handdator

Visa fullständig version : Brist på motivation under mycket lång tid


Kazneo
2014-10-02, 15:10
Tjena!

Har nu gymmat on and off under 4 år men aldrig haft någon riktig motivation. Jag minns att jag hade motivation ett visst tillfälle men det räckte endast ett par veckor. Ibland händer det så att jag blir sjukt taggad och vill till gymmet men precis när jag ska gå dit så försvinner motivationen helt och hållet!

Jag tror att det har mycket att göra med vägen dit trots att det inte är så långt. Jag promenerar till gymmet (c.a 2 km) och känner mest att det är det som gör att jag inte vill gymma. När jag väl är där kan jag oftast pusha igenom passet men ibland orkar jag inte och känner "Får kompensera en annan dag" vilket inte händer.

Vad ska jag göra för att få glödet och orka? Det är nog det närmsta gymmet samt det bästa av alla jag testat. Drivs väldigt mycket med miljön och ägarna.

Richter
2014-10-02, 15:20
Skaffa cykel?

Kazneo
2014-10-02, 15:23
Skaffa cykel?

Känner precis likadant med cykel.

Beols
2014-10-02, 15:27
Ta en paus, cykla/åk bil till gymmet, ha ett rent huvud innan du åker till gymmet, dvs ha diverse skol eller jobbsysslor klart innan du åker till gymmet. Gör andra övningar, gör övningarna du redan gör på ett annat sätt.

Hoppas du hittar tillbaka till motivationen, lyssna även på taggande musik till gymmet eller någon sorts motivations-tal på YouTube i form utav en sån här t.ex:

https://www.youtube.com/watch?v=mgmVOuLgFB0

Lycka till! :)

Richter
2014-10-02, 15:37
Att sätta mål som betyder något för dig är ett bra sätt att få motivation. Du kanske vill ha ditt livs strandform till nästa sommar, eller marklyfta dubbla kroppsvikten? Själv gillar jag att ta sikte på olika tävlingar 3-6 månader fram i tiden. För den som gillar det så brukar det ofta gå att hitta lagom allvarliga tävlingar, typ i fitness-/styrkegrenar.

shut teh face
2014-10-02, 16:13
Ändra schema kan vara kul, gör övningar som du tycker är kul istället för dem du tror är bäst (även om det kan vara bra att försöka köra hela kroppen ändå)

Träna något annat under en stund, springa eller någon sport kanske?

Du kommer inte dö av att inte styrketräna. Hitta något annat kul och så kan du i framtiden börja styrketräna för att underlätta för ditt nya intresse.

Mada92
2014-10-02, 20:59
Transporten till gymmet måste ju vara av det enklaste problemen att lösa? Skaffa cykel som de andra sagt..

sen när det väl handlar om träningen så sätt upp mål, alltifrån att träna inför ett lopp eller komma upp i en viss vikt på lyften.

Kalle40
2014-10-03, 04:34
Livet är en kamp.
Du kan ge upp, men kampen fortsätter trots att du fallit ihop å ligger å lipar å gnäller.
Livet lyssnar inte på ditt gnäll, det bara fortsätter.

There is no tomorrow.

TheOne1994
2014-10-03, 07:16
Livet är en kamp.
Du kan ge upp, men kampen fortsätter trots att du fallit ihop å ligger å lipar å gnäller.
Livet lyssnar inte på ditt gnäll, det bara fortsätter.

There is no tomorrow.

+1
det har med inte med gymmet att göra. Detta är ngt annat, dina tankar är inte "nöjda för tillfället". Vardaglig motivation är det många som lider av...du är inte den första som frågar...

dodie
2014-10-03, 07:47
Jag får motivation av att se andras resultat, det triggar mig att vilja köra på hårdare och bli grof som satan :hbang:

En person som jag har blivit sjukt motiverad av är Latsbrah (mackan[57?] här på forumet). När jag tittar på hans videos blir jag riktigt peppad på att träna mer och hårdare.

Latsbrah *hug*

Elfsberg
2014-10-03, 08:00
Du vill alltså inte träna.
Men skit i det då.

z_bumbi
2014-10-03, 10:27
Du vill alltså inte träna.
Men skit i det då.

Lite mindre slutgiltigt så hitta en annan träningsform du trivs med.

Commando1980
2014-10-03, 11:18
Du gillar helt enkelt inte styrketräning. Inget fel med det utan gör något annat som aktiverar kroppen istället.

Mello
2014-10-03, 13:58
Jag känner igen känslan. Jag har haft den också. För mig är det en cykelväg på 4km till stället jag tränar och jag rent utav spydde på att träna under en lång period och främst mådde man piss av att veta att man måste cykla 8km totalt. Men då man är narkoman av träning så gjorde man det ändå.
För några veckor sedan vände det för mig. Jag tror det var för att jag gjorde om helt i min träning. Jag började köra mycket skivstång och åt en massa mat(alltid legat på underskott). Med skivstång så har man en styrkemätare och det är enkelt att se när man gör framsteg. Idag har jag mycket träningsmotivation!:D

Diomedea exulans
2014-10-03, 15:21
Bara sluta träna, du. Jag slutade själv för ett tag sedan, och det är det bästa beslut jag har tagit i mitt liv.

De första veckorna kände jag mig lite nere, men efter någon månad när hormonnivåerna hade stabiliserats mådde jag som vanligt igen. Förutom att jag hade färre krämpor än när jag tränade.

Du måste komma ur tänket att du måste vara muskulös. Ingen kommer tacka dig för att du har gymmat i ett helt liv.

Mickee
2014-10-03, 15:34
Som många andra skriver låter det som att du helt enkelt inte gillar styrketräning, och varför ska du då hålla på med det?

Antingen sluta träna helt, eller prova någon annan sport.

Thai boxning, boxning, mma, simning mm kanske passar dig bättre och kan resulterar i en schyst fysik om det nu är därför du försöker fortsätta träna?

Shqypnia
2014-10-03, 17:02
Hålled med ovanstående. Du kan testa annan sport och ha gym som extra träning där du kan krydda till din fysik lite.

BigBoy
2014-10-04, 11:57
Ingen kommer tacka dig för att du har gymmat i ett helt liv.

Det är ju sant. Förutom han själv då.....