handdator

Visa fullständig version : Aladdin asken 2014.


R Scarpa27
2014-09-30, 20:31
Rätt eller fel?
tror ni på de nya smakerna(hallonlakrits och fläderblom)? kommer ni sakna dessa 2 som försvinner? (trillingnöt och körbär)...
någon annan klassiker ni saknar? eller något ni skulle vilja fylla ut asken med?.

körsbärslikören är nog sista originalet sedan start och nu försvann den med..

Vi har alla fått den i julklapp. Ställt fram den på bordet och tappert försökt norpa de godaste bitarna innan någon annan hinner före.

Diskret börjat nalla på andra våningen av asken när den enda pralinen som finns kvar är körsbärslikören. Aladdinasken är lika förknippad med julen för svenskarna som Kalle Anka, tomtegröt och en pappa som är ute och ”köper tidningen”.


I år firar Aladdinasken 75 år och två långkörare får lämna plats för två nya smaker. De två smakerna som försvinner är trillingnöt och körsbärslikör och nykomlingarna är hallonlakrits och fläderblom. Det här väcker så klart frågan – får man verkligen byta ut praliner i Aladdinasken?

källa:http://mittkok.expressen.se/artikel/aladdinasken-byter-ut-tva-praliner/

Quint
2014-09-30, 20:36
Trillingnöt har alltid varit min favorit i Aladdin-asken så tycker givetvis det är synd att den försvinner. Kan inte påstå att någon av de nya smakerna låter som värdiga ersättare heller, men ska väl inte helt döma ut dem innan det provats.

R Scarpa27
2014-09-30, 20:36
tycker nog trillingnöten kunde varit kvar allt.... men visst 2 nya moderna smaker kommer in...

dock saknar jag ägglikören som var min favorit ihop med den bästa!!!! den vita i mitten.

som en skatt i mitten som alltid tas först ur asken... ensam vit i mörkret. .

borde komma en grön tycker jag allt också :D
http://stinasofiastenhjarta.files.wordpress.com/2010/01/aladdin-ask-01.jpg

Mass-Tech
2014-09-30, 20:36
Trillingnöten är den godaste*cry*

Lellan
2014-09-30, 20:44
Men va fn.. Sörjer jag som ändå älskar choklad. Men trillingnöten var ju toppen o den man tävlade om att få tag på, när man nallade körsbär kändes det som att den räckte länge o den fanns alltid kvar när man smög fram till en närapå tom ask.. Dvs början o slutet på asken försvinner!?? *gah!*

LadyG
2014-09-30, 20:45
Kommer att sakna trillingnöten, den var ju godast.

Frantic
2014-09-30, 20:49
Kommer att sakna trillingnöten, den var ju godast.

+1. Och jag är väldigt tveksam till de nya smakerna. Moderna påhitt :D


För övrigt är Paradis godare.

R Scarpa27
2014-09-30, 20:49
jag har saknat sedan, 2009/2010 ahah =) damn it...

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/12191182/650/fourByThree/2e8f9cf506388/Bild-3

svenbanan
2014-09-30, 20:51
Körsbärslikören och fransk nougat var de bästa. Nu finns ingen av dessa kvar längre? Sicken dynga!!!

R Scarpa27
2014-09-30, 20:52
jag själv brukar aldrig ha aladdin hemma, har jag någon form av julkartong godis hemma kan denna lätt hamna på bordet, alla smakar lika och är goda hehe.
http://www.swedishfoodshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/l/cloetta.romerskabagar.ljusa.1.jpg

LadyG
2014-09-30, 20:53
+1. Och jag är väldigt tveksam till de nya smakerna. Moderna påhitt :D


För övrigt är Paradis godare.

Nu finns ingen god kvar i Aladdinasken, men nästan alla är goda i Paradisasken. Sverige kanske får en ny jultradition från och med 2014?

Sniggel
2014-09-30, 20:59
Körsbärslikör har alltid varit min absoluta favorit. Jag förstår dock om den får gå och tänker inte whine:a. Däremot förstår jag inte valet att ta bort trillingnöten?
Det är väl en sån som alla gillar?

Aliaas
2014-09-30, 21:04
Är lite kluven.

Ja är lite sur för att körsbärslikören försvinner, gillar den men den är inte favoriten.
Fläder låter heller inte så tilltalande alls.

Däremot ser jag fram emot att pröva lakrisen och sörjer inte alls för trillingnöten, den smakade ju ingenting....

Så som sagt jag är kluven allt beror på lakrisen och flädern ;)

Sniggel
2014-09-30, 21:07
Hallonlakrits har ju gjort succé på andra håll så den kan säkert bli en hit. Fläder låter visserligen lite originellt men att man väljer att ta bort trillingnöt tror jag är ett stort misstag som kommer att sätta stora spår i Sveriges historia. Folk kommer att minnas Sverige som PreTrillingnöt och PostTrillingnöt och de som är för unga nu för att uppskatta chokladaskar kommer inte veta vilken epok de har gått miste om.

Olegh
2014-09-30, 21:13
Bara de inte rör höstnougaten.

Edit: Hallonlakrits, vadfan? Det är ett klart nedköp.

R Scarpa27
2014-09-30, 21:14
precis...
var väl mkt denna skapelse som satte hallon / lakrits en skjuts på marknaden.

http://www.ingridscandyshop.com/47-154-large/hallon-lakrits-skallar.jpg

Fuark
2014-09-30, 21:24
Gräddnougaten är den enda som är helt overpowered sålänge de inte rör den så är jag nöjd.

Tror ändå trillingnöten hade gjort sig bättre än de två senare, bär och lakrits är inte godis (come at me bro)

Magnus N
2014-10-01, 04:48
Trillingnöten var en av de som förgyllde asken, synd att den försvinner :/

Scratch89
2014-10-01, 04:52
Jag tycker att det generellt är äckligt med chokladen i dessa askar. Bara så ni vet. :D

Feelgood
2014-10-01, 05:20
Jag som jobbat på marabou och har upplevt hur de är att hålla på med trillingnötterna o körsbärslikören kan tänka mig hur skönt de är för dem som jobbar med det kommer ha det framöver. Då just dessa 2 var praliner som man själv la på rullbanden osv så vare ett jävla stress och körsbärslikören hade en vana att fastna på plastskivorna dom kom på haha.
Synd bara att de försvinner typ 8 jobb stationer nu tack vare detta

Skickat från min Galaxy S5 via Tapatalk

mangemani
2014-10-01, 05:50
köper/äter bara paradis asken, blä för mörk choklad:P.
men tas trillingnöten även bort i paradis asken?

Juxta
2014-10-01, 06:33
Byter dom ut trillingnöten?! Vafan! Såhär går det när man har fri invandring!!


Skickat från min iPad med Tapatalk

awesomooo
2014-10-01, 06:59
Släng ner några såna här istället:

http://www.chokladbudet.se/bilder/toms-skoeldpaddor-35-big.jpg

Tricce
2014-10-01, 07:44
Reklamkupp, in b4 trillingnöten är tillbaks igen. Varför ta bort den mest populära lixm? Fattar inte.

anvihl
2014-10-01, 08:49
VA ÄNDA IN I... har de tagit bort trippelnöten?! Bojkott! Skandal! FAAAN! #Julenförstörd

StarkaUlf
2014-10-01, 09:29
Vad är det för jävla nötter som jobbar på Marabou?...

Körsbärslikören var en sådan godis som man lärde sig att uppskatta. Båda var goda. Jag tror att hallon/lakrits kan smaka okej.

Fläder tycker jag är gott, men tillsammans med mörk choklad? Tveksamt. Men vi får se!

timoat
2014-10-01, 09:31
Fläder känns ju sommar, och hur ofta äts Alladin då?

caro
2014-10-01, 09:34
Utmärkt. Trillingnöten är läskig. Fler körsbärspraliner borde in, de blir ju alltid kvar, till min stora glädje. Man behöver liksom inte vara vulgär och kasta sig över en ask, utan kan avslappnat vänta till slutet. Hallon/lakrits och fläder blir nog utmärkt också. Allt med nougat borde förresten också tas bort.

r3mpuh
2014-10-01, 09:34
Ingen köper alladinasken.
Alla köper Paradisasken.
Du är fel.

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/tnmJmuHM2FC8yCHOZnT9FT1hXnT8Brt-beN-Vlwhw0raozJVENFdfWlTp8d4ccDOhBBE7jLR6T7MaKSsxcgliw LpK2CyB0EjmXN8zrJcGq4f-q_LiH-lmofnM9aTEM2YLGCOvk-SDscpC0epW7XalQMN73t2jgcGqGsLTZrnHi5-2M6yvw=w591-h443-nc

Gober
2014-10-01, 09:42
Jag som jobbat på marabou och har upplevt hur de är att hålla på med trillingnötterna o körsbärslikören kan tänka mig hur skönt de är för dem som jobbar med det kommer ha det framöver. Då just dessa 2 var praliner som man själv la på rullbanden osv så vare ett jävla stress och körsbärslikören hade en vana att fastna på plastskivorna dom kom på haha.
Synd bara att de försvinner typ 8 jobb stationer nu tack vare detta

Skickat från min Galaxy S5 via Tapatalk

Du menar att ni satt och petade ner nötterna för hand? Det gör väl ändå en maskin :D


I övrigt är Alladin diskriminerade mot mig som nötallergiker! Fan nötter i nästan alla bitar :(

C.E.J.
2014-10-01, 10:51
Varför ska det alltid hålla på och ändras med allt hela tiden. #DVBF

Feelgood
2014-10-01, 11:02
Du menar att ni satt och petade ner nötterna för hand? Det gör väl ändå en maskin :D


I övrigt är Alladin diskriminerade mot mig som nötallergiker! Fan nötter i nästan alla bitar :(

Just trillingnötterna gjordes för hand, man la alltid in 3 nötter - inte fler eller färre. Chokladen gjorde maskinen dock, men just att sätta dit nötterna och paketera dem var människorna ;)

Skickat från min Galaxy S5 via Tapatalk

Tricce
2014-10-01, 11:38
Just trillingnötterna gjordes för hand, man la alltid in 3 nötter - inte fler eller färre. Chokladen gjorde maskinen dock, men just att sätta dit nötterna och paketera dem var människorna ;)

Skickat från min Galaxy S5 via Tapatalk

Band 213! ;) :D

Robbmeister
2014-10-01, 15:44
Fläderblom... *spy*
Tur att paradis askarna var bra mycket bättre innan den här ändringen, så för mig/familjen spelar det ingen roll.

tjabon
2014-10-01, 19:19
Brukade äta upp en hel låda på en kväll i Juletider. Sen mådde man lite tjyvis....

supercharge
2014-10-01, 19:30
Jag vet inte ärligt talat. Man hade väl kunnat ta något säkrare kort att introducera hade jag kunnat tycka som folk i allmänhet tycker om. Däremot ska man vara väldigt försiktig med att ändra för mycket. Alladin-asken lever ju på sitt nostalgivärde och som jultradition. Det finns ju ingen brist på alternativ choklad och alternativa chokladaskar att välja istället.

R Scarpa27
2014-10-01, 19:34
Släng ner några såna här istället:

http://www.chokladbudet.se/bilder/toms-skoeldpaddor-35-big.jpg

ja för hlvte :D min absoluta favorit i top bland chokladkombo...
det där är mer än kärlek.

eller införa en av marabous godaste mjölchoko till pralin :D
https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3120698/images/2011/1997_dbl_mjolkchoko_175597654.jpg

awesomooo
2014-10-01, 20:10
ja för hlvte :D min absoluta favorit i top bland chokladkombo...
det där är mer än kärlek.

Tyvärr hittar man ju aldrig dom, bara på Taxfree med Danmark/Tyskland-båten och på flygplatser :D

R Scarpa27
2014-10-01, 20:17
Tyvärr hittar man ju aldrig dom, bara på Taxfree med Danmark/Tyskland-båten och på flygplatser :D

eh jo? senast förra veckan åt jag dessa köpt i svensk butik.
kampanjpris på ica maxi 4 pack för 10 kr....

passade på ? jaah då =)

ser dessa lite överallt styckvis och kartongvis annars också.

Carlo Fatface
2014-10-01, 20:20
Tyvärr hittar man ju aldrig dom, bara på Taxfree med Danmark/Tyskland-båten och på flygplatser :D



Finns i varje fall på gränshandelsgodisbutik(puuh) vid norska gränsen.

Fick ett infall när jag var in där nyligen och slängde med ett 4-pack.Satan i gatan vad smarriga de var tillsammans med eftermiddagskaffet. :)

Enda problemet var storleken,lite väl stora(en munfull)men man vill ju inte dela dem direkt..

Ett tips om du rör dig i de krokarna.


edit:ok,de finns på de större butikerna då.Jag har ingen koll,har iofs aldrig letat heller.

StarkaUlf
2014-10-01, 20:24
Tyvärr hittar man ju aldrig dom, bara på Taxfree med Danmark/Tyskland-båten och på flygplatser :D

ÖB brukar ha, fast 4-pack. Kolla där om du inte har gjort det :)

OnkelSvenne
2014-10-01, 20:29
Vilken skräll, trodde de va dags för rasisten att plockas ur lådan.

awesomooo
2014-10-01, 20:32
Va fan, är dom så vanliga? Jag ser dom enbart när jag är på semester :D Jaha, då blir det att åka runt en sväng imorgon då på ledigheten och leta :D

R Scarpa27
2014-10-01, 20:37
Va fan, är dom så vanliga? Jag ser dom enbart när jag är på semester :D Jaha, då blir det att åka runt en sväng imorgon då på ledigheten och leta :D

haha japp dom e ju de... även bassets vingummi finns i sverige hahaha som många förknippar med (bara på färjor)
i dagens läge finns allt i butikerna som var häftigt på färjor / flyg förr.

titta bara coca cola mini cans.. som alltid var förknippat med flyg innan, nu finns de i varenda butik typ (15cls)

Heddaway
2014-10-01, 20:57
jävlar så äckligt med hallonlakrits i choklad

Tomten
2014-10-02, 04:27
Aladdin är väl en ganska medioker samling choklad... med det sagt så är dock inte de nya varianterna bättre än sorterna de ersätter.

Latissimus Dorsi
2014-10-02, 05:37
Jag brukar överlag inte bry mig om särskrivningar men den här ger mig huvudvärk.

OnT: Varför tog man bort trillingnöten?

vicarious
2014-10-02, 18:43
Jag gillar det inte. Fläder och hallonlakrits hör inte hemma i en chokladask.

Däremot förstår jag inte valet att ta bort trillingnöten?
Det är väl en sån som alla gillar?

Nä. Alla gillar inte nötter. Men alla gillar inte lakrits heller :D


Körsbärslikören var en sådan godis som man lärde sig att uppskatta.


Exakt! Nu när man som vuxen äntligen har lärt sig tycka om den så försvinner den :confused:

XXXL
2014-10-02, 19:02
Aldrig fattat varför man ska börja blanda två saker som är väldigt goda individuellt med varandra, det är inte alls säkert att det blir bra.

alphahanen2
2014-10-02, 21:33
Blev lite besviken att trillingnöten rök. De nya pralinerna verkar vara annorlunda på ett dåligt sätt.

Btw så kom jag försent på förra julen att man kunde stänga asken genom att vinkla ut en flik på locket. Men den här julen, då jävlar ska den finurliga uppfinningen utnyttjas! :D

vicarious
2014-10-03, 06:35
Blev lite besviken att trillingnöten rök. De nya pralinerna verkar vara annorlunda på ett dåligt sätt.

Btw så kom jag försent på förra julen att man kunde stänga asken genom att vinkla ut en flik på locket. Men den här julen, då jävlar ska den finurliga uppfinningen utnyttjas! :D

Stänga? Vafalls. När den väl är öppnad äts den i en sittning :D

Luca Brasi
2015-12-25, 17:06
Den var lika vidrig i år. Jag fick två askar som jag inte har köpt själv som måste ätas upp.
Hallonlakritsen ger kväljningar.
Bort med Aladdin och Paradis ifrån julbordet!
Den billigaste skräpchokladen på lidl eller ÖB är bättre och lyxigare.

HMS Laestander
2015-12-25, 17:22
Fläderblomen är överraskande god i mina ögon, och jag har alltid haft en fallelse för hallon-lakrits så det går i land hos mig.

Hade dock gärna offrat annan bit än just trillingnöten..

Bärsärk
2015-12-25, 17:27
Den var lika vidrig i år. Jag fick två askar som jag inte har köpt själv som måste ätas upp.
Hallonlakritsen ger kväljningar.
Bort med Aladdin och Paradis ifrån julbordet!
Den billigaste skräpchokladen på lidl eller ÖB är bättre och lyxigare.

Lidl har ganska fin choklad faktiskt, bara svenskar som är uppväxta med marabou mjölkchoklad som inte tycker om den.

mangemani
2015-12-25, 17:38
EDIT: nwn, såg fel, trodde det var paradis det handlade om. but still, gillar inte hallon/lakrits biten

Wzup2u
2015-12-25, 22:25
EDIT: nwn, såg fel, trodde det var paradis det handlade om. but still, gillar inte hallon/lakrits biten

berätta gärna vad du hade tänkt säga om paradis =) blev nyfukenious!

mangemani
2015-12-25, 23:50
jag berättade om min erfarenhet förra året. man satt där och hade det gött framför en julfilm med paradis asken framför en. utav ren vana då man vet att allt i asken är gott oavsett vilken bit man plockar upp, så körde man bara ned handen i asken och plockade upp bit efter bit. allt mixades så gott i munnen, nougat*mm*, choklad*mm*, toffe*mm*, hallon/lakrits*ish*, blev en total smak dödare.
den andra "nya" smaken bryr jag mig inte så värst mycket om, men denna hallon/lakrits känns som att den inte hör hemma där:/

Jorgen
2015-12-26, 08:52
Här är lösningen:
https://static.mathem.se/shared/images/products/large/aladdin-dark-ltd-400g-aladdin.jpg

Ape3
2015-12-26, 09:01
Fläderblom - för mycket fläder, det smakar mer som diskmedelluktar.
Hallonlakrits - kanongod, perfekt avvägd och bonusen när man känner saltlakritsbitarna.

ARMSTARK
2015-12-26, 11:43
Köpte en ask till jul, det var den sista asken jag köper, vilket djävla skit, nu är det fler som inte är goda/äckliga än de som är goda. Det finns någon ask som heter Favorit eller liknande, dessutom billigare, den blir det hädanefter.

StarkaUlf
2015-12-26, 11:44
Här är lösningen:
https://static.mathem.se/shared/images/products/large/aladdin-dark-ltd-400g-aladdin.jpg

Den är helt klart bäst av dom tre :)

mangemani
2015-12-26, 12:08
Köpte en ask till jul, det var den sista asken jag köper, vilket djävla skit, nu är det fler som inte är goda/äckliga än de som är goda. Det finns någon ask som heter Favorit eller liknande, dessutom billigare, den blir det hädanefter.

tror du tänker på "utvalda favoriter" asken. mycket god.

Spiffy
2015-12-26, 12:20
Det är palmolja i den! Så den är :banned

shadowfire
2015-12-26, 13:03
Bojkottar Alladinasken helt pga avsaknaden av trillingnöt.
Den dagen de gör en ask med 50% trillingnöt blir jag religiös.

svenbanan
2015-12-26, 17:33
I år har jag varit med om att äta både Paradis och Alladin.

Jag tror inte det finns nån enda som är riktigt supergod längre. Några som var hyfsade. Men väldigt många läbbiga.

Jag kommer aldrig köpa någon av dessa igen. En jävla tur att jag hade köpt Fazers Gröna Kulor och Ferro Rocher (skeptisk till stavningen).

Vad finns det i den där Alladin-mörk choklad? Den har jag aldrig sett...

Jorgen
2015-12-26, 18:17
Vad finns det i den där Alladin-mörk choklad? Den har jag aldrig sett...

Inte säkert att den finns överallt.

112309

För två år sedan gav jag mig den på att äta mig trött på den.

Det gick inte. *cry**screwy*

MasterChief
2015-12-26, 18:18
I år har jag varit med om att äta både Paradis och Alladin.

Jag tror inte det finns nån enda som är riktigt supergod längre. Några som var hyfsade. Men väldigt många läbbiga.

Jag kommer aldrig köpa någon av dessa igen. En jävla tur att jag hade köpt Fazers Gröna Kulor och Ferro Rocher (skeptisk till stavningen).

Vad finns det i den där Alladin-mörk choklad? Den har jag aldrig sett...

Fazers Gröna Kulor är och kommer alltid vara det godaste godiset i universum.

Wzup2u
2015-12-26, 19:44
Fazers Gröna Kulor är och kommer alltid vara det godaste godiset i universum.

Tack då är vi 2 :) riktigt goda!

Donald Pump
2015-12-26, 19:53
Kan inte mod ändra särskrivningen i rubriken? Den stör mig mer än att Aladdin bytt ut trillingnöten.

Ekko
2015-12-26, 20:16
Själv klart inte.

Wzup2u
2015-12-26, 20:19
Kan inte mod ändra särskrivningen i rubriken? Den stör mig mer än att Aladdin bytt ut trillingnöten.

Aladdin (stön på marklyft) asken...

Trilling nöten

hård ost

mjuk ost

prins korv

kött bullar

:D :D

Alltid ett stön imellan därav kan man inte säga hela orden, lev med det.

Donald Pump
2015-12-26, 20:24
Jo, men det belyser väldigt bra hur detta forum modereras och vad man lägger vikt vid.

Wzup2u
2015-12-26, 20:36
Jo, men det belyser väldigt bra hur detta forum modereras och vad man lägger vikt vid.

Exakt de lägger mer vikt på stången och marklyfter hårdare och måste ta en andningspaus mellan orden.

Fredron
2015-12-26, 23:48
Jag tog en bit ur Aladdinasken och fick lakrits och hallonbiten vilket triggade kräkreflexen innan jag insåg vad det var.
Farligt med nya smaker när man förväntar sig det vanliga.

timoat
2015-12-26, 23:58
Gav mig på cellofanet på föräldrarnas Alladdin idag och tog mig igenom halva första flaket. Än så länge är även jag ganska missnöjd.

Wzup2u
2016-10-12, 20:39
Aladdin asken i år...2016.

Fläderpralinen försvinner och ersätts av limepralinen.
Ganska boring och 2 ganska tråkiga praliner byter plats lixom...

Men gillar man fläderpralinen och vill ha en aladdinask med den i, så får man nog köpa aladdin asken snart innan de nya pumpas ut.

arogen
2016-10-12, 20:48
Jag har mina favoriter som vanligt och de är alltid kvar. Gräddnougat, Nöttryffel, Kokos och pärlnougaten. Äter hellre Paradis dock :D

Wzup2u
2016-10-12, 20:56
Jag har mina favoriter som vanligt och de är alltid kvar. Gräddnougat, Nöttryffel, Kokos och pärlnougaten. Äter hellre Paradis dock :D

Fina favoriter, dock dog aladdinasken 2009... ägglikören försvann :D haha...
Pärlnougaten får man om man öppnar asken annars är den till 99% borta :D i båda lagerna.

Zalzero
2016-10-13, 07:28
Vad är det för mening med Aladdin efter att de tog bort körsbärslikören?

ARMSTARK
2016-10-13, 07:48
Jag har mina favoriter som vanligt och de är alltid kvar. Gräddnougat, Nöttryffel, Kokos och pärlnougaten. Äter hellre Paradis dock :D

Precis, varför köpa en ask där hälften är äckliga när man kan köpa en ask där alla är goda?

Luca Brasi
2016-10-13, 09:57
vad är det för mening med aladdin efter att de tog bort körsbärslikören?

+1

StarkaUlf
2016-10-13, 10:36
Tacka vet jag Lindts olika chokladaskar vid jul. Aladdin dog när dom tog bort fransk nougat och noisette bland annat. Sen har dom bara tagit bort ännu fler och ersatt med sämre..

Nöjet med undre lagret försvann med körsbärslikören.

svag74
2016-10-13, 10:44
Aladdin dog när dom tog bort fransk nougat och noisette bland annat. Sen har dom bara tagit bort ännu fler och ersatt med sämre..


Fransk nougat borta?
Det var ju den godaste av alla!
Är väl den som var lite seg inuti liksom?

Nu behöver jag inte bry mig eftersom jag får enorma finnar av choklad, men fan vilket korkat beslut om de tagit bort den :smash:

StarkaUlf
2016-10-13, 10:47
Fransk nougat borta?
Det var ju den godaste av alla!
Är väl den som var lite seg inuti liksom?

Nu behöver jag inte bry mig eftersom jag får enorma finnar av choklad, men fan vilket korkat beslut om de tagit bort den :smash:

Yes. Dom tog bort den för väldigt längesen.