handdator

Visa fullständig version : Hur skiljer man från faillure och skada?


Restart
2014-09-28, 20:11
Har märkt att jag många gånger slutar mina set då det går ont. Ta exempelvis en vanlig hantelcurl. Klämmer man ur tillräckligt många repetitioner får jag ont i armvecket, tror det är fästet. Trots detta skulle jag kunna fortsätta, men slutar för det börjar smärta. Då undrar jag om jag gör rätt i att stanna eller om det är som man menar att man ska härda ut för att få ut de där riktiga repetitionerna som ger "gainz"?

Förstår ni? D.v.s. jag "fegar" många gånger ur i mina set för att det gör ont. Ont på det sättet att antingen känns det som muskeln ska explodera eller typ någon led blir väldigt belastad. Jag slutar för att jag tror att jag annars ska skada mig, men är det så lätt?

Jag menar det är inte ovanligt att man hör kroppsbyggare prata om hur smärtsamt det är att träna så hårt som man gör. Vilken smärta är det man menar?

filmjölk
2014-09-28, 20:20
Jag fegar ofta med, även om det inte gör ont på annat sätt än "ansträngningssmärta" eller vad man skall kalla det. Speciellt på bicepsövningar blir jag ofta besviken på mig själv efter setet för att jag sålde mig för billigt och kunde tagit i, bitit ihop och fortsatt några fler reps.

Jag kör ofta dropset på biceps av den anledningen.

Restart
2014-09-28, 20:23
Jag fegar ofta med, även om det inte gör ont på annat sätt än "ansträngningssmärta" eller vad man skall kalla det. Speciellt på bicepsövningar blir jag ofta besviken på mig själv efter setet för att jag sålde mig för billigt och kunde tagit i, bitit ihop och fortsatt några fler reps.

Jag kör ofta dropset på biceps av den anledningen.

Men vad kan man dra för slutsats av detta? Är det ens möjligt att skada sig själv genom en envis vilja till att fortsätta setten? Eller uppkommer skadan snarare i samband med för tung vikt tillsammans med dålig teknik? Jag vill liksom ha en trygghet för att kunna anstränga mig så hårt som jag vet att jag kan göra, även om det gör ont.

Payter
2014-09-28, 20:53
Tror att det är bättre att vara lite försiktig.OM man skadar sig,så kan det innebära en lång period där man ändå inte kan öka pga att man inte kan träna vissa rörelser.

Fettecke
2014-09-28, 20:59
Generellt så går det inte säga Ja eller Nej när det gäller att fortsätta setten, Exempelvis i mark så spelar det mer roll i vilken form du hamnar i... benen brukar vara det som ger upp först vilket ger mer rygglyft vid fler reps, kroppen "klarar" av det en, två, tre gånger... men den dagen det blir för mkt - snedbelastning i kroppen

I övriga övningar så kan jag tycka att det blir mer överbelastningsskador generellt som i långa loppet hämmar återhämtning och progression ifall du tränar till fail för ofta.

Tycker du att det funkar, kör på... går du sönder... lär dig av det! (huvudsaken att du vet vad du håller på med) - alla är unik när det gäller träning

Diomedea exulans
2014-09-28, 21:02
Det låter som att du skadar dig när du tränar. Gör det ont på det sättet du beskriver är det bättre att lägga av. Du kommer få dåliga armbågar innan du får några gains.

Thornblom
2014-09-28, 21:19
Jag upplevde det i början av min "karriär". Nu för tiden kan jag gå till total failure utan att få ont på samma sätt. Är garanterat en mognadsfråga. Att låta kroppen anpassa sig successivt till intensitet. Det är också därför jag tror att nybörjare gör bättre i att träna med hög frekvens och lägre intensitet. För att sedan, med fördel, börja använda tekniker såsom failure när kroppen är redo.

Restart
2014-09-29, 07:07
Hårdingar säger "jag börjar räkna mina repetitioner från och med då det gör ont", är det? Är det bättre ifall man kan stå ut smärtan?

AronP
2014-09-29, 08:28
Det ska göra ont i muskeln man tränar, inte delar runt omkring. Med det sagt så behöver det inte vara direkt skadligt att det gör ont någon annanstans. Med åren lär man sig att skilja på ont och ont.

David_wigren
2014-09-29, 13:22
Jag upplever bara smärta om jag är skadad. Då backar jag alltid. Lite brännande känsla i musklerna är ok men faktisk smärta i muskler eller leder är något jag alltid aktar mig för.

sungun
2014-09-29, 13:32
Det TS beskriver känns bekant, men bara när jag kör intensiv högrepsträning eller vid bodypump när man gör kanske en 60 reppare bicepscurl med lätt stång. Jag har ork att fortsätta men jag slutar när smärtan blir så intensiv så jag är säker på att senan ryker om jag skulle göra nåt reps till.

Zeritho
2014-09-29, 16:36
Jag brukar ibland känna på de allra sista bicepscurlen som om en sena i högra armen, börjar "dallra" som om den ska kollapsa samtidigt som det känns som något varmt "rinner" inne i muskeln. Då fegar jag ur.