handdator

Visa fullständig version : Styrka morgon simning kväll?


erike
2014-09-29, 15:04
Hej där alla mysmusklade varelser!

ska börja med att jag faktiskt har försökt att söka mig till ett svar, både här och på google. Det har väl gått sådär, har fått några svar men ändå inte vad jag söker.

Jag är:
Ålder: 21
Längd: 186cm
vikt: 79kg
tränat: ca 6 månader styrketräning men annars hela mitt liv.

Till grejen:
Jag är helt ledig i ca 1 månad framåt, och eftersom jag för ungefär ett halvår sedan verkligen kom igång med tränandet så har jag hållit i det bra men vill utöka lite för att aktivera mig ännu mer.

Så jag skulle vilja träna ungefär 2 gånger per dag. Inte varje dag men kanske varannan?

Hur löser jag det på bästa sätt, eller är det ens lönsamt?

då snackar vi simning/löpning på kvällen eller morgonen och styrka på kvällen eller morgonen, vad är bäst?

Försöker gå upp i vikt as we speak, kör på mutant mass och försöker äta så mycket som möjligt.


That pretty much sums it up. Vad ska jag göra, eller är det bara dåligt för kroppen? :)*flex*


tack!

Loke
2014-09-29, 15:15
Den enda haken är att viktuppgången blir svårare ju mer träning du gör. Annars, kör på.

erike
2014-09-29, 15:20
Den enda haken är att viktuppgången blir svårare ju mer träning du gör. Annars, kör på.

Okej! Men om jag kompenserar det med ett rejält matintag då?

Är det liksom värt det eller blir det +/- 0?

Loke
2014-09-29, 15:21
Okej! Men om jag kompenserar det med ett rejält matintag då?

Är det liksom värt det eller blir det +/- 0?

Ja, med mycket mat går det bra.

Värt för vad? :)

erike
2014-09-29, 15:29
Ja, med mycket mat går det bra.

Värt för vad? :)

haha ja det var ju en bra fråga. Värt för den ansträngningen man gör liksom. Jag vill ju göra det, men om man istället går back på det så känns det mer ovärt än värt.

Ska jag tex ta en halv shake gainer efter simningen då också?

Och vad ska jag köra först, simning eller styrka?

Kommer väl vara ca 6h mellan passen, kanske 7.

Diomedea exulans
2014-09-29, 15:38
För muskeluppbyggnaden är det nog lite sämre att simma så mycket än att vila istället. Men för hälsan, sömnen, välmåendet, livslängden osv är det nog bara bra.

erike
2014-09-29, 15:51
För muskeluppbyggnaden är det nog lite sämre att simma så mycket än att vila istället. Men för hälsan, sömnen, välmåendet, livslängden osv är det nog bara bra.

Okej, men hur är det om jag simmar/springer på alla mina off-days?

Jag tränar 4 ggr styrka i veckan och på resten av dagarna löper/simmar jag?

Diomedea exulans
2014-09-29, 15:54
Okej, men hur är det om jag simmar/springer på alla mina off-days?

Jag tränar 4 ggr styrka i veckan och på resten av dagarna löper/simmar jag?

Det är bättre.

Det är nog ingen fara om du simmar varje dag heller, det lär inte direkt vara stora försämringar i gainz du får om du gör det.

Loke
2014-09-29, 15:55
haha ja det var ju en bra fråga. Värt för den ansträngningen man gör liksom. Jag vill ju göra det, men om man istället går back på det så känns det mer ovärt än värt.

Ska jag tex ta en halv shake gainer efter simningen då också?

Och vad ska jag köra först, simning eller styrka?

Kommer väl vara ca 6h mellan passen, kanske 7.

Om vi säger så här: Det är mycket svårt att träna för mycket. Man kan träna för hårt, man kan träna för enformigt, man kan träna med dålig teknik, etc... men att träna för mycket i största allmänhet är svårt att göra. Är man relativt ny till styrketräningen som dig så vågar jag påstå att i princip all extra breddning av träningen är av godo, så länge du känner att det är kul. Det värsta jag kan tänka mig är att du är lite tröttare under gympassen, men det kan faktiskt ha sina fördelar... Hur som hellst är mest en fråga om din mentala styrka att ta lite extra för att kompensera för tröttheten, skulle jag tro.

Ordningen på passen tycker jag ska styras av dina personliga preferenser. Vad blir praktiskt för dig?

King Grub
2014-09-29, 18:16
För muskeluppbyggnaden är det nog lite sämre att simma så mycket än att vila istället..

Det är stillasittande som är synnerligen anti-anabolt.

Diomedea exulans
2014-09-29, 18:36
Det är stillasittande som är synnerligen anti-anabolt.

Okej.

Men om man hade bytt ut simmande mot joggande så hade det varit värre, va? För just joggning är väl värre för muskeluppbyggnaden än andra konditionsträningsformer? (Apropå att han skrev att han kanske skulle jogga också.)

Ozziking
2014-09-29, 18:44
Om du ska köra kondition + styrketräning samma dag skulle jag nog säga kondition först, i muskelbyggarsyfte. Kroppen anpassar sig efter den träning man utför "sist". ;)

Jarp
2014-09-30, 10:43
Det är stillasittande som är synnerligen anti-anabolt.

Vad är en schysst nivå att ligga på när man inte tränar styrka? Promenad, stående, varierat eller träningsformer som inte är styrketräning?