handdator

Visa fullständig version : Bränner till under knät


Barnes
2014-10-01, 08:04
Hej. Har den senaste tiden fått problem med ena knät.
När jag kör knäböj och är på väg ned och förbi 90 grader så bränner det till utav bara h-e under vänstra knäskålen ibland(inte varje pass).
Det gör så ont att jag får släppa stången och ställa mig upp mha högerbenet.
Har jag sedan vilat en minut så är smärtan borta men återkommer precis på samma sätt om jag går på det igen.
Således är det passet kört. Vilar jag nån dag och kör ben igen så äör det inte säkert smärtan uppkommer. Det är lite som ett lotteri...

Problemet uppkom efter att jag började köra knäböj atg.
Har kunnat köra tungt innan och inte känt något men då har jag bara kört strax förbi 90 grader och inte hela vägen ned.
Men nu funkar inte det heller. Har även samma problem vid benpress.

Det som är skumt är att jag får inte ont av benspark om jag börjar med benspark. Försöker jag köra benspark efter att smärtan uppkommit av knäböj så funkar det inte utan jag får ont även av benspark.

Detta är sjukt jobbigt och har satt sig på psyket på så sätt att jag nu inte vågar ta i när jag kör ben, för jag är rädd att få ont.
Nån som har en idé om vad mitt problem kan vara?

Fliptones
2014-10-01, 12:00
Jobbigt med smärta! Men har du varit i kontakt med någon sjukgymnast?

MaQue
2014-10-01, 12:21
Använder du knävärmare?
Jag har haft samma problem, och då hjälpte det iallafall för mig att dra ner värmarna lite.
Problemet uppkom när mina värmare klämde på Patellafästet.
Prova att foamrolla / massera / göranågot på vadens fram och baksida.

/MVH Inte sjukgymnast.

Barnes
2014-10-01, 13:59
Inte varit i kontakt med sjukgymnast än.
Varit hos läkare (vc) men det var vila och diklofenak trots att jag sa att jag i te är inflammerad och inte har ont annat än precis då jag gör rörelsen och sedan nån minut efter.
Det verkar mer vara nåt som kommer i kläm.
Ska fixa så jag kommer till en sjukgymnast istället.

Använder inte heller knävärmare.
Har aldrig haft problem med det knät innan.

Barnes
2014-11-01, 08:53
Liten update.
Körde med rehband och det kändes till en början bra.
Men efter bara nåt pass var smärtan tillbaka igen. Testade då att strecha framsida lår riktigt brutalt och efter det kunde jag köra benspark hyffsat smärtfritt.
Min teori är att något drar i knäskålen och när jag kommer ner och förbi 90 grader kommer något ikläm.
Jag vet att jag har mycket ojämt brosk under knäskålen och funderar på om Vastus medialis kan dra i knäskålen på detta sätt och orsaka smärtan?
Känns också som att jag är spänd i vastus medialis för när jag kör foamrollern på låret vid uppvärmningen så smärtar det när man rullar över där.
Mest på vänsterlåret vilket även är det knät jag har bekymmer med.
Nån med kunskap inom området som kan direkt avfärda min teori, eller kan det ligga nåt i det jag tror?

Btw, jag har ställt mig i kö hos en fysioterapeut med idrottsskadekompetens men det var kö och jag vill gärna försöka på egen hand söka svaret.