handdator

Visa fullständig version : Axelproblem - Jag är lite nyfiken!


claes_84
2014-09-29, 20:06
Hej!

Jag vet att det finns användare här med bra kunskap om anatiomi och skador och är lite nyfiken på vad texten i en utlåtelse från sjukgymnast jag fått betyder.

Kommer att få en magnetkameraundersökning på onsdag och sedan få vänta ca en vecka på svar men är lite nyfiken på vad hon menar med sitt läkarspråk.

Här är ett par utdrag ur utlåtandet:

Vid påtitt med muskuloskeltalt ultraljud ses kortikala förändringar kring AC-leden, ffa. laterala delen av clavikeln. Även ett svullet AC-ligament kan ses. I övrigt bedöms rotatorcuffsenor som intakta, likaså coracoacromiala ligamentet.

Jag har alltså fått en ultraljudsundersökning och vet att AC leden är nyckelbensleden ute i axeln. Jag genomför rehabträning / prehab för rotatorcuffar varje träningspass och ibland i vardagen när lusten faller på.
Enligt sjukgymnasten så kunde hon iaf inte se några fel på rotatorcuffen.

Det är främst den här meningen jag undrar över: kortikala förändringar kring AC-leden, ffa. laterala delen av clavikeln. Vad betyder det?

Här kommer ytterligare ett stycke ur texten:

Då pat har så pass besvärande smärta och påtagliga kretepationer och subluxationslikande besvär (exv. då pat. för gh-leden superiort-inferiort samt vid utåtrotation med 90° i armbågsled) rekommenderar undertecknad vidareutredning och ev. ortopedbedömning.

Frågetecken:
AC-ledspåverkan?
Tensionsskada av plexus brachialis

Överlåter till läkare att bedöma remiss för röntgen ev. magnetkameraundersökning och remiss till Elektroneurografi.

Kretpationer? Betyder vadå?
Subluxationsliknande? Betyder vadå?
GHleden superiort-interiort?
Tensionsskada av plexus brachialis?

Har smärta i främre deltamuskeln, över axeln samt under nyckelbenet.
Smärtan finns i princip bara där i viloläge förutom att jag väldigt fort blir trött och får mjölksyra i främre delta.
Störst smärta är det efter press-pass.
Tar det lugnt och försiktigt på dessa pass och har inga som helst problem efter drag-pass.

Någon kunnig med input?
Misstänker att det kommer att bli något i stil med kortisoninjektion > operation.
Verkar vara vanligt vid axelskador.

Sheogorath
2014-09-29, 20:21
I stora drag rör dig sig förmodligen om ben-brosknedbrytning i yttersta delen av nyckelbenet, ett sjukdomstillstånd som har många namn men bland annat kallas för "weightlifter's shoulder". Förändringarna ger en inflammatorisk retning i leden som förmodligen också påverkat AC-ledskapseln (ledkapslar består av bl.a. ligament). Det din sjukgymnast hittat utöver detta är att ledhuvudet i den stora axelleden (mellan skulderblad och överarm) inte ligger stabilt i ledpannan utan kan flyttas fram och tillbaka (subluxeras). Att flytta ledhuvudet framåt (superiort) och bakåt (inferiort) är ett vanligt stabilitetstest man gör av axelleden. Krepitationer betyder knäppningar och förekommer t.ex. vid instabilitet, men behöver inte betyda instabilitet. Det handlar om hur det låter och hur det känns under handen när man undersöker. Frågeställningen är också om du fått en sträckskada på nervförgreningarna som går ut från nacken ner i armen. I teorin skulle man väl kunna få det av en axel som hoppar ur led men jag har svårt att se att det skulle räcka med en instabilitet. Har man nervpåverkan ut i armen, som inte kommer från nacken, tillsammans med en instabil axel är det mer troligt att nerverna kommit i kläm av spända mjukdelar. Kroppen brukar försöka stabilisera axeln med de muskler som finns och då utvecklar man spänningstillstånd i de stora muskelgrupperna runt axel/skuldra.

claes_84
2014-09-29, 20:33
Tack för en snabbt svar!

Det första var ungefär vad jag kunnat klura ut, men detta var beskrivet tydligare!
Vad gör man generellt åt wheightlifter´s shoulder?
Förstår att man inte kan ställa diagnos för en enskild person genom enbart text, men är det normalt sjukgymnastik, kortisoninjektioner eller kanske operation som gäller för att få ordning på det?

Krepitationer, alltså knäppningar och knak har jag mkt när jag för axeln fram / bak eller nedåt. Inget som smärtar, men det låter otäckt. Har endast det ljudet / känslan i den skadade axeln.

Gällande nerverna under nyckelbenet så känner jag av det under nyckelbenet när jag pressar axeln nedåt.

Smärtan uppkom för 3 år sen när jag tränade som mest, och misstänkt efter väl tunga shrugs.
Smärtan försvann när jag slutade träna (p.g.a utdragen läkarvård och att jag tröttnade på att gå omkring och ha ont) och uppkom när jag tog upp träningen för kanske 1,5 år sen. La av igen p.g.a smärtan men vill nu få ordning på det hela (har tränat i 3 månader) dels p.g.a att jag vill fortsätta träna och dels p.g.a att jag behöver göra rörelser i mitt jobb som är väldigt slitiga för axlarna.

I stora drag rör dig sig förmodligen om ben-brosknedbrytning i yttersta delen av nyckelbenet, ett sjukdomstillstånd som har många namn men bland annat kallas för "weightlifter's shoulder". Förändringarna ger en inflammatorisk retning i leden som förmodligen också påverkat AC-ledskapseln (ledkapslar består av bl.a. ligament). Det din sjukgymnast hittat utöver detta är att ledhuvudet i den stora axelleden (mellan skulderblad och överarm) inte ligger stabilt i ledpannan utan kan flyttas fram och tillbaka (subluxeras). Att flytta ledhuvudet framåt (superiort) och bakåt (inferiort) är ett vanligt stabilitetstest man gör av axelleden. Krepitationer betyder knäppningar och förekommer t.ex. vid instabilitet, men behöver inte betyda instabilitet. Det handlar om hur det låter och hur det känns under handen när man undersöker. Frågeställningen är också om du fått en sträckskada på nervförgreningarna som går ut från nacken ner i armen. I teorin skulle man väl kunna få det av en axel som hoppar ur led men jag har svårt att se att det skulle räcka med en instabilitet. Har man nervpåverkan ut i armen, som inte kommer från nacken, tillsammans med en instabil axel är det mer troligt att nerverna kommit i kläm av spända mjukdelar. Kroppen brukar försöka stabilisera axeln med de muskler som finns och då utvecklar man spänningstillstånd i de stora muskelgrupperna runt axel/skuldra.

Sheogorath
2014-09-29, 20:43
För att förtydliga ska man inte ställa en diagnos som weighlifter's shoulder om inte patienten uppvisar tecken på det. Man hittar alltid en massa icke-relevant skröfs när man röntgar, kör ultraljud och framförallt MR. Din smärtbeskrivning låter inte typisk för weighlifter's shoulder, åtminstone inte en långt gången. Man kan ha sådana röntenförändringar utan att ha besvär, det är viktigt att komma ihåg. Jag svarar på dina andra frågor imorgon.

claes_84
2014-09-29, 20:51
Tack det var snällt av dig!

Det är ju så att läkaren / läkarna jag kommer att få träffa kommer att ställa min diagnos och ge förslag på åtgärder.
Men det är alltid bra att ha mer kött på benen när man väl kommer till läkaren och förstår vad de menar.


För att förtydliga ska man inte ställa en diagnos som weighlifter's shoulder om inte patienten uppvisar tecken på det. Man hittar alltid en massa icke-relevant skröfs när man röntgar, kör ultraljud och framförallt MR. Din smärtbeskrivning låter inte typisk för weighlifter's shoulder, åtminstone inte en långt gången. Man kan ha sådana röntenförändringar utan att ha besvär, det är viktigt att komma ihåg. Jag svarar på dina andra frågor imorgon.

claes_84
2014-10-01, 18:02
Sådär, då var röntgen avklarad iaf.
Var visst både slätröntgen och magnetkamera, känns som att min axel kostar skattebetalarna massor av pengar :)
Slätröntgen visste jag inte om att jag skulle göra men det berodde tydligen på att dom ville ha någon form av referensbild.
Skönt att man tas på allvar iaf!

Sheogorath> Hade du möjlighet att svara vidare?

Sheogorath
2014-10-01, 18:24
Smärtan vid weightlifter's shoulder (osteolys i laterala clavikeln) ligger vanligen mitt på AC-leden. Det är en punktsmärta. I ovanligare fall strålar värken också ut en bit över skulderbladspetsen och/eller andra vägen upp över trapezius. Diagnosen ger vanligen inte en smärta på axelns framsida eller ner i överarmen. Det man hittar vid en rörelseundersökning är smärta från AC-leden när patienten för armen tvärs över kroppen (kliar sig på motsatta skulderbladet t.ex.) och patienten rapporterar smärta vid alla pressövningar men kanske mer vid pressar över huvudet och vid dips. Det är en skada som känns mer i belastning än i vila. Ofta ingen smärta alls i vila till en början. Behandlingen är först och främst avlastning från alla smärtande rörelser under flera veckor, eventuellt i kombination med antiinflammatoriska tabletter och kortisoninjektioner direkt in i AC-leden. Det finns ingen specifik sjukgymnastik som är effektiv. Det är mycket vanligt att besvären inte blir tillräckligt bra med avlastning och injektioner och då kapar man av den skadade delen av nyckelbenet. Det friar upp utrymme i AC-leden och plockar bort inflammatorisk vävnad.

Besvären du beskriver låtar alltså inte som weightlifter's shoulder och det man ser på ultaljudet är i så fall ett så kallat falskt positivt fynd: man har hittat något som man hade tolkat som en bekräftelse på ens hypotes om det var weightlifter's shoulder man misstänkte från början, men som i själva verket inte ger några besvär alls. Så är det ofta. Jag har t.ex. själv en ganska stor artros i min högra AC-led men jag har inga besvär från AC-leden.

Det är mycket sällan röntgen, ultraljud och MR hjälper till för att komma fram till rätt diagnos när det kommer till smärttillstånd från axeln. Det finns en risk att läkaren eller den som tolkar bilderna ställer fel diagnos om hen inte är en skicklig bedömare som kan ringa in fynden i rörelseundersökningen och är säker nog för att bortse från allt icke-relevant skröfs man sett vid bilddiagnostiken. Som t.ex. min AC-ledsartros eller kanske ditt svullna ligament.

Jag ställer ofta diagnos med hjälp av lokalbedövning. Det är en mycket exakt metod. Jag får en misstanke om vilken struktur som gör ont efter min rörelseundersökning och efter patientens berättelse och sen sätter jag en liten mängd bedövningsvätska just i den strukturen. Försvinner värken helt eller nästan helt kan jag vara rimligt säker på min diagnos. Tar inte många minuter och är ett mycket bättre verktyg än t.ex. MR om det inte är en större skada som ska kartläggas, t.ex. ett fall mot axeln där man misstänker att flera senor gått av etc.

claes_84
2014-10-01, 18:41
Smärtan vid weightlifter's shoulder (osteolys i laterala clavikeln) ligger vanligen mitt på AC-leden. Det är en punktsmärta. I ovanligare fall strålar värken också ut en bit över skulderbladspetsen och/eller andra vägen upp över trapezius. Diagnosen ger vanligen inte en smärta på axelns framsida eller ner i överarmen. Det man hittar vid en rörelseundersökning är smärta från AC-leden när patienten för armen tvärs över kroppen (kliar sig på motsatta skulderbladet t.ex.) och patienten rapporterar smärta vid alla pressövningar men kanske mer vid pressar över huvudet och vid dips. Det är en skada som känns mer i belastning än i vila. Ofta ingen smärta alls i vila till en början. Behandlingen är först och främst avlastning från alla smärtande rörelser under flera veckor, eventuellt i kombination med antiinflammatoriska tabletter och kortisoninjektioner direkt in i AC-leden. Det finns ingen specifik sjukgymnastik som är effektiv. Det är mycket vanligt att besvären inte blir tillräckligt bra med avlastning och injektioner och då kapar man av den skadade delen av nyckelbenet. Det friar upp utrymme i AC-leden och plockar bort inflammatorisk vävnad.

Besvären du beskriver låtar alltså inte som weightlifter's shoulder och det man ser på ultaljudet är i så fall ett så kallat falskt positivt fynd: man har hittat något som man hade tolkat som en bekräftelse på ens hypotes om det var weightlifter's shoulder man misstänkte från början, men som i själva verket inte ger några besvär alls. Så är det ofta. Jag har t.ex. själv en ganska stor artros i min högra AC-led men jag har inga besvär från AC-leden.

Det är mycket sällan röntgen, ultraljud och MR hjälper till för att komma fram till rätt diagnos när det kommer till smärttillstånd från axeln. Det finns en risk att läkaren eller den som tolkar bilderna ställer fel diagnos om hen inte är en skicklig bedömare som kan ringa in fynden i rörelseundersökningen och är säker nog för att bortse från allt icke-relevant skröfs man sett vid bilddiagnostiken. Som t.ex. min AC-ledsartros eller kanske ditt svullna ligament.

Jag ställer ofta diagnos med hjälp av lokalbedövning. Det är en mycket exakt metod. Jag får en misstanke om vilken struktur som gör ont efter min rörelseundersökning och efter patientens berättelse och sen sätter jag en liten mängd bedövningsvätska just i den strukturen. Försvinner värken helt eller nästan helt kan jag vara rimligt säker på min diagnos. Tar inte många minuter och är ett mycket bättre verktyg än t.ex. MR om det inte är en större skada som ska kartläggas, t.ex. ett fall mot axeln där man misstänker att flera senor gått av etc.

Tack!
Kanske ska tillägga att jag föll på axeln, handlöst från stående och gjorde illa mig för 6 år sen.
Jag hade väldigt ont i axeln dagen efter, såpass att jag tyckte att det var läge för röntgen så jag gick till lasarettet och bad om hjälp.
Inga skador hittade på röntgen.
Den smärtan tog ca 6 månader att läka ut.

Det har jag berättat för både sjukgymnast och läkare, missade dock det här.

Som du beskriver smärtbilden för wheightlifters shouder så känns det inte som att det är där problemet är.
Bara smärta i vila, ingen punktsmärta på axeln.

Kan tillägga att höger axel (den dåliga) "hänger" kanske 3-5 cm längre ner än den vänstra. Kan inte minnas att den gjorde det sist jag hade problem med axeln.

Synd att du inte finns närmare mig Sheogorath, annars skulle du kunnat få ta en titt på problemet.

Hoppas nu att jag får tag på en läkare som är duktig då mao.

Sheogorath
2014-10-01, 19:00
Den hängande axeln, instabiliteten man fann vid undersökningen, knäppningarna, molvärken i vila som försvinner i aktivitet och var du förlägger smärtan tycker jag pekar mot att du har en muskelvärk (myalgi) kring skuldra/axel. Muskulatur som egentligen bara ska svara för rörelseproduktion försöker kompensera för bristande lednära stabilitet och eftersom den är dåligt anpassad för detta klarar de inte jobbet, blir överansträngd och börjar göra ont. Den direkt bakomliggande orsaken är då dålig stabilitet i axelleden men i förlängningen ska man fråga sig VARFÖR stabiliteten är dålig. Det kan vara gamla skador på rotatorcuffen, kroniska senfästessmärtor i rotatorcuffen, bristande neurologisk input till rotatorcuffen, för slappa ledband/ledkapsel osv.

Det kan också se ut som att axeln hänger ner om man luxerat AC-leden men det skulle man nog snappat upp vid ultraljudet tycker jag.

claes_84
2014-10-01, 19:17
Kom på en sak till.
När skadan var som värst 2011 så gjorde det ont att bära matkassar med högra handen samt att när jag skulle sova så låg jag gärna på sida med armen under kudden och huvudet ovanför, detta gjorde ont så jag fick vänja mig av med det.
Matkassar går bra att bära än så länge, men jag har börjat få problem vid sänggående om jag ligger på axeln.

Dålig stabilitet, vad betyder det egentligen?
Jag vet att man kan ha dålig stabilitet om ex. rotatorcuffarna är svaga i förhållande till övriga muskler kring axeln och kan ge problem.

Då får jag ta upp det du skrivit med läkaren ifall denne inte hittar något att gå på.

Drygt att människokroppen är så sjukt mkt mer invecklad än en maskin.
Felsökningen blir så mycket svårare och utdraget.

Sheogorath
2014-10-01, 19:37
Att det gör ont att ligga på sidan är något som är så allmänt vid axelproblem att det är svårt att dra några slutsatser av. :)

"Dålig stabilitet" i axelleden innebär helt enkelt att ledkulan av någon anledning inte vill ligga centrerad i ledhålan. Det kan, som jag skrev, bero på många olika saker. T.ex. medfödda anatomiska varianter, skador i cuff eller kapsel eller inflammatoriska sjukdomar i nervsystemet som i sin tur påverkar signaleringen till cuffen.

claes_84
2014-10-01, 19:42
Tack för dina svar!
Ska ta med mig informationen, åtminstone i bakhuvudet inför kommande läkarbesök..

Känner du till någon som är duktig inom det här ämnet i Norrtälje eller kanske Sthlm?

Sheogorath
2014-10-01, 19:54
Nej jag är inte så värst namnkunnig. Men kommer man fram till att du behöver stabilitetsträna axeln är det något vilken sjukgymnast som helst bör kunna hjälpa dig med. Med det inte sagt att du kommer bli smärtfri. För det finns det inga garantier och särskilt inte när du redan haft ont i många år. Med tiden sätter sig smärtan i kroppen genom sensitisering (känselimput från det området tar en oproportionerligt stor plats i hjärnan, kort uttryckt) och då kommer värken aldrig att försvinna helt. Normalt imput från frisk vävnad upplevs som smärtsam. Det räcker med att ha haft ont i 2-3 år för att den risken ska vara överhängande.

Men nu går vi händelserna i förväg, men det är en bra sak att veta för alla som haft ont en längre tid ifrån egentligen vilken del av kroppen som helst.

claes_84
2014-10-13, 16:01
Nu är både röntgen och magnetkameraundersökning avklarad.

Fick svar efter ett par dagar som löd:
Magnetkameraundersökningen visar på helt normala förhållanden i skelett och mjukdelar i axelleden. Informera din sjukgymnast om detta inför fortsatt behandling.

Ok, tänkte jag får ta det när det lugnar ner sig. (haft mkt att göra)

Sen kom det ytterligare ett svar idag (utskrivet 9 dagar efter det första svaret) som löd:
Röntgenundersökning visar på ett slitage på bicepssenaan men den är inte av. Skriver ändå remiss till ortoped för bedömning om det är något annat än träning/sjukgymnastik som är indicerat.

Hur ska man tolka det?
Hur brukar man åtgärda en skadad bicepssena?

Sheogorath
2014-10-13, 18:55
Det första man ska fråga sig är om du har besvär från bicepssenan. Skulle man köra MR på en större grupp människor med helt friska axlar skulle man med all sannolikhet hitta ganska kassa bicepssenor både här och var.

claes_84
2014-10-14, 20:31
Vilket knepigt maskineri kroppen är :)

Får väl hoppas att ortopeden kan hitta någon vettig lösning på problemet då. Annars får jag väl köra tigerbalsam å gilla läget :D

Zrob
2014-11-26, 07:23
Hur har det gått för dig med axeln?
Har själv liknande smärta och har haft det ca 10år, problemet går fram och tillbaka men aldrig bra. Har provar husläkare flera gånger - vila och är voltaren, det hjälper inte. Skulle vilja hitta någon bra axelläkare/ sjukgymnast .... till vem i Norrtälje gick du?