handdator

Visa fullständig version : Ersätta frukosten


Jonaso
2014-10-03, 23:14
Tjena! Skulle behöva lite hjälp. Jag har diabetes Typ2 å tar inte insulin utan bara tabletter...tänkte trotsa mig själv pga mitt osunt höga blodsocker å börja träna lite....å det värsta ja vet är frukost oavsett om ja tränat eller ej...så då tänkte ja om de finns typ nått att dricka istället för att äta frukost..så ja fortfarande får i mig vitaminer å andra viktiga ämnen för att inte bryta ner kroppen...samtidigt får de inte vara sjukt med kolhydrater i de pga diabetesen... kort sagt...frukost ersättare efter träning som inte påverkar blodsocker.....fattar inget av diverse tränings web butikers alla pulver osv.... Hahahaha... Om mitt problem inte var att ja ej kan äta frukost utan att spy så hade ja ätit ägg... Men de är typ vid 10/11 snåret jag kan börja äta... Vilket blir 4 timmar efter träningen...Då jag bara har möjlighet att träna innan jobbet vilket blir vid 7 tiden på morgonen..
Oerhört tacksam för hjälp!!!

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Jonaso
2014-10-03, 23:17
Kanske skall tillägga att jag tränar i första hand för att gå ner i vikt då jag är överviktig.. Å jag sköter mina övriga 2 mål mat bra.. Är Bara frukosten som är ett problem

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Jarp
2014-10-04, 07:40
Om du vill dricka protein låter väl proteinpulver som klockrent för dig? Har dock för mig att det ger ett insulinpåslag, och det kanske är negativt för dig. Jag tvivlar på att det är superviktigt att få i dig vitaminer just till frukost om de andra måltiderna är schyssta. Men om du vill ha det så innehåller väl mjölk en del proteiner, lite kolhydrater och även mikronutrienter. Eller ta en vitamintablett.

Jonaso
2014-10-04, 08:19
Aahh okej grymt... Skulle gärna hoppa frukosten men de känns som om det är onödigt då ja tränar på morgonen och vill få ut max av det.. Men va vet ja? Kanske inte är nån jätte förlust att inte äta efter gympasset om viktnedgång är en viktig del i träningen?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

King Grub
2014-10-04, 09:50
Jo, det är en förlust om det går så lång tid tills första målet. Du förlorar muskelmassa fram till dess du äter/dricker protein. Kan du inte äta går det bra med en proteindrink.

Jonaso
2014-10-04, 09:56
Okej jaaa... Får bli nån protein smoothie till frukost.. Var precis iväg å köpte en Vegetable protein..

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Jarp
2014-10-04, 15:00
Varför vegetariskt protein?

ganskago
2014-10-15, 19:03
Jo, det är en förlust om det går så lång tid tills första målet. Du förlorar muskelmassa fram till dess du äter/dricker protein. Kan du inte äta går det bra med en proteindrink.

Känner en nojja som kryper sig på bara. Är det pga av att han tränat som det blir en signifikant förlust? Undrar därför att jag inte äter frukost på vardagar när jag går i skolan och första målet blir någon gång 10:45 +

Beemel
2014-10-15, 19:33
Känner en nojja som kryper sig på bara. Är det pga av att han tränat som det blir en signifikant förlust? Undrar därför att jag inte äter frukost på vardagar när jag går i skolan och första målet blir någon gång 10:45 +

Tränar du inte på morgonen så är det lugnt. Annars skulle nog PF aldrig slagit igenom ;-)

Johan_P
2014-10-16, 07:16
Känner en nojja som kryper sig på bara. Är det pga av att han tränat som det blir en signifikant förlust? Undrar därför att jag inte äter frukost på vardagar när jag går i skolan och första målet blir någon gång 10:45 +

Jag tror King Grub främst syftar på att muskelnedbrytningen är större än motsatsen efter träning fram tills dess att nya aminosyror finns tillgängliga för att akut vända proteinsyntesen.

Detta gäller oavsett om man tränar eller inte på morgonen, men den ända gången man "tjänar" på att vända proteinsyntesen snabbt är efter träning. Där är ju inget att förlora om man inte tränat. Fyller man dessutom sitt proteinbehov under dygnen spelar det ännu mindre roll.

upperkatt
2014-10-16, 07:38
Jag tror King Grub främst syftar på att muskelnedbrytningen är större än motsatsen efter träning fram tills dess att nya aminosyror finns tillgängliga för att akut vända proteinsyntesen.

Detta gäller oavsett om man tränar eller inte på morgonen, men den ända gången man "tjänar" på att vända proteinsyntesen snabbt är efter träning. Där är ju inget att förlora om man inte tränat. Fyller man dessutom sitt proteinbehov under dygnen spelar det ännu mindre roll.

Du verkar ha bra koll... om man i ett "worst case scenario" skulle tränat säg klockan 9 på morgonen utan någon frukost, och väntar med att äta till klockan 22 kanske där man tillgodoser kroppens alla näringsbehov, kommer kroppen då kunna kompensera för all tidigare katabolism, eller är det ändå "kört" med tanke på att det gått såpass lång tid?

King Grub
2014-10-16, 07:47
Känner en nojja som kryper sig på bara. Är det pga av att han tränat som det blir en signifikant förlust? Undrar därför att jag inte äter frukost på vardagar när jag går i skolan och första målet blir någon gång 10:45 +

Nej, det är pga fastan. I fastande tillstånd är proteinbalansen alltid negativ = muskelförlust. Men styrketräningens uppbyggande effekter påverkas också. Äter man efter träning vänds proteinbalansen till positiv = ökning av muskelmassan. Äter man inte efter träning förbättras proteinbalansen jämfört med att fortsätta fasta men inte träna, men den kan inte vändas till positiv förrän man ätit.

King Grub
2014-10-16, 07:47
kommer kroppen då kunna kompensera för all tidigare katabolism, eller är det ändå "kört" med tanke på att det gått såpass lång tid?

Sannolikt inte, eller åtminstone blir proteinbalansen betydligt sämre än den kunde ha varit.

Jarp
2014-10-16, 10:47
Sannolikt inte, eller åtminstone blir proteinbalansen betydligt sämre än den kunde ha varit.

Så att fasta-träna-äta ger bra förutsättningar för tillväxt?