handdator

Visa fullständig version : Ont i sena/muskel när jag andas


Pontus
2004-03-28, 22:34
Ja.. vet inte när det började men det var nån gång ikväll, kännas lite som det blirvit värre nu ju längre tiden gick men det kanske är inbillning. Hur som helst så gör det ont när jag andas, ju mer luft jag försöker dra in, ju mer änns det på en punkt i ryggen. Känns som det är en sena/muskel som det är nåt med.

Om jag gör marklyft med ostbåge form på ryggen (med lätt vikt) så stretchar det känner jag, är det bra? Ska jag fortsäta stretcha eller bara låta det vara så kanske det gått över imorn?

Nånstans här känns det:

mr_ping2
2004-03-28, 22:35
Jag tippar på lungorna eller nåt...

Pontus
2004-03-28, 22:36
Originally posted by mr_ping2
Jag tippar på lungorna eller nåt...
Lungorna? Ursäkta mej, men du menar dom som sitter inne i bröstet...? För det känns nämligen på ryggen, där musklerna och annat sitter så jag tvivlar på att det är lungorna... hoppas iaf på det då det låter allvarligare

Arne Persson
2004-03-28, 23:00
Originally posted by Pontus
Ja.. vet inte när det började men det var nån gång ikväll, kännas lite som det blirvit värre nu ju längre tiden gick men det kanske är inbillning. Hur som helst så gör det ont när jag andas, ju mer luft jag försöker dra in, ju mer änns det på en punkt i ryggen. Känns som det är en sena/muskel som det är nåt med.

Om jag gör marklyft med ostbåge form på ryggen (med lätt vikt) så stretchar det känner jag, är det bra? Ska jag fortsäta stretcha eller bara låta det vara så kanske det gått över imorn?

Nånstans här känns det:

Tämligen säker på att ett revben ligger lite ur led. Lätt att manipulera rätt.

Pontus
2004-03-28, 23:02
Oj då... Kan det kanske ha kommit igår när jag körde hantelpress för bröst (menar om det är en sån övning där det kan hända)?
Hur fixar man till det? Nåt man kan göra hemma eller måste man iväg nånstans?

mr_ping2
2004-03-28, 23:08
Att något ligger emot lungorna alltså, typ revben

Pontus
2004-03-28, 23:16
Originally posted by mr_ping2
Att något ligger emot lungorna alltså, typ revben
Okej, förstog det nu när jag såg Arnes inlägg...
Men vad ska jag göra, vem skall jag gå till? Jag vet ingenting :( Ont gör det iaf

Care
2004-03-28, 23:46
Trapezius och Latissimus Dorsi musklerna har båda sitt ursprung i trakten som du känner smärta. Det kan röra sig om någon sorts slitning i ett av deras senfästen.

Däremot, om du har tränat så hårt att du har lyckats få ett revben att gå ur led vid kotpelaren så är det läge att uppsöka en läkare. Snabbt.

Om du är född 1985 så är det bara att vandra in på akuten och be om hjälp så kikar en läkare på dig när han eller hon har tid. Ett akutbesök bör vara gratis till man fyller 20 år.

Axl
2004-03-29, 09:40
Originally posted by Pontus
Ja.. vet inte när det började men det var nån gång ikväll, kännas lite som det blirvit värre nu ju längre tiden gick men det kanske är inbillning. Hur som helst så gör det ont när jag andas, ju mer luft jag försöker dra in, ju mer änns det på en punkt i ryggen. Känns som det är en sena/muskel som det är nåt med.

Om jag gör marklyft med ostbåge form på ryggen (med lätt vikt) så stretchar det känner jag, är det bra? Ska jag fortsäta stretcha eller bara låta det vara så kanske det gått över imorn?

Nånstans här känns det:

Jag hade något liknande på samma ställe för ett par månader sedan. Det brände till som fan på den punkten när jag böjde fram nacken mycket. Vet inte om jag bara var stel eller vad det var men jag har inte känt det på ett tag nu. Inget när jag andades dock.

/Axl

LunaSpice
2004-03-29, 10:22
Pontus, det låter som sträckning/påverkan av costavertebraleden. Det är nog därför du känner smärta vid inandning. Känner du även smärta vid forcerad utandning?

Som Arne sa, det är dock ganska lätt att åtgärda. Gå till läkare först så remitterar han dig vidare om han/hon inte kan lösa det själv.

Johnny
2004-03-29, 11:27
En tanke som jag får, är att det kanske kan vara något med m.serrauts posterior.
Det är en accessorisk inadningsmuskel, och stämmer rätt bra in då du säger att det gör ont när du andas in, samt att du kan strecha "det onda".

Men annars är en låsning i en revbensled något som låter som en möjlig diagnos, som redan påpekats av andra.

//Johnny

Arne Persson
2004-03-29, 11:35
Jag har flera gånger drabbats av revbensluxationer, bl.a vid tunga shrugs. Inget farligt direkt, men irriterande då det smärtar till vid andningen. Som sagt det är lätt fixat med en manipulering.

Pontus
2004-03-29, 14:48
Jag har varit hos läkare nu idag (hela dan tog det typ), han trodde att det var en muskelinflammation men för säkerhets skull skickade han mig till ett annat sjukhus där de gjorde en lungröntgen för att se om det var nåt med lungorna... Det var det inte så då sa han att det förmodligen var en muskelinflammation.

I natt kunde jag inte sova pga smärtan (högg till när jag andades) men nu precis när jag skulle till läkaren så lugnade det ner sig även om det fortfarande känns vid kraftiga inandningar (till LunaSpice; tror det bara är vid inandning, känner inte så mycket nu). Jag fick en gelé som hette Orudis som jag skulle sätta på den ömmande punkten.


Han avslutade även med att säga att jag skulle avstå från all träning överhuvud taget i en månad, och sen börja lite lungt igen. Jag som precis haft ett uppehåll på en månad :insane: Jag tyckte det var lite väl och frågade om jag kunde börja igen om smärtan la av helt inom en vecka eller så, men det tyckte han inte...

Håller ni med om det? Visst han är läkare, men man vet ju aldrig. Skulle man inte kunna köra lite övningar så länge de inte aktiverar muskeln som är inflammerad? Sittande vadpress borde ju inte vara nåt problem, har ni några andra tips på övningar som man kanske kan köra iaf? Några slags isolationsövningar eller nåt för biceps och lite andra muskler osv borde väl kunna funka?


Edit: Arne Persson, Han frågade vad jag trodde det kunde vara och då sa jag att det var en som sa att det kunde vara nåt med revbenet (visste inte vad jag skulle säga exakt så jag sa nåt med revbenen och lungorna), då log han bara lite (var nog inte illa menat) och sa att det bara kunde hända om man fick nåt hårt slag emot eller nåt. Vet inte om han eller jag missuppfattade vad jag/han menade, hans svenska var inte den bästa, men så var det iaf...

Snafu
2004-03-29, 15:05
Det later precis som det ar ett revben som hamnat lite fel. Dra till en kiropraktor sa fixar han det pa tva minuter. Han lagger dig pa mage och trycker till kring ryggraden ltie och plopp sa halkar revbenen tillbaka pa ratt plats. Jag har upplevt samma symtom som dig flera ganger och det har varit revbenen alla ganger.

Pontus
2004-03-29, 15:16
Originally posted by Snafu
Det later precis som det ar ett revben som hamnat lite fel. Dra till en kiropraktor sa fixar han det pa tva minuter. Han lagger dig pa mage och trycker till kring ryggraden ltie och plopp sa halkar revbenen tillbaka pa ratt plats. Jag har upplevt samma symtom som dig flera ganger och det har varit revbenen alla ganger.
Hmm, det var ju själva fan om det stämmer, alla här inne verkar ju tro det (edit: tar tillbaka det där... riktigt alla var det väl inte). Läkaren däremot trodde inte det, å andra sidan tryckte han bara lite på utsidan av ryggen (vilket inte gjorde ont), mer gjorde han inte. Sen på lungröntgen, kan man se om det hade vart revbenen där? För de gjorde de inte.

En läkare har ju jobbet som yrke så det borde ju kunna, men det kanske har vidare koll på sådana grejor?

Arne Persson
2004-03-29, 16:11
Originally posted by Pontus
Jag har varit hos läkare nu idag (hela dan tog det typ), han trodde att det var en muskelinflammation men för säkerhets skull skickade han mig till ett annat sjukhus där de gjorde en lungröntgen för att se om det var nåt med lungorna... Det var det inte så då sa han att det förmodligen var en muskelinflammation.

I natt kunde jag inte sova pga smärtan (högg till när jag andades) men nu precis när jag skulle till läkaren så lugnade det ner sig även om det fortfarande känns vid kraftiga inandningar (till LunaSpice; tror det bara är vid inandning, känner inte så mycket nu). Jag fick en gelé som hette Orudis som jag skulle sätta på den ömmande punkten.


Han avslutade även med att säga att jag skulle avstå från all träning överhuvud taget i en månad, och sen börja lite lungt igen. Jag som precis haft ett uppehåll på en månad :insane: Jag tyckte det var lite väl och frågade om jag kunde börja igen om smärtan la av helt inom en vecka eller så, men det tyckte han inte...

Håller ni med om det? Visst han är läkare, men man vet ju aldrig. Skulle man inte kunna köra lite övningar så länge de inte aktiverar muskeln som är inflammerad? Sittande vadpress borde ju inte vara nåt problem, har ni några andra tips på övningar som man kanske kan köra iaf? Några slags isolationsövningar eller nåt för biceps och lite andra muskler osv borde väl kunna funka?


Edit: Arne Persson, Han frågade vad jag trodde det kunde vara och då sa jag att det var en som sa att det kunde vara nåt med revbenet (visste inte vad jag skulle säga exakt så jag sa nåt med revbenen och lungorna), då log han bara lite (var nog inte illa menat) och sa att det bara kunde hända om man fick nåt hårt slag emot eller nåt. Vet inte om han eller jag missuppfattade vad jag/han menade, hans svenska var inte den bästa, men så var det iaf...

Jag föreslår att du går till en chiropraktor som fixar ditt problem på studs. Sedan går du upp och hälsar den där Leg. läkaren att det går alldeles utmärkt att drabbas av luxation av revbenen UTAN något föregående slag eller dyl.

Pontus
2004-03-29, 17:13
Originally posted by Arne Persson


Jag föreslår att du går till en chiropraktor som fixar ditt problem på studs. Sedan går du upp och hälsar den där Leg. läkaren att det går alldeles utmärkt att drabbas av luxation av revbenen UTAN något föregående slag eller dyl.
Heh, okej :D Om det inte går över så testar jag nån chiropraktor. Det gör långt ifrån lika ont nu som det gjorde förut så nu lider jag inte direkt av det, händer det ibland att det går över utan att man besöker en chiropraktor?

Arne Persson
2004-03-29, 21:49
Originally posted by Pontus

Heh, okej :D Om det inte går över så testar jag nån chiropraktor. Det gör långt ifrån lika ont nu som det gjorde förut så nu lider jag inte direkt av det, händer det ibland att det går över utan att man besöker en chiropraktor?

Jag brukar manipulera loss det själv i vår magmaskin (Nordic Gym's) där jag sätter på fullt mag. och rullar sedan bakåt ryggen över den välvda dynan.
http://www.nordicgym.se/produkter/s_serien/visa_prod.asp?id=14