det lutar åt låg insulinkänslighet såvitt jag förstår det, kan det vara så enkelt? Träna mer och ät bättre så slipper jag sömnattacker efter lunch fastän jag inte äter superstrikt varje dag?
Nu ska jag ta en promenad och se om jag vaknar till lite...

Insulinutsöndring och blodsockerchocker, speciellt om det är standard-lunchbuffén med vita och raffinerade kolhydrater. Skippar du kolisarna under lunchen så märker du säkert att du inte får sömnattacker. Alt. kör på fullkornsvarianter om det finns tillgängligt.

Därför hantverkarna skippar lunchen oftast och kanske bara tar en macka eller en soppa, så att man inte hamnar i matkoma på bygget när man jobbar från 6-18. (Läs: utländska hantverkare, inte svenska heltidsanställda).

Simonbaws
2014-10-04, 13:35
ät mindre måltider

Sheogorath
2014-10-04, 13:44
Mindre måltider, mindre kolhydrat i lunchlådan och börja dricka kaffe under måltiden (efteråt är för sent) är några snabba tips.

kalle_banan
2014-10-04, 14:25
Men träning/insulinkänslighet då?

Sheogorath
2014-10-04, 14:29
Men träning/insulinkänslighet då?

Varifrån har du fått informationen att högre insulinkänslighet skulle hjälpa mot detta? Man kan ju tänka sig det intuitivt men man kan tycka en himla massa saker om kroppen som i själva verket inte stämmer alls. Jag säger inte att det inte stämmer, utan undrar var du fått informationen.

kalle_banan
2014-10-04, 15:12
Varifrån har du fått informationen att högre insulinkänslighet skulle hjälpa mot detta? Man kan ju tänka sig det intuitivt men man kan tycka en himla massa saker om kroppen som i själva verket inte stämmer alls. Jag säger inte att det inte stämmer, utan undrar var du fått informationen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_resistance

Signs and symptoms
These depend on poorly understood variations in individual biology and consequently may not be found with all people diagnosed with insulin resistance.
...
4. Sleepiness, especially after meals.

Nu tror jag inte att jag riskerar att få diabetes, men dom som har låg insulinkänslighet kan enligt wikipedia bli sömniga efter maten.

Springer92
2014-10-05, 12:02
Mag och tarmsystemet kräver faktiskt ganska mycket energi och därav mycket blod. Jag har hört flera gånger att äter man en stor måltid så samlar sig blodet runt omkring bålen och därav mindre blod till bland annat hjärnan vilket får en att bli sömnig. Jag säger inte att detta är till 100% rätt men jag tycker det låter troligt. Vi har ju 2 "system". Parasympatisksystemet och sympatiskasystemet. Både är inte aktiva samtidigt. En av systemen (minns inte vilket) är aktivt när man vilar och då är det mesta av blodet vid mag och tarmsystemet.

kalle_banan
2014-10-05, 20:09
Mag och tarmsystemet kräver faktiskt ganska mycket energi och därav mycket blod. Jag har hört flera gånger att äter man en stor måltid så samlar sig blodet runt omkring bålen och därav mindre blod till bland annat hjärnan vilket får en att bli sömnig. Jag säger inte att detta är till 100% rätt men jag tycker det låter troligt. Vi har ju 2 "system". Parasympatisksystemet och sympatiskasystemet. Både är inte aktiva samtidigt. En av systemen (minns inte vilket) är aktivt när man vilar och då är det mesta av blodet vid mag och tarmsystemet.

Det verkar vara en myt.

Abstract

It is widely believed that postprandial somnolence is caused by redistribution of blood flow from cerebral to mesenteric vessels after a meal. This belief persists despite its apparent contradiction with a well-known neurophysiologic principle that cerebral perfusion is preferentially maintained under a wide range of physiologic states. For instance, during exercise when a large amount of perfusion is diverted to muscles, blood flow to the brain is maintained. Furthermore, recent evidence suggests that there is no measurable change of blood flow in the common carotid artery during postprandial states. We propose an alternative hypothesis that postprandial release of gut-brain hormones and activation of vagal afferents may play a role in postprandial somnolence through modulation of sleep centers such as the hypothalamus. Feeding alters the milieu of hormones such as melatonin and orexins and also promotes central vagal activation. Emerging evidence suggest that these pathways are also modulators of neural sleep centers. Potential adaptive explanations of postprandial somnolence are explored from a Darwinian perspective.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15488646

Old Nick
2014-10-08, 10:20
Handlar om vad man äter. Jag blir dödstrött om jag äter en stor portion mjölmat. Så trött att jag nästan somnar sittandes. Äter jag kött och grönsaker kan jag trycka i mig hur mycket som helst och vara pigg som en lärka efteråt.

King Grub
2014-10-08, 10:27
"Man" och man... Jag kan äta ett kilo pulvermos eller pannkakor men inte blir jag trött för det.

Old Nick
2014-10-08, 14:15
Nej, det gäller ju förstås enbart dem som blir trötta av maten. Det är svårt att hitta någon orsak till matkoman hos dem som inte drabbas av den.

exevision
2014-10-08, 16:22
"Man" och man... Jag kan äta ett kilo pulvermos eller pannkakor men inte blir jag trött för det.

;)
Ja, lugn och på gott humör blir då jag om jag klämmer i mig liknande. Speciellt efter ett slitigt pass.

h051n
2014-10-08, 19:28
"Man" och man... Jag kan äta ett kilo pulvermos eller pannkakor men inte blir jag trött för det.

Onödigt att ens du svarar på trådarna då TS oftast vänder sig till de normala individerna hehe.

Xead
2014-10-08, 19:55
Onödigt att ens du svarar på trådarna då TS oftast vänder sig till de normala individerna hehe.

...anser mig vara en s.k. "normal individ" och även jag kan sänka några hundra gram kolhydrater utan att känna mig det minsta trött efteråt. Tror i ärlighetens namn att det är väldigt individuellt men vad som brukar fungera för många är just mindre måltider.

R Scarpa27
2014-10-08, 19:59
mkt beror nog på vad kroppen är van vid.
är man inte van vid stora måltider så blir det en chock, dock går allt vänja sig vid.

jag lider inte ett skit av stora portioner, dock ätit färre och större måltider typ alltid :)...

skulle bli dum i huvudet av att äta små måltider utspridda, aptitretare hela dagen.. :D