handdator

Visa fullständig version : Problem länge i ländryggen efter marklyft


Alxer
2014-10-01, 19:24
Hej!

Jag ber om ursäkt om det här problemet har postats ofta, men är rätt osäker på till vad för person jag bör vända mig till av allt som finns, läkare, naprapat, kiropraktor, sjukgymnast osv med just min skada.

I slutet av maj under ett pass gjorde det lite ont i ländryggen när jag körde marklyft. Var inget hugg eller så men kändes inte helt bra i ett lyft så jag slutade köra marklyft det passet men körde resten av passet som vanligt. Dagen därpå gjorde det dock rätt så ont, ont kanske är fel ord men gjorde en del ont och stramade väldigt och dagarna efter så var det ofta väldigt påfrestande att sitta still länge t.ex.

Blev dock bättre och bättre och efter nån vecka eller så började jag köra lite igen, men körde då bara grejer som inte belastade i ryggen i hopp om att jag kunde hålla igång så tills ryggen blev bra. Kände dock att det blev lite belastning i ryggen i andra övningar o kändes inge bra att inte kunna köra hela kroppen heller så jag slutade köra helt.

Besökte även en naprapat som sa att inget var "sönder" i ryggen, någon disk eller så. Hon tyckte jag skulle stretcha sätesmuskeln och köra knäböj utan vikt. Körde det ett par gånger men efter ett par gånger så började det kännas sämre av det.

Tog då uppehåll helt från det och vilade enbart. Det var då dags att börja plugga i Linköping så besökte en ny naprapat här. Som sa att mina problem grundade i sig att bröstmusklerna var lite för korta och gjorde att axlarna åkte fram som blev onaturligt för ryggen. Tyckte detta lät rimligt, då jag vet att min hållning alltid i princip varit lite dålig på det sättet. Hon tyckte jag skulle stretcha bröstmusklerna och sen börja gymma igen när det kändes bra. Sagt och gjort så stretchade jag en gång varje dag och igår började det kännas i princip helt bra, så då testade jag ett bröst-biceps pass, vilket kändes bra. Kanske kändes lite grann i ryggen men nästan inget. Körde då ett ryggpass idag då jag värmde upp med rodd och sen körde bara teknikstång 10kg på marklyft och sen körde några på 30kg också. Kändes rätt bra också men kanske kändes lite konstigt under vissa lyft. Resten av passet så kändes det lite sämre och nu ett par timmar efteråt så känns det lite som det gjorde i början av skadan. Inte alls lika illa men lite åt samma håll.

Så nu frågar jag er, vad bör jag göra? Får ingen överblick riktigt vad som bör göras, vad för muskler som bör stretchas? bör man träna upp ryggen på andra sätt så som med plankan eller andra övningar? Bör jag gå till en läkare, naprapat, kiropraktor, sjukgymnast eller vad?

Sorry för wall of text men som ni förstår börjar det bli väldigt frustrerande det här, så alla tips uppskattas :)

InShape
2014-10-02, 12:23
Har nog väldigt lik "skada" som dig. Hände för ca 1,5 år sedan, har fortfarande inte blivit bra eller någorlunda bättre för den delen, otroligt frustrerande.
Har vart hos kiropraktor 4-5 gånger samt hos läkaren men ingen verkar veta vad som är fel...
Sitter väldigt långt ner i ländryggen känns det som samt "djupt" in, är det samma för dig?
Ifall jag undviker belastning helt på ryggen så "försvinner" smärtan, men såfort jag börjar belasta igen så kommer den direkt.
Jag själv skall försöka hitta någon kunnig/känd naprapat, då det finns väldigt mycket skojare som inte har någon större koll, alls.