handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler på lågkolhydrat?


Strixen
2014-10-02, 14:53
Jag skulle behöva putsa bort 5 kg fett och funderar på att skära ner på kollisarna, inte helt, men ändå hålla dem ner under någon månad. Påverkas träningen negativ av detta, blir det svårt att bygga muskler med en begränsad kolhydratkost? Jag är aningen överviktig, så jag ska inte ner till några 5-6% utan snarare till en normal BF %

King Grub
2014-10-02, 15:02
Det blir nog mer kalorirestriktionen som försvårar än just kolhydratrestriktionen.

Strixen
2014-10-02, 15:22
Det blir nog mer kalorirestriktionen som försvårar än just kolhydratrestriktionen.

Din erfarenhet är alltså att man egentligen inte behöver så mycket kolhydrater för att "styrketräna" och bygga muskler (om vi bortser ifrån kaloriintaget)?

PureWhey
2014-10-02, 15:51
Nä, du kan geina bra på keto också.

R Scarpa27
2014-10-02, 18:35
klart de funkar.
dock går träningen bättre på energi i form av kolhydrater därav bättre träning och mer kaloriförbrukning pga hårdare träning och mer energi till vardags därav mer tempo kanske.

Starvation
2014-10-02, 18:51
klart de funkar.
dock går träningen bättre på energi i form av kolhydrater därav bättre träning och mer kaloriförbrukning pga hårdare träning och mer energi till vardags därav mer tempo kanske.

Ja så länge man är van vid kolhydrater. Annars kan man ju vänja sig vid fett, vilket tar alldeles för lång tid.

Pretorian
2014-10-02, 19:14
Jag tror det beror mycket på hur du klarar av att ligga lågt på kolhydraterna (hur lågt det nu blir). Själv fungerar jag bättre på mer kolhydrater och mindre fett än tvärtom men som sagt, handlar nog mycket om personliga preferenser.

R Scarpa27
2014-10-02, 19:51
Ja så länge man är van vid kolhydrater. Annars kan man ju vänja sig vid fett, vilket tar alldeles för lång tid.

kör båda två variation på alltihoppa, kan jag lova är det optimala..
åt helvete med både lågfett och högfett & låg kolhydrat och högkolhydrat.

emellan, är ett bra ord. :)

Strixen
2014-10-02, 20:18
Jag tänkte som sagt inte att plocka bort kollisarna helt, men dra ner en del då jag idag äter mycket, ris, pasta och bröd, det brukar vara lättare att minska fettlagren då, men jag vill samtidigt göra bra ifrån mig på gymmet.

R Scarpa27
2014-10-02, 20:24
Jag tänkte som sagt inte att plocka bort kollisarna helt, men dra ner en del då jag idag äter mycket, ris, pasta och bröd, det brukar vara lättare att minska fettlagren då, men jag vill samtidigt göra bra ifrån mig på gymmet.

testa dig fram och känn vad du tycker känns bra :) enklast så.
lyckta till iaf, att ha bröd som kolhydratskälla är alltid värt att ha kvar... enkelt, gott, och funkar till allt :D :hbang:
du kan ju lägga upp det så att större del av kolhydrater innan gymmet och mindre efter. kanske en ide iaf?

EnergiÖverskott
2014-10-03, 06:11
Visst fan går det! :)

Jag känner folk som är i grymt bra form och mår riktigt bra på högfettskost med väldigt lite kolhydrater. Likväl känner jag personer som är i grymt bra form och mår grymt bra med högkolhydratskost med väldigt mycket kolhydrater. Känner även många som äter relativt "lagom" av både fett och kolhydrater.

Den gemensamma nämnaren för alla dessa som är i bra form och mår bra är att de tränar vettigt. Vad många glömmer är att så länge du tränar vettigt och äter på ett sätt som får dig att må och prestera bra så spelar det föga roll hur du äter så länge det inte är helt åt helvete uppåt väggarna men.

cAase
2014-10-03, 06:48
Jag gick ifrån 350 g kolhydrat ner till ungefär 80. Gick riktigt kasst. Noll energi på gymmet, seg om dagarna och konstant trött. Tränar varje dag. Det är möjligt att jag bara hade en dålig period dessa 3 veckor som jag tränade, alternativt att kroppen inte gått över till fettdrift (om det nu kallas så). Höjde för 2 veckor sedan till 350 igen och träningen går bättre än någonsin.

Som sagt, jag kan inte garanterat säga att det var kolhydraterna som gjorde mig seg och svag på gymmet och utanför, kan lika gärna vara en period av skugga i livet.

Styrketränar ungefär 4h/vecka och kör lågintensiv cardio 4h/vecka.

z_bumbi
2014-10-03, 10:22
Fettdrift när man styrketränar existerar inte. Musklerna kör med ATP och glykogen oavsett vad man äter och på ketodiet är glukosen som bildar glykogen en bristvara och därför kommer kroppen inte upp i högre nivåer än vad otränade har i musklerna. Eftersom övriga kroppen också vill ha sin del av kolhydraterna så är det för de flesta antagligen att allt under 100 g kolhydrater inte gör någon skillnad för muskeluthålligheten vid styrketräning. Man kan laborera och dra ihop alla kolhydraterna direkt efter träningen och få bättre effekt men 100 g är fortfarande lite för någon som är lite större, tränar ofta och tränar för att bygga. Om man tycker ketodiet är bra i övrigt så skulle jag kolla på TKD eller något i den vägen för att se om man kan fylla på med kolhydrater på något sätt än vad man i övrigt äter.

Fettdrift funkar vid konditionsträning om man kör jämnt tempo, lägre intensitet och länge men de flesta konditionsidrottarna bränner redan så mycket fett när de tränar på det sättet att det antagligen är mest aktuellt för eliten att fundera i de banorna. Man måste självklart inte heller äta en ketodiet för att få del av fettdriften utan man kan göra som uthållighetsidrottare har gjort väldigt länge dvs springa, cykla etc innan frukost när levern har lågt med glykogen.

När det är sagt så är kroppen extremt anpassningsbar i övrigt så den kan leva eller överleva på den mest underliga livsmedelstillgången och för de flesta som inte redan tränar mycket går det antagligen att få resultat även på ketodiet. Frågan är bara varför man inte vill ge kroppen bränsle så att den antagligen presterar ännu bättre?

PureWhey
2014-10-03, 10:27
Är ATP i "riskzonen" om man kör på keto? Tycker mig ha läst att nivåerna håller sig höga ändå vid styrketräning.

austria
2014-10-03, 13:59
Jag gick ifrån 350 g kolhydrat ner till ungefär 80. Gick riktigt kasst. Noll energi på gymmet, seg om dagarna och konstant trött. Tränar varje dag. Det är möjligt att jag bara hade en dålig period dessa 3 veckor som jag tränade, alternativt att kroppen inte gått över till fettdrift (om det nu kallas så). Höjde för 2 veckor sedan till 350 igen och träningen går bättre än någonsin.

Som sagt, jag kan inte garanterat säga att det var kolhydraterna som gjorde mig seg och svag på gymmet och utanför, kan lika gärna vara en period av skugga i livet.

Styrketränar ungefär 4h/vecka och kör lågintensiv cardio 4h/vecka.

Men ersatte du kalorierna från kolhydraterna som du skar ner på med något annat?
Annars är det ju inte så konstigt om du blev trött och matt, för då hamnade du antagligen på ett underskott.

cAase
2014-10-03, 14:08
Men ersatte du kalorierna från kolhydraterna som du skar ner på med något annat?
Annars är det ju inte så konstigt om du blev trött och matt, för då hamnade du antagligen på ett underskott.
Givetvis ökade jag fettet. Bägge låg på 3000 kalorier.

austria
2014-10-03, 14:18
Givetvis ökade jag fettet. Bägge låg på 3000 kalorier.

Misstänkte det, men ville bara kolla :)

Adrianite
2014-10-04, 00:10
Kolhydrater är jävligt överskattat.

De som alltid kört en kolhydratsdiet bör skippa kolhydraterna ett tag och fortsätta träna.
De som alltid skippat kolhydraterna bör få i sig en rejäl mängd kolhydrater under en viss dietperiod och fortsätta träna.

Tror båda grupper blir positivt överraskade.

Av personlig erfarenhet så passar kolhydrater mig bäst under långvariga perioder av aktivt och fysiskt arbete samt hög volymträning. Viss risk för insulinchock och matkoma dock med tanke på att standard-kolisarna som återfinns i dagens lunch för dem som försöker vara socialt kompetenta på jobbet är vita och raffinerade varianter.

Skippa kolhydraterna och ändå prestera på topp funkar dock alldeles utmärkt vid stillasittande arbete, studier eller pilla sig i navel-vardag.

Bossebäver
2014-10-04, 09:51
Kolhydrater är jävligt överskattat

Skippa kolhydraterna och ändå prestera på topp funkar dock alldeles utmärkt vid stillasittande arbete, studier eller pilla sig i navel-vardag.

Prestera på topp beror extremt på vart toppnivån ligger^^
Själv märker jag mest att vilotiden mellan set sticker i väg något otroligt när jag är kolhydratslös.

Ändå är jag svagt benägen att hålla med dig, kolhydrater är lite överskattat här på kolo.

Adrianite
2014-10-04, 11:43
Prestera på topp beror extremt på vart toppnivån ligger^^
Själv märker jag mest att vilotiden mellan set sticker i väg något otroligt när jag är kolhydratslös.

Ändå är jag svagt benägen att hålla med dig, kolhydrater är lite överskattat här på kolo.

Finns ett enkelt sätt att lösa det på, och det är att sätta på stoppuret på mobben.

Upplever mer att det är kalorimängden än makrofördelningen som kan sabba det för min del åtminstone, ett kraftigt underskott leder lätt till att man blir en scengångare på gymmet och i vardagen, men finns en viss effekt på att ha en kolhydratsrik kost när man kör högreppare och hög volym. Mycket mer ork och vilja, men kände ingen skillnad när jag körde lågreps och långa vilotider med fokus på styrka.

Pretorian
2014-10-04, 14:37
Kolhydrater är jävligt överskattat.

.

Jag skulle säga tvärtom.

Ozziking
2014-10-04, 14:50
jag skulle säga tvärtom.

+1

z_bumbi
2014-10-04, 16:46
Är ATP i "riskzonen" om man kör på keto? Tycker mig ha läst att nivåerna håller sig höga ändå vid styrketräning.

Ingångsvärdet bör vara det samma som med kolhydrater men det intressanta är hur snabbt de återgenereras efter ett fåtal lyft och även där bör det funka då man i alla fall har basnivån av glykogen. Längre vila underlättar självklart.
Så fort man börjar köra flera reps och/eller korta ner vilan så är man däremot inne på glykogenet i högre grad och det är då det börjar märkas.

Bossebäver
2014-10-04, 17:27
Finns ett enkelt sätt att lösa det på, och det är att sätta på stoppuret på mobben.

Upplever mer att det är kalorimängden än makrofördelningen som kan sabba det för min del åtminstone, ett kraftigt underskott leder lätt till att man blir en scengångare på gymmet och i vardagen, men finns en viss effekt på att ha en kolhydratsrik kost när man kör högreppare och hög volym. Mycket mer ork och vilja, men kände ingen skillnad när jag körde lågreps och långa vilotider med fokus på styrka.

tidtagaruret leder till sämre prestation. Viljestyrka kan inte göra fett till kolhydrater.

King Grub
2014-10-04, 17:38
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.

anvihl
2014-10-04, 17:44
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.

Absolut :). Men han skrev överskattat här på kolo och här finns folk som i princip försöker nolla fettintaget för att få i sig lite mer kolhydrater vilket är väldigt överdrivet.

Sverker
2014-10-04, 19:07
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.

:d
+1.

Adrianite
2014-10-05, 00:54
tidtagaruret leder till sämre prestation. Viljestyrka kan inte göra fett till kolhydrater.

Ser inte logiken i detta. Blir prestationen sämre av att du faktiskt tar tid på din vila istället för att pilla dig i naveln?

Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.

Har du vetenskapliga belägg för det påståendet? Att hävda att de är överskattade var ett uttalande baserat på min egna subjektiva erfarenhet, vilket nämndes i inlägget, men du verkar få ditt uttalande till att vara allena rådande.

Sverker
2014-10-05, 06:43
Det är allena rådande.

Med glykogen i musklerna är musklerna beredda på antingen aerobt arbete eller anaerobt arbete. Du klara alltså av vilken situation som helst.

Med fett kan du bara köra aerobt. Konditionsträning eller arbete så länge som musklerna syrgas, ATP och kreatinfosfat räcker.
Konditionsträningen blir inte bättre av att det inte finns glukos tillgängligt. Fett brinner i kolhydraternas låga. Detta är grundläggande biokemi och den går inte att komma runt. Bara undvika genom att anpassa träningen.

z_bumbi
2014-10-05, 10:58
Ser inte logiken i detta. Blir prestationen sämre av att du faktiskt tar tid på din vila istället för att pilla dig i naveln?

Du framförde ett tidur som en lösning på att vilan blev längre så ja antagligen.

Adrianite
2014-10-05, 11:12
Det är allena rådande.

Med glykogen i musklerna är musklerna beredda på antingen aerobt arbete eller anaerobt arbete. Du klara alltså av vilken situation som helst.

Med fett kan du bara köra aerobt. Konditionsträning eller arbete så länge som musklerna syrgas, ATP och kreatinfosfat räcker.
Konditionsträningen blir inte bättre av att det inte finns glukos tillgängligt. Fett brinner i kolhydraternas låga. Detta är grundläggande biokemi och den går inte att komma runt. Bara undvika genom att anpassa träningen.

Notera att jag nämnde att kolhydrater är överskattat, inte onödigt.

Har man ett fysiskt aktivt arbete är det nödvändigt med kolhydrater och högre måltidsfrekvens. Har man det inte kan man gott och väl minska på intaget och måltidsfrekvensen.

Kör man på högreppare och hög volym så är det också nödvändigt med ett högre intag, men kör man på lågreppare med större fokus på tyngd och styrka så är det mindre nödvändigt.

Alltså, det som sades i mitt första inlägg.

Adrianite
2014-10-05, 11:14
Du framförde ett tidur som en lösning på att vilan blev längre så ja antagligen.

Förstår fortfarande inte problemet.

Tidtagaruret är ett verktyg, har man kass självdisciplin så är den positiv och har man god självdisciplin så är den inte nödvändig.

z_bumbi
2014-10-05, 12:04
Förstår fortfarande inte problemet.

Tidtagaruret är ett verktyg, har man kass självdisciplin så är den positiv och har man god självdisciplin så är den inte nödvändig.

Det handlar inte så mycket om självdisciplin som att man måste vila längre för att kunna prestera och med ökad trötthet minskar också koncentrationsförmågan.

Adrianite
2014-10-05, 15:23
Det handlar inte så mycket om självdisciplin som att man måste vila längre för att kunna prestera och med ökad trötthet minskar också koncentrationsförmågan.

Det beror på vad man har för målsättning med sin prestation övriga faktorer, såsom hur länge man har tid att träna. Vilotiden kan variera men har man satt en tid på t.ex 2min setvila så kan man använda uret på mobilen så att man har koll.

Upplever själv att det mest är placebo-trötthet, då jag presterar på topp under tidspress hellre än att bara vänta och beundra mig själv i spegeln då tiden lätt sticker iväg i sådana fall.

PureWhey
2014-10-05, 18:15
Ingångsvärdet bör vara det samma som med kolhydrater men det intressanta är hur snabbt de återgenereras efter ett fåtal lyft och även där bör det funka då man i alla fall har basnivån av glykogen. Längre vila underlättar självklart.
Så fort man börjar köra flera reps och/eller korta ner vilan så är man däremot inne på glykogenet i högre grad och det är då det börjar märkas.

Jo precis, mjölksyra lär uppstå snabbare vid högrepträning antar jag. Vid "SL-träning" med få reps och lång vila då? Där bör det inte vara några problem.

Ozziking
2014-10-05, 18:31
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.

Det blir citerat direkt..

*hug*:hbang:

Prost
2014-10-05, 18:51
Bara den som inte simmar hårt som tycker att hajdräkter är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.

Bara den som inte tränar hårt som tycker att bänkpresströjor är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.

0rre
2014-10-05, 19:05
Hej,

Äter inte mer än 20g kolhydrater om dagen. Har tunga dagar med låg reps med 2-3 minuter vila och jag har lätta dagar med 8-15 reps med 20-30 sekunders vila. Märker ingen skillnad mellan när jag åt mycket kolhydrater och nu, förutom att magen mår mycket bättre.

PureWhey
2014-10-05, 19:17
Hur upplever du mjölksyretröskeln i musklerna?

Detta är riktigt intressant. Finns det någon studie där man mätt ATP i musklerna hos styrketränande individer under pass, med kolhydratsrik kost kontra fettrik?

Gudiol skriver såhär i en artikel från 2008
Kroppen är emellertid så otroligt bra på att skapa nytt ATP att man aldrig kunnat uppmäta en sänkning på mer än 40 % och i de flesta fall är sänkningen bara 20-25 % även om man jobbar för fullt.

Sverker
2014-10-05, 19:25
Tar ATP slut får vi likstelhet, rigor mortis. Måste vara svårt att fixera ett muskelprov och direkt mäta mängden ATP.

Antar att en sänkning av ATP-nivån under arbete med 25 - 40 % är rimligt.

Bildandet av ATP går, antar jag, fortast från kreatinfosfat. Näst snabbast borde vara i glykolysen när det samtidigt bildas mjölksyra. Långsammast kommer det från aerob förbränning, dvs från andningskedjan. Rent spekulativt.

Morty
2015-01-16, 13:22
Hur upplever du mjölksyretröskeln i musklerna?

Detta är riktigt intressant. Finns det någon studie där man mätt ATP i musklerna hos styrketränande individer under pass, med kolhydratsrik kost kontra fettrik?

Gudiol skriver såhär i en artikel från 2008

Det handlar itne så mycket om att kroppen är så bra på att skapa ATP som att den är på att reglera intensiteten så att det aldrig är någon risk för att ATP ska ta slut. Som Sverker säger, då får man likstelhet. ATP är inte vad som kontraherar muskeln, utan vad som får den att slappna av. Enkelt beskrivet. Sliding Filament kallas det och finns säkert lätt beskrivet på wiki.

Krutpaket
2015-01-16, 15:52
Till TS:
Ja, det funkar bra att träna med lågt intag av kolhydrater, dock så kan de 3-5 första dagarna vara ett helvete. Kroppen är helt enkelt inte vad. Men nä'r du väl är i ketos, eller när kroppen åtminstone vant sig vid den nya kosten är det inga problem.

Dock kommer du inte kunna bygga muskler under den period du ligger på kaloriunderskott. Eller jo, om du är helt ny på gymmet så kan du lyckas med detta. Dock tror jag att även det beror lite på hur stor underskott du ligger på, men är inte säker på detta. King Grub har säkert svaret på detta så fråga honom.