handdator

Visa fullständig version : Är det bara diabetiker som får lågt blodsocker vid träning?


shut teh face
2014-10-01, 11:58
- Tränar 5-6 gånger i veckan, kondition och styrka 50/50
- Äter 3000 kcal per dag

Igår spelade jag tennis vid 20 på kvällen, blev plötsligt lite virrig, kände mig full, efter en stund började benen skaka, fick hjärtklappning och nedsatt syn, tog 4 st dextrosol och efter 10-15 min var jag OK igen, sen körde jag på helt OK

Aldrig någonsin varit med om detta tidigare, jag åt innan 1000 kcal vid 1830. Spelar alltid tennis på tisdagar och äter runt 17-18

Borde jag kolla upp mig för diabetes?

Springer92
2014-10-01, 12:24
Alla kan få det. du behöver inte vara orolig. Visar du dock symtom som:
-behöver kissa ofta och mycket
-blir väldigt törstig
-är ovanligt trött
-mår illa
-har ont i magen
-luktar aceton ur munnen
-ser suddigt
-snabbt går ner i vikt
Så kan du nog gå och kolla. (Källor direkt från 1177.se)

Linjedomarn
2014-10-01, 12:45
Halten av glukos i blodet kan sjunka temporärt under långvarigt arbete men friska människors kroppar återställer detta själv, om den inte gör det, har man diabetes. Kan dock finnas andra faktorer som gjorde att du blev snurrig EN gång, om det är något som upprepar sig eller du har andra symptom på diabetes lär du kolla upp det.

Bubblan84
2014-10-01, 12:56
Många med sköldkörtelproblem har också problem med reglering av blodsocker.

Bubblan84
2014-10-02, 07:42
Och vid Addisons sjukdom kan man också få lågt blodsocker, då binjurarna inte fugnerar som de ska http://www.coyimed.com/sv/110.html
Så det finns fler sjukdomar än diabetes som leder till att man kan få lågt blodsocker.

Morty
2014-10-03, 09:09
Absolut att det kan hända och händer vid långvarig kondtionsträning, när kalorierna går åt i hastig takt. Tennis en timma är inte ett sådant tillfälle.

shut teh face
2014-10-03, 09:44
Absolut att det kan hända och händer vid långvarig kondtionsträning, när kalorierna går åt i hastig takt. Tennis en timma är inte ett sådant tillfälle.
Precis, och jag spelade typ bara 10 minuter när det hände.

Jag ringde iaf 1177 och de trodde väl kanske att man kunde ha någon infektion i kroppen eller något.

Bubblan84
2014-10-03, 09:57
Precis, och jag spelade typ bara 10 minuter när det hände.

Jag ringde iaf 1177 och de trodde väl kanske att man kunde ha någon infektion i kroppen eller något.

Har fått precis samma många gånger när jag tränat, ibland under första övningen. Trots bra mat före och utan någon infektion i kroppen.
En gång hämtat av ambulans från gymmet då pulsen skenade under lång tid samtidigt som jag var svimfärdig och då visade det på lågt blodsocker.

shut teh face
2014-10-03, 11:23
Har fått precis samma många gånger när jag tränat, ibland under första övningen. Trots bra mat före och utan någon infektion i kroppen.
En gång hämtat av ambulans från gymmet då pulsen skenade under lång tid samtidigt som jag var svimfärdig och då visade det på lågt blodsocker.
OK, men du har diabetes eller?

Bubblan84
2014-10-03, 12:00
OK, men du har diabetes eller?

Nej, har aldrig haft onormala blodsockervärden vid kontroll annat än den gången då jag hade lågt (och några andra gånger då jag mått precis likadant men inte tagit blodprov). Men kan ju vara något förstadie, det vet jag inte. Är sista två åren jag haft de problemen.
Däremot har jag underfungerande sköldkörtel.

Masterpan
2014-10-06, 13:46
Varför får diabetiker för lågt blodsocker, när de inte producerar insulin som trycker in sockret i cellerna? Borde de inte ha stigande blodsockernivåer tills insulin intas? Är deras glukagonproduktion nedsatt också?

Morty
2014-10-07, 08:11
Varför får diabetiker för lågt blodsocker, när de inte producerar insulin som trycker in sockret i cellerna? Borde de inte ha stigande blodsockernivåer tills insulin intas? Är deras glukagonproduktion nedsatt också?

De finns säkert de som kan sånt här bättre än mig men såhär fattar jag det:
Ingen insulinproduktion = skenande blodsocker efter kolhydratsintag. Kroppen märker av detta och försöker bli av med blodsockret på andra vis, exempelvis genom att man kissar ut glukos. Detta slår sedan tillbaka varpå för lågt blodsocker kan inträffa. Och något lagrat finns det ju inte; det fanns inget insulin från första början.

Jona
2014-10-07, 11:35
Nej, diabetiker får lågt blodsocker om de tar för mycket insulin.