handdator

Visa fullständig version : Marklyft


buffalo
2014-09-30, 15:12
Kört markylft seriöst i en månad. Skulle vilja ha hjälp/åsikter om tekniken!

Funderar lite på om jag inte kommer ner med rumpan tillräckligt bra och därmed upp ryggen ordentligt. Tar gärna emot konstruktiv kritik så kör på! Vikten är lite mer än kroppsvikt.

https://www.youtube.com/watch?v=WOx1A8gOQ-g&feature=youtu.be

niklas83
2014-09-30, 16:44
Hej. Är själv ganska ny på marklyft, kört det ett antal månader så ingen expert. Vad jag kan se av klippen så sträcker du ut benen en aning innan stången lättar från marken. Försök lyfta så att stången lättar från marken samtidigt som du påbörjar rörelsen.

Mvh Niklas

SimonV
2014-09-30, 16:58
Ett tips för att komma ner bättre och kunna göra hela lyftet stabilt är att ta av skorna,
kör inga skor istället eller hårda och platta

specs
2014-09-30, 19:41
det jag kan se, om du inte märkt det själv så ser det ut som att du nästan ramlar framlänges när du ska dra, du är på väg upp på tå. Så du ser alldeles för framåtlutad ut

F Ultra
2014-09-30, 22:18
Röven kommer upp först vilket gör att du drar mestadels med ryggen istället för med benen. Risken är att det kommer att bli bananrygg när du kommer upp i vikt.

Förstår inte riktigt varför du rullar och har dig i början heller, enklast är imho att ställa sig rätt vid stången och inte försöka rätta till stången till där man står.

buffalo
2014-09-30, 22:35
yes, komma ner kan nog hjälpa lite. även tänka mer på det! :)

Ultra: vad ska jag göra för o fixa det då? bara tänka på det, öva?
rullandet är nog bara en del av förberedningsprocessen, inget mer än så.

Safin96
2014-09-30, 23:23
för det första ta av dig skorna eller kör med skor som är ej upphöjda

nippman
2014-10-01, 10:27
Rullandet i början spelar absolut ingen roll...

jag tycker dock att det ser ut lite som att första delen på lyftet blir bara med benen och andra delen med överkroppen, du bör försöka lyfta med ryggen och benen tsm.

hugok
2014-10-01, 16:13
Höften åker upp för mycket i början. Kör en hel utlåsning i slutet, ser ut som att du fortfarande är framåtlutad när du vänder och går ner igen.

buffalo
2014-10-01, 16:31
yes, tack för den konstruktiva kritiken. ska köra utan skor nästa gång, gå ner lite och försöka trycka mer med ben och rygg samtidigt. även slipa på utlåsningen. återkommer!

F Ultra
2014-10-01, 16:40
yes, komma ner kan nog hjälpa lite. även tänka mer på det! :)

Ultra: vad ska jag göra för o fixa det då? bara tänka på det, öva?
rullandet är nog bara en del av förberedningsprocessen, inget mer än så.

Kanske tänka på att brösta upp dig hela vägen upp för att inte få den där vippen frammåt, men annars kan det faktiskt ibland hjälpa att starta med ändan där uppe där den ändå hamnar när du börjar dra, då undviker du den där framåtvippen som du har i startläget som imho är den som är mest problematisk för det är den som kommer att generera en bananrygg när vikten går upp. Så länge ryggen är rak/neutral så gör det ju ingen om ändan är hög eller låg sas (inte för den aspekten iaf).

behnam
2014-10-02, 07:44
Du har ingen farlig teknik utifrån filmklippet och vikten ser lätt ut för dig :-)
Det du borde göra är att börja med höften lite längre upp eftersom du tydligtvis är starkast i det läget!

En sak som du behöver åtgärda dock är att få fram bröstet mycket mer i ditt lyft - försök att ha axlarna rakt över stången istället för framför - detta kommer åtgärda många av problemen fast kan vara rätt så klurigt.

Det viktigaste som sagt är att få fram bröstkorgen mer. Tänk att dina skulderblad ska "krama om" ryggraden och spänn till i dina lats

Sent from my iPhone using Tapatalk

buffalo
2014-10-05, 12:33
Då har jag vart på gymmet idag för rygg. Och försökte tänka och slipa på tekniken med allt som sagts här. Visade sig jag har väldigt lätt för o dra upp rumpan lite men försökte tänka på detta.

Vikten är fort 100 pannor och jag väger ca 80.

Här tänkte jag om det skulle hjälpa med lite upphöjning på själva stången. Kändes sådär

https://www.youtube.com/watch?v=Aiv_Cf1H1cE

Sen körde jag sista setet och tycktes få in nått, kändes mycket bättre bortsett från första då. Kändes som jag fick fram bröstet mer och kunde pressa med bena mer. Inte perfekt men känns som ett steg på vägen. 2-6 känns ändå som jag trycker ifrån samtidigt med rygg och ben.

https://www.youtube.com/watch?v=bdI6iBntmUs

Tar gärna emot hjälp och åsikter!

Tobbey
2014-10-05, 13:49
Sluta gå runt med stången i händerna sådär i slutet, vad är det för dumheter?

buffalo
2014-10-05, 14:14
hm. va? fattar inte

eller menade du första videon?

F Ultra
2014-10-05, 22:27
Nu är detta extremt svårt att vara säker på då man ju egentligen hade behövt vara på plats sas men det känns ändå som att du har stången väldigt lång ifrån benen vilket gör att du måste böja benen väldigt långt för att de ska nå fram till stången vilket också gör att tyngdpunkten hamnar så långt fram att du inte har något annat väl än att starta lyftet med röven upp och sas böja dig frammåt för hade du rest dig rakt upp så hade stången gått rakt i knäna, men svårt att sia om från en video dock.

Ett problem med att rulla in stången är ju att det är lite svårt att se hur dess startposition är jämfört med dina ben, ofta pratar man om att man vill ha stången över mitten av hålfoten ungefär vilket blir ca 1,5-2,5cm framför dina ben när de är raka.

Skulle vilja se hur det ser ut om du gör ett lyft så som Rippetoe brukar instruera den, dvs:

1. ställ dig så att du har benen 1,5-2,5cm från stången. Fötterna ganska smalt (finns världsmästare som står med fötterna helt ihop) och med ca 10 graders utvinkel.

2. böj dig ner (bry dig inte om att det blir bananrygg just här) och greppa stången så att armarna hänger rakt ner, dvs typ axelbrett. Och flytta inte på stången.

3. Böj på knäna tills de träffar stången utan att flytta på den, vinkla sedan ut fötterna en aning (har du tagit ett bra grepp och ställt dig bra så borde knäna toucha armarna nu).

4. Brösta upp dig, nu borde ryggen vara rak och fin.

5. Lyft, när stången passerat knäna så juckar du in höften allt vad du kan. Håll uppbröstningen genom hela lyftet.