handdator

Visa fullständig version : stora knäproblem


Flowerpower
2014-10-02, 17:50
Tjena!

Har riktigt stora problem med mina knän och behöver verkligen tips/råd eller vad man vill kalla det.
Jag kan inte springa, kan inte spela fotboll, inte åka skidor, kan inte sätta mig på knä normalt upp/ner,
problem att gå i trappor, mestadels ner men också uppför och jag kan inte ens hoppa.
Det kommer bli ett ganska långt inlägg så jag kommer ta allt ifrån början.

Har alltid haft lite problem med knäna, men det började bli värre när jag gick i 9an(hösten 2011) och
gick till sjukgymnast och då konstaterade vi att det var schlatter på båda knäna. Hon gick även igenom knäna
och det var inga skador på dom annars. Fick ett träningsprogram men dock utan resultat. Kunde springa på och köra
fotboll, dock men tejpade knän och schlatterband på båda knäna. Vet inte exakt hur länge det varade men hade det i
två år skulle jag säga.

Efter skidsäsongen 2012/2013 började problemen som jag har nu lite lätt, 2-3 månader kunde jag inte direkt springa,
speciellt inte hoppa studsmatta eller liknande för det gjorde ganska ont och även stelt. Inget större som hände
under den här tiden utan jag körde på som vanligt med allt när smärtan var borta.

Nu 2013/2014 vintern efter sälenresan började de riktiga problemen. Dock körde jag ju skidor, sprang,hoppade
studsmatta osv innan utan problem. Iallafall, var uppe i sälen under 10 dagar i början av januari. De 3-4 dagarna
gick utan problem. Har för mig jag kände lite stelhet på kvällarna. Hoppar och railar med skidorna men slog aldrig
i knäna och ramlade på något sätt och har aldrig slagit i knäna på något sätt tidigare i livet heller.
Så blev ingen mer skidåkning för min del därefter.

från där i januari till kanske april var de rejält stela och sitta på huk och gå i trappor var ett helvete.
Gick även till en sjukgymnast här i tre veckors intervaller i flera månader med ett träningsprogram utan några
resultat eller bättring. Jag tränade benen på gymmet från och till beroende på hur knäna kändes, blev då mest knäböj.

Efter mitten av sommaren nu 2014 har allt blivit mycket värre och sitter fortfarande i. Det är nu jag inte kan göra
i princip något som jag nämnde i början av texten. All tryck/vikt som läggs på knäna så får jag en kraftig smärta
direkt. Och när jag lägger vikt på ett knä för mycket så blir det att knät viker sig direkt. Några exempel är
vid fotboll vid skott när man lägger vikten på ena knät för att kunna skjuta, då viker sig knät direkt. Eller
t.ex. när man skojbråkar med en kompis så kan jag inte hålla imot någoting pga mina knän.

Kontaktade vårdcentralen för ca 5-6 veckor sen och fick en tid hos en läkare som kollade knäna och han hittade
inget heller. Tvingade dock till mig en remiss till vanlig röntgen och han skickade mig för att ta blodprover.
Kommer inte ihåg exakt vilka de 5 blodproverna var men var bl.a tror jag något med att kolla infektion och
zink eller järnvärdet i blodet. Iallfall, alla proverna var mycket bra. Var för två veckor sedan vid röntgen
och tog bilder. De sa när de själv kollade där att de inte så något på direkten märkvärdigt som kunde va fel,
såklart skickades det vidare för granskning och fortfarande inte fått svar men kommer nog garanterat inom 7 dar.

Kan inte beskriva till hundra procent var smärtan kommer ifrån men det är nedanför knäskålen eller i knäskålen.
Smärtan är riktigt kraftigt, vet inte hur jag ska beskriva smärtan, kanske strålande känsla.
Det är inga domningar, ilande, svidande, pulserande, brännande eller stickande känsla.
Det känns även som att smärtan kommer ifrån djupet och alltså inte ytligt. Får inte ont av att trycka runt om på
knäna heller.


Jag är förövrigt en kille på 17år(18 i december, 181 cm lång och väger 68kg. Har även växt ca 20cm senaste tre åren
då jag var jäkligt kort i högstadiet. Ingen i min familj/släkt har haft liknande knäproblem på något sätt.



Såklart ska jag vänta på svar ifrån röntgen men skulle höra från andra vad ni tror det kan vara/bero på och
även hur jag ska börja arbeta på det. Målet är såklart att kunna åka skidor i vinter och köra fotboll men det
tror jag aldrig kommer hända. Är riktigt riktigt trött på det här och behöver all hjälp/tips/råd jag kan få.
Skulle den vara något bra idé att börja träna knäna lite smått t.ex.?

Har säkert glömt någon viktig information som behövs men isånnafall är det bara att fråga på och svarar mer än
gärna på det. Kan även fixa bilder på mina knän om något skulle vilja det!

Mvh Sebastian