handdator

Visa fullständig version : Fullkornsprodukter eller inte?


Nirrebirre
2014-09-30, 17:49
Tjena, snabb fråga som säkert har besvarats flera ggr här men isf tar jag bort tråden.

Jag kör just nu en tävlingsdeff med målet att stå på scen på luciapokalen i november! Vad står alla i frågan kring valet mellan tex fullkornsris/råris gentemot vanligt vitt ris/parboiled ris? Finns det några uppenbara fördelar med just fullkornsprodukter i deff-syftet?

Käkade bara råris min förra deff men har börjat studera sen dess och jag försöker dra in på kostnaderna så därför jag undrar.

Hette
2014-09-30, 18:16
Finns en tråd skapad tidigare idag tror jag som diskuterade detta länkar den här,

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=216464

maqan
2014-09-30, 19:20
De är lite mer näringsrika samt innehåller en högre andel fibrer. I jämförelse har de även ett lägre GI, vilket kan vara en fördel om man vill undvika snabba och höga blodsockerstegringar som i sin tur kan påverka mättnadskänslor och aptitreglering. Dock har även ångpreparerat (parboiled) ris lågt GI och skulle i sådana fall kunna vara ett mer prisvärt alternativ i den bemärkelsen. Du får helt enkelt fundera på vad du vill prioritera, men jag hade nog valt ångpreparerat ris om jag vore du.

vicarious
2014-09-30, 19:26
Fullkorn i alla lägen? (http://traningslara.se/fullkorn-i-alla-lagen/)

Som sagt något näringsrikare men det finns ingen anledning att överdriva. Mer är inte alltid bättre.

SLV rekommenderar runt 25-35 gram fibrer per dag för en vuxen. Mer kanske inte är sämre, men inte heller bättre.

Nirrebirre
2014-09-30, 23:24
Fullkorn i alla lägen? (http://traningslara.se/fullkorn-i-alla-lagen/)

Som sagt något näringsrikare men det finns ingen anledning att överdriva. Mer är inte alltid bättre.

SLV rekommenderar runt 25-35 gram fibrer per dag för en vuxen. Mer kanske inte är sämre, men inte heller bättre.

ok! bra artikel! Tror jag kanske ska lugna ner mig med fibrerna då jag ofta känner att magen är lite knasig. Äter ju en hel del blomkål, fiberhavregryn, broccoli,fiberberikat ris och linfrön!

EnergiÖverskott
2014-10-01, 05:54
Jag äter i 90% numera jasminris. Tycker det är jävligt mycket godare än råris och mättar bättre för min del. Fibrer och näring får jag i mig ändå då jag äter runt 1 Kilo Grönsaker>Bär>Frukt varje dag. Förr nojade jag järnet och åt BARA fullkornsvarianter av precis allt. Nu när nojjan släppt så märker jag ingen som helst skillnad på prestation, mående osv. Jag har dock inga problem med varken form, vikt eller hunger så det kanske är faktorer man ska räkna in. Kan tänka att det är väldigt personligt dock. De flesta upplever att jasminris mättar apdåligt men, som sagt: för mig mättar det mycket bättre och smakar mycket bättre än råris så för mig är det ett lätt val 9 gånger utav 10. :)

frekar3
2014-10-01, 14:37
Om man äter en hel del grönsaker+lite frukt så behövs definitivt inte fulllkornsprodukter för att komma upp i en vettig mängd fiber.

Tycker själv att följande värden är rätt bra;
Minimi=25 Gram
Maxima=20% Av Kolhydratsintaget

(Dvs. 200 Gram Kolhydrat=40 Gram Fibrer som "mest")

Nirrebirre
2014-10-01, 16:54
Ok skönt med lite inputs! Jag testar med att byta ut riset till en början för att se hur magen ter sig då. Behåller fiberhavregrynen så länge! Tack för alla svar!

EnergiÖverskott
2014-10-02, 07:06
Ok skönt med lite inputs! Jag testar med att byta ut riset till en början för att se hur magen ter sig då. Behåller fiberhavregrynen så länge! Tack för alla svar!

Fiberhavregryn tycker jag är det mest onödiga som finns. Havregryn i sig är redan väldigt rika på fiber. Att då tillsätta något likt bark som bara passerar rätt igenom för att kunna trycka "fiberberikade" på paketet är rätt meningslöst i.m.o. :)